شمانیوز
شما نیوز

رپورتاژ آگهی/

چگونه خانه متری بخریم؟

چگونه خانه متری بخریم؟

 

از گذشته تا کنون سرمایه‌گذاری در بازار مسکن، یکی از روش‌های متداول بوده است. این نوع سرمایه‌گذاری نه‌تنها ارزش دارایی شما را حفظ خواهد کرد بلکه روشی بسیار سودآور نیز محسوب می‌شود. اما عده‌ای از افراد، به علت اینکه خرید ملک به بودجه بالایی نیاز دارد؛ از سرمایه‌گذاری در این بستر ناامید و منصرف می‌شوند. خوشبختانه در حال حاضر فرصت‌های جدیدی برای تمام اقشار با سرمایه‌های متفاوت، جهت سرمایه‌گذاری در بازار ملک ایجاد شده است. یکی از این روش‌ها خرید خانه متری است. در ادامه این مقاله در مورد این موضوع و نکات مرتبط با آن صحبت خواهیم کرد.

 

نگاهی به روش‌های سرمایه‌گذاری در املاک و مستغلات

روش‌های سنتی و همچنین راه‌های جدید مختلفی برای سرمایه‌گذاری در بازار املاک وجود دارد؛ که برخی از آن‌ها به شرح زیر هستند:

  • خرید شراکتی ملک
  • خرید ساختمان‌ کلنگی به‌منظور ساخت‌ و ساز
  • صندوق سرمایه‌گذاری در املاک و مستغلات
  • خرید خانه متری
  • خرید متری مسکن در بازار بورس
  • صندوق زمین و ساختمان

 

روش‌های خرید خانه متری

برای خرید خانه متری راه‌های مختلفی وجود دارد که بعضی از آن‌ها قابل اطمینان نیستند. برای مثال اقدام از طریق سایت‌ها و پلتفرم‌های مختلف و غیرمعتبری که تصاویر خانه‌ای را برای فروش متری منتشر می‌کنند؛ اما بسیاری از آن‌ها دارای مجوزهای لازم نیستند. بنابراین ممکن است در این بین، سرمایه خود را از دست بدهید. همچنین ضمانت چندانی برای تحویل به‌موقع مسکن وجود ندارد.

 

خرید متری مسکن در بازار بورس

در گذشته طرحی برای خرید و فروش متری مسکن در بورس ارائه شد که برمبنای آن، با هر مقدار سرمایه، می‌توانستید یک یا چند متر زمین بخرید. در این روش، برای پیش خرید واحدهای یک ساختمان، باید اوراق سلف مسکن را خریداری می‌کردید. این طرح فعلا معلق شده اما ممکن است در آینده دوباره اجرا شود.

همچون سایر معاملات در بورس، داشتن کد بورسی نخستین شرط لازم برای خرید و فروش متری مسکن در بورس است. بنابراین ابتدا باید در سامانه سجام ثبت‌نام و احراز هویت کنید. سپس یک کارگزاری مطمئن و خوش‌سابقه برای سرمایه‌گذاری خود پیدا کنید. حداقل سرمایه برای خرید و فروش متری خانه در بورس، از طرف سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام می‌شود.

قیمت اوراق سلف موازی، متناسب با ارزش تقریبی بزرگترین واحد طبقه همکف، در نقشه کلی مشخص خواهد شد. اگر قصد خرید یک واحد کامل را دارید می‌توانید اوراق بیشتری بخرید. ارزش اوراق سلف مسکن، وابسته به قیمت مسکن، رشد خواهد کرد. این نکته را در نظر داشته باشید که قیمت خانه، با توجه به مکان قرارگیری و کیفیت و نوع ساخت، متفاوت خواهد بود.

با اینکه در هنگام انتشار اوراق، ویژگی‌های کلی پروژه تعیین می‌شود؛ اما همچنان مشخص نیست در زمان سررسید کدام واحد را تحویل خواهید گرفت. در هنگام سررسید درصورتی‌که واحد بزرگتر و بهتری را بخواهید؛ تفاوت قیمت آن را باید بپردازید. در صورتی‌که در زمان سررسید اوراق، تعداد اوراق لازم جهت تحویل گرفتن یک واحد را داشته باشید؛ واحد مورد نظر به شما تحویل داده خواهد شد. اما اگر آن واحد چندین متقاضی داشت، بین آن‌ها قرعه‌کشی می‌شود و واحد به شخص برنده می‌رسد.

 

فروش اوراق خرید متری زمین

اگر در انتهای مهلت سررسید نتوانستید بودجه خرید کل اوراق لازم را تهیه کنید؛ یا به سرمایه خود نیاز داشتید و یا به هر دلیل دیگری، می‌توانید هر زمان که بخواهید این اوراق را بفروشید. فروش این اوراق نیز می‌تواند برای شما سودآور باشد. در این حالت دو راه پیش روی شما خواهد بود:

  1. فروشنده تعهد می‌دهد که اگر تا اتمام مهلت سررسید نتوانست خانه را تحویل خریدار دهد؛ خریدار می‌تواند با قیمت بالاتری آن را بفروشد.
  2. فروشنده اجازه فروش و تسویه نقدی نداده است؛ در این‌صورت خریدار می‌تواند با مزایده در بورس کالا، اوراق خود را به کسانی که قصد تحویل گرفتن واحدهای باقی‌مانده را دارند بفروشد.

صندوق املاک و مستغلات؛ جایگزینی برای خرید خانه متری

صندوق املاک و مستغلات یک صندوق سرمایه‌گذاری مشترک است که روی خرید و فروش و اجاره ملک تمرکز دارد. عملکرد و دارایی‌های این صندوق‌ها تحت نظارت دقیق سازمان بورس و بازرسان دادگستری قرار دارد و اطلاعات مربوط به آن ماهانه در وبسایت صندوق منتشر می‌شود. بنابراین سرمایه‌گذاران می‌توانند با خیال راحت از این ابزار مفید بازار بورس استفاده کنند. خرید و فروش این صندوق‌ها نیز بسیار ساده است و با داشتن کد بورسی و به صورت آنلاین انجام می‌شود.

 

سخن پایانی

با توجه به تورم بازار مسکن، تامین سرمایه لازم جهت خرید خانه برای تعداد زیادی از افراد کار بسیار دشواری است. این شرایط باعث شده روش‌هایی مثل خرید خانه متری باب شود. برای این کار پلتفرم‌ها و شرکت‌های مستقلی وجود دارند که بررسی مجوزها و اطمینان کردن به آن‌‌ها کار ساده‌ای نیست. خرید متری خانه از طریق اوراق سلف در بورس یک روش مطمئن‌تر بود که متوقف شد. در حال حاضر صندوق‌های املاک را می‌توان مطمئن‌ترین روش برای سرمایه‌گذاری در ملک و مسکن دانست. این صندوق‌ها تحت نظارت سازمان بورس فعالیت می‌کنند و عملکردی کاملا قانونمند و شفاف دارند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied