شمانیوز
شما نیوز

همه چیز درباره کریسمس و جشن سال نو میلادی

جشن کریسمس در تمامی کشورهایی که دین مسیحیت را به رسمیت می‌شناسند، برگزار می‌شود؛ بنابراین هر نوع تور خارجی را که خریداری کنید، می‌توانید در مراسم خاص کشور مقصد حضور یابید. البته در ایران نیز بسیاری از هموطنان مسیحی، در کلیساها و خانه‌های خود میلاد مسیح را جشن می‌گیرند؛ اگرچه ممکن است به باشکوهی برگزاری آن در سایر کشورها نباشد.

https://lh7-us.googleusercontent.com/chaK3x1yiTVP-I77b6yq3c7T5avGGzoEj-hLC8QnEm8VO2Tlw-AoANzm1o8giq3aTBnM7YDmj_67p9fChaUBL_1LDAL8LQPZhq5uBmgdGdZQ97zTLV_mJBoPZUpGqP4-z8iNdZUGPPwdKALPVM9T-7w

 

حتما تابه‌حال نام جشن کریسمس (به انگلیسی Christmas) را شنیده‌اید؛ اما از آنجا که این عید، به عنوان یک مراسم رسمی در ایران برگزار نمی‌شود، اطلاعات چندانی درباره‌اش ندارید. اگر می‌خواهید بدانید کریسمس چه روزی است؟ یا در چه ماهی برگزار می‌شود و اینکه تعطیلات کریسمس چند روز است؟ ذهن شما را به خود مشغول کرده، مطالعه این مطلب را به‌هیچ‌وجه از دست ندهید؛ زیرا در ادامه، همه چیز درباره کریسمس و سال نوی میلادی را برای شما عزیزان شرح خواهیم داد.

 

کریسمس چه روزی است؟ آشنایی با جشن تولد مسیح و تاریخچه آن

پیش از معرفی کریسمس و پرداختن به تاریخچه آن، باید بگوییم که کریسمس دقیقا سال نوی میلادی نیست. بلکه روز میلاد حضرت مسیح است که تمام مسیحیان دنیا آن را جشن می‌گیرند. این کلمه از واژه آلمانی Yule ریشه گرفته که از سال ۱۱۵۱ به‌طور رسمی کریسمس یا جشن مسیح نام گرفت. از سال ۱۸۷۰ این روز (مصادف با تاریخ ۲۵ دسامبر) تعطیل رسمی اعلام شد. کریسمس ایو نیز (Christmas Eve) شب قبل از کریسمس، یعنی ۲۴ دسامبر است.

مسیحیان در گذشته این دو روز را روزه می‌گرفتند و از کریسمس ایو به عنوان شب مقدس یاد می‌کردند. البته امروزه، مردم تفاوت چندانی برای کریسمس و کریسمس ایو قائل نیستند و هر دو را یکی می‌دانند. پیروان عیسی مسیح برای عبور از تاریکی زمستان و رسیدن به خورشید، تولد او را جشن می‌گیرند تا سرآغازی برای سالی پر از خیر و برکت باشد.

جشن کریسمس در تمامی کشورهایی که دین مسیحیت را به رسمیت می‌شناسند، برگزار می‌شود؛ بنابراین هر نوع تور خارجی را که خریداری کنید، می‌توانید در مراسم خاص کشور مقصد حضور یابید. البته در ایران نیز بسیاری از هموطنان مسیحی، در کلیساها و خانه‌های خود میلاد مسیح را جشن می‌گیرند؛ اگرچه ممکن است به باشکوهی برگزاری آن در سایر کشورها نباشد.

 

کریسمس کی است؟ تاریخ کریسمس ۲۰۲۳

اگر می‌خواهید دقیقا بدانید کریسمس چه روزی است، باید بگوییم تاریخ کریسمس ۲۰۲۳ مانند سال‌های قبل، مصادف با ۲۵ دسامبر است؛ به‌عبارتی تاریخ کریسمس ۱۴۰۲ به شمسی در تاریخ چهارم دی‌ماه برگزار خواهد شد. اگر در این تاریخ به مناطق مسیحی‌نشین شهرهای ایران سر بزنید، شور‌وحال شب کریسمس را کاملا حس می‌کنید.

تعطیلات کریسمس در کشورهای مختلف از ۲۴ یا ۲۵ دسامبر آغاز می‌شود و تا یکم الی 8 ژانویه ادامه دارد. در اغلب کشورهای خارجی، این تعطیلات حدود دو هفته به طول می‎انجامد.

 

آداب و رسوم برگزاری جشن کریسمس

مسیحیان در جشن کریسمس، درختان کاج را تزئین می‌کنند؛ پلیورهای طرح‌دار می‌پوشند و غذاهای مخصوص می‌خورند. خوراکی‌ها یا وسایل تزئینی زیر نیز در طول تعطیلات کریسمس تقریبا در هر خانه‌ای یافت می‌شود:

 

  • شیرینی‌های زنجبیلی : برای گرم کردن سرمای زمستان؛
  • درخت کاج کریسمس و تزئینات درخشان روی آن : نمادی برای زندگی ابدی؛
  • گیاه دارواش : نمادی برای عشق و محبت؛
  • جوراب ساق بلند : محلی برای قراردادن هدایای بابانوئل؛
  • پلیورهای طرح‌دار با تم گوزن شمالی و بابانوئل : از رسم‌های جذاب کریسمس که از دهه ۸۰ میلادی رواج پیدا کرد.

مردم در روز کریسمس دورهم جمع می‌شوند؛ به یکدیگر کادو می‌دهند و غذاها و شیرینی‌های خوشمزه همچون بوقلمون، پوره سیب‌زمینی، پودینگ و آبنبات عصایی نوش جان می‌کنند. این جشن از قرن‌ها پیش تا کنون ادامه داشته و همچنان، یکی از مهم‌ترین و باشکوه‌ترین مراسم‌ها در سراسر دنیا به شمار می‌رود.

 

https://lh7-us.googleusercontent.com/U7sF2tkINjq203x_A_2fSQKhpe9W9p8vqB8UhiVcxFBfKqltiocZhbSEbTzCiO59KQgzd4VHS-oSH9dO5KyTqCNTIdWw9WhtNBzig-sxsC1G5JwXVJVtHLle4LWA_LyeMueVKTv3icFSFqRP7GjFoRY

کریسمس و آداب و رسوم آن در کشورهای مختلف

 

بابانوئل؛ نقش اول نمایش کریسمس

حکایت‌های متعددی درباره شخصیت بابانوئل یا سانتا کلاوس (Santa Claus)، این پیرمرد قرمزپوش مهربان وجود دارد. در گذشته‌های دور، مردی نیکوکار به نام سنت نیکولاس (نیکولاس مقدس) به‌طور مخفیانه به مردم کمک می‌کرد و تا زمانی که زنده بود، داستان او آشکار نشد. این مرد، اهل ترکیه امروزی بود و طبق پژو‌هش‌های اخیر، ظاهری متفاوت با بابانوئل داشت. پیرمرد ریش‌سفید و قد کوتاه که از سال‌های گذشته تا به حال به عنوان بابانوئل به مردم معرفی شده، حاصل تصویرسازی دکتر مور، نویسنده کتاب‌های کودک، در سال ۱۸۲۲ است.

افسانه بابانوئل از قرن سوم میلادی آغاز شد و همچنان ادامه دارد. این شخصیت خیالی، نماد خوش‌شانسی و عشق است و با کیسه‌ای پر از هدایای رنگارنگ، سوار بر سورتمه، به شهرها و کشورهای مختلف می‌رود و به‌طور مخفیانه، بچه‌ها را خوشحال می‌کند. شب کریسمس، همه بچه‌ها منتظر هدیه‌ای از طرف بابانوئل هستند.

https://lh7-us.googleusercontent.com/gViQrCNsUKypNIH_auTbucqg0omB00B_vle-aXdYRvK3fekjvfgQULNcXaVuJfTat9aMwVoLgHRvIFij6kxOKLjQ2Sau3W2Jj3gD20V_GkVGNNIgaXVlBcuGUUKVGLTfxVRlijHXQOl5il59rlADGLY

بابانوئل؛ کاراکتر اصلی جشن کریسمس

 

جشن کریسمس در کشورهای مختلف

حال که دانستید کریسمس چه روزی است و در چه تاریخی برگزار می‌شود، می‌توانید برای شرکت در آن، به کشورهای مختلف مسیحی‌نشین سفر کرده و این مراسم را با شکوه هرچه تمام‌تر تجربه کنید. هرچند میلاد مسیح و جشن سال نوی میلادی در بسیاری از مناطق دنیا، در هر 5 قاره برگزار می‎شود؛ اما بهترین کشورها برای کریسمس کشورهای شمال اروپا با بارش برف سنگین و زیبا هستند. بنابراین تور اروپا در زمستان فرصت مناسبی برای حضور در این مراسم جهانی و لمس زیبایی‌های آن از نزدیک خواهد بود.

ممکن است آداب برگزاری این جشن در هر کشور کمی متفاوت از دیگری باشد؛ اما در مجموع، ماهیت کریسمس تغییری نمی‌کند. یکی از مهم‌ترین مراسم‌های مذهبی، آمادگی برای ظهور است. در این مراسم، مسیحیان از چهار هفته پیش از فرا رسیدن کریسمس به کلیسا می‌روند، شمع روشن می‌کنند، دعا و سرود مذهبی می‌خوانند و روزه می‌گیرند. شمع‌هایی در کلیسا وجود دارد که روی آن‌ها چهار خط، به نشانه چهار یکشنبۀ قبل از کریسمس، کشیده شده است؛ این شمع‌ها را شب پیش از میلاد مسیح (کریسمس ایو) روشن و روز بعد، خاموش می‌کنند. کلیساها نیز در روز کریسمس، تزئینات خود را به رنگ بنفش، آبی و قرمز درمی‌آورند.

 

عید کریسمس در ایران

بیش از ۳۵۰ هزار نفر از هموطنان ما در ایران، پیرو دین مسیحی هستند و عید کریسمس را جشن می‌گیرند. بیشتر جمعیت مسیحیان کشور در شهرهای تهران، اصفهان، ارومیه و تبریز سکونت دارند و کریسمس را در خانه‌های خود برگزار می‌کنند. در کلیساهای سراسر ایران نیز برنامه‌ها و مراسم مخصوص کریسمس با حضور مردم برگزار می‌شود.

اگر در روزهای نزدیک به جشن میلاد حضرت مسیح در محله‌های مسیحی‌نشین شهرهای ایران تردد کنید، دکوراسیون اغلب مغازه‌ها با استفاده از کاج و تزئینات کریسمسی مزین شده‌اند و حال‌و‌هوای خاصی دارند.

 

حضور در جشن کریسمس با تور اروپا تریپ

جشن میلاد مسیح و شروع سال نوی میلادی، فرصتی بی‌نظیر برای تماشای برگزاری مراسم مذهبی و ملی در کشورهای خارجی است. اگر قصد سفر به مقصد خاصی را دارید که با فرهنگ و آداب مسیحیان گره خورده است، پیشنهاد می‌کنیم برنامۀ خود را به ابتدای فصل زمستان منتقل کنید. چراکه زیبایی‌های شهرهای رنگارنگ دنیا در چنین شبی همتا ندارد و چشمان هر بیننده‌ای را خیره می‌کند.

آژانس گردشگری تریپ، ارائه‌دهنده مستقیم بلیط هواپیما به اقصی نقاط دنیا، بلیط سفر شما با بهترین قیمت را تضمین می‌کند. شما می‌توانید با مراجعه به وبسایت www.trip.ir قیمت‌های ما را بررسی کرده و برای سفر به قلب اروپا برنامه‌ریزی کنید. درصورت نیاز به هرگونه مشورت، با شماره‌تلفن 02175134000 تماس بگیرید. کارشناسان ما با اشتیاق پاسخ‌گوی پرسش‌های شما خواهند بود.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied