شمانیوز
شما نیوز

رپورتاژ آگهی/

آزمایش ژنتیکی تغذیه چیست؟ آیا ژنتیک با تغذیه در ارتباط است؟

در سال‌های اخیر، مطالعات بسیاری درباره رابطه میان ژنتیک و تغذیه صورت گرفته است. طبق تحقیق دانشمندان، تفاوت در ژنوتایپ ما تعیین می‌کند که بدن در برابر خوراکی‌های مختلف، چه واکنشی نشان می‌دهد؛ برای مثال ژنوتایپ مشخص می‌کند بدن کافئین را به سرعت متابولیز می‌کند یا به کندی.

به عبارتی همین تفاوت ژنوتایپی تعیین می‌کند که کافئین چه مقدار در رگ‌های انسان گردش پیدا می‌کند. سرعت متابولیز کافئین به ژن CYP1A2 بستگی دارد. ژن CYP1A2 تولید‌کننده‌ی آنزیم تجزیه‌کننده کافئین در کبد است.

در تحقیقات اخیر دانشمندان علم ژنتیک، به این نکته اشاره شده است که متابولیسم سریع کافئین با نوشیدن ۳ فنجان قهوه در روز، خطر حملات قلبی را کاهش می‌دهد زیرا قهوه در سلامت قلب مؤثر است.

این در حالی است که همان تحقیق مشخص می‌کند که در افرادی با متابولیسم کند یا آهسته، مصرف ۲ فنجان قهوه نه تنها به سلامت قلب کمک نمی‌کند، بلکه خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را تا ۲ برابر و مصرف ۴ فنجان قهوه این خطر را تا ۴ برابر افزایش می‌دهد. بنابراین لازم است مصرف کافئین و قهوه در برخی افراد محدود شود. و این یعنی ترکیبی مشابه « رژیم لاغری ژنتیکی » تا حدودی صحیح است.

ژنتیک یا تغذیه؟ سبک زندگی سالم به کدام وابسته است؟!

مطالعات زیادی به این مسأله تأکید دارند که DNA، پروتئین‌هایی را کد می‌کند که در هضم، جذب، متابولیسم و دفع مواد غذایی مؤثر هستند؛ بنابراین ارتباط ژنتیک و تغذیه انکار نشدنی است.

« چرا ما آدم‌ها نسبت به هم متفاوت به نظر می‌رسیم؟ » و « چرا بدن ما نسبت به غذا‌ها و تغذیه‌های مختلف، پاسخ متفاوتی می‌دهد؟ » پاسخ این سؤال‌ها کوتاه و واضح است. تنوع ژنی، یکی از فاکتور‌های تفاوت میان آدم‌ها است؛ یعنی ژنتیک هر فرد منحصر به فرد است و این چیزی است که ما را نسبت به سایرین متفاوت می‌کند. بنابراین یک رویکرد یکسان برای تغذیه انسان‌های مختلف وجود ندارد.

آزمایش‌های ژنتیکی به خوبی نشان می‌دهند که ژن‌ها چگونه بر سلامت و نشاط انسان‌ها اثر می‌گذارند. برای مثال، محققان از اثرگذاری ژن‌هایی می‌گویند که افراد را مستعد ابتلا به بیماری سلیاک می‌کند.

سلیاک نوعی اختلال آلرژی (و نوعی بیماری خودایمنی) ژنتیکی است که در روده باریک اتفاق می‌افتد و طی آن، پرز‌های روده باریک آسیب دیده و در جذب مواد دچار اختلال می‌شوند. بیش از ۹۹ درصد مبتلایان به سلیاک یکی از هر دو ژن HLA DQ8 و  HLA DQ2 را دارند.

سیستم ایمنی مبتلایان به سلیاک در پاسخ به گلوتن فعال شده است. گلوتن نوعی پروتئین موجود در گندم، جو و برخی غلات است؛ بنابراین مصرف گلوتن سبب تحریک سیستم ایمنی افراد مبتلا به سلیاک می‌شود.

بسیاری از پزشکان متخصص تغذیه به این نکته اشاره می‌کنند که یکی از مهمترین عوامل تأثیرگذار بر سلامت افراد، سبک زندگی آن‌ها است و تغذیه زیر شاخه اصلی سبک زندگی انسان‌ها است . نکته قابل توجه این است انسان‌ها ممکن است به دلیل تغذیه نامتناسب با نیاز‌های بدن‌شان، دچار بیماری‌های خاص و مختلفی شوند.

طبق تحقیقاتی که از سال ۲۰۰۳ روی ژنوم انسان درحال انجام است، ژن‌ها بر نحوه تغذیه ما مؤثر هستند. رابطه میان تغذیه و ژنتیک، علمی است که امروزه نوتریژنومیک نامیده می‌شود.

چرا برخی افراد در معرض خطر ابتلا به فقر آهن یا کمبود ویتأمین D هستند؟

بسیاری از متخصصان ژنتیک بر این باور هستند که نسخه‌های مختلف یک ژن، باعث می‌شود ما به اجزای خاصی از غذا مانند گلوتن موجود در نان یا کافئین موجود در قهوه واکنش متفاوتی نشان دهیم. این تفاوت‌های فردی نشان از این است که چرا برخی افراد در معرض خطر ابتلا به فقر آهن یا کمبود ویتأمین D هستند.

آگاهی نسبت به چگونگی پاسخ ژنهایتان بر اجزای مختلف رژیم غذایی، کمک می‌کند تا حد امکان، از تغذیه به عنوان راهی برای حفظ سلامت و تناسب اندام خود استفاده کنید. آزمایش‌های ژنتیکی مختلف از جمله آزمایش ژنتیکی تغذیه، یکی از این راه‌های پیروی از برنامه غذایی برای رسیدن به وزن‌ایده‌آل و همچنین حفظ سلامت است.

این آزمایش، به تازگی در ایران نیز در دسترس عموم قرار گرفته است؛ شرکت مای اسمارت ژن، ارائه دهنده خدمات ارزیابی ژنتیکی، از آزمایش ژنتیک تغذیه خود به تازگی رونمایی کرده است.

آزمایش ژنتیکی تغذیه چیست و چطور عمل می‌کند؟

متخصصان ژنتیک بر خلاف پزشکان تغذیه بر این باور هستند که خصوصیات انسان‌ها در دل ژن‌ها نهفته است و رژیم غذایی‌ای وجود ندارد که برای همه، نتیجه یکسان و مثبت داشته باشد؛ هر فرد برای دریافت بهترین نتیجه از رژیم غذایی خود باید از برنامه‌ای پیروی کند که پاسخگوی نیاز‌های بدن او باشد.

آن‌ها دلیل این پا فشاری را تفاوت سبک زندگی انسان‌ها و میزان مواد غذایی، مواد معدنی، ویتأمین‌ها و انواع مواد مصرفی دیگر در انسان‌ها می‌دانند؛ تفاوتی که تا حد زیادی به دلیل تفاوت ژنتیکی افراد است.

آزمایش ژنتیکی تغذیه روشی نوآورانه در زمینه تدون رژیم‌های غذایی است. با تحلیل اطلاعات موجود در ساختار DNA و تمرکز بر مشخصه‌های ژنتیکی هر فرد، می‌توان یک برنامه غذایی بسیار ویژه و شخصی‌سازی شده تهیه نمود.

آزمایش ژنتیک تغذیه یا NutritionX ، نشانگر‌هایی مانند قابلیت جذب مواد مغذی ، حساسیت‌های غذایی ، و فرآیند متابولیسم هر انسان را مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌دهد. این اطلاعات به پزشکان تغذیه امکان می‌دهد که برنامه غذایی دقیقی را بر اساس نیاز‌های اختصاصی هر شخص تدوین کنند.

آزمایش ژنتیکی تغذیه با استفاده از نمونه بزاق فرد صورت می‌گیرد. در مرحله بعد نمونه بزاق فرد برای تجزیه و تحلیل اطلاعات ژنتیکی و DNA او به آزمایشگاه‌های ژنتیکی ارسال می‌شود. آنطور که از نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل دیتا‌های ژنتیکی به نظر می‌رسد، در پایان، سبک تغذیه مورد نظر و شخصی‌سازی شده هر فرد بر اساس ژنتیک او مشخص می‌شود.

آزمایش ژنتیکی تغذیه از خدمات ارائه‌شده توسط مجموعه مای اسمارت ژن به شمار می‌رود. برای اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان در مورد آزمایش ژنتیک تغذیه، لطفاً اینجا کلیک کنید.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied