شمانیوز
شما نیوز

رپورتاژ آگهی/

از کجا ورق سیاه بخریم که معتبر باشد؟

سفیران آهن زاینده‌ رود با حذف واسطه‌ها در بازار توانسته است با خرید مستقیم از کارخانجات تولیدی، کم‌ترین قیمت نهایی را در عین بیشترین کیفیت محصولات برای شما به ارمغان بیاورد.

از کجا ورق سیاه بخریم که معتبر باشد؟

اگر از آن دست مشاغلی هستید که با آهن‌آلات سروکار دارید و یا در بازار فولاد مشغول به کار هستید، حتماً بر روی کیفیت محصولاتی که استفاده می­کنید، حساسیت به خرج می­دهید. ورق سیاه ؛ یکی از همین محصولات است که در انواع سازه­ها و ابزارها کاربرد دارد. نوع ورق سیاه به‌کار رفته در یک سازه، تعیین­کننده ارزش بنای نهایی آن است. پس باید در خرید ورق سیاه دقت داشته باشید و به‌سراغ هر فروشنده­ای نروید.

حالا ممکن است این سؤال برایتان پیش بیاید که از کجا ورق سیاه باکیفیت بخریم؟ کدام کارخانه ورق سیاه خوب و باکیفیتی تولید می­کند؟ در این مقاله علاوه‌بر مرور ویژگی­های یک ورق سیاه خوب، به این سوالات نیز پاسخ داده خواهد شد تا شما یک خرید موفق از یک برند خوشنام را تجربه کنید.

 

ورق سیاه چیست؟

ورق سیاه از محصولات پرمصرف‌ در مقاطع فولادی است که به‌وفور در صنعت خودرو، لوله‌، کشتی‌ و سوله‌سازی به‌کار می­رود. این ورق­های فولادی به دو شیوه تولید می­شوند:

  • نورد گرم
  • نورد سرد

ناگفته نماند که هر دو روش تولیدی، ورق­های باکیفیتی دست مشتری می­دهند، اما بسته به ویژگی­هایی که دارند کاربردشان متفاوت خواهد بود.

  • نورد گرم

ماده اولیه تولید ورق سیاه همان سنگ آهن است که ابتدا سنگ آهن را از معدن استخراج می‌شود، سپس با افزایش خلوص و ذوب سنگ آهن در دمایی بیش از 1100 درجه سانتی­گراد، شمش‌های فولادی به‌صورت مکعب مستطیل تولید می‌کنند. در مرحله بعد لایه‌های اکسیدی ضخیم که روی تختال‌ها تشکیل شده‌اند، برطرف می‌شوند. در ادامه شمش‌ها را حرارت داده و پس از آن با استفاده از دستگاه رول پرس، اسلب را تا ضخامت و عرض مشخص فشرده می‌کنند.

سپس با ایجاد فشار متداوم توسط غلتک­های رفت و برگشتی، ضخامت شمش کاهش یافته و به‌صورت ورق درمی‌آید. در این مرحله به وسیله غلطک‌های هیدرولیک سنگین در معرض نورد نهایی واقع می‌شود و خواص مکانیکی آن بهبود پیدا می‌کند. سپس ورق تولید شده را بنا به نوع مصرف، به‌صورت رول یا شیت درآورده و روانه بازار می‌کنند. درنهایت ورق‌ها بسته‌بندی شده و چاپ برند و شماره ذوب روی آن درج می‌شود.

ورق سیاهی که از این روش تولید می­شود، ورق نورد گرم یا ورق سیاه گفته می‌شود.

  • نورد سرد

روش تولید نورد سرد نیز طی مراحلی که در بالا گفته شد، انجام می­شود، با این تفاوت که محصولاتی که با نورد سرد تولید می‌شوند شامل ورق روغنی، رنگی و گالوانیزه نیز هستند.

انواع ورق سیاه

ورق سیاه انواع مختلفی دارد که عبارتند از:

  1. ورق سیاه کلاف شکل
  2. ورق سیاه رولی

معمولاً ورق­های سیاه به‌صورت رولی در بازار عرضه می­شوند و به شکل ورق‌های یک دست و قابل برش در ابعاد دلخواه به دست مشتری می­رسند. به همین علت برای کاربردهایی که ابعاد استاندارد ندارند، بسیار گزینه مناسبی هستند. ضخامت آن بین ۱.۵ تا ۱۵ میلیمتر متغیر است. عرض این ورق‌ها غالباً ۱.۲۵، ۱.۵ و ۲ متر است.

کجا از ورق سیاه استفاده کنیم؟

کاربرد ورق سیاه در تولید قطعات صنعتی، ساختمانی و … است. برخی از کاربردهای ورق سیاه عبارتند از:

  • مصالح ساختمانی و...،
  • تجهیزات کشاورزی،
  • صنایع فلزی سنگین،
  • ساخت تانکر،
  • کشتی سازی،
  • ساخت رینگ در صنعت خودرو سازی،
  • ساخت ابزارآلات جنگی،
  • تجهیزات کنار جاده‌ای
  • و ...

عوامل مؤثر در کیفیت ورق سیاه کدامند؟

محصولاتی که از آهن تولید می­شوند، از زمان استخراج سنگ آهن تا وقتی که به دست مشتری برسند، مراحل زیادی را طی می‌کنند. روند هرکدام از این مراحل، می­تواند بر کیفیت نهایی ورق سیاه تأثیر بگذارد. عوامل مؤثر در کیفیت ورق سیاه شامل:

  • جنس سنگ آهن

سنگ‌های آهنی که از معدن استخراج می­شود، همیشه درصدی ناخالصی دارد. عیار سنگ آهن به وسیله میزان خلوص آهن در سنگ آهن مشخص می­شود. درواقع هرچه عیار یک سنگ آهن بیشتر باشد، قیمت آن بیشتر بوده و محصولاتی که از آن تهیه می‌شوند، دارای کیفیت بالاتری هستند. انواع سنگ آهن موجود در بازار ایران به ترتیب کیفیت عبارتند از:

  • سنگ آهن مگنتیت
  • سنگ آهن هماتیت
  • سنگ آهن زئولی
  • سنگ آهن لمونیت
  • سنگ آهن سیدریت

  • گرید ورق سیاه

ورق سیاه بر اساس اینکه از چه ماده­ اولیه­ای تشکیل شده باشد، به گریدهای متفاوتی تقسیم‌بندی می­شوند. به عبارت دیگر، هرچقدر کربن به‌کار رفته در ورق سیاه بیشتر باشد، استحکام آن بیشتر خواهد بود. گرید ورق سیاه، میزان سختی آن در برابر فشار وارد شده بر آن را مشخص می­کند و با واحد کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع اندازه‌گیری می‌شود؛ به‌عنوان مثال ورق سیاه با گرید ST37 تا فشار 37 کیلوگرم بر هر سانتی‌متر مربع را تحمل می­کند.

همین گرید ST37 ، یکی از گریدهای رایج در بازار است که به نام ورق معمولی شناخته می­شود و گرید ST52 یا ورق صنعتی نیز در بازار یافت می­شود. با توجه به استحکام و مقاومت کششی ورق سیاه، کیفیت ورق صنعتی بالاتر از کیفیت ورق معمولی است.

برندهای معتبر تولیدکننده ورق سیاه

خرید ورق سیاه از یک برند معتبر نشان‌دهنده کیفیت آن محصول است. یک برند معتبر در پروسه تولید، از یک سری استانداردهای خاص استفاده می­کند که کیفیت محصول نهایی را تضمین می­کند. برند ورق سیاه نیز با نام کارخانه تولیدکننده آن شناخته می‌شود. به‌عنوان مثال "ورق سیاه فولاد مبارکه" یا " ورق سیاه سفیران آهن " از برندهای مشهور در بازار ایران هستند.

  1. ورق سیاه مجتمع فولاد مبارکه اصفهان

فولاد مبارکه اصفهان یکی از برترین کارخانه‌های تولیدکننده ورق سیاه در سطح کشور است. کارخانه فولاد مبارکه محصولات پیش‌نیاز بیش از 3000 کارخانه از سراسر کشور را تأمین می‌کند و به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم در صنایع کشتی‌سازی، لوله‌سازی و... فعالیت می‌کند.

ورق‌های سیاه تولید شده در این مجتمع از باکیفیت‌ترین ورق‌های سیاه موجود در بازار ایران است. طبق آخرین آمار، اکثر سنگ آهن مورد نیاز فولاد مبارکه اصفهان از معادن گلگهر و چادرملو تأمین می‌شود.

  1. مجتمع ذوب آهن اصفهان

ذوب آهن اصفهان یکی از قدیمی‌ترین و بزرگترین تولیدکننده‌های مقاطع فولادی در ایران است. تمرکز اصلی این کارخانه بر تولید پیش‌نیازهای اساسی کارخانجات فعال در حوزه آهن آلات در ایران است و به همین دلیل، لقب کارخانه مادر را به خود اختصاص داده است. محصولات این مجتمع به بیش از 20 کشور مختلف از سراسر جهان ارسال می‌شود. یکی از بخش‌های فعال ذوب آهن اصفهان به تولید ورق سیاه اختصاص یافته و محصولات نهائی آن در عین حفظ کیفیت مطلوب، دارای قیمتی مناسب نسبت به سایر کارخانجات تولیدکننده ورق سیاه می‌باشد.

  1. ورق سیاه سفیران آهن

مجموعه سفیران آهن با نام تجاری «سفیران آهن زاینده رود» فعالیت حرفه‌ای خود را در زمینه خرید و فروش انواع آهن‌آلات با سال‌ها سابقه درخشان آغاز کرده است.

سفیران آهن زاینده‌ رود با حذف واسطه‌ها در بازار توانسته است با خرید مستقیم از کارخانجات تولیدی، کم‌ترین قیمت نهایی را در عین بیشترین کیفیت محصولات برای شما به ارمغان بیاورد. کاربران سفیران آهن کافیست برای مشاوره رایگان، راهنمای خرید ورق سیاه و اطلاع از قیمت ورق سیاه با شماره با ۹۱۰۰۱۰۴۰-۰۳۱ تماس بگیرند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied