شمانیوز
شما نیوز

رپورتاژ آگهی/

داستان برند یا برند استوری چیست؟ عناصر تشکیل دهنده آن را بشناسیم.

در این مطلب، به بررسی عناصر تشکیل‌دهنده داستان برند و اهمیت آن در ارتباط با مشتریان خواهیم پرداخت. تا انتها با ما همراه باشید.

داستان برند یا برند استوری چیست؟ عناصر تشکیل دهنده آن را بشناسیم.

همان‌طور که می‌دانید برندها باید همواره به دنبال ارتقاء ارتباط با مخاطبان خود و ایجاد تأثیر عمیق در ذهن آن‌ها باشند و در همین راستا تلاش کنند. یکی از راهکارهای مؤثر در این زمینه، ساخت داستان برند یا برند استوری است. داستان برند یک مفهوم جذاب است که به ویژگی‌ها، ارزش‌ها، و هدف یک برند روح می‌بخشد. در این مطلب، به بررسی عناصر تشکیل‌دهنده داستان برند و اهمیت آن در ارتباط با مشتریان خواهیم پرداخت. تا انتها با ما همراه باشید.

 

شخصیت برند (Brand Persona)

یک برند موفق نیاز به هویت مشخصی دارد که با مخاطبان ارتباط برقرار کند. این هویت، به عنوان "شخصیت برند" شناخته می‌شود. شخصیت برند و انتخاب ویژگی‌ها و احساساتی که برند می‌خواهد به مشتریان منتقل کند تا آن‌ها با آن ویژگی‌ها برند را بشناسند، باعث ایجاد ارتباط معنی‌دار و ماندگار بین برند و مخاطب شد. به همین دلیل نیز هم هست که برای ساخت داستان برند بعد از تعیین شخصیت برند، باید خدماتی مثل هویت بصری را نیز با آن همسو کرد.

 

 

ساختار داستان (Story Structure)

یک داستان برند باید یک ساختار جذاب، منطقی و مفصل داشته باشد. این ساختار باید شامل مقدمه، قلاب، بدنه و پایان باشد و از ابتدا تا انتهای داستان برند مخاطب را نگه دارد و باعث جلب توجه و علاقه مخاطبین شود. برای آنکه بتوانید ساختاری درست و منطقی برای برند استوری خود داشته باشید بهتر است تا به یک شرکت دیجیتال مارکتینگ مراجعه کنید.

 

ارزش‌ها و ماموریت(Values and Mission)

ارزش‌ها و ماموریت یک برند نقطه تمرکز اصلی داستان برند محسوب می‌شوند. بیان اصول و ارزش‌هایی که برند به آنها اعتقاد دارد و ماموریتی که در پیش گرفته، احساس ارتباط و انگیزه در مشتریان ایجاد می‌کند و باعث می‌شود تا به صورت که برند دوست دارد، مخاطب با آن ارتباط برقرار کند.

 

عناصر بصری و گرافیکی (Visual and Graphic Elements)

استفاده از عناصر بصری مانند تصاویر، رنگ‌ها، و فونت‌ها برای نشان دادن جذابیت داستان بصری برند حائز اهمیت است. این عناصر می‌توانند تصویری قوی از برند ایجاد کرده و در ذهن مشتریان بمانند. توجه داشته باشید که خدمات هویت بصری یکی از تاثیرگذارترین اقداماتی است که می‌توان با کمک آن، در ذهن مخاطب ثبت شد و برای همیشه ماندگار ماند.

 

تجربه مشتری (Customer Experience)

داستان برند یا استوری برند باید نقش مهمی در تجربه مشتری ایفا کند. برندی که توانسته باشد داستان خود را در تمام نقاط ارتباط با مشتریان پیاده سازی کند، ارتباط قوی و مثبتی با آنان ایجاد خواهد کرد. ارتباطی که به راحتی از بین نمی‌رود و علاوه‌بر حفظ مشتریان قدیم منجر به جذب مشتریان جدید نیز خواهد شد. برای اینکه بتوانید به خوبی داستان خود را با تجربه مشتری هم‌راستا کنید، می‌توانید از طراحی پرسونا کمک بگیرید.

طراحی پرسونا به شما کمک می‌کند تا بتوانید مخاطبین ایده‌آل خود را دسته‌بندی کنید و بر اساس آن، رفتار، علایق و مواردی که آنان را ناراحت یا عصبی می‌کند را شناسایی کرده و تمام اقدامات خود را در جهت علاقه مشتری و رفع نیازهای آنان انجام دهید.

 

 

موقعیت‌گیری (Positioning)

تعیین موقعیت برند در بازار و تمایز آن از رقبا، جایگاه مهمی در داستان برند دارد. شما باید در داستان خود به تمایز کسب‌وکارتان و چرایی و منطق آن‌که چرا باید یک مخاطب شما را انتخاب و به برندتان اعتماد کند، را اشاره کنید.

 

تغییرات و تکامل (Evolution)

در داستان برند، تغییرات و تکامل‌های برند در طول زمان نیز باید مورد بررسی قرار گیرند. نشان دادن اینکه برند چگونه با تغییرات محیطی و اجتماعی سازگار می‌شود، اعتماد مخاطبان را به برند تقویت می‌کند. این نکته را در نظر داشته باشید که سیر رشد و توسعه یک برند برای اکثر مخاطبین جذاب است و اینکه مردم بدانند شما از کدام نقطه شروع کردید، با چه چالش‌هایی روبه‌رو بودید و به کجا رسیدید علاوه‌بر جلب اعتماد می‌تواند منجر به همذات‌پنداری آنان شده و احساس نزدیکی و صمیمیت بیشتری با برند در آن‌ها به وجود آید.

 

نقدها و انتقادات (Challenges and Criticisms)

مطرح کردن چالش‌ها و انتقادات با صداقت و شفافیت نیز باید جزء برند استوری باشد. نحوه مقابله با چالش‌ها و یادگیری از انتقادات، نشان‌دهنده رشد و تکامل برند است و گفتن آن علاوه‌بر اینکه برای مخاطب جذاب است می‌تواند آموزنده نیز باشد.

 

جمع‌بندی

در نهایت، داستان برند یک ابزار استراتژیک قوی است که می‌تواند به برندها کمک کندتا ارتباط مستدام و احساسی با مخاطبان برقرار کنند. این ارتباط، نقش اساسی در موفقیت تجاری و تشویق مشتریان به بازخورد مثبت دارد و به‌وسیله داستان برند، هر کسب‌وکاری می‌تواند یک تجربه یکتا و فراموش‌نشدنی برای مشتریان ایجاد کند.

با انجام اینکار آن هم به صورت درست و اصولی می‌توان برند را به عنوان یک هویت با ویژگی‌ها و حس خاص، در ذهن مخاطبین هدف ثبت کرد. برندی که بدین صورت در ذهن‌ها ثبت شود، قابلیت این را دارد که سال‌های متوالی و زیاد در ذهن‌ها ماندگار بماند و مخاطبین زیادی را جذب کند. مخاطبینی که تحت هر شرایطی، ترجیح می‌دهند از محصولات و خدمات برند محبوبشان استفاده کنند.

پس لطفا، داستان برندتان را به درستی و گوش‌نوازترین شکل ممکن بنویسید.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied