شمانیوز
شما نیوز

رپورتاژ آگهی/

فولاد اتومات چه معایبی دارد؟

فولاد اتومات چه معایبی دارد؟

یکی از پرکاربردترین نوع فلزات در صنایع مختلف، فولاد است. فولاد، آلیاژی از آهن به‌‌شمار می‌‌رود. می‌‌توان با تهیه و ساحت انواع متعددی از آلیاژهای فولادی، به ویژگی‌‌های مکانیکی و شیمیایی دلخواه دست پیدا کرد. ویژگی‌‌های از قبیل قابلیت ماشین‌‌کاری، تراشکاری، جوشکاری، خمکاری و غیره را می‌‌توان از جمله این موارد نام برد که از اهمیت زیادی برخوردار هستند. اما آیا با فولاد اتومات هم آشنایی دارید؟ آیا می‌‌دانید این نوع فولاد چه ویژگی‌‌هایی دارد و در چه مواردی می‌‌توان آن را استفاده کرد؟ در این مقاله از وبسایت آهن‌‌رسان قصد داریم تا اطلاعات کاملی را در خصوص این نوع آهن در اختیار شما قرار دهیم.

فولاد اتومات چگونه تولید می شود؟

جالب است بدانید برای تهیه و ساخت فولاد اتومات ۰.۰۷۱۸ آهن خارج شده از کوره بلند را به مدت زیادی کربن‌‌زایی می‌‌کنند. گوگردزدایی نیز کمتر از سایر استانداردها در این فرآیند صورت می‌‌گیرد. در نهایت، برای تولید سایر محصولاتی نظیر میلگرد از فولاد اتومات، شمشمه‌‌های چهارپهلو را با روش‌‌های ریخته‌‌گری مداوم تولید می‌‌کنند و به‌‌صورت نوردگرم‌‌سازی آن را تبدیل به میلگرد خواهند کرد.

کاربرد انواع مختلف فولاد اتومات چیست؟

همانطور که گفتیم، قابلیت تراشکاری و ماشین‌‌کاری فولاد اتومات بسیار بالا است. به همین خاطر، در مواردی از این قبیل، این نوع از فولاد مورد استفاده قرار می‌‌گیرد. گفتنی است که استانداردهای مختلف فولاد اتومات در ترکیبات آلیاژی خود، دارای تفاوت اندکی با یکدیگر هستند. این تفاوت‌‌ها موجب شده است تا این فلزاتف کاربردهای متفاوتی هم با یکدیگر داشته باشند. استاندارد ۱.۰۷۱۵ ویژگی‌‌هایی از جمله استحکام بسیار بالا، قابلیت ماشین‌‌کاری و همچنین کربوره شدن دارد. ناگفته نماند که از این آلیاژ فولاد می‌‌توان برای تولید انبوهی از قطعات در صنعت خودروسازی استفاده کرد. در تهیه و ساخت فولاد اتومات، افزون بر کربن، موارد دیگری از جمله گوگرد، سیلیسیم، فسفر، منگنز و سایر موارد وجود دارد. اما وجود فسفر در ساختار این فولاد، موجب شکنندگی و در نهایت کاهش مقاومت آن می‌‌گردد.

قیمت تیرآهن مشهد | آهن رسان

همانطور که اشاره کردیم، در مرحله تولید و ساخت فولاد اتومات، از فرآیند گوگردزدایی و فسفرزدایی استفاده می‌‌گردد. این فرآیند، به‌‌منظور استحکام و مقاومت فولاد صورت می‌‌گیرد. عملیات ماشین‌‌کاری این فولاد، هر چقدر که تردتر باشد، با سرعت بیشتری انجام خواهد گرفت. از طرفی، وجود فسفر و گوگرد در فولاد اتومات، موجب بهبود تراشکاری قطعات فولادی خواهد شد.

قابلیت های متنوع فولاد اتومات چیست؟

فولادهای اتومات در دسته فولادهای کم آلیاژ قرار دارند. این فولادها، دارای قابلیت ماشین‌‌کاری بسیار خوبی هستند و از آن‌‌ها برای تهیه و ساخت انواع قطعات به‌‌صورت انبوه استفاده می‌‌گردد. خوب است بدانید که ماشین‌‌کاری و براده‌‌کاری در فولادهای اتومات، بهتر قابل انجام است. در مقابل، درصد بالای گوگرد و سرب، موجب تردشدن و شکنندگی فولاد خواهد شد.

ترکیب شیمیایی در ساخت فولاد اتومات شامل چه مواردی است؟

فولادهای اتومات، در واقع فولادهایی به‌‌شمار می‌‌روند که میزان کربن در ترکیبات شیمیایی آن‌‌ها اندک است. این امر موجب می‌‌گردد این نوع از فولاد، راحت‌‌تر ماشین‌‌کاری شوند. این نکته را خوب می‌‌دانید که فولاد، آلیاژی از آهن است و استانداردهای مختلفی نیز دارد. در نتیجه، فولاد اتومات هم می‌‌تواند دارای استانداردها و گریدهای متعددی باشد. این فولادها بر اساس ترکیبی که دارند، از لحاظ خواص هم تا حدودی با یکدیگر فرق دارند. اما در نهایت، ویژگی مشترک اصلی آن‌‌ها خوش‌‌تراش بودن است. به لحاظ میزان عناصر مهم تشکیل‌‌دهنده‌‌ای مانند کربن، سیلیسیم، فسفر، منگنز و غیره، هر گرید و استانداری دارای مقادیر مشخصی است که در ادامه به آن می‌‌پردازیم.

  • میزان کربن ۰/۰۸%
  • میزان سیلسیم ۰/۰۵%
  • میزان منگنز ۱/۱%
  • میزان فسفر ۰/۰۷%
  • میزان گوگرد ۰/۳%

کاربرد فولاد اتومات چیست؟

شاید برایتان جالب باشد بدانید که فولادهای اتومات، دارای کاربردهای متعددی هستند و در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار می‌‌گیرند. در ادامه با برخی از کاربردهای فولاد اتومات اشاره می‌‌کنیم:

قابل استفاده در قطعات خودرو

فولاد اتومات به دلیل مقاومت بالا در برابر خوردگی و قابلیت ماشین‌‌کاری بالا، در تولید قطعات خودرو مانند چرخ‌دنده‌ها، شفت‌ها، پیچ و مهره‌ها مورد استفاده قرار می‌‌گیرد.

قابل استفاده در صنایع الکترونیکی

فولاد اتومات باتوجه به مقاومت بسیار بالایی که دارد، در تولید قطعات الکترونیکی مانند پین‌ها و اتصالات مورد استفاده قرار می‌‌گیرد.

مورد استفاده در صنایع ساختمانی

فولاد اتومات به دلیل برخورداری از استحکام بالا، در تولید قطعات ساختمانی مانند دریچه‌ها، بوش‌ها و قالب‌های پلاستیک کاربرد دارد.

قابل استفاده در صنایع پزشکی

فولاد اتومات در تولید قطعات پزشکی مانند ظروف مورد استفاده در عمل جراحی و دندان کاربرد دارند.

صنایع هوافضا

فولادهای اتومات در تولید قطعات هوافضا مانند پین‌ها و اتصالات قابل استفاده هستند.

قیمت میلگرد مشهد | آهن رسان

مزایای فولاد اتومات شامل چه مواردی است؟

فولاد اتومات، یکی از آهن‌‌آلاتی است که در صنایع مختلف، بسیار مورد استفاده قرار می‌‌گیرد. اما این فولاد چه مزایایی دارد؟ در ادامه به برخی از مزایای فولادهای اتومات اشاره می‌‌کنیم.

  • ماشین کاری آسان
  • مقاومت بالا در برابر خوردگی
  • قابلیت شکل‌دهی بسیار خوب
  • دارای قابلیت جوشکاری بسیار بالا
  • بهره‌‌مندی از قابلیت تراشکاری عالی
  • قابلیت جوشکاری با روش‌های مختلف
  • قابلیت تولید درابعاد و اندازه‌های مختلف

معایب فولاد اتومات چیست؟

در این بخش، به بررسی معایب فولاد اتومات خواهیم پرداخت. از جمله معایب این نوع فولاد می‌‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

کمبود مقاومت در برابر ضربه

فولاد اتومات به دلیل داشتن مقادیر زیادی گوگرد و فسفر در ساختار آن، مقاومت کمتری در برابر ضربه دارد.

شکنندگی زیاد

فولاد اتومات به علت وجود دانه‌های ریز، شکننده است و در برخی موارد ممکن است برای عملیات آهنگری مناسب نباشد.

قابلیت جوشکاری پایین

به دلیل وجود عناصری مانند فسفر و گوگرد در فولاد اتومات، قابلیت جوشکاری آن پایین است.

قابلیت خوردگی بیشتر در مقایسه با دیگر فولادها

فولاد اتومات باتوجه به این مورد که گوگرد در ساختار آن بکار رفته است، قابلیت خوردگی بیشتری نسبت به فولاد‌های دیگر دارد.

هزینه تولید بسیار بالا

به دلیل داشتن عناصر آلیاژی خاص، هزینه تولید فولاد اتومات بیشتر از فولاد‌های دیگر است.

محدودیت در انتخاب فرایند حرارتی

فولاد اتومات محدودیت‌‌های متعددی در انتخاب فرایند حرارتی دارد و برای تغییر خواص آن، نیاز به فرایندهای خاصی خواهد داشت.

محدودیت در انتخاب روش حفره‌کاری

فولاد اتومات محدودیت در انتخاب روش حفره‌کاری دارد و برای حفره‌کاری آن، نیاز به روش‌های مختلفی است.

قیمت ورق | آهن رسان

قیمت فولاد اتومات و میلگرد در مشهد

خوب است بدانید که قیمت آهن یکی از عوامل مهم و تاثیرگذار در نرخ نهایی فولاد اتومات است. بدین سبب، شما عزیزان می‌‌توانید جهت استعلام قیمت دقیق این محصول در مشهد، با مراکز فروش و عرضه انواع آهن‌آلات ساختمانی در مشهد تماس حاصل فرمایید و از آخرین قیمت تیرآهن در مشهد اطلاعات جامع و کامل را کسب کنید. فولاد اتومات یکی از آلیاژهای آهن به‌‌شمار می‌‌رود که دارای ابعاد و اندازه‌‌های مختلفی است. از جمله عواملی که سبب تغییر در قیمت این فولاد می‌‌شود، می‌‌توان به مواردی از قبیل نوع فولاد، اندازه و شکل قطعه، کیفیت فولاد، تقاضا و عرضه، موارد مورد استفاده در فرآیند تولید، شرایط بازار و نرخ ارز اشاره کرد.

خرید تضمینی فولاد اتومات از مجموعه آهن رسان

در این مقاله به معرفی فولاد اتومات، به‌‌عنوان یکی از آلیاژهای آهن پرداختیم. همچنین در ادامه مقاله به بررسی نحوه تولید و ساخت این فولاد، کاربردها، قابلیت‌‌های متنوع، مزایا و معایب این نوع از فولاد اشاره کردیم. اگر شما هم به دنبال خرید انواع آهن‌‌آلات ساختمانی هستید و می‌‌خواهید از آخرین قیمت میلگرد در مشهد اطلاع داشته باشید، تنها کافیست با مراجعه به وب‌‌سایت مجموعه آهن‌‌رسان، از آخرین قیمت این محصولات آگاهی بیابید و محصول خود را از طریق وبسایت این مجموعه سفارش دهید.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied