شمانیوز
شما نیوز

رپورتاژ آگهی/

ERP و CRM چه تفاوت‌هایی با هم دارند؟

امروزه با توسعه کسب وکارها رقابت سختی میان آن‌ها شکل گرفته است. از این رو اکثر صاحبان مشاغل در تلاش اند که برای مدیریت بهتر مجموعه خود از ابزارهای مدیریتی نوین استفاده کنند. نرم افزارهای مختلفی در زمینه مدیریت کسب وکار ارائه شده است که از جمله قدرتمند ترین آن‌ها‌ می‌توان به نرم افزار CRM و ERPاشاره نمود که نقش مهمی در رشد و سوددهی سازمان دارند. هر یک از این نرم افزارها دارای ویژگی‌های خاصی هستند و کاربردهای متفاوتی دارند. از این رو پیش از سفارش و خرید آن‌ها نیاز است که بیشتر با تفاوت‌ها و شباهت‌های آن‌ها آشنا شوید.

اگر‌ می‌خواهید در مورد تفاوت ERP و CRM اطلاعات بیشتری کسب کنید پیشنهاد‌ می‌کنیم تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

نرم افزار ERP چیست؟

ابتدا بهتر است توضیح دهیم که نرم افزار erp چیست ؟ در پاسخ به این سوال باید گفت نرم افزار ERP نرم افزاری کاربردی برای برنامه ریزی منابع سازمانی است که شرکت‌های کوچک و بزرگ جهت یکپارچه سازی بخش‌های مهم فرآیندهای تجاری خود از آن استفاده‌ می‌کنند. این نرم افزار موجب‌ می‌شود که شرکت‌ها بتوانند فرآیندها و داده‌های خود را در تمامی بخش‌های سازمان ساده‌تر کنند و به دید بهتری نسبت به آن دست پیدا کنند و تصمیم گیری‌های هوشمندانه تری داشته باشند. از سویی دیگر موجب تقویت اتوماسیون و بهبود فرآیندهای تجاری‌ می‌شود و در نهایت افزایش سود سازمان و مدیریت و کاهش هزینه‌ها را در پی دارد. به طور کلی‌ می‌توان گفت که نرم افزار ERP بر روی فرآیندهای Back-end یک تجارت مانند خرید، تهیه و تامین منابع، سرمایه گذاری، ساخت و تولید و فروش متمرکز است.

نرم افزار CRM چیست؟

نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتری یا CRM به جمع آوری تمامی داده‌های شرکت‌ می‌پردازد و کلیه تعاملات و روابط شرکت با مشتریان بالقوه و بالفعل خود را مدیریت‌ می‌کند تا مشتریان نتایج بهتری را تجربه کنند و بتوانند خدمات بهتری را به آن‌ها ارائه دهند. در واقع نرم افزار CRM بر روی Front-end کسب و کار متمرکز است و مواردی مانند فروش، بازاریابی، خدمات مشتریان و تعمیر در محل را دربرمی گیرد.

مهم ترین تفاوت‌های CRM و ERP

اکنون که با مفهوم هر دو نرم افزار و ویژگی‌های آن‌ها آشنا شده‌اید‌ می‌توانیم تفاوت‌های آن‌ها را مورد بررسی قرار دهیم. همانطور که در معرفی ERP اشاره شد، این نرم افزار با جمع آوری اطلاعات به بهینه سازی سازمان کمک‌ می‌کند و بر اساس جمع آوری داده، ادغام آن‌ها و تجزیه و تحلیل داده‌ها متمرکز است. این در حالی است که CRM بر روی نظم دهی به امور مشتریان و مخاطبان سازمان و بهینه سازی آن تمرکز دارد.

با کمک نرم افزار ERP‌ می‌توان اطلاعات به دست آمده را تجزیه و تحلیل نمود و مناسب ترین راهکارها را انتخاب کرد. ولی با نرم افزار CRM‌ می‌توان به پیاده سازی این راهکارها پرداخت. بنابراین‌ می‌توان گفت به منظور مشاهده رشد حداکثری در سازمان به هر دو نرم افزار نیاز است. در کنار تفاوت ERP و CRMاین دو نرم افزار شباهت‌های نیز با یکدیگر دارند اما به طور کلی مکمل یکدیگر هستند. در نتیجه اگر در مجموعه خود به جمع آوری و تحلیل داده‌ها از بخش‌های مختلف کسب‌وکارتان نیازمند هستید ERP را انتخاب کنید و اگر به دنبال بهینه‌سازی ارتباط با مشتریان و اطلاعات آن‌ها هستید حتمای CRM می‌تواند گزینه مناسب باشد.

در ادامه بیشتر به بررسی تفاوت ERP و CRM‌ می‌پردازیم تا درک بهتری از آن‌ها داشته باشید.

تفاوت نرم افزار CRM و ERP در افزایش سوددهی سازمان

هر دو نرم افزار بر روی افزایش سوددهی سازمان متمرکز هستند. از این رو با بهره گیری از هر دوی آن‌ها‌ می‌توانید سوددهی مجموعه خود را چندین برابر کنید. اما تفاوتی که دارند در نحوه افزایش سود است. به این صورت که نرم افزار مدیریت ارتباط مشتریان یا CRM بر روی مشتریان و فروش بیشتر متمرکز است و به این ترتیب با افزایش فروش موجب سوددهی بیشتر مجموعه‌ می‌گردد. این در حالی است که نرم افزار ERP با تمرکز بر روی جمع آوری اطلاعات سازمان و تحلیل آن‌ها موجب کاهش هزینه‌های سازمان و افزایش سود آن‌ می‌شود. به عبارتی‌ می‌توان گفت ERP و CRM با کاهش هزینه‌ها و افزایش فروش موجب افزایش سود سازمان‌ها‌ می‌شوند.

تفاوت در فعالیت نرم افزارها

جالب است که بدانید نرم افزار CRM دارای قابلیت بازاریابی است و سازمان‌ها‌ می‌توانند در فرآیندهای بازاریابی خود نیز از آن کمک بگیرند تا این امر را به بهترین نحو انجام دهند. نرم افزار ارتباط با مشتریان خدمات پشتیبانی را نیز ارائه‌ می‌دهد و با استفاده از آن‌ می‌توان تمامی تماس ها، درخواست‌ها و امور مربوط به فروش و خدمات پس از فروش را مدیریت نمود.اما در مقابل نرم افزار ERP به فعالیت‌های دفتار سازمان‌ها و شرکت‌ها نظم‌ می‌دهد و اطلاعات آن‌ها را ثبت‌ می‌کند. از این رو‌ می‌توان گفت که به شکل مستقیم نقشی در خدمات رسانی به مشتریان ندارد. بنابراین نوع خدمت رسانی یکی دیگر از تفاوت‌های مهم این دو نرم افزار است.

مقایسه ERP و CRM

CRM بهتر است یا ERP؟

با توجه به مزایای erp و CRM هر دوی آن‌ها در افزایش سوددهی کسب وکارها نقش دارند و نمی توان گفت کدام بر دیگری برتری دارد. در واقع باید با توجه به نوع کسب وکار خود یکی از این نرم افزارها را انتخاب کنید. در بعضی از سازمان‌ها بیشتر امور اداری اهمیت دارد و مدیریت مشتریان چندان حائز اهمیت نیست. در چنین سازمان هایی استفاده از ERP‌ می‌تواند نتایج بهتری به دنبال داشته باشد. اما در سازمان‌ها و شرکت‌های ارائه دهنده خدمات و محصولات وجود یک نرم افزار CRM مدیریت ارتباط با مشتریان ضروری است. البته شرکت هایی که خدمات و محصولات ارائه‌ می‌دهند و پرسنل زیادی دارند‌ می‌توانند از ERP نیز در کنار CRM استفاده کنند و مدیریت همه جانبه بهتری داشته باشند و از مزایای هر دو نرم افزار بهره مند شوند.

خرید نرم افزار ERP و CRM

سازمان‌ها و شرکت هایی که‌ می‌خواهند با خرید این نرم افزارها سود خود را به مقدار قابل توجهی افزایش دهند‌ می‌توانند به مجموعه Msys که از سال 1390 به صورت تخصصی فعالیت خود را در زمینه پیاده سازی محصولات و راهکارهای SAP در ایران آغاز نمود مراجعه کنند. این مجموعه با بهره گیری از نیروهای متخصص و با تجربه خود پیاده سازی و پشتیبانی از ERP را در سازمان‌های بزرگ به خوبی انجام‌ می‌دهد. در نتیجه صاحبان مشاغل‌ می‌توانند با مراجعه به وب‌سایت این مجموعه‌ می‌توانند با خرید erp وcrm از مزایای آن‌ها بهره‌مند شوند.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied