شمانیوز
شما نیوز

رپورتاژ آگهی/

تجربه تبریزگردی از بازارهای تاریخی تا خانه‌های قاجاری

اگر دوست داری تجربه منحصربه‌فردی از تبریز گردی داشته باشید تا پایان مقاله همراه ما شوید.

تجربه تبریزگردی از بازارهای تاریخی تا خانه‌های قاجاری

تبریز یکی از شهرهای جذاب استان آذربایجان شرقی است. این شهر تاریخی در طول سالیان گذشته مرکز مهمی برای فعالیت‌های تجاری و حتی سیاسی در ایران بوده است. از دوران‌های مختلف تاریخی آثار مختلفی در این شهر برجای مانده است که ازجمله آن‌ها می‌توان به بازار تبریز و خانه‌هایی متعلق به دوران قاجار اشاره کرد. در این شهر آثار طبیعی مختلفی نیز وجود دارد که بازدید از آن‌ها برای علاقه‌مندان به طبیعت پیشنهاد می‌شود.

اگر دوست داری تجربه منحصربه‌فردی از تبریز گردی داشته باشید تا پایان مقاله همراه ما شوید.

 

بازار بزرگ تبریز

یکی از جذاب‌ترین آثار تاریخی شهر تبریز، بازار بزرگ این شهر است. اگر به قصد بازدید از جذاب‌ترین آثار تاریخی تبریز راهی این شهر می‌شوید، حتماً به بازار بزرگ تبریز سر بزنید. این بازار یکی از بزرگ‌ترین بازارهای سرپوشیده جهان است. در این بازار بیش از ۵ هزار مغازه، تعداد زیادی مدرسه، مسجد و سرا وجود دارد. ازجمله بازارهای معروف آن می‌توان به نام‌های زیر اشاره کرد:

 

  • راسته کهنه
  • بازار حلاجان
  • بازار امیر
  • بازار حاج محمدحسین
  • بازار امیر ابوالحسن
  • دالان میرزا شفیع

 

در مغازه‌های این بازار سنتی می‌توانید محصولات مختلفی نظیر پارچه، چرم، فرش دستباف، آجیل و صنایع دستی تبریز را خریداری کنید. بازار بزرگ تبریز به عنوان بزرگ‌ترین سازه مسقف جهان و همچنین سازه‌ای که در گذشته بخشی از شاهراه ابریشم بوده، در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.

 

 

خانه مشروطه تبریز

یکی از خانه‌های تاریخی شهر تبریز که بازدید از آن برای علاقه‌مندان به تاریخ و معماری توصیه می­شود، خانه مشروطه تبریز است. این خانه نمادی از انقلاب مشروطه در ایران است. در آن افراد معروفی نظیر ستارخان و باقرخان که نقش مهمی در این انقلاب داشته‌اند، جمع می‌شدند. این خانه از سال ۱۳۷۵ به موزه مشروطه تغییر کاربری پیدا کرد. از سنگ، آجر و خشت ساخته شده است. خانه مشروطه تبریز به سبک معماری قاجاری در سال ۱۲۴۷ ساخته شد.

هر روز هفته به غیر از دوشنبه‌ها می‌توانید به آدرس آن به نشانی خیابان شهید مطهری، روبروی مسجد جامع مراجعه کنید. اگر می‌خواهید در زمان خرید بلیط هواپیما تهران از شهر تبریز خاطره خوشی در ذهنتان باقی مانده باشید، حتماً به خانه مشروطه تبریز و بازار بزرگ این شهر سر بزنید.

 

خانه پروین اعتصامی

یکی از مشهورترین شاعران زن معاصر ایران پروین اعتصامی است. در سفر خود به شهر تبریز می‌توانید به خانه این شاعر نامدار بروید. البته این خانه برای پدر پروین اعتصامی بوده است و او تا سن ۷ سالگی در این خانه زندگی می‌کرد. ساختمان آن آجری است. مساحت آن حدود 1300 متر است و از ۲ طبقه و یک زیرزمین تشکیل می‌شود. بازدید از این خانه از ساعت ۹ صبح تا ۱۴ بعدازظهر برای عموم افراد ممکن است.

اگر جز علاقه­مندان به حوزه شعر و ادب فارسی به‌خصوص اشعار معاصر هستید، می‌توانید از اینجا بلیط هواپیما تهیه کنید و در زمان سفرتان به تبریز به دیدن خانه پروین اعتصامی بروید.

 

خانه استاد شهریار

شهریار یکی از نامدارترین شاعران معاصر ایران بود. اگر دوست دارید در زمان سفر به شهر تبریز از خانة او دیدن کنید، می‌توانید به آدرس آن به نشانی مقصودی، خیابان ارتش جنوبی، پلاک ۲۱ مراجعه کنید. خانه استاد شهریار تبریز سومین منزلگاه او در شهر تبریز بود که در سال ۱۳۴۷ خریداری شد. شهریار در ۲۰ سال پایانی عمر خود در این خانه زندگی می‌کرده است.

 

کلیسای مریم مقدس

یکی دیگر از آثار تاریخی که می‌توانید در سفر به شهر تبریز از آن دیدن کنید، کلیسای مریم مقدس است. قدمت این کلیسا به ۵۰۰ سال می‌رسد. این کلیسا در خیابان شریعتی تبریز در محله مسیحی‌نشین این شهر قرار گرفته است. در سال ۱۳۸۱ در لیست آثار ملی ایران به ثبت رسید. این کلیسا در دوران صفویه ساخته شده است. بازدید از آن برای افرادی مناسب است که دوست دارند با معماری سبک ارمنی بیشتر آشنا شوند.

 

مدرسه رشیدی

اولین مدرسه با سبک جدید و نوین توسط فردی به نام میرزاحسن تبریزی ملقب به «رشدیه» در شهر تبریز ساخته شد که هم‌اکنون با نام مدرسه رشدیه شناخته می‌شود. میرزاحسن رشدیه ملقب به پدر فرهنگ نوین است که در سال ۱۲۶۲ هجری شمسی این مدرسه را تأسیس کرد. بنای این مدرسه دوطبقه دارد. از جمله بخش‌های آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

  • کارگاه صنایع و کارهای دستی
  • آزمایشگاه
  • کتابخانه

 

مسجد کبود

مسافرینی که به هنر معماری و همچنین تاریخ علاقه دارند، می‌توانند در زمان سفرشان به شهر تبریز از مسجد کبود دیدن کنند. این مسجد نمونه بارزی از معماری اسلامی است. این مسجد یادگاری از دوران پادشاهی قراقویونلوها در ایران است و یکی از کهن‌ترین مساجد تاریخ به حساب می‌آید. قدمت آن به ۶۰۰ سال پیش بازمی‌گردد.

مسجد کبود یکی از ۴ مسجد تزیین شده با کاشی‌کاری‌های آبی‌رنگ در جهان است و همین نکته باعث خاص شدن آن می‌شود. اگر دوست دارید سفری پر از خاطره از شهر تبریز داشته باشید و زمانی که بلیط تبریز تهران را خریداری می‌کنید، خاطرات سفرتان برایتان لذت‌بخش باشد، در کنار بازدید از دیگر آثار تاریخی تبریز، به دیدن این مسجد نیز بروید.

 

مقبره الشعراء

یکی دیگر از آثار تاریخی جذاب شهر تبریز مقبره الشعراء نام دارد. این مکان محل دفن بیش از ۴۰۰ شاعر، ادیب و عارف نامدار ایرانی بوده است. قدمت آن به ۸۰۰ سال پیش بازمی‌گردد. اگر به دنیای شعر و ادبیات ایران علاقه داشته باشید، با بازدید از این بنای تاریخی لذت سفرتان دو چندان می­شود. از جمله شاعرانی که در این مکان دفن شده‌اند می‌توان به نام‌های زیر اشاره کرد:

 

  • اسدی طوسی
  • خاقانی شروانی
  • شهریار
  • همام تبریزی
  • مانی شیرازی

 

جاذبه­های شهر تبریز محدود به بازارها و خانه‌های تاریخی آن نمی‌شود. اگر به طبیعت و طبیعت‌گردی علاقه داشته باشید، می‌توانید در سفرتان به این شهر از آثار طبیعی جذابی داخل و خارج آن دیدن کنید. در ادامه برخی از این آثار را معرفی می‌کنیم.

 

تالاب قوری گل

یکی از تالاب‌های جذاب نزدیک به شهر تبریز تالابی به نام «قوری گل» است. این تالاب در ۴۰ کیلومتری جنوب شرقی تبریز قرار دارد. عمیق‌ترین بخش این تالاب به ۱۳ متر می‌رسد و مساحت آن بالغ بر ۲۰۰ هکتار است. اگر به پرنده نگری علاقه دارید، با مراجعه به این تالاب می‌توانید گونه‌های مختلفی از پرندگان ازجمله اردک سرسفید، اردک مرمری و اردک بلوطی را مشاهده کنید. تعداد گونه‌های رصد شده در این تالاب به ۹۲ عدد می‌رسد. علاوه بر پرنده در نزدیکی این تالار پستانداران و همچنین خزندگان و دوزیستان مختلفی زندگی می‌کنند.

 

 

پارک ائل گلی

یکی از معروف­ترین پارک­های شهر تبریز پارکی زیبا به نام «ائل گلی» است. در این پارک یک دریاچه بسیار زیبا وجود دارد. تپه‌ای درخت‌کاری شده در روبروی این دریاچه خودنمایی می‌کند. عمارت یا کاخ ائل گلی نیز در ۲ طبقه ساخته‌شده است و یکی از زیبایی‌های این پارک به حساب می‌آید. از جمله تفریحاتی که در زمان مراجعه به این پارک می‌توانید انجام دهید می‌توان به قایق سواری، مینی گلف و دوچرخه‌سواری اشاره کرد.

 

جمع‌بندی

یکی از جذاب‌ترین شهرهای استان آذربایجان شرقی شهر تبریز است. اگر به دیدن آثار تاریخی علاقه دارید یا دوست دارید از یکی از بزرگ‌ترین بازارهای سرپوشیده جهان دیدن کنید، تبریز مقصد مناسبی برای شما است. در این مقاله سعی کردیم برخی از آثار تاریخی و خانه‌های قدیمی شهر تبریز را معرفی کنیم. علاوه بر جاذبه‌های تاریخی، آثار و پدیده‌های طبیعی مختلفی در داخل و اطراف شهر تبریز وجود دارد که برای علاقه‌مندان به طبیعت و طبیعت گردی فرصت مناسبی برای بازدید به وجود می‌آورد. 

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied