شمانیوز
شما نیوز

رپورتاژ آگهی/

نتیجه نهایی دادگاه ریپل چه‌زمانی مشخص می‌شود؟

سرمایه‌گذاران، کسب‌وکار‌های فعال در حوزه بلاک چین و مقامات نظارتی همگی این پرونده را برای یافتن سرنخ‌هایی در مورد نحوه مدیریت دارایی‌های دیجیتال در آینده زیر‌نظر دارند. در واقع، بدیهی است که این پرونده تأثیری غیرقابل‌انکار بر چشم‌انداز نوظهور قوانین و اجرای کریپتو خواهد گذاشت. فعالان این حوزه مشتاقانه منتظر فصل بعدی این حماسه حقوقی پرمخاطره هستند.

نبرد سه‌ساله دادگاه بین ریپل لبز (Ripple Labs)، توسعه‌دهنده بلاک‌چین ریپل و کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) را می‌توان مهم‌ترین دعوی حقوقی در حوزه کریپتوکارنسی‌ها در نظر گرفت که توجه فعالان این حوزه را نیز به‌خود جلب کرده‌است. در‌حقیقت، این رمزارز در سال‌های گذشته با مشکلات قانونی و سیاست‌های دولتی متعددی روبه‌رو بوده‌است؛ اما این موضوع چقدر برای بازار رمزارز‌ها مهم است؟ نتیجه نهایی دادگاه چه‌موقع مشخص می‌شود؟ در متن پیش‌رو، بیشتر در مورد دادگاه‌های ریپل و تأثیر نتایج آن بر ارز‌های دیجیتال توضیح می‌دهیم. اگر شما هم اخبار ریپل را دنبال می‌کنید و کنجکاو شدید که دلایل و اتهامات SEC علیه این ارز را بدانید، تا انتها ما را همراهی کنید.

 

ماجرای دادگاه‌های جنجالی ریپل ‌کجا شروع شد؟

ریپل یک شرکت فناوری پرداخت خصوصی بوده که از فناوری بلاک چین برای انتقال کارآمد پول استفاده می‌کند. از‌طرفی XRP توکن بومی یا همان ارز رمزنگاری شده در بلاک چین ریپل است. در تاریخ ۲۲ دسامبر ۲۰۲۰ میلادی مصادف با ۲ دی‌ماه ۱۳۹۹، کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا یا همان SEC از شرکت ریپل لبز (Ripple Labs)؛ کریستین لارسن (Christian Larsen)، هم‌بنیان‌گذار، مدیر اجرایی و مدیرعامل سابق این شرکت و بردلی گارلینگ‌هاوس (Bradley Garlinghouse)، مدیرعامل فعلی ریپل لبز به‌دلیل ارائه اوراق بهادار ثبت نشده با ارزش 1.38 میلیارد دلار شکایت کرد.

در‌حقیقت، پرونده SEC براساس این ادعا بود که ارز دیجیتال XRP یک اوراق بهادار بوده و به‌طور خاص، یک قرارداد سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود، به‌همین‌دلیل، مشمول قوانین اوراق بهادار فدرال خواهد شد.

 

 

شاکی شرکت ریپل‌ لبز (Ripple) کیست؟

اکنون که با کلیت پرونده قضایی شرکت ریپل لبز آشنا شدید، بد نیست بدانید که شاکی این پرونده کیست؟ و چه اتهامی را موردتوجه ریپل قرار داده‌است. در واقع شاکی پرونده جنجالی Ripple، کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا است که به‌اختصار SEC (Securities and Exchange Commission) می‌شناسند. وظیفه این نهاد فدرال، نظارت و تنظیم بازار‌های مالی آمریکا خواهد بود.

اگر نگاهی ‌تاریخچه این سازمان بیندازید، متوجه خواهید شد که پس از بحران بزرگ اقتصادی و فروپاشی بازار سهام در سال 1929 میلادی، با هدف محافظت از سرمایه‌گذاران، حفظ بازار‌های منصفانه، سازمان‌یافته و کارآمد و تسهیل تشکیل سرمایه، این نهاد را در سال 1934 تأسیس کردند. در‌حقیقت، قوانینی را برای شفاف‌سازی اطلاعات مالی و جلوگیری از تقلب وضع کرده که علاوه‌بر حفظ امنیت بازار، به اعتماد بیشتر سرمایه‌گذاران کمک می‌کند.

 

اتهام شرکت ریپل لبز چیست؟

کمیسیون SEC یک پرونده قضایی در دادگاه ناحیه جنوبی نیویورک در ایالات متحده آمریکا علیه ریپل گشود. در سال 2020، این سازمان فدرال ادعا کرد که ریپل، توسعه‌دهنده بلاک چین و خالق ارز دیجیتال XRP، از سال ۲۰۱۳ میلادی بیش از 14.6 میلیارد واحد از رمزارز ریپل را به سرمایه‌گذاران در آمریکا و دیگر مناطق جهان فروخته و در حدود 1.3 میلیارد دلار جمع‌آوری کرده است.

در‌حقیقت، این کمسیون مدعی شد که XRP یک قرارداد سرمایه‌گذاری است و بر‌اساس قوانین سال ۱۹۳۳ مربوط‌به اوراق بهادار آمریکا، باید آن را اوراق بهادار محسوب کرد. در مقابل، توسعه‌دهندگان ریپل از آن‌جایی که توکن XRP را یک اوراق بهادار نمی‌دانستند، این دارایی دیجیتال را نزد این نهاد فدرال ثبت نکردند. همین موضوع، آغاز ادعای SEC برای نقض قوانین و ارائه شکایت شد. با این حال، شرکت ریپل با تکیه بر نظرات قبلی یکی از مدیران SEC برای حمایت از پرونده خود، استدلال کرد که توکن XRP نباید به‌عنوان یک اوراق بهادار در‌نظر گرفته شود. در ادامه در تاریخ 13 ژوئیه 2023، دادگاه اعلام کرد که ارز دیجیتال XRP، وقتی به عموم مردم در یک صرافی فروخته می‌شود، یک اوراق بهادار محسوب نخواهد شد.

 

 

چرا دادگاه ریپل و نتیجه آن مهم است؟

به‌بیان‌ساده، همین طرح شکایت علیه شرکت ریپل لبز باعث شده که در همان زمان، قیمت ارز دیجیتال ریپل به‌سرعت در تمامی صرافی‌های معتبر سقوط کند و سرمایه‌گذاران بسیاری متضرر شوند. از‌همین‌رو اگر شما هم از هولدر‌های XRP هستید یا قصد خرید و فروش ریپل را دارید، باید نتایج دادگاه‌های ریپل را پیگیری کنید.

به‌طور کلی، دعوای SEC علیه ریپل عواقب گسترده‌ای برای صنعت ارز‌های دیجیتال و بلاک چین خواهد داشت. این شکایت ممکن است منجر به افزایش سیاست‌های نظارتی برای این بخش شود. در واقع، یک حکم دادگاه علیه ریپل یا حل‌و‌فصل آن می‌تواند نهاد‌های تنظیم‌کننده را مجبور کند که دستورالعمل‌های روشنی برای طبقه‌بندی و فروش دارایی‌های دیجیتال اعمال کنند.

از‌طرفی، رأی نهایی این دادگاه می‌تواند بر نحوه خرید و فروش ریپل و سایر ارز‌های دیجیتال در آینده تأثیر بگذارد. همچنین نتیجه پرونده بر اعتماد سرمایه‌گذاران در صنعت کریپتوکارنسی‌ها تأثیرگذار است، چرا که یک نتیجه مطلوب برای ریپل ممکن است اعتماد سرمایه‌گذاران را بهبود بخشد، در حالی که یک تصمیم منفی، شاید باعث عدم اطمینان و بی‌ثباتی بالقوه بازار شود.

در نهایت تصمیم‌گیری در مورد این پرونده شاید بر نحوه نگاه قانون‌گذاران در سراسر جهان به ارز‌های دیجیتال تأثیر بگذارد. به‌گونه‌ای که سایر کشور‌ها، مقررات خود را بر‌اساس چارچوب نظارتی آمریکا تنظیم کنند و غیرمتمرکز بودن دارایی‌های دیجیتال زیر سؤال برود.

 

 

تاریخ آخرین دادگاه ریپل و نتیجه نهایی آن چه زمانی است؟

به‌طور کلی در این دادگاه‌ها، ریپل با ادعای SEC مبنی بر داشتن آگاهی منطقی از نقص قوانین اوراق بهادار مخالفت کرده و به گفته این شرکت، از آنجایی که در آن زمان چشم‌انداز نظارتی برای ارز‌های دیجیتال نامشخص بود، با حسن‌نیت عمل کرده‌است.

قاضی ایالات متحده، آنالیسا تورس درخواست تجدیدنظر SEC را رد کرد و حکم ژوئیه را که به‌نفع ریپل بود، تأیید کرد. این حکم بیان می‌کند که فروش XRP ریپل از سال‌ها پیش به‌منزله پیشنهاد قرارداد‌های سرمایه‌گذاری نبوده‌است. رویارویی حقوقی بین ریپل و کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده، اخیرا با کسب دومین پیروزی متوالی خود توسط ریپل، زمینه را برای یک محاکمه مهم برنامه‌ریزی شده در تاریخ 23 ‌آوریل 2024 فراهم کرده‌است.

در واقع با رد درخواست تجدیدنظر، تمرکز اکنون به محاکمه اصلی در ماه آوریل 2024 قرار گرفته است. نتیجه این دادگاه نه تنها برای Ripple بلکه برای بخش گسترده‌تر ارز‌های دیجیتال و تحولات نظارتی آینده این صنعت در آمریکا اهمیت زیادی دارد.

در این میان برخی از کارشناسان بر این باورند که SEC ممکن است به‌فکر کنارگذاشتن پرونده علیه ریپل باشد. با‌این‌حال، بسیاری پیش‌بینی می‌کنند که کمیسیون، تاکتیک‌هایی را برای به تأخیر‌انداختن نتیجه‌گیری پرونده، با‌توجه‌به سابقه قاطعیت خود در نبرد‌های قانونی قبلی، دنبال کند. اگر شما هم اخبار ریپل را دنبال می‌کنید یا در این رمزارز سرمایه‌گذاری کرده‌اید، بهتر است تاریخ آخرین دادگاه ریپل را به‌خاطر بسپارید.

 

جمع‌بندی

بدون‌شک شکایت SEC علیه ریپل، نقطه‌عطفی برای صنعت ارز‌های دیجیتال و بلاک چین به‌شمار می‌رود. چرا که این پرونده بر مشکلات و پیچیدگی‌های اعمال مقررات موجود اوراق بهادار برای فناوری‌های نوظهور مانند ارز‌های دیجیتال تأکید دارد.

سرمایه‌گذاران، کسب‌وکار‌های فعال در حوزه بلاک چین و مقامات نظارتی همگی این پرونده را برای یافتن سرنخ‌هایی در مورد نحوه مدیریت دارایی‌های دیجیتال در آینده زیر‌نظر دارند. در واقع، بدیهی است که این پرونده تأثیری غیرقابل‌انکار بر چشم‌انداز نوظهور قوانین و اجرای کریپتو خواهد گذاشت. فعالان این حوزه مشتاقانه منتظر فصل بعدی این حماسه حقوقی پرمخاطره هستند.


 این مطلب، یک خبر آگهی بوده و این پایگاه خبری در محتوای آن هیچ نظری ندارد

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied