شمانیوز
شما نیوز

رپورتاژ آگهی/

نحوه محاسبه مالیات واحد‌های تولیدی

پرداخت مالیات تنها منحصر به افراد خاصی نمی‌شود و حتی قوانین مالیات برای شرکت‌های مختلف نیز وجود دارد. در این مقاله قصد داریم به نحوه محاسبه مالیات واحد‌های تولیدی بپردازیم؛ هم‌چنین شما را با نرم افزاری کاربردی در زمینه مالیات شرکت‌ها آشنا کنیم.

دریافت مالیات نه تنها در ایران بلکه در سایر کشور‌های جهان نیز از دیرباز وجود دارد. مالیات هر ساله به دولت پرداخته می‌شود تا این‌که صرف تامین نیاز‌های اجتماعی در جامعه شود. دولت بخشی از درآمد یا سود اشخاص را به عنوان مالیات دریافت می‌کند. در ازای مالیات، خدمات عمومی و رفاهی مورد نیاز را برای همه افراد در کشور تامین می‌کند.

پرداخت مالیات تنها منحصر به افراد خاصی نمی‌شود و حتی قوانین مالیات برای شرکت‌های مختلف نیز وجود دارد. در این مقاله قصد داریم به نحوه محاسبه مالیات واحد‌های تولیدی بپردازیم؛ هم‌چنین شما را با نرم افزاری کاربردی در زمینه مالیات شرکت‌ها آشنا کنیم.

 

نحوه پرداخت مالیات ۱۴۰۱ اعلام شد + جزییات مهم - فردای اقتصاد

 

مالیات شرکت‌ها

در آغاز کسب و کار ممکن است افراد این تصور را داشته باشند که خالص در آمد آن‌ها تنها منحصر به میزان سود و زیان سالانه است. میزان درآمد خالص به این سادگی مشخص نمی‌شود و باید به طور دقیق محاسبه مالیات واحد‌های تولیدی را نیز انجام داد.

نا آشنا بودن افراد تازه کار در کسب و کار می‌تواند بر آورد‌های هزینه و مخارج را برای آن‌ها با مشکل مواجه کند. شناسایی با انواع مالیات شرکت‌ها و قوانین آن‌ها برای همه افراد که قصد ورود به کسب و کاری نو دارند؛ توصیه می‌شود.

در صورتی که شرکت‌ها از این قوانین اطلاع نداشته باشند و مالیات شرکت خود را پرداخت نکنند ممکن است مجبور به پرداخت جرائم مالیاتی شوند. در صورت فرار مالیاتی، علاوه بر جریمه شخص حقوقی که مالکیت شرکت را بر عهده دارد از برخی از مزایا نیز محروم می‌شود. انواع مالیات که به عنوان زیر مجموعه مالیات شرکت‌ها محسوب می‌شوند عبارت اند از:

 

  • مالیات بر درآمد
  • مالیات بر عملکرد
  • مالیات بر اموال و املاک
  • مالیات‌های تکلیفی
  • مالیات بر ارزش افزوده

 

محاسبه مالیات واحدهای تولیدی

شرکت‌های تولیدی نیز موظف به پرداخت مالیات هستند. محاسبه مالیات واحد‌های تولیدی به این دلیل صورت می‌گیرد که این شرکت‌ها به واسطه محصولاتی که تولید می‌کنند بخشی از اقتصاد کشور را تشکیل می‌دهند و به همین منظور مستضعف پرداخت مالیات می‌باشند.

محاسبه مالیات واحدهای تولیدی به عوامل مختلفی بستگی دارد. یکی از مهم ترین نقاط تمایز در حساب کردن مالیات واحد‌های تولیدی، به نوع مالکیت آن بستگی دارد. در برخی از قوانین پرداخت شرکت‌های تولیدی حقیقی و حقوقی، تفاوت‌هایی وجود دارد؛ ولی این دو باهم اشتراکاتی نیز دارند.

 

نرخ مالیات عملکرد واحدهای تولیدی در کشور کاهش می‌یابد

 

برای مثال اجزای مالیات، در هر نوع شرکت تولیدی یکسان است. محاسبه مالیات واحد‌های تولیدی متشکل از 3 جزء می‌باشد. اجزای محاسبه مالیات واحدهای تولیدی:

 

  • مالیات بر درآمد
  • مالیات بر ارزش افزوده
  • مالیات بر حقوق و دستمزد

 

یکی از مهم‌ترین تفاوت‌ها بین مالیات شرکت‌های حقیقی و حقوقی، در معافیت‌های مالیاتی است. بخشودگی در مالیات فقط در حساب کردن مالیات واحدهای تولیدی با مالکیت حقوقی تاثیر دارد.

استفاده از نرم افزار مدیریت کارخانه می‌تواند در دستیابی به هزینه دقیق و نحوه محاسبه مالیات در واحدهای تولیدی کمک کننده باشد. این نرم افزار باعث کنترل جریانات نقدی سازمان می‌شود و فرایند‌های پیچیده مالیاتی را گرد آوری می‌کند. در دست داشتن داده‌های مالی در شرکت تولیدی باعث افزایش بهره وری آن واحد تولیدی می‌شود. این شرکت می‌تواند در بازار رقابت با سایر همکاران خود موفق عمل کند و به این ترتیب به سوددهی بیشتری دست یابد.

 

سامانه مودیان

سامانه مودیان مالیاتی سامانه‌ای است که با هدف جمع‌آوری و یکپارچه‌سازی اطلاعات مربوط به مودیان مالیاتی راه‌اندازی شده است. در قانون سامانه مودیان مالیاتی تاریخ‌های مشخصی برای فراخوان‌های اجرایی اعلام شده است که در هر یک از این تاریخ‌ها، تعدادی از شرکت‌ها مشمول این قانون می‌شوند. ارسال صورت حساب الکترونیکی به این سامانه از جمله دغدغه‌های مدیران مالی و حسابداران است. به همین منظور استفاده از نرم افزار سامانه مودیان که خروجی لازم برای ارسال به سامانه را می‌دهد می‌تواند راهکاری مناسب باشد.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied