شمانیوز
شما نیوز

رپورتاژ آگهی/

۴ مورد از اصول مشتری مداری در رستوران که باید رعایت شوند!

اصول مشتری مداری به معنای تمرکز روی مشتریان و ارائه خدمات و محصولات باکیفیت برای آن‌ها است. این رویکرد در کسب‌وکارها، به منظور جلب رضایت مشتریان و همچنین افزایش فروش و سودآوری، استفاده می‌شود. برای انجام این پروسه هم راه‌های زیادی مانند استفاده از سیستم مدیریت رزرو در رستوران وجود دارند که باعث بهبود تجربه مشتری‌ها می‌شوند.

اصول مشتری مداری به معنای تمرکز روی مشتریان و ارائه خدمات و محصولات باکیفیت برای آن‌ها است. این رویکرد در کسب‌وکارها، به منظور جلب رضایت مشتریان و همچنین افزایش فروش و سودآوری، استفاده می‌شود. برای انجام این پروسه هم راه‌های زیادی مانند استفاده از سیستم مدیریت رزرو در رستوران وجود دارند که باعث بهبود تجربه مشتری‌ها می‌شوند.

 

F:\RASOULZADEH\smartX\reportage\14020510 - smartx - rep - shomanews.com - moshtari madari\New folder\f1fd063b171f43e9aa0188ccda3523ad.jpg

 

مشتری مداری شامل مجموعه اقداماتی است که به‌منظور بهبود تجربه مشتری و رفع نیازهای آن‌ها، انجام می‌شود. این اقدامات می‌توانند شامل طراحی و ارائه محصولات و خدمات باکیفیت، تسهیل در فرایند خرید و پرداخت، بهبود فرایندهای خدماتی و پشتیبانی، ارتباط با مشتریان و گوش‌دادن به نظرات و انتقادات آن‌ها باشند.

هدف اصلی و تعریف مشتری مداری، افزایش رضایت مشتریان و جذب مشتریان جدید است. بااین‌حال، مشتری مداری به معنای این نیست که باید همه درخواست‌های مشتریان را برآورده کنید، بلکه باید تلاش کنید تا نیازهای اساسی و اصلی مشتریان را برآورده سازید و در صورت امکان، ارائه خدمات و محصولات بهتر از آنچه که مشتریان انتظار دارند، را فراهم کنید.

 

بررسی اهمیت مشتری مداری

 

مشتری مداری یا “customer centricity" به معنای تمرکز بر مشتری است و دلیلی است برای اینکه در هر تصمیمی که درباره کسب‌وکار می‌گیریم، مشتری و نیازهای او در اولویت قرار می‌گیرد.

به‌عبارت‌دیگر، در این رویکرد، مشتری به‌عنوان مرکز تصمیمات و اقدامات شما در نظر گرفته می‌شود و باید سعی کنید تا ارزش و رضایت مشتری در هر مرحله از تجربه خرید بهبود یابد.

مشتری مداری از دو جهت مهم است.

اولین جنبه، بهبود تجربه خرید مشتری است که در نتیجه آن، مشتریان بیشتری به کسب‌وکار جذب می‌شوند و بازدهی و سودآوری بیشتری را به همراه خواهند داشت. زیرا مشتریان راضی، به کسب‌وکار پایبند خواهند بود و به دوستان و آشنایان خود نیز پیشنهاد خرید از شما را می‌دهند.

دومین جنبه، کاهش هزینه‌های بازاریابی و فروش است. زمانی که کسب‌وکار به مشتریان خود پاسخ مناسبی می‌دهد، مشتریان به شکل طبیعی و خودبه‌خود تبلیغات رایگان برای کسب‌وکار شما را انجام می‌دهند.

 

چرا اهمیت مشتری مداری در کسب‌وکارهای خدمات محور بیش‌تر است؟

 

اهمیت مشتری مداری در هر کسب‌وکاری بالا است، اما در کسب‌وکارهای خدمات محور بیشتر به چشم می‌آید.

دلیل اصلی اهمیت بالای مشتری مداری در کارهای خدماتی، این است که در این مشاغل، مشتریان مستقیماً با کسب‌وکار در تعامل هستند و تجربه خرید و خدمات ارائه شده مستقیماً بر رضایت مشتریان تأثیر می‌گذارد.

به‌علاوه، مشتریان در کسب‌وکارهای خدماتی به دنبال تجربه ارتباطی خوب هستند و هرگونه نقص در این تجربه به‌سرعت باعث ازدست‌دادن آن‌ها می‌شود؛ بنابراین، بهبود تجربه مشتری و رضایت آن‌ها در کسب‌وکارهای خدماتی از طریق اجرای اصول مشتری مداری در رستوران یا کسب‌وکارهای خدماتی دیگر، بسیار حائز اهمیت است.

 

چرا باید رستوران‌ها مشتری‌مدار باشند؟

 

رستوران‌ها باید به اصول مشتری مداری در رستوران پایبند باشند؛ زیرا صنعت رستوران‌ها بسیار رقابتی است و در این رقابت، تجربه خرید و ارائه خدمات به مشتریان بسیار مهم است

.

F:\RASOULZADEH\smartX\reportage\14020510 - smartx - rep - shomanews.com - moshtari madari\New folder\GettyImages-1465363771-2048x1365.jpg

 

بهبود تجربه مشتری و رضایت آن‌ها از خدمات ارائه شده، می‌تواند به افزایش موفقیت و سودآوری رستوران کمک کند. در ادامه می‌توانید دلایل بیش‌تر رعایت اصول مشتری مداری در رستوران مشاهده کنید:

 

  1. جذب مشتریان: بهبود تجربه مشتری در رستوران، می‌تواند باعث افزایش تعداد مشتریان و فروش رستوران شود. همچنین، این رویکرد می‌تواند به کاهش نرخ ازدست‌دادن مشتریان شود.
     
  2. تبلیغات رایگان: مشتریان راضی، به روابط شخصی و مستقیم با کسب‌وکار شما پایبند خواهند بود و به دوستان و آشنایان خود نیز پیشنهاد شما را خواهند داد. این رویکرد می‌تواند به کاهش هزینه‌های بازاریابی و تبلیغات کمک کند.
     
  3. بهبود ارتباط با مشتریان: در رستوران‌ها، ارتباط با مشتریان به شکل مستقیم و برای مدت‌زمان کوتاهی است. بهبود تجربه مشتری و رضایت آن‌ها از خدمات ارائه شده، می‌تواند به بهبود ارتباط با مشتریان کمک کند و در نتیجه، باعث افزایش رضایت و پایبندی آن‌ها به رستوران شود.

 

اصول مشتری مداری در رستوران

برای ایجاد یک رستوران مشتری‌مدار، باید به اصول مشتری مداری در رستوران توجه داشته باشید. البته در این راه می‌توانید از ابزارهای دیگری هم کمک بگیرید یکی از آن‌ها باشگاه مشتریان است. نرم افزار باشگاه مشتریان با ایجاد شرایط بهینه برای هر مشتری و ارائه جوایز و خدمات خاص به آن‌ها به‌نوعی مشتری مداری را برای شما آسان‌تر می‌کند.

 

در ادامه اما می‌توانید اصول مشتری مداری در رستوران را به طور کامل مشاهده کنید.
 

  1. تمرکز بر تجربه مشتری

تجربه مشتری از اولین لحظه ورود به رستوران شروع می‌شود؛ بنابراین، باید از ورود مشتری به رستوران تا هنگام خروج او، تمرکز بر تجربه مشتری داشته باشید. بهتر است تمام جنبه‌های تجربه مشتری را از جمله طعم غذا، کیفیت خدمات، تزئینات داخلی، نورپردازی و وضعیت بهداشتی بهبود بخشید و از این طریق، تجربه مشتری را بهبود دهید.

 

C:\Users\lenovo\Downloads\Customer-Centricity.jpg

 

پذیرش و رسیدگی به شکایات

هرگاه مشتریان شکایت داشته باشند، باید به آن‌ها با احترام پذیرش کنید و رسیدگی به شکایات را به‌صورت سریع و مؤثر انجام دهید. این امر به مشتریان نشان می‌دهد که شما به فرایند بهبود خدمات خود اهمیت می‌دهید.

 

آموزش کارکنان

آموزش کارکنان در رستوران شما برای بهبود خدمات و تجربه مشتریان بسیار حائز اهمیت است. کارکنان را آموزش دهید تا بتوانند به‌خوبی با مشتریان رفتار کرده و غذاها را باکیفیت بالا و حرفه‌ای آماده سرو کنند.

 

ایجاد روابط دوستانه با مشتریان

بهتر است که با مشتریان روابط دوستانه ایجاد کنید و با آن‌ها به‌عنوان مهمانان ویژه خود رفتار کنید. بهتر است با مشتریان به‌صورت شخصی و دوستانه رفتار کنید و به آن‌ها احترام بگذارید.

 

اجرای سیستم رزرو اصولی در مشتری مداری چه تأثیری دارد؟

یکی از مهم‌ترین ابزارهایی که می‌تواند در جهت رعایت اصول مشتری مداری در رستوران به کار گرفته شود، سیستم رزرو استاندارد و مناسب در رستوران است.

 

F:\RASOULZADEH\smartX\reportage\14020510 - smartx - rep - shomanews.com - moshtari madari\New folder\photo-1484659619207-9165d119dafe.jpeg

 

این سیستم قطعاً اثرات زیادی در مشتری مداری دارد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم:

 

  • رفع مشکلات زمانی مشتریان: با استفاده از سیستم رزرو، مشتریان می‌توانند بادقت و اطمینان بیشتری رزرو کنند و از وقوع مشکلاتی مانند انتظار بیش از حد و یا عدم تخصیص میز مناسب برای خود، جلوگیری کنند. این امر به مشتریان احساس راحتی و قطعیت می‌دهد و باعث افزایش رضایت آن‌ها از خدمات رستوران شما می‌شود.
  • بهبود تجربه مشتری: با استفاده از سیستم رزرو، مشتریان می‌توانند خود را برای ورود به رستوران آماده کنند و به‌راحتی و بدون دردسر، میز مناسب خود را رزرو کنند. این امر به مشتریان احساس رضایت و راحتی می‌دهد و باعث افزایش بازگشت آن‌ها به رستوران شما می‌شود.
  • بهبود مدیریت رستوران: با این سرویس می‌توانید به بهترین نحو ممکن تعداد میز‌های رستوران خود را مدیریت کنید و به مشتریان خود میز مناسب را اختصاص دهید.
  • افزایش فروش: به کمک سیستم رزرو اصولی میزها می‌توانید مشتریان را برای طولانی کردن زمان حضور در رستوران ترغیب کنید. به‌عنوان‌مثال، با ارائه تخفیف‌هایی برای رزرو میز و نوشیدنی‌های بیشتر، می‌توانید مشتریان را به خرید بیشتر ترغیب کنید و در نتیجه، فروش رستوران شما را افزایش دهید.

 

شما چقدر در رستوران خود مشتری‌مدار هستید؟

در این مطلب سعی کردیم به‌خوبی سؤال مشتری مداری چیست ، را پاسخ دهیم و تعریف مشتری مداری و اصول آن را ارائه کردیم. باتوجه‌به همه این توضیحات نتیجه نهایی این است که هر کسب‌وکار و به‌خصوص رستوران‌ها باید مشتری‌مدار باشند.

برای این که متوجه شوید مشتری‌مدار بوده‌اید یا خیر، راه ساده‌ای وجود دارد. از سیستم ارزیابی هوشمند مشتریان رستوران اسمارت ایکس استفاده کنید. این روش به‌راحتی به شما ثابت می‌کند که چقدر مشتری‌ها از شما رضایت داشته‌اند.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied