شمانیوز
شما نیوز

رپورتاژ آگهی/

درایر تبریدی چیست؟

در ادامه‌ی این مطالب می‌خواهیم به طور کامل با درایر تبریدی آشنا شویم و از نحوه کار آن تا اجزایش را مورد بررسی قرار دهیم؛ پس تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

یکی از اتفاقاتی که می‌تواند ضرر گسترده‌ای به دستگاه‌های کارخانه بزند، وجود رطوبت درون هوای فشرده است. به همین دلیل مهندسان بر آن شدند تا بتوانند با استفاده از یک دستگاه خاص رطوبت را از هوای فشرده جدا کرده و از زنگ زدگی قطعات و اخلال در کار آن‌ها جلوگیری نمایند. حاصل این تلاش‌ها تولید دستگاهی به نام درایر تبریدی شد که با قرارگیری در مقابل کمپرسور هوا رطوبت را از بین برده و بهره‌وری هوای فشرده تا میزان قابل توجهی بالا می‌برد. در ادامه‌ی این مطالب می‌خواهیم به طور کامل با درایر تبریدی آشنا شویم و از نحوه کار آن تا اجزایش را مورد بررسی قرار دهیم؛ پس تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

درایر تبریدی میکروپور

یکی از معروف‌ترین درایرهای تبریدی، درایر تبریدی میکروپور است. این شرکت‌ سالهاست که در این زمینه فعالیت دارد و محصولاتی مطابق با استانداردهای روز دنیا می‌سازد، به طوری که اکثر درایرهای تولید شده توسط این برند از باکیفیت‌ترین قطعات درست شده و اکثرا نیز از سیستم‌های کنترل هوشمند بهره‌مندند. جالب است بدانید این برند از معدود تولید کننده‌هایی است که درایرهایی همراه با میکرو فیلتر اولیه می‌سازد! زیرا اکثرا از این قطعه بهره‌مند نبوده و مصرف کنندگان مجبور به جایگذاری این قطعه در خارج از سیستم درایر هستند.

علاوه‌بر تمام موارد گفته شده درایرهای تولید شده توسط میکروپور از مزایای دیگری نیز بهره‌مندند. این مزایا شامل:

  • وجود صفحه نمایش چند لمسه به منظور کنترل سیستم
  • امکان تنظیم درایر
  • ارائه گزارش وضعیت
  • تنظیم درایر بر اساس فارنهایت و سانتی گراد
  • نمایش دوره تعمیر و نگهداری دستگاه
  • فشرده بودن طراحی دستگاه و قرارگیری آسان آن در محیط‌های کوچک
  • تطبیق با میزان هوای ورودی و کاهش مصرف انرژی

نحوه کار درایر تبریدی میکروپور

برای آشنایی بیشتر با درایرهای تبریدی میکروپور بهتر است به نحوه عملکرد این دستگاه مسلط باشید اما برای فهمیدن نحوه کار این دستگاه بد نیست با چند نکته از قبل آشنایی داشته باشید. در واقع از آنجایی که کمپرسورها با استفاده از آب و روغن کار می‌کنند، هوای فشرده‌ای با دمای بالا تولید کرده و معمولا دمای آن ۲۰ الی ۳۰ درجه بیشتر از محیط اطراف است. این موضوع کمک می‌کند تا با یک تغییر دمای ساده بتوان ناخالصی و رطوبت را از آن جدا کرده و یک هوای فشرده خالص داشته باشیم. اما چگونه؟

برای انجام اینکار درایر تبریدی میکروپور سه مرحله مهم را پشت سر می‌گذارد. در مرحله اول هوای فشرده دارای رطوبت وارد مبدل حرارتی شده و با استفاده از فرآیند خاصی تا حدود ۳ درجه سانتی گراد خنک می‌شود. این موضوع سبب شده تا رطوبت موجود در هوا تبدیل به مایع شود. در مرحله بعدی بخاراتی که تبدیل به آب شدند جمع آوری شده و با استفاده از یک شیر برقی تخلیه می‌شوند. در مرحله آخر نیز نوبت به افزایش دمای هوای فشرده است. در این مرحله دمای هوای فشرده را با استفاده از هوای گرم ورودی افزایش داده می‌شود و نتیجه‌ی کار که یک هوای فشرده خالص و با دمای نسبتا نرمال است را به جریان می‌افتد.

کاربرد درایر تبریدی میکروپور

تا اینجای مطالب نیز باتوجه به موارد گفته شده می توانیم تا حد زیادی کاربرد این دستگاه‌ها را حدس بزنیم اما بهتر دانستیم تا تیتری جداگانه به کاربرد درایر تبرید بپردازیم تا لزوم استفاده از آن در صنعت خود درک نمایید. از کاربردهای پر اهمیت این دستگاه می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • از بین بردن رطوبت هوا: همانطور که گفته شد هدف ساخت این دستگاه، پاکسازی هوای فشرده از رطوبت است. رطوبت موجود در این هوا می‌تواند در طول زمان سبب خوردگی و زنگزدگی قطعات شود و راندمان کار را نیز به شدت کاهش دهد. به همین سبب مهم ترین کاربرد این درایرها را می‌توان از بین بردن رطوبت دانست.
  • جلوگیری از رشد میکروب هاک در بسیاری از صنایع غذایی از هوای فشرده برای انتقال محصول استفاده می‌شود، وجود رطوبت می‌تواند سبب رشد میکروب شده که درایرهای تبرید مانع از رخ دادن این اتفاق خواهند شد.
  • افزایش راندمان تجهیزات: بسیاری از موتورها با کمک نیروی هوای فشرده کار می‌کنند و وجود رطوبت می‌تواند راندمان آن‌ها را کاهش دهد. به همین سبب می‌توان گفت دیگر کاربرد درایر تبریدی افزایش راندمان تجهیزات مختلف مثل چکش‌های بادی، برخی آسیاب‌ها و... است.

موارد بالا به تنهایی نشان خواهد داد که وجود این درایرها در صنایعی چون کارخانه‌های صنعتی تولید فولاد، کارخانه‌هایی متشکل از دستگاه‌های فلزی، کارخانه‌های تولید تجهیزات پزشکی و مواد غذایی، انبارها یا سردکننده‌های مواد غذایی و..... بسیار اهمیت دارد و یکی از مهم‌ترین اجزای آن‌ها محسوب می‌شود.

اجزای درایر تبریدی

برای درک بهتر عملکرد دستگاه درایر تبریدی یا نگهداری بهتر از آن بهتر است با مهم ترین اجزای آن نیز آشنا باشیم. در ادامه به معرفی این قطعات خواهیم پرداخت و توضیح مختصری نیز در خصوص هرکدام خواهیم داد. این موارد عبارتند از:

  • تله آبگیر: تله آبگیر به صورت گریز از مرکز کار کرده و رطوبت موجود در هوا را تا 30 تا 40 درصد میگیرد.
  • میکرو فیلتر اولیه: این فیلتر کمک می‌کند تا ذرات با قطر بیش از ۱ میکرون مثل ذرات گرد و غبار، روغن و... از هوای فشرده جدا شده و هوای فشرده از این ذرات پاکسازی شود.
  • میکرو فیلتر ثانویه: این میکرو فیلتر ظیفه پاکسازی هوای فشرده را از ذرات بسیار ریزتر تا حد ۰.۰۱ میکرون دارد.
  • کمپرسور: درایرها دارای کمپرسور مخصوصی هستند که اکثرا از نوع اسکرول است.
  • کندانسور: این قطعه یکی از مهم‌ترین اجزای درایرها است زیرا این کندانسور است که می‌تواند گرمای موجود در هوای فشرده را جذب و به بیرون انتقال دهد و نتیجه‌ی اینکار نیز هدف اصلی ساخت درایرها یعنی تبدیل رطوبت به مایع را می‌سازد.
  • اواپراتور: اواپراتور همچون مبدل حرارتی می‌باشد که با جذب گرمای محیط به کاهش دما کمک می‌نماید.
  • شیر انبساط: این شیرها همچون واسط میان کندانسور و واحد اواپراتور قرار می‌گیرد و وظیفه کنترل دبی مبرد را بر عهده دارد.
  • تابلو برق: این جز با استفاده از سیگنال‌های مختلف و یک نمایشگر اطلاعات خوبی نظیر ولتاژ، دمای هوای فشرده، جریان و.. را در اختیار ما می‌گذارد و وضعیت سیستم و بهره‌وری آن را شرح می‌دهد.

انواع درایر تبریدی

درایرهای تبریدی باتوجه به کاربرد گسترده‌ای که دارند به ناچار تنوع بالایی نیز دارند تا هرکدام از آن‌ها به سبب ویژگی‌های متمایزی که دارند بخشی از این کاربرد را برعهده بگیرند. در ادامه به انواع درایرهای تبریدی اشاره می‌نماییم و ویژگی‌های هرکدام را شرح می‌دهیم، این موارد عبارتند از:

  • درایر تبریدی چرخشی: درایر تبریدی چرخشی که به خشک کن های Cycling معروف هستند دارای چرخه کار 100 درصد بوده و قادر هستند که نقطه شبنم را در دمای ثابت حفظ کنند.
  • درایر تبریدی غیر چرخشی: درایر تبریدی غیرچرخشی به خشک کن های non-cycling معروف هستند و جهت حفظ دمای موردنیاز با خاموش کردن متناوب و راه اندازی مجدد کار می کنند.

نمایندگی درایر میکروپور

کمپرسور نوری با بیش از 15 سال سابقه در زمینه فروش انواع کمپرسور و واردات انواع درایر میکروپور ترکیه به عنوان نماینده اصلی شرکت MIKROPOR ترکیه در ایران فعالیت می کند.

کمپرسور نوری با عنوان نمایندگی درایر میکروپور کلیه امور از قبیل مشاوره در انتخاب انواع میکروفیلتر، تله آبگیر و درایر میکروپور را ارائه داده و همچنین تامین قطعات، گارانتی و خدمات پس از فروش را در بالاترین سطح کیفی ارائه می کند. 

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied