شمانیوز
شما نیوز

رپورتاژ آگهی/

7 کاربرد پتاسیم استات و 3 کاربرد اوره

در این مطلب برآنیم که کاربردهای عمومی مواد شیمیایی استات پتاسیم و اوره را به صورت خلاصه توضیح دهیم .

7 کاربرد پتاسیم استات و 3 کاربرد اوره

در این مطلب برآنیم که کاربردهای عمومی مواد شیمیایی استات پتاسیم و اوره را به صورت خلاصه توضیح دهیم .

 

معرفی پتاسیم استات :

 

1- کاربرد در تولید انواع ضد یخ :
 

این ترکیب شیمیایی از گذشته های دوربه عنوان یک ضد یخ به منظور جلوگیری از یخ زدن سطح جاده ها و باند های انواع فرودگاه ها ، جایگزین مناسبی برای نمک های کلریدی از قبیل منیزیم کلرید و کلسیم کلرید محسوب میشده است. بر خلاف دو ماده ی فوق ، این ترکیب به دلیل عدم وجود کلر در ساختار آن ، به ساختار خاک آسیب کمتری وارد می کند و خاصیت خورندگی کمتری را ایجاد میکند ، در نتیجه استفاده از این ماده در باند های فرودگاه ها نسبت به سایر مواد شیمیایی ارجحیت بیشتری دارد . مقدار استفاده از این ترکیب بر روی سطوح به دمای هوا و مقدار یخ موجود بر سطح بستگی دارد.
 

مزایا ی استفاده از استات پتاسیم به عنوان ضد یخ چیست ؟
 

  1. این ترکیب به بیشتر سطوح از جمله انواع بتن ، فلزات مختلف ، چوب ، چمن ها و پوشش های گیاهی صدمه ای وارد نمی کند.
  2. این ماده تقاضای اکسیژن بیولوژیکی بسیار کمی دارد و فسفات یا اوره ندارد و مشکل کمتری برای محیط زیست ایجاد میکند .
  3. برای گیاهان و حیوانات نیز خطری ایجاد نمی کند .
     

2 – کاربرد در صنایع غذایی :
 

در صنایع غذایی از پتاسیم استات به منظور نگهداری مواد غذایی گوشتی و انواع گوشت مرغ استفاده می شود. حداکثر میزان استفاده از این ترکیب 0.25 درصد از وزن محصول نهایی گزارش شده است . استفاده از این ماده در دوز های مجاز در محصولات گوشتی خطری برای انسان نخواهد داشت و برای انواع محصولات غذایی به عنوان یک نگهدارنده ی ضد میکروبی عمل می نماید .

علاوه بر این موارد این ترکیب همانند سایر ترکیبات استات خاصیت بافری دارد و در صنایع غذایی به دلیل دارا بودن این ویژگی به منظور تنظیم نمودن پی اچ مورد استفاده قرار می گیرد . از جمله محصولاتی که این ترکیب شیمیایی در ترکیبات سازنده آن ها استفاده می شود می توان به انواع سس و ترشی جات اشاره نمود.

تا کنون گزارشی مربوط به خطرات مصرف این ترکیب شیمیایی در انواع صنایع غذایی منتشر نشده است با این حال بهتر است افرادی که بدنشان تحمل سرکه ها را ندارد ( این ماده در معده به یون پتاسیم و اسید استیک تبدیل می شود) و یا از مشکلات کلیوی رنج می برند از محصولات حاوی این ترکیب استفاده نکنند
 

3 – کاربرد در صنایع کشاورزی :
 

این ترکیب شیمیایی پر کاربرد در صنایع کشاورزی به عنوان ترکیبی کودی مورد استفاده قرار می گیرد و برخلاف سایر منابع پتاسیمی لازم برای گیاه مانند نیترات ها ، هیدروکسید ها ، تیوسولفات ها یا کربنات ها ، این ماده دارای پی اچ ای تقریبا خنثی می باشد و سوزآور و خورنده نیست . در نتیجه این ماده تنش کمتری به گیاهان وارد می کند و جوانه زنی گیاهان را بهبود می بخشد. در حقیقت باید بدانیم که ترکیبی از نمک معدنی و یک اسید آلی است که توانسته است این ترکیب را به یک کود گیاهی واقعاً موثر تبدیل کنند .

در واقع گیاهان پتاسیم را از این کود به نسبت بسیار بیشتری نسبت به سایر کود های شیمیایی از جمله ترکیبات نیترات و سولفات جذب خواهند کرد .
 

4 – کاربرد به عنوان کاتالیزور در ساخت پلی اورتان ها .

5 – استفاده در صنایع ساخت شیشه آلات .

6 – کاربرد به عنوان عامل نرم کننده در صنایع کاغذ سازی و صنایع نساجی .

7 – این ترکیب یک اکسید کننده خوب است .
 


کاربردهای اوره عبارتند از :
 

1 - کاربرد در صنایع مختلف :

  • یکی از صنایعی که به اوره نیاز موثری دارد ، صنایع تولیدی انواع رزین است.
  • صنعت تولید انواع پلاستیک از دیگر صنایعی است که از این ترکیب شیمیایی به وفور استفاده می‌کند .
  • صنایع تولیدی انواع چسب ، مانند اوره فرمالدئید و تولید اوره ملامین فرمالدئید از خواص و ویژگی‌هایی که در این ترکیب پر کاربرد وجود دارد ، استفاده میشود .
     

2 –استفاده در صنایع خودروسازی

صنایع خودروسازی در جهان در واقع به سمت تولید خودروهایی با کمترین میزان آلودگی در حال حرکت هستند . برای رسیدن به این اهداف بلند مدت ، سیستم‌هایی چون SCR و SNCR استفاده می‌شود تا کمترین آلودگی به هوا وارد شود . در تولید و ساخت این سیستم‌ها ، اوره نقش بسیار مهم و ارزنده ای ایفا میکند .

سیستم‌های بلوتک نمونه‌ای از کاربردهای اوره در صنایع خودروسازی به شمار می آیند . در این سیستم ها، محلول حاوی کربونیل دی آمید با پایه آب به سیستم اگزوزها تزریق می‌شود . در این میان آمونیاکِ تولیدشده وارد فرآیند هیدرولیز می‌شود ، با اکسید نیتروژن واکنش می‌دهد و در نهایت به آب و نیتروژن تبدیل خواهد شد . کامیون‌ها و اتومبیل‌هایی که از سوخت‌های دیزلی به عنوان ماده اصلی برای تامین انرژی استفاده می‌کنند ، مجبورند مایع خروجی را که همان اوره محلول در آب است را حمل کنند .
 

3 - آزمایشگاهی

از دیگر صنایعی که می‌توان از حضور موثر ترکیب شیمیایی اوره استفاده کرد ، تولید مواد و ترکیبات شیمیایی است . اوره اگر در غلظت 10 میلی مولار باشد ، ماده بسیار قدرتمندی خواهد بود و تاثیرات جالبی از خود نشان می‌دهد. از این مزیت بارز و ویژگی‌ خاص اوره می‌توان برای بالا بردن میزان حلالیت برخی انواع پروتئین‌ها استفاده زیادی کرد .

از طرفی از مخلوط اوره و کولین کلرید به عنوان یک حلال مشابه مایعات یونی استفاده می‌شود . از حلال‌های مشابه یونی به عنوان حلال یوتکتیک نیز یاد میشود . وقتی اوره در یکی از این حلال‌های یوتکتیک محلول می‌شود ، پروتئین‌هایی که در داخل محلول حضور دارند ، تکثیر نخواهند شد .

از دیگر ترکیبات این ماده شیمیایی که آن نیز می‌تواند کاربردهای زیادی در حوزه صنایع آزمایشگاهی داشته باشد ، کربونیل دی آمید است . از این ماده شیمیایی به عنوان یک منبع هیدروژن برای آنکه در سلول‌های سوختی برق تولید کند ، استفاده فراوانی می‌شود .
 

در مجموع :

مواد شیمیایی استات پتاسیم و اوره در دو مدل آزمایشگاهی و صنعتی در کارخانه های تولید کننده مواد شیمیایی تولید میشوند و به بازارهای جهانی ارائه میشوند ، مصرف کنندگان بر مبنای اینکه نیاز تولیدی صنعتی و یا تحقیقاتی دارند محصول مورد نظر خود را انتخاب میکنند که البته از نقطه نظر خلوص با هم تفاوتهایی دارند .

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied