شمانیوز
شما نیوز

رپورتاژ آگهی/

بهترین شبکه بلاکچین کدام است

بهترین شبکه بلاکچین کدام است

شبکه‌ها و پلتفرم‌های مبتنی بر فناوری بلاک چین، با ارتقای سطح عملکرد در بخش‌هایی نظیر زنجیره‌های تامین، رهگیری فعالیت‌ها، ساده‌سازی و بهبود امور مالی و تجاری، محبوبیت روز‌افزونی پیدا کرده‌اند. این شبکه‌ها و پلتفرم‌ها بخش بزرگی از محبوبیت خود را مدیون نخستین و به‌نوعی بهترین شبکه بلاکچین دنیا یعنی بیت کوین هستند که درواقع، معرف فناوری‌های بلاک چین و ارز دیجیتال و به‌طور کل، پایه‌گذار صنعت رمزارزها است. البته که بیت کوین با چالش‌ها و محدودیت‌هایی در رابطه با مصرف انرژی و سرعت عملکرد شبکه همراه است.

پس از بیت کوین، بلاک چین‌های مدرن با هدف رفع این محدودیت‌ها، ارزش‌آفرینی بیشتر و بهبود عملکرد کسب و کارها و اپلیکیشن‌های مختلف توسعه یافتند و فناوری بلاک چین، دیگر تنها محدود به دنیای رمزارزها نمی‌شود. امروزه از بهترین شبکه‌های بلاک چین دنیا در بخش‌هایی از جمله امور مالی، بازی‌های ویدیویی، املاک و مستغلات، مدیریت زنجیره‌های تامین و بهداشت و درمان استفاده می‌شود و کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند که ارزش بازار فناوری بلاک چین، تا سال 2025 به 40 میلیارد دلار خواهد رسید.

بلاک چین در واقع یک دفتر کل توزیع‌شده و غیرمتمرکز (DLT) و به بیان ساده یک پایگاه داده دیجیتالی است و رمزارزها بر پایه زیرساخت آن‌ها راه‌اندازی می‌شوند. این فناوری به‌معنای واقعی کلمه خود، زنجیره‌ای متشکل از بلوک‌های پشت سر هم، حاوی اطلاعاتی نظیر تراکنش‌های مالی را تشکیل داده که یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های آن، عدم قابلیت تغییر اطلاعات ثبت‌شده در بلوک‌ها است که متعاقباً، ویژگی‌هایی نظیر امنیت و اعتماد را به‌همراه خود دارد. این فناوری، سه ضلع مقیاس‌پذیری، امنیت و تمرکززدایی را به‌عنوان اصلی‌ترین آرمان‌های خود دارد و بهترین شبکه بلاکچین، شبکه‌ای است که بتواند میان این سه ضلع تعادل برقرار کند و در هیچ‌یک از آن‌ها کمبودی نداشته باشد؛ مسئله‌ای که در قیمت ارز دیجیتال بومی هر بلاک چین نیز تاثیر به‌سزایی دارد. در ادامه به بررسی چند نمونه از بهترین شبکه‌های بلاکچین می‌پردازیم.

بهترین شبکه بلاکچین کدام است؟

بیت کوین نزدیک به نیمی از کل ارزش بازار ارزهای دیجیتال را به خود اختصاص داده و از این رو، می‌توان گفت که بیت کوین یکی از بهترین و محبوب‌ترین شبکه‌های بلاک چین دنیا است؛ چرا که بخش بزرگی از سرمایه موجود در صنعت رمزارزها را به خود اختصاص داده و از لحاظ امنیت، رقیبی برای خود نمی‌بیند. اما همان‌طور که در بالا به آن اشاره شد، شبکه بیت کوین با مشکل سرعت یا از دید فنی، مقیاس‌پذیری (Scalability) مواجه است که در استفاده از آن‌ به‌عنوان یک دفتر کل ثبت اطلاعات و تراکنش‌های پرتکرار و خُرد، گزینه ایده‌آلی به‌شمار نمی‌آید. اما این‌گونه مزیت‌ها را می‌توان در بلاک چین اتریوم پیدا کرد. تعداد تراکنش‌های انجام‌شده در اتریوم، در سال 2021 از شبکه بیت کوین فراتر رفت و امروزه، بلاک چین اتریوم اکوسیستم گسترده‌ای از ارزهای دیجیتال، اپلیکیشن‌های بلاک چینی، توکن‌های NFT و قراردادهای هوشمند را تشکیل می‌دهد و شاید بتوان از دیدگاه کاربردپذیری، اتریوم را بهترین شبکه بلاکچین دنیا معرفی کرد.

بلاک چین اتریوم (Ethereum)

بلاک چین اتریوم در سال 2013 شروع به کار کرد و امروزه، بهترین شبکه بلاکچین دنیا برای اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز در دنیای وب 3 محسوب می‌شود. اتریوم مطمئن‌ترین بستر برای توسعه راه‌کارهای بلاک چینی و معرف فناوری قراردادهای هوشمند است و موفق شده پس از بیت کوین، بزرگ‌ترین ارزش بازار را داشته باشد.

همچنین، اتریوم غیرمتمرکزترین پلتفرم و شبکه بلاکچین دنیا به‌شمار می‌آید و کاربردهای متنوعی را در حوزه امور مالی غیرمتمرکز، صرافی‌ها و کیف پول‌های رمزارزی، ان‌اف‌تی‌ها و مدیریت پروژه ارائه می‌دهد. فناوری ماشین مجازی اتریوم (EVM) باعث شده این بلاک چین بهترین عملکرد را در برابر قرادادهای هوشمند داشته باشد و سایر شبکه‌های بلاک چین بتوانند با پیاده‌سازی این فناوری، با بلاک چین اتریوم ارتباط برقرار کنند. اتریوم با وجود این‌که در برابر مقیاس‌پذیری و هزینه فعالیت‌ها در این شبکه همچنان با مشکلاتی روبرو است، بهترین شبکه بلاکچین دنیا در سال 2023 شناخته شده است و بلاک چین‌های لایه 2 بزرگی نظیر پالیگان (Polygon)، برای رفع این مشکلات اتریوم بر روی این بلاک چین ساخته شده‌اند.

بلاک چین هایپرلجر (Hyperledger Fabric)

هایپرلجر فبریک یکی دیگر از بهترین شبکه‌ها و پلتفرم‌های بلاک چین دنیا است که در سال 2015 و به‌صورت متن باز (Open-Source) توسط بنیاد لینوکس راه‌اندازی شد. یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های این بلاک چین، برنامه‌ها و کامپوننت‌های آماده نصب و اجرای آن برای سازمان‌ها و شرکت‌های تجاری است. هایپرلجر شاید بهترین شبکه بلاکچین دنیا باشد که فریم‌ورک‌های لازم جهت توسعه اپلیکیشن‌ها و راه‌کارهای سازمانی را ارائه می‌دهد. این دفترکل توزیع‌شده سازمانی با بزرگ‌ترین پلتفرم‌های ارائه‌کننده خدمات ابری نظیر آمازون، مایکروسافت، آی‌بی‌ام، گوگل و اوراکل همکاری بلندمدت دارد و زیرساخت یکی دیگر از بزرگ‌ترین پلتفرم‌های بلاک چین دنیا یعنی IBM را نیز اجرا کرده است.

از مهم‌ترین ویژگی‌های هایپرلجر می‌توان به تراکنش‌های محرمانه، نیاز به مجوز فعالیت در شبکه و طراحی قراردادهای هوشمند اشاره کرد. تفاوت اصلی هایپرلجر با سایر بلاک چین‌های دنیا، عدم استفاده و راه‌اندازی ارز دیجیتال است. هایپر لجر گزینه ایده‌آل توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌های وب 3 و کارآفرینان رمزارزها نیست و با این وجود، از اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز و قراردادهای هوشمند برای استفاده کسب و کارها پشتیبانی می‌کند. این شبکه بلاکچین بیشتر میان سازمان و کسب و کارها محبوبیت دارد و با شبکه و ماشین مجازی اتریوم نیز سازگار است.

بلاک چین کورم (Quorum)

بلاک چین کورِم در سال 2016 و با هدف ارائه بالاترین سطح حریم خصوصی راه‌اندازی شد. کورم مشابه با هایپرلجر، یک دفتر کل توزیع‌شده در سطح سازمانی است که به کسب و کارهایی ارائه می‌شود که قصد استفاده از اپلیکیشن‌های شبکه اتریوم را دارند. فناوری زیرساخت این شبکه، کورم بلاک‌چین سرویس (Quorom Blockchain Service / QBS) نام دارد و از آن می‌توان برای اجرای بلاک چین‌های خصوصی و عمومی استفاده کرد.

کسب و کارها می‌توانند سیستم‌ها، خدمات و اطلاعات فعلی خود را با این سرویس بلاک چین ادغام و در هر سیستم عاملی از آن‌ها استفاده کنند. یکی از مهم‌ترین نقاط قوت بلاک چین کورم، خدمات مشتریان این کمپانی است که در سه سطح توسعه‌دهنده، کسب و کار و سازمانی ارائه می‌شوند. کورم با کمپانی کانسنسیس (Consensys) همکاری نزدیکی دارد و برقراری عملکرد این بلاک چین، بر عهده تیم کانسنسیس است و توسعه‌دهندگان از طریق این پلتفرم می‌توانند بر روی بلاک چین کورم فعالیت داشته باشند. کورم درواقع رقیب اصلی بلاک چین هایپرلجر محسوب شده و هر دو جزء بهترین شبکه بلاکچین ویژه سازمان‌ها و شرکت‌ها هستند.

اما لیست اسامی بهترین شبکه‌های بلاک چین تنها به موارد فوق محدود نمی‌شود و بلاک چین‌های زیادی هم‌اکنون در دنیای وب 3 مشغول فعالیت هستند که هرکدام در زمینه خاص خود، منحصربه‌فرد و برجسته محسوب می‌شود. از میان این شبکه‌ها می‌توان به بلاک چین ترون (Tron) با سرعت بسیار بالا و هزینه کم، بلاک چین خصوصی کوردا (Corda) ویژه صنایع قانونی و تنظیم‌شده، بلاک چین‌های ریپل (Ripple) و استلار (Stellar) در حوزه پرداخت‌ها و حواله‌های بین‌المللی و سازمانی، بلاک چین آی‌بی‌ام (IBM) ویژه کسب و کارها و شرکت‌های سنتی و بسیاری از موارد دیگر اشاره کرد. در حقیقت می‌توان گفت هرکدام از این اسامی به‌نوعی بهترین شبکه بلاکچین دنیا در حیطه کاری ویژه خود محسوب می‌شوند.


این مطلب رپورتاژ آگهی بوده و شمانیوز در محتوای آن هیچ نظری ندارد

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied