شمانیوز
شما نیوز

رپورتاژ آگهی/

بررسی انواع لوله صنعتی و کاربرد و ویژگی‌ های هر‌یک

لوله صنعتی را می توان از جمله محصولاتی دانست که به واسطه کیفیت و ساختاری که دارد، توانسته به خوبی در صنایع جا باز کند و از سوی دیگر نیاز آن ها را مرتفع سازد.

لوله صنعتی را می توان از جمله محصولاتی دانست که به واسطه کیفیت و ساختاری که دارد، توانسته به خوبی در صنایع جا باز کند و از سوی دیگر نیاز آن ها را مرتفع سازد.

 

به گزارش کارشناسان بازار فولاد، امروزه ابزار‌ها و تجهیزات متنوعی در صنایع مختلف کاربرد دارند؛ به‌ طوری‌ که با نبود آن‌ ها حتی نمی‌ توان فعالیت‌ های پیش‌ پا افتاده را انجام داد. یکی از قطعات مورد استفاده در صنایع مختلف، لوله به خصوص لوله صنعتی است. بر‌خلاف تصور بسیاری از مردم، کاربرد این قطعه به صنایع نفت و گاز محدود نمی‌ شود و در زمینه خودرو‌سازی هم از آن بهره می‌ گیرند. در حال حاضر لوله صنعتی در طیف گسترده از جنس و نوع، تولید و عرضه می‌ شود که هر کدام از این موارد کاربرد‌های مختلفی دارند. همچنین باید خاطر نشان کرد طبقه‌ بندی آن را می‌ توان بر اساس جنس، ضخامت و نحوه تولید لوله صنعتی بیان کرد. از این رو می توان گفت تنوع بالا، جوش پذیری فوق العاده خوب، بدون درز بودن لوله صنعتی، فولادی بودن جنس لوله، قیمت مناسب و ضخامت زیاد لوله صنعتی از ویژگی های بارز آن هستند.

 

لوله صنعتی چیست؟

نام این محصول نام دسته‌ ای از پروفیل‌ های فلزی است که جهت انتقال انواع گازها، مایعات و جامدات، بسته به نیاز‌های گوناگون به کار می‌ روند. این محصولات در ضخامت‌ های مختلف و شکل سطح مقطع‌ های گوناگون با توجه به نوع استفاده تولید می‌ شوند. لوله صنعتی از جنس فولاد کربن دار است که به صورت درزدار تولید و روانه بازار می گردد.

این لوله ها با مواد مختلف در قطرها، ضخامت ها و طول های مختلف و با اشکال مقطع متفاوت ساخته می شوند. کاربرد لوله های صنعتی در صنایع مختلفی مانند صنعت نفت و گاز، صنایع پتروشیمی، ماشین آلات، سیستم های انتقال حرارت، حمل و نقل آب و غیره می باشد. لوله صنعتی های موجود در بازار دارای انواع گوناگونی هستند که بسته به کیفیت و ویژگی هایی که دارند، پاسخگوی نیاز خریداران و صنایع می باشند.

گستردگی موارد مصرفی آن‌ ها موجب شده تا این مقاطع فولادی و غیر‌فولادی با ویژگی‌ های ابعادی و قطر‌های متنوع ساخته شوند. پیشرفت تدریجی صنایع بزرگ مادر منجر به استفاده گسترده‌ تر از آن‌ ها شده است. در ادامه این امر منجر به تعریف مفهوم ضخامت عددی شد. ضخامت عددی ادغام دو مشخصه ضخامت دیواره و قطر است.

 

آشنایی با انواع لوله صنعتی بسته نحوه تولید

این محصولات با متریال مختلف در قطر، ضخامت و طول‌ های متنوع و اشکال متفاوت سطح مقطع تولید و عرضه می‌ شوند. انواع آن‌ ها در 3 دسته درز‌دار، بدون درز و سایر پروفیل‌ ها دسته‌ بندی می‌ شوندکه بسته به کیفیت و ویژگی هایی که دارند، برای صنایع خاصی به کار گرفته می شوند. لازم به ذکر است منظور از لوله درزدار لوله ای است که با استفاده از روش جوشکاری این ورق مورد استفاده برای تولید لوله صنعتی جوش داده شده و این لوله تولید گردیده است و شما می توانید این درز را بروی لوله مشاهده کنید.

 

 

لوله صنعتی بدون درز را می توان به لوله ای الحاق داد که هیچ گونه درزی روی لوله مشاهده نمی شود. اما انواع لوله های صنعتی عبارتند از:

  1. لوله صنعتی درز‌دار
  • درز مستقیم
  • درز مستقیم صنعتی
  • تست آب
  • گاز خانگی
  • گاز API
  • جدار چاه
  • جدار چاه، سایز بالا یا اسپیرال
  • کالوپ
  • داربستی

بدون درز

  • مانیسمان
  • گوشت‌دار
  • مانیسمان سبک

سایر پروفیل‌ها

  • آلومینیوم
  • استنلس استیل دکوراتیو
  • استنلس استیل صنایع غذایی
  • گالوانیزه
  • چدنی
  • مسی

 

آشنایی با پروفیل‌ های درز مستقیم

این محصولات از شکل دادن ورق‌ های فولادی با ضخامت‌ های متفاوت تولید شده‌ اند. ورق‌ ها پس از برشکاری و عبور از غلتک‌ های نورد به شکل استوانه درمی‌ آیند. سپس محل درز آن‌ ها با شیوه‌ های گوناگون جوشکاری می‌ شوند. یکی از نکات قابل توجه این است که مقاومت کمتری نسبت به نوع بدون درز دارند.

لوله های صنعتی بدون درز

در لوله های بدون درز هیچ‌گونه درز یا جوشی در ساختار آن‌ ها دیده نمی‌ شود. بنابراین از مقاومت بسیار بالایی برخوردارند. این پروفیل‌ ها در کارخانه با روش اکسترود ساخته می‌ شوند. یعنی به‌ صورت قالبی، مستقیما از شمش فولادی به قطعات بدون درز تبدیل می‌ شوند. از آن‌ ها در مواردی که درجه حرارت و فشار سیال عبوری بالا باشد، استفاده می‌ شود. محصولات تولید شده در کشور ایران تا سایز ۲۴ اینچ یافت می‌ شود؛ اما محصولات وارداتی تا سایز ۴۲ اینچ هم وجود دارند. قیمت لوله صنعتی با توجه به مواردی همچون ضخامت، وارداتی یا تولید داخلی بودن محصول تعیین می‌ شود.

 

کاربرد لوله صنعتی در صنایع مختلف

لوله صنعتی کاربرد‌های مختلفی دارد؛ به‌ عنوان مثال در بخش‌ های کشاورزی و محصولات غذایی، بخش هسته‌ ای، بخش انتقال گاز، نفت و آب از این قطعات بهره می‌ برند. همچنین به منظور محافظت و انتقال سیم‌ های برق، از این کالا استفاده می‌ شود. هر‌کدام از آن‌ ها برای یک یا چند سیال مجزا مناسب است و رنگ‌ های متفاوتی دارد. این رنگ‌ ها شامل رنگ آبی برای انتقال اکسیژن، قرمز برای استیلن، نارنجی برای بوتان و پروپان، مشکی برای انتقال گاز مناسب است. لوله صنعتی برای مصارفی همچون صنایع پتروشیمی، پروژه های ساختمان سازی، ساخت انواع پل های فلزی و انتقال مایعات مورد استفاده قرار می گیرد. البته از دیگر کاربردهای مهم و اصلی این لوله، انتقال نفت و گاز است. البته باید خاطر نشان کرد با توجه به نوع لوله صنعتی ، کاربرد آن نیز متفاوت خواهد بود. در ادامه برخی از کاربردهای مهم لوله صنعتی در صنایع مختلف به صورت مختصر بیان می گردد.

· صنعت کشاورزی

بسیاری از انواع لوله صنعتی در زمینه کشاورزی و صنایع غذایی به کار گرفته می شوند. وظیفه آن‌ ها در این بخش ساخت و ایجاد انواع گلخانه، انتقال مواد غذایی، نصب و ذخیره آبیاری برای محصولات کشاورزی است. در صنایع غذایی، تاسیسات لوله‌کشی در تغییرات حفاظت از محیط زیست یا مقررات بهداشتی نقش دارند.

· صنعت هسته‌ ای

بخش انرژی هسته‌ ای بخش بسیار مهمی در دنیا محسوب می‌ شود. در این قسمت پر‌اهمیت نصب و مونتاژ تجهیزات تولید، دیگ‌ های راکتوری و مخزنی، نصب و مونتاژ ژنراتور‌های بخار غیر‌هسته‌ ای، عملیات تعمیر و نگهداری، نصب شبکه خنک‌کننده با کمک این قطعات انجام می‌ شود. بنابراین کار‌های عظیم و مهم در این قسمت بر عهده لوله هیا صنعتی است.

· انتقال آب، گاز و نفت

از یکی از رایج‌ ترین و متداول‌ ترین کاربرد‌های لوله صنعتی می‌ توان به انتقال انرژی‌ های مختلف و مایع حیات اشاره کرد. مراکز و سازمان‌ های مختلفی در دنیا برای منتقل کردن انرژی، ذخیره‌ سازی، تصفیه، حمل‌ و‌ نقل و توزیع به انواع آن‌ ها با کاربری‌ های متنوع نیاز دارند. نیاز این مراکز و سازمان‌ ها به شکل قابل توجهی در حال افزایش است. در کشور ایران هم یکی از بخش‌ های مهمی که نیاز مبرمی به لوله صنعتی دارد، قسمت نفت، گاز و پتروشیمی است. زا این رو می توان گفت بهترین قطعه برای انتقال سیالات، لوله های صنعتی است که بسته به نوع و کاربرد هریک از آن، در موارد مختلف به کار گرفته می شوند.

· جا‌به‌جایی کابل‌ های برق

از دیگر صنایعی که لوله های صنعتی به‌ صورت گسترده در آن نقش دارند، برق‌ کشی صنعتی، ساختمانی و سازمانی است. هر‌ کدام از انواع این لوله صنعتی ها با توجه به کارایی، مزایا و البته قیمتی که دارند، در خدمت انتقال و محافظت از سیم‌ ها و کابل‌ های برق خواهند بود. تمامی این کاربردها را می توان از جمله ویژگی‌ های بی‌ شمار از لوله صنعتی دانست که باعث شده این چنین در این موارد به کار برده شوند.

 

ویژگی لوله صنعتی

با توجه تنوع در نوع لوله های صنعتی، باید گفت که این لوله می تواند با داشتن ویژگی های منحصر به فرد خود این گونه در صنایع مختلف کاربرد داشته باشد. لوله صنعتی به خاطر اینکه بتواند در شرایط مختلف آب و هوایی و همچنین ساختار های گوناگون سیالات دوام بیاورد، نیاز است حتما از ویژگی های مقاومتی خوبی برخوردار باشد. این لوله های می توانند در برابر فشار و دمای بالا به خوبی مقاومت کنند، در نتیجه می توانند در برابر فشار وارده از سیالات به خوبی از خود مقاومت نشان دهند. از سویی دیگر این لوله های با توجه به نوع کاربرد و سیالات موجود و کاربرد های مختلف، دارای انواع مختلفی می باشد که در نتیجه می تواند برای انواع کاربردها و سیالات به خوبی جواب باشد.

از دیگر ویژگی های لوله صنعتی ، انعطاف پذیری آن است. در نتیجه می توان لوله صنعتی را برای موارد خاصی خم نمود، برش داد، اتصال داد، سوراخ نمود، جوش داد و از این دست کارها بر روی آن اعمال نمود و با توجه به نیاز از آن استفاده کرد.

از سویی دیگر با توجه به مواد اولیه به کار برده شده برای تولید لوله صنعتی ، از جنس با کیفیت برخوردار است. در نهایت می توان گفت کیفیت لوله های صنعتی برای کاربری های مختلف تضمین شده می باشد. البته به صورت عموم جنس این لوله ها از فولاد با کیفیت است.

از دیگر ویژگی های لوله صنعتی ، می توان به این مورد اشاره کرد که این لوله دارای ضخامت های بالایی می باشد که می تواند به نیاز صنایع مختلف پاسخ دهد. همین ویژگی باعث شده در مواردی که نیاز به ضخامت های زیادی است تا بتوان در برابر فشار وارده از محیط و همچنین از سیالات، به خوبی واکنش دهد و در مدت زمان زیادی ماندگار باشد.

همچنین لوله صنعتی با توجه به تنوع موجود در انواع آن، از سایز بندی های مختلفی نیز برخوردار است و می تواند بسته به کارایی و ساختاری که در آن از این لوله استفاده می شود، از سایز مورد نظر بهره برد.

از دیگر ویژگی های لوله صنعتی ، قیمت آن است که به نسبت دیگر انواع لوله های موجود در صنعت، ارزان است. زا این بسیاری از صاحبان پروژه ها و کسب و کارهای بزرگ که به مقدار زیادی از این لوله نیاز دارند، توصیه می گردد از لوله صنعتی استفاده کنند تا بدین ترتیب هزینه های جاری پروژه به شدت کاهش یابد.

روش تولید لوله صنعتی

برای تولید لوله صنعتی در اولین مرحله باید فرایند برش‌ کاری انجام شود. در این مرحله نوار ورق به اندازه محیط پروفیل بریده و آماده می‌ شود. برشکاری با توجه به ابعاد و اندازه مورد‌نیاز مشتری انجام می‌ شود. در مرحله دوم ورق‌ ها به پروفیل تبدیل می‌ شوند. در این بخش با استفاده از دستگاه‌ های مخصوص ورق به شکل o در‌می‌ آید. شمشی که برش داده شده را داخل کوره‌ ها قرار می‌ دهند تا گرمای داخل کوره باعث سرخ شدن شمش‌ ها شود. حال با کمک لخ‌ پرس شمش‌ های فولادی را سوراخ می‌ کنند. مرحله سوم، مرحله‌ ای است که در آن فرایند جوشکاری انجام می‌ شود. عمدتا جوشکاری این مقاطع فولادی با 2 روش القایی و مقاومتی انجام می‌ شود.

به منظور تکمیل فرایند تولید، شمش‌ های حرارت‌ دیده باید سرد شوند. سپس از سطح جوش، براده برداری شده و تقسیم‌ بندی آن‌ ها به شاخه‌ های مساوی انجام می‌ شود. در آخرین مرحله، ارزیابی کلی و آزمایش‌ های مربوطه انجام می‌ گیرد. در این هنگام کیفیت کالا مورد بررسی و بازرسی قرار می‌ گیرد. اگر تمام این مراحل با دقت کافی و لازم انجام شوند، می‌ توان کالایی با کیفیت بالا و مرغوب دریافت کرد. در نهایت نتیجه نهایی، محصولی بی‌ نظیر و عالی بوده و رضایت مشتری و خریدار را به دنبال خواهد داشت. آن‌ ها را در دسته‌ های شش‌ ضلعی بسته‌ بندی و آماده بارگیری می‌ کنند.

لوله صنعتی از جمله محصولاتی است که به وفور در صنایع و کاربردهای کوچک و بزرگ به کار گرفته می شود. در حال حاضر این مقطع فولادی به یکی از بزرگ‌ ترین اعضای خانواده پروفیل‌ های فولادی تبدیل شده است. به‌ طوری‌ که نمی‌ توان آن را از این خانواده جدا دانست. انتقال سیالات در هر بخشی از صنایع بدون وجود این مقاطع امکان‌ پذیر نیست. خرید لوله صنعتی باید با دانش و اطلاعات کافی انجام شود. اگر با انواع آن‌ ها آشنایی نداشته باشید، امکان خرید محصولات بی‌ کیفیت و نا‌مرغوب وجود دارد. بنابراین هنگام خرید باید به یک فروشگاه معتبر و مورد‌ اطمینان مراجعه کنید. اصولا کارخانه های تولید کننده لوله صنعتی به صورت روزانه ، قیمت لوله صنعتی خود را به بازار اعلام می کنند تا بدین ترتیب روند خرید برای مشتریان به آسانی تعریف گردد. در این بین قیمت لوله صنعتی می تواند بر روند جاری کارخانه ها و صنایع بسیار موثر باشد. از این رو پیشنهاد می گردد به صورت روزانه قیمت لوله صنعتی رصد گردد و سپس خرید خود را نهایی کنید.

نکات بر شمرده شده در این محتوا توسط کارشناسان بازار فولاد تدوین شده است که تمام به صورت اختصاصی از وبلاگ آهن ملل و از مقاله " https://ahanmelal.com/blog/loole-sanati-chist " استخارج شده است.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied