شمانیوز
شما نیوز

رپورتاژ آگهی/

تجربه من از نصاب برق تا متخصص اتوماسیون صنعتی

تجربه من از نصاب برق تا متخصص اتوماسیون صنعتی

من در سال 1395 لیسانس برق خودم رو گرفتم و تازه مشغول کار شده بودم. در اون زمان همراه دوستم که اون هم برق خوانده بود، مشغول نصب و راه‌اندازی دوربین‌های مدار بسته شدیم. کار نسبتا خوبی بودی، از اونجایی هم که تجربه اول من در زمینه برق بود خیلی اشتیاق داشتم. به ساختمان‌های مختلف می‌رفتیم و با توجه به نیاز آنها دوربین‌ها را به سقف و دیوار متصل می‌کردیم و با سیم‌کشی تمیز آنها را به سیستم نظارتی وصل می‌کردیم. بعد از یکی دو سال کار در این حوزه و کسب مهارت و تجربه بیشتر، کم کم متوجه شدم که توانایی‌های من بیشتر از نصب دوربین و می‌توانم کار های بزرگ‌تر و پردرآمد‌تری داشته باشم.

شروع یک تصمیم جدی

مدتی بود که ذهنم درگیر بود که چیکار کنم، دقیقا نمی‌دونستم قدم بعدی من چیست، ولی می‌خواستم رو به جلو حرکت کنم. در این زمان بود که برای نصب دوربین در یک کارخانه تولیدی احضار شدیم. در عین نصب و مشاهده دستگاه‌های صنعتی، این فکر به ذهنم رسید که من هم می‌توانم در نصب و راه‌اندازی این ماشین‌آلات صنعتی فعالیت داشته باشیم، بنابراین بعد از اتمام پروژه تحقیقات خودم را در زمینه اتوماسیون صنعتی آغاز کردم. با اصطلاحات و قطعات اتوماسیون شدم. قطعاتی مثل پی ال سی، اینورتر، سروو موتور و غیره. مهم‌ترین چیزی که متوجه شدم این بود که مهم‌ترین تجهیز اتوماسیون صنعتی که هر اتوماسیون کار باید کار با آن را بلد باشه PLC است. برای همین تصمیم گرفتم آموزش PLC را آغاز کنم و شب‌ها بعد از کار یکی دو ساعت از وقت خودم را به این امر اختصاص دهم. یک موردی که خیلی برام گیج‌کننده بود تنوع زیاد برندهای اتوماسیون صنعتی بود. پی ال سی از برند به برند متفاوت است و منی که تازه وارد دنیای اتوماسیون شده بودم گیج شده بودم و نمی‌دونستم فرق برندها در چیست؟ کدام یک بهتر است؟ کدام یک را یاد بگیرم بهتر است؟ برای مهاجرت کدام یک تقاضای بیشتری داره؟ درآمد کدام یک بیشتر است؟ همه این‌ها انبوهی از سوالاتی بود که در ابتدا کار در ذهن من به وجود آمده بود و این حجم از سوال و نادانسته‌ها باعث ایجاد حس سردرگمی شدیدی در من شده بود.

برخی از محبوب‌ترین برندهای اتوماسیون صنعتی در ایران:

برخی از برندهای معروفی که در اینترنت درمورد اتوماسیون صنعتی و پی ال سی می‌شنوید عبارتند از:

برند زیمنس، نام آشنا‌ترین برند در حوزه اتوماسیون صنعتی

به جرئت می‌توان گفت، زیمنس یکی از معروف‌‎ترین و بهترین برند‌‌های اتوماسیون صنعتی در جهان است. این برند آلمانی انواع قطعات از جمله پی ال سی، اینورتر، سروو، کارت اکسپنشن و ... را تولید می‌کند و به دلیل کیفیت و قابلیت‌های بالای محصولات برند زیمنس، از محبوبیت بالایی برخوردار است و در سراسر دنیا در صنایع بزرگ از محصولات این برند استفاده می‌شود، اما این نکته هم قابل ذکر است که قیمت بالای این برند باعث شده صنایع کوچک از این برند دوری کنند.

ای بی بی، برند سوئدی محبوب

این برند اروپایی را نیز می‌توان به عنوان یکی از رقبای سرسخت برند زیمنس معرفی نمود، این شرکت واقع در سوئد، تجهیزات از قبیل درایو، کنتاکتور، بی متال و ... را تولید می‌کند.

اینوت، یک انتخاب اقتصادی

اینوت یک برند چینی اتوماسیون صنعتی است که بخاطر ارزان بودن محصولاتش و کیفیت مطلوب نسبت به قیمت آن، به یکی از رایج‌ترین برندهای اتوماسیون صنعتی در بازار ایران و لاله زار تهران بدل شود.

برای تهیه محصولات این شرکت می‌توانید به نمایندگی اینوت در تهران مراجعه کنید و محصول مورد نظر خودتان را از آنجا خریداری کنید.

دلتا، برند تایوانی مطمئن

در کنار اینوت، دلتا هم از رایج‌ترین و پر استفاده‌ترین برندها در ایران است. قیمت پایین، کیفیت بالا و آسودگی کار با آن باعث شده خیلی از تازه وارد های اتوماسیون صنعتی به این برند روی بیاورند.

چگونه آموزش دیدم

با کسب اطلاعات بالا و تحقیق فراوان، به این نتیجه رسیدم که آموزش پی ال سی را با برند دلتا آغاز کنم عاقلانه‌ترین کار است، برای همین تصمیم گرفتم آموزش پی ال سی دلتا آغاز کنم.

 

با جستجو آموزش PLC دلتا در اینترنت، انبوهی از منابع آموزشی رایگان مربوط به پی ال سی های دلتا در اختیار من قرار گرفت. مقالات، ویدیو‌ها و کتاب‌های آموزشی در قالب pdf از جمله منابعی بود که من از آنها استفاده کردم. بعد از ساعت‌ها آموزش مجازی، به سطح دانش قابل قبولی رسیده بودم، ولی از آنجایی که با یک پی ال سی به صورت عملی کار نکرده بودم، اعتماد به نفس برداشتن پروژه را نداشتم. برای همین در آخر تصمیم گرفتم با یک سرمایه گذاری اندک در یکی از دوره‌های حضوری پی ال سی دلتا شرکت کنم.

با کمی تحقیق با نمایندگی دلتا نیک صنعت آشنا شدم که علاوه بر فروش و تعمیر، آموزش پی ال سی دلتا را هم برگزار می‌کردند.

تصمیم گرفتم دوره این شرکت را انتخاب کنم. شرکت کردن در این دوره بعد از استفاده از منابع رایگان در اینترنت ناخواسته بهترین کاری بود که من کردم، مطالبی که در کلاس گفته می‌شد بسیار مفید و کاربردی بود، همچنین وجود تجهیزات صنعتی واقعی و کار با آنها تحت نظارت مدرس خیلی مفید بود و بعد از اتمام کار عملی شما این حس را پیدا می‌کنید که می‌توانید پروژه‌های مختلف آن پی ال سی را انجام دهید.

اولین پروژه و قدم‌های بعدی پس از آموزش:

پس از گذراندن زمان کافی برای آموزش، نیاز است که مهارت‌های خود را در بازار کار و در یک پروژه عملی محک بزنید، زیرا هرچقدر هم که شما دانش فنی و تئوری خود را بالا ببرید، باز هم در پروژه‌های خود به مشکلات و ایراداتی بر‌میخورید که شاید حتی فکرش را هم نمی‌کردید.

این اتفاق دقیقا برای بنده نیز رخ داد و تجربه بسیار بالایی را در پروژه‌های اول توانستم کسب کنم، پیشرفت شما در حوزه اتوماسیون صنعتی هم بسته به پروژه‌هایی است که شما در آنها حضور پیدا می‌کنید، چه به عنوان کار آموز، چه به عنوان مسئول پروژه، از کسب تجربه در این حوزه صنعتی هرگز دوری کنید.

من همچنان باور دارم که توانایی‌های ما محدودیتی ندارد و تنها مانع برای پیشرفت، خود ما هستم، همیشه از انرژی منفی دوری کنید و به کار خود، به تخصص خود ایمان داشته باشید.

جمع‌بندی:

شما هم اگر در حوزه برق فعالیت می‌کنیم و می‌خواهید به جایگاه بالاتری برسید، توصیه می‌کنم مثل من کار با پی ال سی و سایر تجهیزات صنعتی را آغاز کنید. چه بخواهید به کسب درآمد برسید یا بخواهید خود را برای مهاجرت به کشورهای اروپایی آماده کنید، اتوماسیون صنعتی می‌تواند چاره درد شما باشد. از مطالب فارسی و انگلیسی رایگان در اینترنت استفاده کنید، ویدیو های آموزشی ببینید و سپس در دوره PLC یا درایو دلخواه خود شرکت کنید. مطمئن باشید با تلاش و کوشش به خواسته‌های خود می‌رسید.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied