شمانیوز
شما نیوز

پنج نوع سنگ صادراتی برتر، مورد استفاده در ساختمان‌های لاکچری

پنج نوع سنگ صادراتی برتر، مورد استفاده در ساختمان‌های لاکچری

امروزه طراحی دکوراسیون و نمای بناها بسیار متنوع شده است و براساس سلیقه و به سبک‌های گوناگونی می‌توان ساختمانی شیک و زیبا ساخت. سنگ، یکی از عناصر‌ جدایی‌ناپذیر در ساختمان‌سازی است و در بخش‌های مختلفی از بنا، کاربرد چشمگیری دارد. براساس بودجه، سلیقه و کاربرد، از سنگ‌های متنوعی می‌توان استفاده نمود. بهترین سنگ‌های ساختمانی بنابر کاربردی که دارند، دارای ویژگی‌هایی هستند که آن‌ها را از دیگر سنگ‌ها متمایز می‌کند. در سالیان اخیر، آمار صادرات سنگ‌ ساختمانی از ایران، نزدیک به 200 میلیون دلار بوده و سنگ‌های مختلفی صادر شده است. در این مقاله قصد داریم تا پنج نوع سنگ ساختمانی که در بناهای لوکس دنیا از آن‌ها استفاده می‌شود و سالانه از ایران به اقصی نقاط جهان صادر می‌شود را به شما معرفی نماییم.

 

  1. سنگ مرمر

سنگ اسلب مرمر

 

مرمر، سنگی است بسیار زیبا و جذاب که چشمان هر بیننده‌ای را از حیرت زیبایی، به خود خیره کرده و زبان را به ستایش می‌گشاید. سنگ مرمر (Onyx Stone) با نام تجاری اونیکس، تنوع بسیار بالایی در طرح، نقش و رنگ دارد. مرمر صورتی، مرمر سفید، مرمر آبی، مرمر سبز، مرمر پرتقالی و مرمر عسلی از پرطرفدارترین سنگ‌های مرمر به شمار می‌آیند.

اصولا از این سنگ، در طراحی دکوراسیون داخلی استفاده می‌شود.

مرمر، قابلیت عبور نور دارد و صیقل‌پذیری آن زیاد است. با تعبیه چراغ‌های LED رنگی در پشت آن، می‌توان زیبایی و جلوه سنگ را دوچندان نمود. اسلب مرمر، برای دیوارهای پذیرایی، اتاق خواب، دیوار تلویزیون، دیوار و کف لابی‌ هتل‌ها و آپارتمان‌های لوکس، سالن‌های همایش و سمینارها کاربرد دارد. این سنگ به صورت بوکمچ و فورمچ و در قالب اسلب‌های دو یا چهارتایی قرینه، جلوه‌ای بی‌نظیر به ساختمان می‌بخشد و فضا را رویایی می‌سازد. در حال حاضر، استفاده از سنگ مرمر در حمام و دستشویی‌های لوکس، ترند این روزهای طراحی داخلی است.

 

  1. سنگ مرمریت

سنگ مرمریت

 

مرمریت (Marble Stone)، از سنگ‌های بسیار پرکاربرد در ساختمان است، به‌طوری که امروزه، کمتر بنایی را خواهید دید که از این سنگ در آن استفاده نشده باشد. از سنگ مرمریت، بیشتر برای فضا و دکوراسیون داخلی استفاده می‌شود. سنگ پله، دیوار راه‌پله، سنگفرش کف و دیوارهای پذیرایی، نشیمن و لابی‌ها، تی وی وال، رویه کابینت و میز جزیره از عمده‌ترین کاربرد انواع سنگ مرمریت است. طیف طرح و رنگ سنگ‌های مرمریت گسترده است اما به طور کلی می‌توان در دو دسته روشن (سفید، کرم، کرم عسلی، سیلور و شکلاتی) و تیره (دودی و مشکی) آن‌ها را دسته‌بندی نمود. در بافت همه سنگ‌ها، هاله‌ها و رگه‌هایی رنگی یافت می‌شود که بر زیبایی سنگ‌ها افزوده است. از معروف‌ترین سنگ‌های مرمریت با تم رنگی روشن، می‌توان از مرمریت صلصالی، مرمریت آباده، مرمریت سیلوراسکای، مرمریت پرشین سیلک، مرمریت اداوی، مرمریت دهبید، مرمریت هرسین و مرمریت خوی نام برد. از شناخته‌شده‌ترین سنگ‌های مرمریت مشکی نیز، می‌توان به سنگ‌های مرمریت لاشتر، مرمریت مشکی نجف‌آباد، مرمریت اسپایدر، مرمریت مارشال و مرمریت گلدن‌بلک اشاره کرد. تلفیق سنگ‌های با تم رنگی روشن و تیره در طراحی داخلی، به جذابیت بصری فضا می‌افزاید و فضایی شکیل و جذاب را فراهم می‌آورد. اسلب‌های بوکمچ و فورمچ مرمریت، طرح‌های زیبایی در اختیار طراحان داخلی و معماران می‌گذارد تا زیبایی ساختمان را صدچندان نمایند.

 

  1. سنگ تراورتن

سنگ تراورتن

تراورتن (Travertine Stone)، سنگی با تم رنگی روشن است که دارای استحکام بسیار بالا، تخلخل نسبتا زیاد، وزن نسبتا کم، شکل‌پذیری بالا، ساب‌پذیری خوب و جذب آب ناچیز است. همین ویژگی‌های مهم، سنگ تراورتن را به بهترین سنگ برای نمای ساختمان نموده است. به گونه‌ای که می‌توانید با خیالی آسوده از این سنگ در نمای ساختمان خود استفاده کنید و نگران وزن زیاد تحمیلی بر ساختمان و یا باران‌های اسیدی، سرما و گرمای شدید نباشید. این سنگ به راحتی با دستگاه CNC قابل شکل‌پذیری است و در سبک‌های مختلف رومی، کلاسیک و نئوکلاسیک، سنگی مناسب و کاربردی تلقی می‌شود. از تراورتن علاوه بر نما، برای ساخت صراحی (نرده) و ستون سنگی نیز استفاده می‌شود. از بهترین سنگ‌های تراورتن، می‌توان به تراورتن آتشکوه، تراورتن عباس آباد ، تراورتن حاجی‌آباد، تراورتن ابیانه،تراورتن آبگرم و تراورتن تکاب اشاره نمود.

 

  1. سنگ گرانیت

سنگ گرانیت (Granite Stone)، یکی از مستحکم‌ترین و متراکم‌ترین سنگ‌های ساختمانیِ شناخته شده است. در گذشته‌های نه چندان دور، گرانیت محبوبیت خاصی داشته و به عنوان رویه کابینت‌ها، سنگ پله، دیواره‌های پله، کف پارکینگ و نمای ساختمان به کار می‌رفت. در حال حاضر، کمی از این محبوبیت کاسته شده و سنگ‌های دیگر به خصوص برای نمای ساختمان، جای سنگ گرانیت را گرفته است. سنگ گرانیت به دلیل وزن زیادی که دارد، بهتر است بر بدنه ساختمان و به عنوان نما، استفاده نشود تا بار زیادی بر ساختمان تحمیل نشود. اما از طرف دیگر هرکجا که رفت و آمد زیادی باشد و فشار زیادی بر زمین وارد شود مانند پارکینگ و یا حتی در مکان‌هایی که آب و رطوبت زیادی جود داشته باشد مانند پیاده‌روها در مکان‌های پربارش می‌توان با خیالی آسوده از سنگ گرانیت استفاده نمود.

 

  1. سنگ چینی (سنگ کریستال)

سنگ چینی (Crystal Stone)، برخلاف نام گمراه‌کننده‌اش محصول کشور چین نیست و در جهان با نام سنگ کریستال مشهور است. در ایران، معادن مختلفی این سنگ را استخراج می‌نمایند. رنگ سفید سنگ کریستال همواره زبانزد و معروف بوده اما سنگ‌های با رنگ طوسی و دودی تیره نیز از این سنگ یافت می‌شود. کاربرد سنگ اسلب چینی، عمدتا در داخل ساختمان‌ها به عنوان سنگ بدنه و سنگ کف است. در بافت سنگ چینی، خطوط و رگه‌هایی با رنگ طوسی و دودی دیده می‌شود. هرچه این خطوط کمتر باشد، سنگ چینی مرغوب‌تر و از کیفیت و قیمت بالاتری برخوردار است. از معروف‌ترین سنگ‌های چینی می‌توان به سنگ چینی الیگودرز، سنگ چینی ازنا، سنگ چینی لایبید، سنگ چینی قروه و سنگ چینی نی‌ریز اشاره کرد.

طبق آمار صادرات، سنگ‌های یاد شده، بیشترین صادرات را در طی سالیان اخیر داشته و در ایران و دیگر کشورها، مورد کاربرد زیادی قرار گرفته است. طی سالیان اخیر، کشورهای عراق، چین، ترکمنستان، امارات متحده عربی، هند و آذربایجان، شش مقصد برتر سنگ‌های ساختمانی ایرانی است. می‌توان از این پنج دسته سنگ، به عنوان بهترین سنگ‌های ساختمانی برای ساخت و ساز بناهای لاکچری و شیک نام برد که خواهان زیادی در سراسر جهان دارد.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied