شمانیوز
شما نیوز

رپورتاژ آگهی/

پوشش های بیمه مسئولیت حرفه ای مهندسین ناظر

شما می توانید با خرید بیمه مسئولیت حرفه ای مهندسین ناظر، از خدمات بیمه ای، در برابر وقوع حوادث احتمالی، برای جبران خسارت استفاده کنید. در این زمینه انتخاب نوع بیمه و چگونگی برخورداری از خدمات آن، اهمیت زیادی دارد. با تهیه بیمه های قوی و با داشتن کلیه شرایط کامل و جامع و با پوشش های بیمه ای کاربردی، حداکثر برخورداری از این بیمه خواهید داشت.

بسیاری از مهندسین ناظر به این مسئله توجه دارند که درآمد ناشی از ساخت یک ساختمان مبلغ ناچیزی در برابر خسارات و جریمه های احتمالی می تواند باشد. نظارت بر کارهای ساختمانی یکی از مسئولیت های حساس و پرخطر است که حتی بعد از گذشت چند سال از احداث ساختمان، وقوع بعضی از حوادث می تواند شامل مجازات جریمه ای برای مهندسین ناظر باشد. پوشش های بیمه مهندس ناظر راهکار مناسبی برای این مشکل است.

داشتن این بیمه نامه از لحاظ قانونی ضروری است و شما می توانید با خرید بیمه مسئولیت حرفه ای مهندسین ناظر، از خدمات بیمه ای، در برابر وقوع حوادث احتمالی، برای جبران خسارت استفاده کنید. در این زمینه انتخاب نوع بیمه و چگونگی برخورداری از خدمات آن، اهمیت زیادی دارد. با تهیه بیمه های قوی و با داشتن کلیه شرایط کامل و جامع و با پوشش های بیمه ای کاربردی، حداکثر برخورداری از این بیمه خواهید داشت.

 

تعریف بیمه مهندس ساختمان

تعریف این بیمه عبارت است از بیمه مسئولیت حرفه ای بیمه گذار (مهندس) در قبال مالکان، اشخاص ثالث و کارکنان اجرایی پروژه های ساختمانی. به طوری که چنانچه در اثر اهمال یا قصور عمدی یا سهوی مهندسین خسارت جانی یا مالی به افراد مورد اشاره وارد شود و بیمه گذار مسئول جبران این خسارت شناخته شود.

 

اهمیت بیمه مسئولیت حرفه ای مهندسین ناظر، طراح و محاسب

یکی ازمشاغل حساس و پرمسئولیت، مهندسی و ساخت پروژهای ساختمانی است. هرچند احداث ساختمان با دقت انجام شود باز هم شاهد آسیب دیدن قسمتی از پروژه، کارگران ساختمانی و اشخاص ثالث که در نزدیکی آن ساختمان و اطراف آن سکونت یا رفت و آمد موقتی دارند، هستیم. با وجود احتمال این خطرات، مالک ساختمان وظیفه دارد برای همه کارگران و کارکنان بیمه مسئولیت تهیه کند.

 

 

ولی در عین حال مسئولیت حوادث پیش آمده در حین ساخت و ساز همیشه برعهده مالک ساختمان (کارفرما) نیست. در بعضی از حوادث ساختمانی، هنگام بررسی کارشناسی معلوم می شود که مسئول حادثه مهندس ناظر ساختمان است و باید هزینه خسارت را که معمولا مبلغ نسبتا زیادی است، مهندس ناظر ساختمان بپردازد. پوشش های بیمه مهندس ناظر راه حلی برای این مشکل است تا با پرداخت مبلغی ناچیز در برابر خسارت وارده، خود را توسط یک شرکت بیمه برتر، بیمه نماید.

پوشش های اصلی بیمه مسئولیت حرفه ای مهندسین

پوشش های این بیمه نامه شامل سه دسته زیر می شود:

  • پوشش فوت
  • پوشش هزینه های پزشکی
  • پوشش خسارات مالی

 

کلوز ها و پوشش های فرعی بیمه نامه مهندسین ناظر، طراح، محاسب

همان طور که می دانید هر سال میزان دیه افزایش می یابد. در پوشش های فرعی بیمه نامه مهندس ناظر، طراح و محاسب تعهدات جانی بیمه، در مورد افزایش سالانه قیمت دیه بیشتر می شود. یعنی با خرید این پوشش های بیمه مهندس ناظر، مبلغی که قرار است بیمه پرداخت کند، خسارت جانی تا سه بار در سال می تواند افزایش داشته باشد. بابت یک بار افزایش 20% ، دوبار 30% و سه بار 40% از بیمه گزار یا همان مهندس ناظر حق بیمه اضافی دریافت خواهد شد.

یکی دیگر از پوشش های فرعی بیمه مهندسین دریافت هزینه تعدد دیه ها است. هنگامی که مبلق دیه جراحت، بیشتر از مبلق دیه فوت باشد، این بیمه تعداد بیش از یک دیه را پرداخت می کند. همچنین بابت آن پوشش، 10% حق بیمه اضافی دریافت می شود. همچنین مهندسین می توانند با افزودن کلوز مربوطه پوشش فرعی هزینه اعتراض به نظر کارشناسی و یا کارشناسان را هم به بیمه نامه خود اضافه کنند.

 

 

کلوز های بیمه مسئولیت مهندس ناظر

بیمه مهندسین ناظر، طراح و محاسب می تواند با خرید کلوز هایی پوشش های مازاد و مکمل نیز داشته باشد. در ادامه برخی از این کلوز ها را مورد بررسی قرار می دهیم:

  • پوشش تعدد دیات و دیات غیر مسری
  • پوشش تبصره 1 ماده 66 قانون تامین اجتماعی
  • پوشش هزینه های پزشکی بدون رای دادگاه
  • پوشش حذف فرانشیز هزینه پزشکی
  • پوشش جبران هزینه های پزشکی با اعمال هزینه های بخش خصوصی
  • پوشش حذف فرانشیز خسارت مالی
  • امکان ادعای خسارت تا پس از 10 سال از انتقضای بیمه نامه
  • پوشش حوادث مربوط به پروژه های تحت نظارت، طراحی یا محاسبه بیمه گذار در 2 سال گذشته
  • کلوز افزایش ریالی دیه از زمان شروع بیمه نامه
  • بیمه نامه های مکمل برای سایر پوشش ها در ساختمان سازی

 

پوشش حوادث مربوط به پروژه های تحت نظارت، طراحی یا محاسبه بیمه گذار در 2 سال گذشته

این پوشش مشروط بر اینکه بیمه گذار در زمان صدور بیمه نامه پرونده مفتوحه در مراجع قضایی و امثالهم نداشته باشد، قابل استفاده است. به عبارتی تاریخ حادثه و ادعای خسارت در زمان بیمه نامه صورت پذیرد. یعنی بیمه گذار می تواند از طریق بیمه نامه حاضر خسارات ناشی از پروژه های قبلی را که تا زمان خرید بیمه نامه برای آنها پرونده ای تشکیل نشده بود، را از شرکت بیمه دریافت کند.

 

کلوز افزایش ریالی دیه از زمان شروع بیمه نامه

مبلغ دیه درهنگام خرید دیه مطابق با نرخ دیه در همان سال می باشد. اگر در طول مدت بیمه نامه مبلغ دیه افزایش داشته باشد، و یا در زمانی که حادثه رخ می دهد تا طول زمانی که قاضی رای خود را اعلام می کند، افزایش مقدار دیه به میزان بالاتری برسد، شرکت بیمه فقط مقدار پرداختی دیه به میزانی که درهنگام خرید بیمه درج شده پرداخت می کند. اما در صورت خرید این کلوز مبلغ دیه به نرخ همان سال و تمام و کمال پرداخت خواهد شد.

 

 

بیمه نامه های مکمل برای سایر پوشش ها در ساختمان سازی

بیمه نامه های مختلف دیگری نیز در عملیات های ساخت و ساز گوناگون مورد استفاده قرار می گیرند و هر یک پوشش ها و تعهدات خاصی را ارائه می دهند:

  • بیمه مسئولیت کارفرمایان در قبال کارکنان: (اینجا) این بیمه تمامی کارکنان ساختمان را از ابتدای شروع ساختمان سازی تا تحویل پروژه تحت پوشش قرار می دهد.
  • بیمه مسئولیت مدنی مهندسین ناظر، طراح، محاسب: در برخی موارد خسارت وارد شده به ساختمان براثر محاسبات نادرست یا اشتباهات مهندسین ناظر، طراح یا محاسب می باشد. این بیمه می تواند خسارات وارده به مالک، کارفرما و کارکنان را بپردازد.
  • بیمه سازندگان ابنیه در قبال اشخاس ثالث: هنگام گود برداری یا هر عملیات ساختمانی که باعث صدمه مالی یا جانی افرادی شود که در کار پروژه هیچ نقشی ندارند مثل همسایه یا ماشینی که در مجاور ساختمان پارک شده است، زیر پوشش این بیمه قرار می گیرند.
  • بیمه تمام خطر پیمانکاران: این بیمه از زمان آغاز پروژه تمام خسارات فیزیکی که ممکن است در طول مدت اجرای عملیات نصب و مونتاژ انواع ماشین آلات و تجهیزات، همچنین نصب هر سازه با اسکلت فلزی را تحت پوشش بیمه قرار می دهد.
  • بیمه تضمین کیفیت: این بیمه ازانواع بیمه های اموال است که معایب کلی، اساسی و پنهان ساختمان را زیر پوشش خود قرار می دهد. آغاز فعالیت این بیمه از ابتدای شروع پروژه ساختمانی می باشد.

 

کلام آخر

احتمال بروز حوادث در هر کاری ممکن است از شروع گود برداری ساختمان تا پایان پروژه ساختمانی کارگران و کارکنان با انواع حوادث روبه رو می شوند. برای جبران خسارات وارده از ابتدای ساختمان سازی باید به فکر تهیه بیمه نامه ها بود. همچنین بسیاری از این بیمه نامه ها از لحاظ قانونی اجباری هستند و بدون داشتن آنها اجازه فعالیت ساختمان سازی نخواهید داشت.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied