شمانیوز
شما نیوز

رپورتاژ آگهی/

تفاوت ثبت شرکت و ثبت برند

ثبت شرکت و ثبت برند دو مفهوم متفاوت هستند و هر کدام برای هدف و مقصود خودشان اهمیت دارند. اینکه کسب و کار شما چه نوع کسب و کاری است و ثبت برند برای پیش برد کارتان مفید است یا نه و یا اینکه ثبت برند چه کمکی می تواند به رشد کسب و کارتان داشته باشد را می توانید با تنها یک مشاوره از مجموعه مدیران ثبت متوجه شوید.

تفاوت ثبت شرکت و ثبت برند

برخی از ما وقتی دو عبارت ثبت شرکت و ثبت برند را می‌شنویم؛ تصور می کنیم که هر دو به یک معنی هستند و افراد براساس سلیقه از هر یک از این دو واژه استفاده می کنند، اما امروز می خواهیم به شما بگوییم که این عبارات دارای دو مفهوم متفاوت در حوزه حقوقی و تجاری هستند. تنها قسمتی که در این دو عبارت یکسان است این است که برای ثبت شرکت و برند باید به شرکت هایی که در زمینه ثبت فعالیت می کنند مراجعه کنید. یکی از معتبرترین شرکتهای ثبتی، مدیران ثبت می‌باشد که دارای دو شعبه فعال در دو کلانشهر تهران و تبریز مشغول فعالیت است. ابتدا تعریف کوتاهی از هر دو عبارت ارائه می‌کنیم.

ثبت شرکت چیست؟

ثبت شرکت به معنای تاسیس یک شرکت حقوقی با در نظر گرفتن مقررات و قوانین مربوطه است. این شرکت می تواند به صورت شرکت سهامی عام، سهامی خاص، مسئولیت محدود و یا شرکت تعاونی باشد. هدف از تاسیس شرکت، ایجاد یک موسسه تجاری با هدف ارائه کالا و خدمات است. ثبت شرکت شامل مراحل مختلفی مانند انتخاب نوع شرکت، ثبت نام شرکت، دریافت کد اقتصادی و مالیاتی و صدور پروانه‌های مورد نیاز مانند پروانه بهره‌برداری و موارد دیگر است. لازم بذکر است؛ روند ثبت شرکت در ترکیه کاملا با ثبت شرکت در تهران یا سایر استان‌ها متفاوت است.

تفاوت ثبت برند و ثبت شرکت

ثبت برند چیست؟

اما ثبت برند به معنای ثبت نام یک علامت تجاری است که به صورت خلاقانه طراحی شده و به یک محصول، خدمات یا شرکت مرتبط می شود. ثبت برند به شرکت یا فردی که از آن برند استفاده می کند، حق تعریف، استفاده و مالکیت بر روی برند را می دهد. این ثبت برای جلوگیری از سوء استفاده از برند، افزایش اعتبار برند و تشخیص آن در بازار رقابتی و تجاری اهمیت دارد. همچنین، ثبت برند به شرکت یا فرد مالک برند، حقوقی مانند حق کپی رایت، حق تجاری و حق انحصاری روی برند را می دهد.

بررسی تفاوت بین ثبت شرکت و برند

خب در این قسمت می خواهیم به مواردی که باعث ایجاد تفاوت بین به این دو عبارت شده اند اشاره کنیم:

تفاوت ثبت برند و شرکت از لحاظ هزینه ثبت

هزینه ثبت شرکت کمتر از هزینه ثبت برند است؛ اما از آنجایی که نیاز به تامین سرمایه اولیه و تهیه محل دفتر وجود دارد، هزینه‌های آن در مجموع معمولاً بیشتر می‌شود.

تفاوت ثبت برند و شرکت از لحاظ امور مالیاتی

ثبت برند و ثبت شرکت هیچ گونه مالیاتی به دنبال ندارد؛ اما اگر بعد از ثبت شرکت، شروع به فعالیت قانونی کنید؛ بسته به نوع فعالیت شرکت پس از دوماه شروع کار باید برای تشکیل پرونده مالیاتی اقدام کنید و هر سال اظهارنامه مالیاتی را به اداره مالیات ارسال نمایند.

تفاوت ثبت برند و شرکت از لحاظ مزایای قانونی

  • با ثبت شرکت کسب و کارتان قالب شخصیت حقوقی پیدا می کند و مسئولیت در بین شرکاء تقسیم می شود. اما با ثبت برند شما تنها شخصی هستید که می تواند از آن برند استفاده کند.
  • با ثبت شرکت می توانید وام های دولتی دریافت کنید و در انواع مناقصه و مزایده شرکت کنید؛ اما با ثبت برند نمی توانید وام بگیرید و یا در مناقصه و مزایده شرکت کنید.
  • اسم شرکت هیچ گونه جنبه ثبتی ندارد اما اسم برند جنبه ملی دارد و اشخاص دیگر مجاز به استفاده از نام تجاری شما نیستند.
  • ثبت برند قابل نقل و انتقال است و ثبت شرکت دارای شخصیت حقوقی است و قابل واگذاری است.
  • ثبت برند هیچ گاه از بین نمی رود؛ اما در صورت عدم تمدید به شخص دیگری واگذار می شود.

تفاوت ثبت شرکت و برند از لحاظ مراحل ثبت

ابتدا باید بدانید که مرجع ثبت این دو کاملا با هم متفاوت است. ثبت شرکت در اداره ثبت شرکت ها و ثبت برند نیز در اداره ثبت مالکیت معنوی انجام می شود. باید ابتدا اطلاعات مربوطه را در سامانه اداره ثبت شرکت ها وارد کنید و در مرحله بعد باید مدارک را ارسال کنید و طی 14 الی 15 روز ثبت شرکت انجام می شود. توجه داشته باشید تنها وجه تشابه این دو، در مرجع اصلی ثبت است و هر دو آنها برای ثبت باید به سازمان ثبت اسناد و املاک کشور مراجعه کنند که زیر نظر قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران فعالیت می‌کند.

تفاوت ثبت برند و ثبت شرکت

محدودیت‌های انتخاب نام برند

  • علامتی که حاوی اسامی، عناوین و اصطلاحات بیگانه باشد.
  • انتخاب نام برندی که بیانگر توصیف و مرغوبیت کالا باشد.
  • برندی که نام یا نشان آن مخالف نظم عمومی باشد.
  • درخواست نشانی که از نشانه‌ها و علائم جغرافیایی است.
  • انتخاب نامی که از اسامی معتبرکه یا نام مشاهیر باشد.
  • درخواست علامتی که حاوی نمادها یا نشان‌های رسمی باشد. از جمله نشان نظامی، پرچم، علائم دولتی و بین‌المللی، باستانی، نام یا نام اختصاری یا حروف اول یک نام یا نشان رسمی متعلق به کشور و نظایر آن.

جمع بندی:

همانطور که در بخش های قبل گفته شد، ثبت شرکت و ثبت برند دو مفهوم متفاوت هستند و هر کدام برای هدف و مقصود خودشان اهمیت دارند. اینکه کسب و کار شما چه نوع کسب و کاری است و ثبت برند برای پیش برد کارتان مفید است یا نه و یا اینکه ثبت برند چه کمکی می تواند به رشد کسب و کارتان داشته باشد را می توانید با تنها یک مشاوره از مجموعه مدیران ثبت متوجه شوید.

۰۴۱-۳۵۵۷۶۰۵۲

۰۴۱-۳۵۵۷۶۰۵۲

۰۴۱-۳۵۵۴۹۴۳۰

۰۴۱-۳۵۵۷۱۹۰۶

۰۴۱-۳۵۵۷۳۲۸۷

 

۰۲۱-۹۱۰۱۶۷۵۹

۰۴۱-۳۵۵۵۳۸۶۷

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied