شمانیوز
شما نیوز

رپورتاژ آگهی/

افشای کلید طلایی انتخاب رشته کنکور|آخرین تصمیم بر این کابوس

اگر می‌خواهید مهم‌ترین نکات و عوامل تاثیرگذار در انتخاب رشته کنکور را بشناسید،‌ در ادامه‌ی مطلب با ما همراه باشید.

افشای کلید طلایی انتخاب رشته کنکور|آخرین تصمیم بر این کابوس

انتخاب رشته کنکور بر مبنای رتبه شما انجام می شود و همه شما از اهمیت دقت در انتخاب رشته آگاهی دارید.

 

اما هنگام انتخاب رشته کنکور یا انتخاب بهترین مشاوره انتخاب رشته باید به چه نکاتی توجه کنید؟

چه معیارهایی را باید در نظر بگیرید؟

اگر می‌خواهید مهم‌ترین نکات و عوامل تاثیرگذار در انتخاب رشته کنکور را بشناسید،‌ در ادامه‌ی مطلب با ما همراه باشید.

 

۵ نکته اصلی در انتخاب رشته کنکور

 

مهم نیست که قصد انتخاب رشته کنکور ریاضی، انتخاب رشته در کنکور هنر، تجربی یا انسانی را دارید، برای هر کنکوری که ثبت‌نام کرده‌اید، باید این نکات را در نظر بگیرید؛ زیرا هر سال دانشجویان بسیاری را می‌توانید مشاهده کنید که فارغ از نتیجه رتبه، جواب انتخاب رشته کنکور خوبی داشته‌اند. شما نیز می‌توانید با رعایت این نکات شانس قبولی‌تان را افزایش بدهید. اما این نکات شامل چه مواردی می‌‌شوند؟

 

تجزیه‌وتحلیل دقیق کارنامه

تحلیل و بررسی کارنامه اولین کاری است که برای انتخاب رشته کنکور باید انجام دهید. باید بدانید که چه رتبه‌ای برای رشته موردعلاقه‌تان مناسب است و هر کدام از دانشگاه‌های روزانه، شبانه،‌ فرهنگیان و... به چه رتبه‌ای نیاز دارند. همچنین نکات مهم دیگری درباره‌ی مجاز یا غیرمجاز بودن انتخاب رشته در کارنامه نوشته شده است که باید اطلاعات‌تان درباره‌ی آن کامل باشد.

از آنجایی که زمان برای انتخاب رشته کنکور محدود است، برای انجام این فرایند باید سرعت عمل بالای داشته باشید. حتی اگر قصد دریافت مشاوره انتخاب رشته از موسسه‌های معتبری مانند کنکور تی وی را دارید، نیاز است خودتان حداقل یک بار دفترچه انتخاب رشته کنکور را به طور دقیق مطالعه و بررسی کرده باشید.

 

بررسی علاقه شخصی و توانمندی‌ها

خیلی از دانشجویان در سال‌های آخر تحصیل خود می‌گویند اگر به عقب برگردند در رشته‌ی دیگری تحصیل می‌کنند. یکی از روش‌هایی که می‌تواند مانع از این اتفاق شود، بررسی علاقه شخصی‌تان است. شما به‌راحتی با انجام تست‌های شخصیت می‌توانید علاقه خود را بر اساس توانمندی‌هایتان پیدا کنید. شاید در نتیجه‌ی این تست‌ها، گزینه‌های جدیدی به رشته‌هایی که مدنظرتان است اضافه شود.

 

بررسی شرایط بازار کار

سالانه تغییرات زیادی در بازار کار رشته‌های دانشگاهی رخ می‌دهد و شما بهتر است از نیازهای بازار باخبر باشید؛‌ بنابراین حتما این موارد را جز فاکتورهای کلیدی خود هنگام انتخاب رشته در نظر داشته باشید.

 

بررسی شرایط دانشگاه‌ها و نحوه پذیرش آنها در انتخاب رشته کنکور

اگر قصد تحصیل در دانشگاه‌هایی مانند فرهنگیان، امام صادق و... را دارید، باید از شرایط هر کدام اطلاع داشته باشید. همچنین پذیرش در برخی از رشته‌ها به‌صورت بومی ناحیه‌ای، کشوری و... انجام می‌شود که شانس شما را در انتخاب رشته کنکور بیشتر می‌کند.

درصورتی‌که تحصیل در دانشگاه‌هایی که نیاز به پرداخت هزینه دارند نیز جز انتخاب‌های شما هستند، حتما درباره شهریه آنها تحقیق کنید تا انتخاب دقیق‌تری داشته باشید.

 

بررسی آخرین رتبه‌های قبولی در آن رشته

در آخر برای آنکه بتوانید انتخاب رشته کنکور خود را دقیق‌تر انجام دهید، آخرین رتبه‌های قبول شده در آن رشته را بررسی کنید و شانس قبولی‌تان را بسنجید.

این پنج فاکتوز جز مهمترین عوامل در انتخاب رشته کنکور هستند که باتوجه‌به آنها می‌توانید رشته‌های موردنظرتان را اولویت‌بندی کرده و به‌ترتیب در سایت قرار دهید. به یاد داشته باشید که شما تا ۱۵۰ رشته را می‌توانید انتخاب کنید؛ در نتیجه حداقل ۳۰ مورد از آن‌ها می‌تواند رشته‌هایی باشند که جز موارد خوش‌بینانه تلقی می‌شوند و باقی آن‌ها را طبق نتیجه کنکورتان بنویسید.

 

مراجعه به مرکز مشاوره انتخاب رشته کنکور سراسری

 

هنگام انتخاب رشته کنکور از افراد زیادی به شما توصیه می‌کنند که به مشاور انتخاب رشته مراجعه کنید. همان‌طور که موقع انجام هرکاری به بهترین شخص در آن حوزه مراجعه می‌کنید، خیلی مهم است که برای دریافت مشاوره انتخاب رشته یا مشاوره کنکور نیز به موسسات معتبر مراجعه کنید. مخصوصا اینکه در سال‌های اخیر سایت‌های بسیاری مانند konkur.tv شروع به فعالیت کرده و کار شما را برای دریافت مشاوره‌ی انتخاب رشته راحت کرده‌اند.

شما در این سایت‌ها به‌راحتی می‌توانید با تکمیل یک فرم آنلاین، جلسه مشاوره کنکورتان را رزرو کرده و هزینه‌ی آن را نیز به‌صورت اینترنتی پرداخت کنید.

علاوه بر آن در سایت‌های این موسسات نکات کلیدی بسیاری برای برنامه‌ریزی کنکور و انتخاب رشته کنکور نیز وجود دارد که با مطالعه‌ی آن‌ها می‌توانید جواب سوالتتان را پیدا کنید.

 

10 سال بعد انتخاب رشته کنکور پاسخگوی فردی هستید که دیگر شبیه امروز شما نیست

 

همانطور که دنیا، تکنولوژی، فرهنگ و همه چیز در حال تغییر هستند، علایق و شخصیت شما هم بر اثر شناخت تحولات و افزایش آگاهی تغییرات شگفت انگیزی می کند و در درون خودتان استعدادها و توانمندی ها و علایق متفاوتی را ممکن است کشف کنید که در سنین انتخاب رشته کنکور هرگز به آن ها توجه نکرده بودید.

10 سال از انتخاب رشته شما می گذرد، شما در بهترین رشته ای که در سن کم انتخاب کرده اید تحصیل کرده اید و یک شغل خوب هم در آن رشته پیدا کرده اید و حتی درآمد فوق العاده ای هم دارید.

اما در این میان چون آن شخصیت 10 سال پیش که انتخاب رشته کنکور کرده است دیگر شخصیت امروزتان نیست و علاقه های شما تغییر کرده است، این رشته خوب و این شغل خوب با این درآمد عالی هر روز قطعه ای از وجود شما را فرسوده می کند تا جایی که دچار فرسودگی شغلی می شوید و ممکن است همه آن چیزهایی که در طی این 10 سال ساختید را با تمام مزایا رها کنید و احساس کنید 10 سال در زندگی اشتباهی که پر از زندگی های نکرده است گذرانده اید و معلوم نیست بعد از آن چه اتفاقی برای شما بیفتد...

 

هر وقت متوجه شدید انتخاب رشته کنکور شما غلط بوده است سریع تغییر مسیر دهید

از برتراند راسل می پرسند چرا یک متعصب می ترسد به مسیری که آمده است شک کند و راهش را تغییر دهد یا اصلاح کند ؟

او در پاسخ می گوید:

چون آن متعصب همواره با خودش فکر می کند چگونه به تاول های کف پایم بگویم که تمام مسیری که آمده است اشتباه بوده است؟

هیچ وقت از تغییر مسیر نترسید

زندگی سراسر تجربه است و انتخاب رشته کنکور شما فقط یک بخش کوچک یعنی انتخاب رشته تحصیلی شما در دانشگاه را تعیین می کند و شما هر وقت بخواهید می توانید به تاول های کف پایتان بگویید که شما اصلاً تاول نیستید و می خواهید من فکر کنم که تاول هستید .

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied