شمانیوز
شما نیوز

رپورتاژ آگهی/

کار فیلمبرداری و تدوین فیلم چگونه است؟

برای آموزش تدوین فیلم و فیلمبرداری می‌توانید از آموزشگاه‌های فنی حرفه‌ای در سطح شهر خود نیز استفاده کنید. برای این کار می‌توانید به فضای وب‌ سری بزنید و درنهایت نزدیک‌ترین و معتبرترین مرکز را انتخاب کنید. در ادامه مقاله نیز با ما همراه باشید، چراکه قصد داریم شما علاقه‌مندان را بیشتر با این حوزه آشنا کنیم.

کار فیلمبرداری و تدوین فیلم چگونه است؟

به طور کلی در رشته فیلمبرداری و تدوین با ایجاد یا ویرایش و دستکاری تصاویر متحرک یا همان ویدئو قصد دارند مخاطبان را سرگرم کنند و یا از این طریق به آنان اطلاع رسانی کنند. برای ضبط مختلف برنامه‌های تلویزیونی، فیلم‌های سینمایی، انیمیشن‌ها، کلیپ‌های ویدئویی، مستندها، اخبار و همچنین رویدادهای ورزشی از فیلمبردارها کمک می‌گیرند. در نهایت تدوینگران فیلم، روی فیلم‌های ضبط شده کار می‌کنند تا بتوانند یک محصول نهایی تهیه کنند.

در واقع تدوینگران فیلم با تولید کنندگان و کارگردانان در تهیه محصول نهایی همکاری دارند. اگر شما هم از علاقمندان یادگیری فیلمبرداری و تدوین فیلم هستید و قصد دارید در آینده در این حیطه مشغول به کار شوید، برای آموزش تدوین فیلم و فیلمبرداری می‌توانید از آموزشگاه‌های فنی حرفه‌ای در سطح شهر خود نیز استفاده کنید. برای این کار می‌توانید به فضای وب‌ سری بزنید و درنهایت نزدیک‌ترین و معتبرترین مرکز را انتخاب کنید. در ادامه مقاله نیز با ما همراه باشید، چراکه قصد داریم شما علاقه‌مندان را بیشتر با این حوزه آشنا کنیم.

 

 

فیلمبرداران و تدوینگران فیلم چه وظایفی بر عهده دارند؟

از جمله وظایف کارگردانان و تدوینگران فیلم عبارت است از:

  • گرفتن و ضبط برنامه‌های تلویزیونی، کلیپ‌های ویدیویی، فیلم‌های سینمایی، اخبارها و مستندها و همچنین رویدادهای ورزشی
  • تهیه و انتخاب تجهیزات و ابزارهای مناسب مانند لنز دوربین، نورپردازی و تجهیزات کامپیوتری
  • فیلمبرداری یا تدوین یک صحنه متناسب با دیدگاه کارگردان
  • سازماندهی فیلم‌های خام با نرم‌افزارهای ویرایش ویدئو
  • همکاری با تهیه کننده و کارگردان برای ایجاد طرح نهایی فیلم

موارد فوق نمونه‌هایی از وظایف یک فرد به عنوان فیلمبردار و تدوینگر است. حال اگر شما علاقمند به یادگیری این مهارت‌ها هستید، ما به شما آموزشگاه سروش جاوید را پیشنهاد می‌کنیم. درواقع آموزشگاه سروش جاوید یکی از معتبرترین مراکز فنی و حرفه‌ای است که می‌توانید با مراجعه به وب سایت آنان از دیگر دوره‌های آموزشی نیز مطلع شوید.

 

 

برای فیلمبرداری و تدوین فیلم چه ابزارهایی نیاز است؟

امروزه بسیاری از تدوینگران و فیلمبرداران مدل کاری خود را تغییر داده و ترجیح می‌دهند از دوربین‌های دیجیتال برای فیلمبرداری استفاده کنند، چراکه این دوربین‌ها کوچک‌تر هستند و فیلمبرداران می‌توانند زاویه‌های مختلف را فیلمبرداری کنند. البته باید بیان کنیم دوربین‌های دیجیتال که امروز وارد بازار شدند قیمت بیشتری نیز دارند.

همچنین این دوربین‌ها کار برخی از دستیاران فیلمبردار را نیز تغییر داده است. برای مثال به جای تعویض لنزها و فیلم‌‌های خام، آن‌ها فیلم‌های گرفته شده را دانلود می‌کنند و با استفاده از نرم‌افزارهای کامپیوتری، برای کار با دوربین‌های دیجیتال استفاده می‌کنند. معمولاً کار ویرایش و تدوین نیز توسط این نرم‌افزارها انجام می‌شود و تدوینگران با استفاده از نرم‌افزارهای مخصوص تدوین ویدیو محصول نهایی را برای کارگردان و تهیه کننده آماده می‌کنند.

 

شرایط کاری فیلمبرداران و تدوینگران فیلم

محیط کاری

اگر شما علاقمند به کار در این حوزه هستید باید بدانید که تدوینگرا معمولاً در استودیو یا در دفتر کاری خود مشغول به کار هستند و فیلمبرداران در محل فیلمبرداری مشغول به ضبط صحنه‌های مختلف فیلم هستند و امکان دارد ماه‌ها از خانه دور باشند. فیلمبردارها ممکن است در شرایط دشوار و خطرناکی نیز کار کنند، مانند میدان جنگ، حوادث طبیعی آب و هوای نامناسب.

ساعت کاری

ساعت کاری فیلمبرداران و تدوینگران فیلم نیز با توجه به نوع فیلمبرداری و تدوین متفاوت خواهد بود، اما معمولاً به صورت تمام وقت باید کار کنند. برای مثال کسانی که در تهیه برنامه‌های تلویزیونی مشغول به کار هستند ممکن است برای آنکه برنامه را به موعد پخش برسانند ساعت‌ها مشغول کار باشند. در واقع باید بیان کنیم این افراد ساعت کاری نامنظم و طولانی مدت دارند. البته ممکن است بعد از پایان فیلمبرداری و تدوین یک فیلم تا گرفتن پروژه بعدی بیکار باشند.

 

 

برای اینکه یک فیلمبردار و یا تدوینگر خوب شوید به چه مهارت‌هایی نیاز دارید؟

مهارت‌های ارتباطی :

یکی از مهارت‌هایی که یک فیلمبردار و یا تدوینگران فیلم باید داشته باشند آن است که بتوانند با اعضای تولید برنامه یا فیلم ارتباط خوبی برقرار کنند. همچنین باید مهارت‌های ارتباطی بالایی داشته باشند، چراکه باید در نهایت طبق نظر تهیه کننده و یا کارگردان فیلم محصول نهایی را تهیه کنند.

مهارت‌های رایانه‌ای:

برای تدوین یک فیلم نرم‌افزارهای پیچیده و زیادی وجود دارد که شما به عنوان یک تدوینگر باید مهارت و تسلط کافی را به نرم‌افزارهای پیچیده تدوین ویدیو داشته باشید.

خلاقیت:

داشتن خلاقیت در نحوه فیلمبرداری و تدوین یک فیلم بسیار مهم است، چراکه با قدرت خلاقانه خود می‌توانید نتیجه فیلمبرداری یا تدوین را قبل از آنکه اجرا کنید تصور کرده و آن را بهبود ببخشید.

جزئی نگری:

یکی دیگر از مهارتهای کاربردی برای تدوینگران و فیلمبرداران آن است که به همه جزئیات کار توجه کنند. آن‌ها باید هر فریم فیلم را با دقت بررسی کنند و درباره بودن آن یا جابه‌جایی آن در فیلم نظر بدهند.

مهارت هماهنگی دست و چشم :

فیلمبردارها باید هم از طریق لنز دوربین صحنه مورد نظر را نگاه کنند و هم اینکه درصورت نیاز به طور همزمان زاویه و محل دوربین را نیز تغییر دهند.

قدرت بدنی:

علت اینکه فیلمبرداران و تدوینگران فیلم ممکن است ساعت‌های زیادی را مشغول به انجام فعالیت کاری خود باشند و همچنین فیلمبردارها به علت آنکه امکان دارد تجهیزات سنگین فیلمبرداری را با خود حمل کند باید قدرت بدنی بالایی داشته باشد.

 

چگونه فیلمبردار یا تدوینگر شویم؟

حرفه تدوینگری و فیلمبرداری احتیاج به مدرک تحصیلی لیسانس مرتبط با فیلم و رسانه دارد. شما می‌توانید در بعضی از دانشگاه‌ها که این دروس را ارائه می‌کنند این دو حرفه را آموزش ببینید. فیلمبردارها و تدوین‌گران باید شناخت کافی از دوربین‌های فیلمبرداری و تکنیک‌های فیلمبرداری و نرم‌افزارهای تدوین فیلم داشته باشند. البته اگر شما از علاقه‌مندان این دو حیطه هستید می‌توانید از آموزشگاه‌های فنی حرفه‌ای نیز جهت یادگیری این دو مهارت استفاده کنید.

 

جمع بندی

در این مقاله تلاش کردیم در ارتباط با دو مهارت فیلمبرداری و تدوین فیلم توضیحاتی را برای شما بیان کنیم و شما را بیشتر با این دو حیطه کاری آشنا کنیم و اطلاعاتی در این باره به شما بدهیم. در آخر امیدواریم تمام آنچه بیان کردیم برای شما مفید واقع شده باشد و از آن استفاده کنید.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied