شمانیوز
شما نیوز

رپورتاژ آگهی/

ارز دیجیتال چیست ؟ با بازار کریپتوکارنسی آشنا شوید

کریپتوکارنسی یا ارز رمزنگاری‌شده (Cryptocurrency) به هر نوع ارز مجازی گفته می‌شود که از فناوری کریپتوگرافی (Cryptography) یا همان رمزنگاری برای تایید اعتبار تراکنش‌ها استفاده می‌کند. ارزهای دیجیتال مرجع صادرکننده یا تنظیم‌کننده مرکزی ندارند، در عوض از یک سیستم غیرمتمرکز برای ثبت تراکنش‌ها و صدور توکن‌های جدید خود استفاده می‌کنند. در این مقاله ضمن آشنایی با ارزهای دیجیتال خواهیم دید که ارز دیجیتال چیست؟ بیت کوین چیست و چگونه کار می‌کند؟ و همچنین با نحوه تحلیل بیت کوین آشنا خواهیم شد.

کریپتوکارنسی یا ارز رمزنگاری‌شده (Cryptocurrency) به هر نوع ارز مجازی گفته می‌شود که از فناوری کریپتوگرافی (Cryptography) یا همان رمزنگاری برای تایید اعتبار تراکنش‌ها استفاده می‌کند. ارزهای دیجیتال مرجع صادرکننده یا تنظیم‌کننده مرکزی ندارند، در عوض از یک سیستم غیرمتمرکز برای ثبت تراکنش‌ها و صدور توکن‌های جدید خود استفاده می‌کنند. در این مقاله ضمن آشنایی با ارزهای دیجیتال خواهیم دید که ارز دیجیتال چیست؟ بیت کوین چیست و چگونه کار می‌کند؟ و همچنین با نحوه تحلیل بیت کوین آشنا خواهیم شد.

 

ارز دیجیتال چیست؟

ارز دیجیتال یا رمزارز یک شبکه پرداخت دیجیتال است که برای تایید تراکنش‌ها به بانک‌ها وابسته نیست و در عوض از فناوری نوظهور بلاکچین بهره می‌برد. این یک سیستم همتا به همتا (Peer to Peer) است که می‌تواند هر کسی را در هر جایی قادر به ارسال و دریافت پول کند. در چنین سیستم‌هایی به جای اینکه پول فیزیکی رد و بدل شود، پرداخت‌ها صرفاً در قالب اطلاعات دیجیتالی به یک پایگاه اطلاعاتی یا دیتابیس (Database) ارسال می‌شود. هنگامی که رمزارزهای خود را انتقال می‌دهید، تراکنش‌ شما در یک دفتر کل (بلاکچین) ثبت می‌شوند. گفتنی است، ارزهای دیجیتال در کیف پول‌های دیجیتال (والت) ذخیره می‌شوند.

 

 

بیت کوین چیست؟

بیت کوین اولین رمزارز جهان بود که در سال 2009 به دست شخص یا گروهی ناشناس موسوم به ساتوشی ناکاماتو (Satoshi nakamato) ساخته شد و تا به امروز شناخته‌شده‌ترین کریپتوکارنسی دنیا باقی مانده است. اما بیت کوین دقیقاً چیست؟

بیت کوین (BTC) یک شبکه پرداخت است که به عنوان یک پول مجازی خارج از کنترل هر شخص، گروه یا نهادی طراحی شده است، بنابراین نیاز به واسطه‌ (مثل بانک‌ها) در تراکنش‌های مالی را از بین می‌برد. به جای یک قدرت مرکزی، شبکه‌ای غیرمتمرکز از ماینرها (Miners) تراکنش‌های شبکه را تایید می‌کنند. قابل ذکر است، به ماینرهای بلاکچین به خاطر تلاششان برای تأیید تراکنش‌ها پاداش داده می‌شود و آنها پاداش خود را با استخراج بیت کوین به دست میاورند.

یک دفتر کل همه تراکنش‌های بیت‌کوین را ثبت می‌کند و کپی‌های آن در سرورهای سراسر جهان نگهداری می‌شوند. هر کسی که یک کامپیوتر دارد می‌تواند یکی از این سرورها را که به عنوان گره (Node) شناخته می‌شود راه‌اندازی کند. اجماع در مورد اینکه چه کسی صاحب کدام بیت کوین است، به‌جای اتکا به یک مرجع مرکزی معتمد مانند بانک، از طریق توافق بین این گره‌ها به دست می‌آید.

هر تراکنش به صورت عمومی در شبکه پخش می‌شود و از گره‌ای به گره دیگر به اشتراک گذاشته می‌شود. تقریباً هر ده دقیقه یک بار، این تراکنش‌ها توسط ماینرها در یک واحد اطلاعاتی به نام بلوک (Block) جمع می‌شوند و به‌طور پیوسته به بلاکچین اضافه می‌شوند.

به همان روشی که سکه‌های سنتی را در یک کیف پول فیزیکی نگهداری می‌کنید، ارزهای مجازی نیز در کیف پول‌های دیجیتال نگهداری می‌شوند و می‌توان از طریق طیف وسیعی از نرم‌افزارهای آنلاین و سخت‌افزارها به آنها دسترسی داشت.

 

تحلیل بیت کوین چیست؟

فعالان بازار ارز دیجیتال برای کسب سود از نوسانات قیمت بیت کوین و سایر رمزارزها همواره به تحلیل آنها می‌پردازند. تحلیل بیت کوین به روش‌های مختلفی مانند تحلیل تکنیکال، تحلیل فاندامنتال و تحلیل آنچین انجام می‌شود. هر چند دو مورد اول در تمامی بازارهای مالی صدق می‌کند، اما تحلیل آنچین مختص بازار ارز دیجیتال است. در ادامه به بررسی کوتاه هر یک می‌پردازیم:

 

تحلیل تکنیکال

تحلیل تکنیکال شامل استفاده از شاخص‌های ریاضی برای ارزیابی روند و جهت قیمت است. این نوع تحلیل با بررسی تغییرات گذشته قیمت و حجم معاملات انجام می‌شود تا مشخص شود بازار در چه وضعیتی قرار دارد و چه راهی را ممکن است در پیش بگیرد.

تحلیلگران تکنیکال بازارهای ارزهای دیجیتال را بررسی می‌کنند و فرصت‌های معاملاتی را از طریق اندیکاتورها و الگوهایی که در نمودارها مشاهده می‌کنند شناسایی می‌کنند. آنها بر این باور هستند که فعالیت معاملاتی گذشته و روندهای تاریخی قیمت، شاخص‌های ارزشمندی برای تعیین روند آتی هستند.

 

تحلیل فاندامنتال

تحلیل فاندامنتال یا تحلیل بنیادی ارزش ذاتی یک رمزارز را تعیین می‌کند. ارزیابی اطلاعات زیربنایی یک پروژه ارز دیجیتال به ما کمک می‌کند که بفهمیم آیا به عنوان یک دارایی زیر قیمت واقعی خود قرار دارد یا خیر. اگر چنین باشد این یک فرصت خرید است، اما اگر ارزش ذاتی آن پایین‌تر از ارزش فعلی بازار باشد، یک سیگنال فروش است.

وایت‌پیپر پروژه، بنیانگذاران، نقشه راه، توکنومیکس، آدرس‌های فعال،‌ هش‌ریت، کارمزدها، مارکت کپ، نقدینگی، عرضه در گردش و ... همگی جز فاکتورهایی است که در تحلیل فاندامنتال مورد بررسی قرار می‌گیرد.

 

تحلیل آنچین

در تحلیل آنچین (On-chain)، فرد داده‌های ثبت‌شده در بلاکچین را برای پیش‌بینی روندها و سنجش احساسات بازار بررسی می‌کند. تحلیل آنچین شامل نظارت بر نحوه جابجایی رمزارزها در بلاکچین برای شناسایی فرصت‌های بالقوه سرمایه‌گذاری است. همانطور که گفتیم، این نوع تحلیل مختص بازار ارز دیجیتال فضای است زیرا سایر دارایی مالی روی بلاکچین اجرا نمی‌شوند. شما می‌توانید با تحلیل آنچین پی ببرید که سرمایه‌گذاران به چه دلیل یک دارایی خاص را می‌خرند یا می‌فروشند.

 

 

همچنین از طریق یک پلتفرم تحلیل آنچین مانند گلسنود (Glassnode)، می‌توانید نحوه فعالیت‌ سرمایه‌گذاران بیت کوین ((BTC و الگوهای رفتاری آنها را مشاهده کنید. برای مثال، می‌توانید بفهمید که آیا آنها در حال انتقال بیت کوین‌های خود به صرافی‌ها هستند یا بالعکس، در حال خارج کردن دارایی‌های خود از صرافی‌ها هستند. انتقال بیت کوین به صرافی‌ها در حجم زیاد نشان‌دهنده این است که آنها قصد دارند رمزارزهای خود را بفروشند، در حالی که انتقال حجم زیادی بیت کوین از صرافی‌ها به کیف پول‌های شخصی به این معنی است که آنها قصد دارند رمزارزهای خود را برای مدتی نگه دارند. البته این تنها یکی از شاخص‌های بی‌شمار تحلیل آنچین است که به شما در پیش‌بینی بازار کمک می‌کند. شما می‌توانید از این اطلاعات برای تصمیم‌گیری صحیح هنگام ترید و سرمایه‌گذاری استفاده کنید.

 

جمع بندی

حوزه ارزهای دیجیتال به سرعت در حال پیشرفت است و این هیچ نشانی از فروکش نشان نمی‌دهد. همانطور که رمزارزها در حال توسعه هستند، کاربردها و موارد استفاده جدید آنها نیز هر روزه در حال ظهور است. هرچند نمی‌توان با قطعیت گفت که ارزهای دیجیتال در آینده دقیقاً چه موقعیت و جایگاهی خواهند داشت، موارد استفاده و برنامه‌های کاربردی آنها گواهی بر آن است که آنها یک فناوری دگرگون‌کننده و انقلابی خواهند بود. ضمن اینکه بی‌دلیل نیست که رسانه‌های اصلی و بسیاری از وب‌سایت‌های معتبر در سطح جهان روزانه به این حوزه می‌پردازند.

در سطح اینترنت وب‌سایت‌های بی‌شماری وجود دارد که در مورد بیت کوین و بازار ارز دیجیتال به طور روزانه اخبار و مقاله منتشر می‌کنند. برای مثال خبرگزاری فکت کوینز در ایران با انتشار اخبار روزانه حوزه ارز دیجیتال و پوشش ابعاد مختلف این حوزه، کاربران ایرانی را در این فضا به روز نگه می‌دارد. این وب‌سایت تحلیل‌های تکنیکال روزانه بیت کوین، ‌اتریوم و آلت‌کوین‌های مهم روز را به کاربران خود ارائه می‌کند. همچنین یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد آن تحلیل‌های‌ آنچین هفتگی است که به صورت چکیده‌ای از گزارش‌های تخصصی وب‌سایت گلسنود (Glassnode) و با زبانی تا حد امکان ساده ارائه می‌شود تا به کاربران در تحلیل و پیش‌بینی بازار کمک کند.


این مطلب، یک خبر آگهی بوده و شمانیوز در محتوای آن هیچ نظری ندارد

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied