شمانیوز
شما نیوز

رپورتاژ آگهی:

بیشترین سود صندوق درآمد ثابت + معرفی بهترین صندوق

صندوق‌ درآمد ثابت، که یکی از روش های سرمایه گذاری با پول کم است، به صندوق‌های مشترکی گفته می‌شود که درصد بالایی از دارایی تحت مدیریت خود را در بازارهایی با ریسک پایین، سرمایه‌گذاری می‌کنند.

بیشترین سود صندوق درآمد ثابت + معرفی بهترین صندوق

صندوق‌ درآمد ثابت، که یکی از روش های سرمایه گذاری با پول کم است، به صندوق‌های مشترکی گفته می‌شود که درصد بالایی از دارایی تحت مدیریت خود را در بازارهایی با ریسک پایین، سرمایه‌گذاری می‌کنند. این دارایی‌ها می‌تواند شامل سپرده‌های بانکی و اوراق بهاداری با درآمد ثابت باشند. درآمد‌ ثابت و ریسک پایین در این صندوق‌ها، سرمایه‌گذاری امنی را برای شما فراهم می‌کند؛ اما بیشترین سود صندوق درآمد ثابت بورس چیست و بهترین صندوق‌ها چگونه عمل می‌کنند؟

 

صندوق درآمد ثابت (Fixed Income) چیست؟

صندوق سرمایه‌گذاری درآمد ثابت، نوعی صندوق سرمایه‌گذاری باهدف کسب بازدهی پایدار و قابل پیش‌بینی برای سرمایه‌گذاران است که معمولاً در اوراق بهادار با درآمد ثابت، سرمایه‌گذاری می‌کند. این اوراق شامل انواع اوراق مشارکت، اوراق اجاره، اوراق خزانه، اوراق دولتی و سایر اوراق بهادار با درآمد ثابت هستند. ویژگی‌های صندوق سرمایه‌گذاری درآمد ثابت عبارت‌اند از:

  • بازدهی پایدار و قابل پیش‌بینی: صندوق‌های درآمد ثابت به دلیل سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار با درآمد ثابت، بازدهی نسبتاً پایداری را برای سرمایه‌گذاران خود فراهم می‌کنند.
  • ریسک پایین: صندوق‌های درآمد ثابت به دلیل سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار مطمئن، ریسک نسبتاً پایینی دارند.
  • نقد شوندگی سریع: صندوق‌های درآمد ثابت، سرعت نقد شوندگی بالایی داشته و سرمایه‌گذاران می‌توانند به‌راحتی و در کوتاه‌مدت، واحدهای سرمایه‌گذاری خود را به پول نقد تبدیل کنند.

 

ترکیب دارایی‌های صندوق‌ سرمایه‌گذاری درآمد ثابت در ایران

میزان سود صندوق درآمد ثابت، به ترکیب دارایی‌های صندوق و شرایط بازار بستگی دارد؛ به همین دلیل ترکیب دارایی‌های صندوق‌ سرمایه‌گذاری درآمد ثابت به‌گونه‌ای طراحی‌شده که ریسک سرمایه‌گذاری را کاهش دهد. طبق مصوبه سازمان بورس و اوراق بهادار، ترکیب دارایی‌های این صندوق‌ها در ایران به شرح زیر است:

  • حداکثر ۵ درصد، سپرده‌های بانکی
  • حداکثر ۱۰ درصد، سهام
  • حداقل ۷۰ درصد، اوراق بهادار با درآمد ثابت: اوراق بهادار با درآمد ثابت، معمولاً ریسک کمتری نسبت به سهام‌دارند؛ بنابراین، سرمایه‌گذاری عمده در این اوراق، باعث می‌شود که احتمال زیان سرمایه‌گذاران نیز کاهش یابد. این اوراق بهادار معمولاً توسط دولت یا شرکت‌های بزرگی صادر می‌شود که دارای سابقه مالی خوبی هستند؛ بنابراین، احتمال ورشکستگی این شرکت‌ها و عدم بازپرداخت اصل سرمایه، بسیار کم است. از طرفی، اوراق بهادار معمولاً نرخ سود ثابتی داشته و صندوق‌ها می‌توانند با اطمینان از دریافت یک مبلغ ثابت در دوره‌های زمانی مشخص، سرمایه‌گذاری هدفمندتر و مطمئن‌تری انجام دهند.

 

 

محاسبه سود صندوق درآمد ثابت

مطمئناً میزان سود، از معیارهای مهم برای انتخاب روش سرمایه‌گذاری به شمار می‌آید. با توجه به تورم بالای کشور، بسیاری از افراد به دنبال سرمایه‌گذاری‌های مطمئنی هستند که سود روزانه یا روزشمار به آن‌ها پرداخت کند. پس از ممنوعیت پرداخت سود روزانه توسط بانک‌ها، بسیاری از افراد به دنبال روش‌های دیگری برای کسب این نوع سود رفتند و در حال حاضر صندوق سرمایه‌گذاری درآمد ثابت، یکی از مطمئن‌ترین روش‌ها برای کسب سود روزشمار به‌حساب می‌آید. برای محاسبه سود روزشمار، به سه فاکتور نیاز داریم:

  • مبلغ سرمایه‌گذاری: حتی سرمایه‌گذاری با پول کم نیز در این صندوق، سودآور است.
  • نرخ سود: نرخ سودی که صندوق درآمد ثابت به سرمایه‌گذار پرداخت می‌کند.
  • تعداد روزهای سرمایه‌گذاری: تعداد روزهایی که سرمایه‌گذار پول خود را در صندوق درآمد ثابت قرار داده است. سود روزشمار با فرمول زیر محاسبه می‌شود:

سود روزشمار = (مبلغ سرمایه‌گذاری * نرخ سود) / 365

توجه کنید که در محاسبه سود روزانه، تعداد روزهای سرمایه‌گذاری می‌تواند حتی کمتر از 30 روز باشد.

 

صندوق سرمایه‌گذاری درآمد ثابت کاریزما

سود صندوق درآمد ثابت کاریزما، به‌صورت ماهانه و در اولین روز کاری بعد از بیست و پنجم هرماه، واریز می‌شود. ترکیب دارایی‌های این صندوق، مطابق با مصوبه سازمان بورس و اوراق بهادار و شامل اوراق مشارکت، سپرده بانکی و سایر اوراق با درآمد ثابت است. این ترکیب دارایی، ریسک سرمایه‌گذاری را به حداقل می‌رساند. علاوه بر این، سود این صندوق به‌صورت روزشمار محاسبه می‌شود؛ بنابراین، اگر در هرروزی از ماه، پول خود را از این صندوق خارج کنید، سود شما تا همان روز محاسبه و پرداخت خواهد شد. کارمزد مدیریت و مخارج صندوق نیز حدود یک درصد است که به‌صورت سالانه محاسبه می‌شود.

 

 

هدف و مزایای تشکیل صندوق درآمد ثابت کاریزما

هدف از تشکیل صندوق سرمایه‌گذاری درآمد ثابت کاریزما، جمع‌آوری سرمایه‌های پراکنده از سرمایه‌گذاران و تشکیل سبدی از دارایی‌ها و مدیریت این سبد به‌صورت هدفمند و حرفه‌ای است. این صندوق با پذیرش ریسک‌های قابل‌قبول، بیشترین سود ممکن را نصیب سرمایه‌گذاران می‌کند. سرمایه‌گذاری متمرکز در صندوق،‌ نسبت به سرمایه‌گذاری‌های انفرادی، مزیت‌های متعددی دارد که مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از:

  1. کاهش هزینه‌ها: هزینه‌های مربوط به مدیریت و تحلیل اطلاعات، بین همه سرمایه‌گذاران تقسیم می‌شود.
  2. سهولت انجام معاملات: کلیه حقوق اجرایی مربوط به صندوق، از قبیل دریافت سود سهام و کوپن اوراق بهادار، توسط صندوق انجام می‌شود.
  3. کاهش ریسک: امکان سرمایه‌گذاری هدفمند، مناسب و متنوع‌تر دارایی‌ها فراهم می‌شود.

این صندوق از نوع صندوق‌های سرمایه‌گذاری در اوراق با درآمد ثابت است و اکثر وجوه خود را صرف سرمایه‌گذاری در سپرده‌های بانکی و اوراق بهادار با درآمد ثابت می‌کند. در طول دوره عمر صندوق، نصاب‌های زیر بر اساس ارزش روز دارایی‌های صندوق رعایت می‌شود:

  • حداقل 75% از کل دارایی‌های صندوق در اوراق بهادار با درآمد ثابت، گواهی سپرده بانکی و سپرده بانکی سرمایه‌گذاری می‌شود.
  • حداقل 40% از کل دارایی‌های صندوق در موارد زیر سرمایه‌گذاری می‌شود:
    • اوراق بهادار با درآمد ثابت دارای مجوز انتشار از طرف سازمان بورس و اوراق بهادار یا ارکان بازار سرمایه
    • اوراق بهادار با درآمد ثابت منتشره توسط دولت و اسناد خزانه
  • حداکثر 40% از کل دارایی‌های صندوق می‌تواند در اوراق بهادار منتشره از طرف یک ناشر معتبر سرمایه‌گذاری شود.
  • حداکثر 30% از کل دارایی‌های صندوق می‌تواند در اوراق بهادار تضمین‌شده توسط یک ضامن سرمایه‌گذاری شود.
  • حداقل 25% از کل دارایی‌های صندوق در اوراق بهادار با درآمد ثابت منتشره توسط دولت با تضمین سازمان برنامه‌وبودجه کل کشور سرمایه‌گذاری می‌شود.
  • حداکثر 15% از ارزش کل دارایی‌های صندوق می‌تواند در اوراق بهادار با درآمد ثابت بدون ضامن و با رتبه اعتباری قابل‌قبول سرمایه‌گذاری شود.
  • حداکثر 40% از کل دارایی‌های صندوق در سپرده بانکی و گواهی سپرده بانکی سرمایه‌گذاری می‌شود.
  • حداکثر 10% از کل دارایی‌های صندوق در در سهام و حق تقدم
  • حداکثر 1% از کل دارایی‌های صندوق در سهام و حق تقدم سهام منتشره از طرف یک ناشر معتبر، سرمایه‌گذاری می‌شود.
  • حداکثر 3% از کل دارایی‌های صندوق می‌تواند در سهام و حق تقدم سهام منتشره از طرف یک ناشر معتبر و قرارداد اختیار معامله همان سهام، سرمایه‌گذاری شود.
  • حداکثر 5% از کل دارایی‌های صندوق می‌تواند در سهام، حق تقدم سهام و قرارداد اختیار معامله سهام طبقه‌بندی‌شده در یک صنعت، سرمایه‌گذاری شود.
  • حداکثر 5% از ارزش روز سهام و حق تقدم سهام صندوق می‌تواند در قرارداد اختیار معامله سهام سرمایه‌گذاری شود.
  • می‌توان در قرارداد اختیار معامله خرید سهام حداکثر به تعداد سهام پایه موجود در پرتفوی مجاز سرمایه‌گذاری صندوق در سهام، سرمایه‌گذاری کرد.
  • حداکثر 1% از کل دارایی‌های صندوق در گواهی سپرده کالایی پذیرفته‌شده نزد هر یک از بورس‌ها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار مبتنی بر گواهی سپرده کالایی سرمایه‌گذاری می‌شود.

 

کاریزما با بالاترین نرخ سود صندوق درآمد ثابت حافظ منافع شما خواهد بود و سرمایه شمارا افزایش خواهد داد.  ثبت‌نام در صندوق سرمایه‌گذاری درآمد ثابت به‌صورت آنلاین و غیرحضوری انجام می‌شود. برای این کار، ابتدا باید در سامانه سجام ثبت‌نام کرده و کد بورسی دریافت کنید. حالا به‌راحتی می‌توانید هر تعداد که مایلید، واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق را خریداری کنید. این روش یکی از راه‌های سرمایه‌گذاری با پول کم به‌حساب آمده و شما با خرید حتی یک واحد از این صندوق، در سود آن شریک خواهید بود.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied