شمانیوز
شما نیوز

رپورتاژ آگهی/

تفاوت موتور کراس و اندرو چیست؟ - کراس بخریم یا اندرو؟

در سال‌های اخیر آفرود با موتور به یکی از ورزش‌های پر طرفدار در ایران تبدیل شده است؛ برای انتخاب بهترین موتور آفرود باید تفاوت موتور کراس و اندرو ، تریل ، (((( مینی کراس )))) و ... را بدانید. گاها دیده شده که فردی برای آفرود سواری موتور تریل خریداری می‌کند که انتخاب چندان درستی نیست مخصوصا اگر می‌خواهید برای پرش از آن استفاده کنید.

به همین دلیل در این مطلب قصد داریم تفاوت موتور کراس و اندرو را به طور کامل بررسی کنیم تا در هنگام خرید دچار سردرگمی نشوید. موتور کراس و اندرو عملکرد مشابه‌ای دارند؛ قیمت آنها تقریبا برابر است؛ از نظری ظاهری بسیار شبیه به هم هستند اما وقتی آنها را زیر ذره بین می‌بریم متوجه خواهیم شد که تفاوت‌های آنها کم نیست و هر کدام عملکرد مخصوص خود را دارند.

تفاوت موتور کراس و اندرو

مشخصات فنی موتور کراس (CROSS) زیر ذره بین

موتور کراس و مینی کراس‌ها برای مسابقه در پیست و حرکات نمایشی طراحی شده اما از آن در فضاهای شهری نیز استفاده می‌کنند. این موتور سیستم تعلیق پیشرفته دارند؛ ارتفاع آنها از سطح زمین زیاد است و بسیار سبک و مقاوم طراحی می‌شوند. موتورهای کراس چراغ، دنده گیر، باتری هستند.

(((((( از بهترین انواع موتورهای مینی می‌توان به مینی کراس کی تی ام اشاره کرد. ))))))

قدرت موتور کراس

بین حداقل 18 اسب بخار تا حداکثر 90 اسب بخار است.

وزن موتور کراس

موتور کراس‌ها سبک طراحی می‌شوند و وزنی در حدود 105 تا 120 کیلوگرم دارند تا بتواند به راحتی پرش کند. برای این مزیت خیلی از وسایل اضافی موتور از جمله چراغ های عقب و جلو ، باطری ، راهنما و غیره در ساخت این موتور حذف گردیده است.

لاستیک کراسی

تایر موتور کراس با آج‌های بلند ساخته می‌شود و چسبندگی بیشتری نسبت به لاستیک‌های موتور اندرو دارند.

صندلی موتور کراس

صندلی (زین) موتور کراس تک سرنشین کوچک و باریک طراحی می‌شود.

سیلندر موتور کراس

موتورهای کراس معمولاً تک ‌سیلندر هستند و به صورت دوزمانه یا چهار زمانه تولید می‌شوند. حجم موتور از 50 تا 650 سی سی وجود دارد.

 

موتور کراس و اندرو چه فرقی دارند

مشخصات فنی موتور اندرو (ENDURO) زیر ذره بین

موتورهای اندرو نیز در دسته موتورهای آفرود قرار می‌گیرند که بسیار شبیه به موتور کراس هستند اما چراغ، باتری و دنده گیر دارند. موتورهای اندرو برای مسابقه در پیست‌هایی با موانع طبیعی، شیب‌های تند و پستی بلندی‌های زیاد مناسب هستند.

قدرت موتور اندرو

قدرت موتور های اندرو 16 اسب بخار تا حداکثر 30 اسب بخار است.

وزن موتور اندرو

موتور اندرو نسبت به موتور کراس سنگین تر است و وزنی در حدود 120 الی 140 کیلوگرم دارد.

اگزوز موتور اندرو

سیستم اگزوز موتور اندرو صدای کمی تولید می‌کند. این ویژگی باعث شده است تا در مسافت‌های طولانی تر صدای موتور گوش شما را آزار ندهد. البته ناگفته نماند که برای همین تغییر در سیستم اگزوز قدرت موتور چندین درصد کاهش پیدا کرده است.

باک موتور اندرو

باک بنزین موتور اندرو ظرفیت 10 الی 16 لیتری دارد.

دنده موتور اندرو

تعداد دنده ها در موتور اندرو 5 تا 6 عدد است.

شباهت ها و تفاوت های موتور کراس و اندرو

جزئیات تفاوت موتور کراس و اندور (motocross Vs. enduro)

تا این قسمت به طور جداگانه هر دو نوع موتور را بررسی شد تا شما شناخت اولیه‌ای بهتری از هر دوی این موتورها را داشته باشید در ادامه جزئیات تفاوت موتور کراس و اندرو را به صورت جامع بررسی می‌کنیم.

وزن موتور کراس با اندرو فرق دارد

تفاوت موتور کراس و اندرو در وزن مشخص است؛ همانطور که پیش‌تر گفته شد موتورهای کراس به نسبت به موتورهای اندرو سبک‌تر هستند اما دلیل آن چیست؟ کراس سواران حرکات نمایشی بیشتری را در هوا انجام می‌دهند بنابراین سبک بودن موتور برای آنها بسیار مهم است. آیا می‌دانید چه موضوعی باعث تفاوت وزن این دو موتور شده است؟

پاسخ خیلی واضح است؛ موتورهای کراس چراغ جلو و عقب، باتری و دنده گیر ندارند و همین ویژگی باعث شده که برای استفاده در پیست‌هایی با موانع مصنوعی بسیار مناسب باشند. در حالی که موتورهای اندرو این تجهیزات را دارند.

باک موتور اندرو گنجایش بیشتری نسبت به کراس دارد

دیگر فرق موتور کراس و اندرو در باک آنها است؛ مسافتی که در مسابقات اندرو طی می‌کنید طولانی‌تر است و به همین دلیل نیاز به باک پر حجم‌تری دارید. در حالی که باک موتور کراس معمولا حجم کمتری نسبت به اندرو دارد و این ویژگی به سبک بودن آن نیز کمک کرده است.

 

motocross vs enduro

 

موتور کراس جک ندارد

همانطور که می‌دانید موتورهای کراس برای پرش هم استفاده می‌شوند؛ در پرش‌های بلند امکان باز شدن جک می‌تواند خطرات زیادی برای کراس سوار به همراه داشته باشد به همین دلیل طراحان موتورهای کراس را بدون جک طراحی می‌کنند ولی در موتورهای اندرو جک تعبیه شده است.

لازم به ذکر است که در پیست‌های موتور کراس مکان‌هایی برای قرار دادن موتور وجود دارد ضمن اینکه در مینی کراس ها جک استفاده می‌شود.

انتخاب بین موتور کراس و اندرو به عوامل مختلفی وابسته است اگر به دنبال هیجان و پرش های مرتفع هستید موتور کراس برای شما گزینه ی مناسبی است ولی اگر به دنبال یک موتور با تجهیزات جانبی و وزن سنگین تر هستید موتور اندرو برای شما گزینه بهتری است.

سیستم تعلیق موتور کراس سفت‌تر است

موتورهای کراس از سیستم تعلیق سفت‌تری نسبت به موتورهای اندرو برخوردار هستند چراکه بیشتر برای پرش استفاده می‌شوند.

انجین موتور کراس قدرتمندتر است

دیگر تفاوت موتور کراس و اندرو در انجین آنهاست. انجین موتور کراس نسبت به اندرو قدرتمندتر است چراکه کراس سوار معمولا مسیرهای صعب العبور تری را نسبت به اندرو سوار طی می‌کند. علاوه بر این انجین موتور کراس سبک‌تر است زیرا به دلیل استفاده در پیست لزومی برای رعایت الزامات آلایندگی، ایمنی و سر و صدا وجود ندارد.

مسیرهای مسابقه اندرو طبیعی است

پیست‌های مسابقه موتور کراس دارای موانع مصنوعی هستند و توسط متخصص طراحی می‌شوند. اما پیست‌های اندرو به طور طبیعی وجود دارند و طراحان مسابقه تغییرات محدودی روی آنها اعمال می‌کنند.

زمان مسابقات اندرو تا 2 روز طول می‌کشد

مسابقات موتور کراس دارای 2 دور 30 دقیقه‌ای است در حالی مسابقات موتور اندرو طولانی‌تر است و بسته به نوع مسیر می‌تواند بین یک تا دو روز حتی به طول بیانجامد.

تمرینات موتور سواری اندرو استقامتی است

برای سواری با هر کدام از این موتورها نیاز به قدرت بدنی بالایی دارید؛ اما به طور معمول اندرو سواری نیاز به استقامت بیشتری دارد چراکه مدت زمان مسابقه طولانی‌تر است.

حرکات نمایشی کراس جذاب‌تر است

در مسابقات موتور کراس حرکات نمایشی بیشتری مانند پرش‌های فوق العاده در هوا دیده می‌شود اما مسابقات اندرو معمولا در شیب‌های تند و با ترفندهایی مانند اسپلاتر انجام می‌شود.

بریم آفرود فروشگاه بزرگ انواع مینی کراس و موتور کراس

بریم آفرود berimoffroad.com از بزرگ‌ترین فروشگاه‌ها و عرضه کنندگان انواع مینی کراس، موتور کراس و دیگر موتورهای مینی است. شما در سایت بریم آفرود می‌توانید علاوه بر خرید موتورهای کراس انواع لوازم یدکی مخصوص موتور آفرود خود را پیدا کنید و پس از ثبت سفارش، آن را در اسرع وقت درب منزل تحویل بگیرید.

 

(( برای کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید))

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied