شمانیوز
شما نیوز

رپورتاژ آگهی/

کاربرد کمپرسور اسکرو در صنایع مختلف

کمپرسور اسکرو یکی از انواع کمپرسورهای جابجایی مثبت محسوب می‌شود که برای فعالیت به حرکت دورانی دو رزوه در جهت‌های مختلف وابسته است. بالارفتن فشار و دمای ناشی از حرکت چرخشی در تامین فشار موردنیاز دستگاه نقش دارد. از طرفی، کاربرد کمپرسور به صنایع بزرگی مانند خودروسازی، صنایع شیمیایی، هوایی و تولید وسایل خانگی مرتبط خواهد بود. ضمن آنکه از نظر مکانیسم فشرده‌سازی تفاوت‌های فراوانی بین این دستگاه و سایر کمپرسور‌ها وجود دارد.

عملکرد کمپرسورهای اسکرو

مکانیسم منحصر‌به‌فرد فشرده‌سازی هوا در این محصول کاربردی، استفاده از آن در صنایع مختلف را به یک گزینه مطلوب تبدیل می‌کند. در این ماشین از دو روتور مارپیچ در حال چرخش برای فشرده‌سازی هوا استفاده می‌شود. ضریب اعتماد بالا و فشرده‌سازی مستمر هوا از مزیت‌های اصلی این کمپرسور به‌حساب می‌آید.

کمپرسور‌ها در اصل ماشین‌آلات افزایش فشار سیالات هستند. فشرده‌سازی و کاهش حجم هوا مبنای اصلی تولید فشار است. چرخش همزمان روتور با موتور و درگیری چرخ دنده‌ها نقش مهمی در عملکرد این ماشین دارد. ضمن آنکه چرخش حلزونی هوا در محفظه دستگاه و ساکشن گاز در فشرده‌سازی موثر خواهد بود.

محفظه ماشین علاوه‌بر اتصال به دهانه ساکشن از طریق پورت‌های مختلف به محفظه بزرگتری متصل می‌شود. این طراحی به عبور گاز از دهانه خروجی کمک می‌کند. این موارد در کنار هم به سازگاری این ماشین قدرتمند برای استفاده در صنایع مختلف کمک خواهد رساند.

به‌طور معمول از این تجهیزات جهت حجم‌های یک متر مکعبKW) 7.5 (تا 50 متر مکعب KW) 250( مورداستفاده قرار می‌گیرند. ضمن آنکه با فشار باری بین 5 تا 13 بار همراه خواهند بود.

اجزای تشکیل‌دهنده کمپرسور اسکرو

هنگام بررسی کاربرد کمپرسور، از طریق مونتاژ قطعات ریز و درشت به یک ماشین کامل می‌رسیم. مهم‌ترین قطعاتی که در عملکرد مطلوب compressor screw نقش مهمی دارند عبارتند از:

آنلودر

این قطعه مسئولیت متراکم‌کردن هوای عبوری از فیلتر را بر عهده دارد. فشار داخل محفظه ماشین عامل اصلی اجازه عبور هوا از آنلودر است. اگر فشار هوای موجود در محفظه کمتر از حدنصاب باشد اجازه ورود هوا به این قسمت صادر می‌شود؛ بنابراین شیر هوا باید باز باشد. اما بعد از افزایش فشار تا حدمطلوب، شیر هوا بسته خواهد شد.

فیلتر هوا

عملکرد هر ماشین هواسازی به نوع هوای ورودی وابسته خواهد بود. فیلتر به پاکسازی هوای ورودی از آلاینده‌ها کمک می‌کند. ورود برخی ذرات به محفظه تراکم احتمال آتش‌سوزی یا آسیب به روتور را افزایش می‌دهد. فراموش نکنید برای تفکیک آب و رطوبت موجود در هوای حاصل از کمپرسور‌ها، استفاده از درایر جذبی ضرورت دارد.

ایرند

آشنایی با قطعات مختلف این دستگاه و وظیفه آن‌ها بخش مهمی در درک عملکرد و کاربرد کمپرسور است. ایرند یا محفظه تراکم محل قرارگیری روتور یا حلزونی خواهد بود. از دو چرخ‌دنده نروماده برای فشرده‌سازی هوا در این قسمت استفاده می‌شود.

ایرند به‌کار رفته در کمپرسور‌های خشک و حاوی روغن با هم فرق دارند. در مدل‌های خشک هوا بعد از فشرده‌سازی وارد اینترکولر می‌شود تا دمای آن به حالت نرمال برسد. سپس، هوای خنک برای فشرده‌سازی مجدد وارد محفظه دوم خواهد شد. اما در مدل‌های روغنی نیازی به اینترکولر نیست و هوای فشرده مستقیما وارد محفظه دوم می‌شود.

رادیاتور

رادیاتور یا افترکولر در حقیقت خنک‌کننده نهایی دستگاه است. قبل از عبور هوا از دهانه خروجی باید دمای آن متعادل شود. عبور هوای فشرده از رادیاتور نقش مهمی در افت دمای هوا تا ۲۰ درجه دارد.

سپراتور

سپراتور یا جداساز مسئول اصلی جداسازی روغن از هوای فشرده محسوب می‌شود. اما این قطعه در دستگاه‌های خشک وجود ندارد.

فیلتر روغن

با بررسی کاربرد کمپرسور درخواهید یافت که این قطعه تنها در اسکرو‌های روغنی وجود دارد. مسئولیت تمیزکاری و حذف آلاینده از روغن بر عهده فیلتر روغن خواهد بود. برای اطمینان از عملکرد مطلوب دستگاه، بررسی دائم فیلتر روغن اهمیت زیادی دارد. می‌توان برای کاهش خسارت به دستگاه‌های فشرده‌سازی هوا از درایر تبریدی برای حذف آلاینده‌ها و کاهش رطوبت هوا استفاده کرد.

انواع compressor screw

در یک دسته‌بندی کلی، این قطعه کاربردی به 2 گروه خشک و روغنی تقسیم خواهند شد:

کمپرسور خشک

برای آشنایی با کاربرد کمپرسور خشک باید بدانید این دستگاه کاملا خشک و فاقد روغن یا oil free است. طراحی منحصربه فرد آن باعث‌شده که به گزینه مناسبی برای صنایع دارویی و غذایی تبدیل شود. این ماشین قدرت تحمل دما‌های بالا را ندارد و فشار زیاد و افزایش دور موتور بر عملکرد آن تاثیر منفی خواهد گذاشت.

حداکثر فشار مناسب برای مدل‌های خشک این ماشین پرقدرت ۳ است. یعنی فشار هوای خروجی از اسکرو 3 برابر بیشتر از فشار هوای ورودی خواهد بود. حساسیت بالای اپن کمپرسور اهمیت نگهداری و تعمیر آن را بیشتر می‌کند.

کمپرسور روغنی

تزریق روغن در این ماشین مزایای متعددی دارد. ازجمله این موارد می‌توان به جلوگیری از داغ شدن موتور و قطعات، پیشگیری از اصطکاک و ساییدگی اجزای مختلف دستگاه اشاره کرد. این مزیت در کاربرد کمپرسور، طول‌عمر دستگاه را در مقایسه با نمونه خشک افزایش می‌دهد.

ضمن آنکه عملکرد این ماشین به چهار فرایند خنک‌کنندگی، روان‌کاری، آب‌بندی و پخش صدا تقسیم می‌شود. از نظر فشرده‌سازی هوا می‌توان اسکرو روغنی را با دستگاه فشرده‌ساز ایزوترمال بررسی کرد. در حالت کلی، دمای روغن در بازه‌ای بین ۶۰ تا ۷۰۰ درجه سانتی‌گراد متغیر خواهد بود.

کاربرد‌های کمپرسور اسکرو

امروز استفاده از انواع کمپرسور‌ها به بخش مهمی در خانه، خودرو، هواپیما، صنایع دارویی و شیمیایی تبدیل شده است. اصلی‌ترین موارد کاربرد این ماشین فشرده‌سازی هوا شامل موارد زیر می‌شود:

  • صنایع خودروسازی
  • صنایع شیمیایی در فرایند‌های معیان و ذخیره‌سازی گاز
  • صنایع غذایی و دارویی
  • تولید وسایل خانگی مانند انواع یخچال و کولر‌های گازی
  • کارخانه‌های بزرگ و کوچک
  • انواع صنایع تولیدی
  • صنایع هوایی به‌منظور تولید انواع موتور‌های فشرده‌سازی توربین

کاربرد کمپرسور در دستگاه لیزر

در دستگاه برش لیزر می‌توان از کمپرسور اسکرو به‌عنوان جایگزین قطعات اکسیژن‌ساز و نیتروژن‌ساز استفاده کرد. این فرایند به کاهش هزینه اجرایی پروژه و افزایش خلوص محصول نهایی کمک می‌کند. با استفاده از کمپرسور افت سرعت ناشی از عملکرد دستگاه اکسیژن ساز نیز کاهش می‌یابد.

انتخاب اندازه مناسب کمپرسور در دستگاه لیزر بسیار اهمیت دارد. تنوع دستگاه‌های برش لیزری این سؤال را ایجاد می‌کند که فشار باری مناسب برای کمپرسور چقدر است؟ باید بدانیم که رابطه‌ای مستقیم بین فشار بار و سرعت دستگاه لیزر وجود دارد.

اما افزایش بی‌رویه سرعت از ۱۰، علاوه‌بر ایجاد سرعت مناسب در دستگاه مانع از اعمال فشار بیش‌ازحد به دستگاه می‌شود. محدودیتی برای افزایش فشار تا ۱۲ بار وجود ندارد. اما هرگز فشار دستگاه نباید بیش از ۱۶ باشد.

مجموعه کمپرسورسازان با بهره‌گیری از کادری مجرب و قطعات به روز گامی مؤثر در تولید انواع کمپرسور‌، درایر تبریدی و درایر جذبی برداشته است. این مجموعه همواره برای رفاه حال هموطنان خود مسیر مناسبی برای خرید انواع کمپرسور‌ها و دستگاه‌های تبریدی ایجاد می‌کند.

جمع‌بندی

در اغلب صنایع کاربردی برای فشرده‌سازی هوا به دستگاه‌های خاص نیازمند هستیم. طراحی منحصر‌به‌فرد اسکرو از طریق چرخش مارپیچی روتور به ایجاد فشار مناسب در دستگاه کمک می‌کند. برای ایجاد این فشار، چرخ‌دنده‌ها در دو جهت مختلف می‌چرخند. این ماشین پرقدرت در دو مدل خشک و روغنی تولید می‌شود. صنایع دارویی و غذایی اصلی‌ترین موارد برای کاربرد کمپرسور خشک هستند. ضمن آنکه تفاوت اصلی مدل‌های خشک و روغنی در وجود اینترلوکر است. در اسکرو‌های خشک برای کنترل دمای هوای متراکم به وجود اینترکولر نیاز داریم.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied