شمانیوز
شما نیوز

رپورتاژ آگهی/

آیا تحصیل در ترکیه از ادامه تحصیل در ایران بهتر است؟!

آیا تحصیل در ترکیه از ادامه تحصیل در ایران بهتر است؟!

اگر بخواییم به این سوال پاسخ بدیم باید چندین مسئله رو در نظر بگیریم.

  1. هزینه ها: شاید اولین چیزی که به ذهن افراد میاد بحث هزینه هاست. باید بگم که شما باید هزینه ها رو به حداقل برسونید، یکی از راهکارها استفاده از موسسه های مهاجرت تحصیلی هست که بهتون بورسیه اختصاصی هم میدن. مثل چه موسسه‌ای ؟! موسسه اوگو آکادمی توی این مسیر میتونه همراه شما باشه. نکته مهم دیگه اینکه نسبت به دانشگاه های هم سطح خودش در اروپا و آمریکا هزینه بسیار کمتری دارد.
  2. دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت : اگر هدفتون پزشک شدن هست ، در ترکیه یک سری از دانشگاه های موجود، مورد تایید وزارت بهداشت ایران هم هست که میتونه گزینه جذابی برای شما باشه چون بعد از اتمام تحصیل میتونید توی کشور خودمون سریع کار پیدا کنید.
  3. دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم: اگر هدفتون رشته های مهندسی باشه و علاقه ای به پزشکی ندارید میتونید در دانشگاه هایی درس بخونید که مورد تایید وزارت علوم ایران در ترکیه هستند که میتونه کمکتون کنه که برای معادلسازی مدرک مشکلی نداشته باشید.
  4. اراسموس: شما با تحصیل در ترکیه یه فرصت جذاب دارید که برای مدت یک سال تحصیلی در بهترین دانشگاه های جهان تحصیل کنید و خود دانشگاهتون در ترکیه، بهتون کمک هزینه تحصیلی هم میده
  5. نزدیکی به ایران: فاصله کم ترکیه به ایران یکی دیگه از دلایل جذابیت این کشور برای مهاجرت تحصیلی هست و شما میتونید به دیدار خانواده‌هاتون بیایید
  6. امکان تحصیل در رشته هایی که ربطی به دیپلم شما نداره: واقعیت اینکه شما میتونید در بهترین دانشگاه های ترکیه تحصیل کنید اما مدرک دیپلمتون به رشته ای که میخوایید بخونید ارتباطی نداره. این یکی دیگه از آپشن های تحصیل در ترکیه به حساب میاد.
  7. رنکینگ دانشگاه های ترکیه: یکی دیگه از مهمترین مزایای تحصیل در ترکیه اینکه شما میتونید در دانشگاه هایی درس بخونید که از لحاظ جهانی و رنکینگ اعتبار بالاتری نسبت به دانشگاه های کشور خودمون دارند که همین مسئله باعث شده به دلیل نزدیکی به ایران ، تحصیل در ترکیه به چشم دانشجویان و خانواده هاشون بیاد.
  8. گرفتن اقامت دائم: شما میتونید بعد از اتمام تحصیل توی ترکیه ، بعد از مدت کوتاهی اقامت دائم رو بگیرید که واقعا همیشه گزینه جذابی برای دانشجویان بوده.
  9. مهاجرت کاری به اروپا: شما میتونید بعد از اتمام تحصیل در ترکیه ، به فکر مهاجرت کاری به اروپا باشید. البته نمیشه قطعاً گفت این فرصت برای همه رشته ها وجود داره اما رشته هایی مثل فیزیوتراپی شانس خیلی خوبی برای گرفتن ویزای کاری از کشورهایی مثل آلمان ، فنلاند و... داره.
  10. بورسیه های مختلف کشور ترکیه: یکی از مزایای تحصیل در ترکیه ، بحث وجود بورسیه های مختلف هست. خود کشور ترکیه برای کاهش هزینه ها بهتون بورسیه هم میده که بسیار جذاب هست اما همانطور که بالا هم گفته شد بعضی از موسسه ها خودشون بورسیه های اختصاصی دارند که سقف 100 درصد ! مثل موسسه اوگو آکادمی که میتونه یکی از گزینه های شما برای مهاجرت تحصیل به حساب بیاد.
  11. علاوه بر این موارد، دولت‌مردان ترکیه نیز امکانات متعددی را برای دانشجویان فراهم کرده‌اند. به‌عنوان نمونه، ترکیش ایرلاین بلیت‌های خود را با تخفیف 15درصدی به دانشجویان ارائه می‌کند و برخی خدمات شهری مانند حمل‌ونقل عمومی، با تخفیفات بیشتری به دانشجویان عرضه می‌شود.
  12. ضمنا خود دانشگاه‌ها نیز خدمات متنوعی را برای دانشجویان در نظر گرفته‌اند که از جالب‌توجه‌ترین مزایای تحصیل در ترکیه به‌حساب می‌آید. از جمله اینکه هر دانشگاه ایمیلی را به دانشجویان خود اختصاص می‌دهد تا به این طریق، آن‌ها بتوانند محصولات متنوع مایکروسافت را با تخفیف 50درصدی تهیه کنند و در وبسایت‌هایی مانند یوتیوب و نتفلیکس نیز با تخفیف 50درصدی عضو شوند.

مزایا و معایب تحصیل در ایران

قطعاً ایران به دلیل اینکه به خانه های دانشجویان خیلی نزدیکه و بحث هزینه ها به تومان هست و نه دلار ، یکی از مهمترین مزایای تحصیل هست. اما مشکلی که وجود داره اینکه کنکور داره روز به روز سخت تر میشه و خیلی از خانواده ها هزینه های زیادی رو بابت کلاس های کنکور و آزمون های مختلف کنکور میکنن اما شما این فرصت رو دارید که کلا همچین هزینه های هنگفتی نکنید و در بهترین دانشگاه های ترکیه بدون نگرانی از بابت آزمون های ورودی ، در رشته مورد علاقه خودتون یعنی پزشکی در ترکیه ، داروسازی ، دندانپزشکی و یا فیزیوتراپی در ترکیه بدون هیچ گونه مشکلی تحصیل کنید.

معایب تحصیل در ترکیه

یکی از معایب تحصیل در ترکیه اینکه شما یا باید به زبان انگلیسی یا به زبان ترکی مسلط باشید. که این قضیه یکی از چالش های دانشجویان به حساب میاد. اما خود دانشگاه ها یک سال کامل برای آموزش زبان برای شما میگذارن که بتونید خودتون رو آماده کنید.

این قضیه برای دانشگاه های دولتی و خصوصی ترکیه کمی متفاوت هست. برای دانشگاه های دولتی ترکیه برای شروع کار نیاز که مدرک زبان انگلیسی و ترکی داشته باشید اما برای دانشگاه های خصوصی شما حتی مدرک زبان هم نداشته باشید میتونید در بهترین دانشگاه های خصوصی ترکیه تحصیل کنید فقط کافیه سطح زبانتون خوب باشه.

مورد دیگری که باید به‌عنوان یکی از معایب تحصیل در ترکیه مطرح کنیم، مسئله کار در ترکیه است. البته پیش از این گفتیم که دولت ترکیه به دانشجویان مقاطع مختلف اجازه داده است در بازه‌های زمانی معینی کار کنند. با این حال، دانشجویان باید بدانند که اجازه ندارند به‌صورت تمام‌وقت کار کنند و تنها مجازند در مشاغل نیمه‌وقت مشغول‌به‌فعالیت شوند.

یکی دیگه از معایب بعضی از دانشگاه های ترکیه داشتن آزمون هایی به سختی کنکور خودمون هست و آزمون هایی مثل TR YOS یا SAT رو شامل میشه اما خب همین قضیه برای دانشگاه های خصوصی ترکیه وجود نداره و شما میتونید بدون نیاز به دادن این گونه آزمون ها به فکر تحصیل در ترکیه باشید.

خلاصه مطلب

مهاجرت تحصیلی به ترکیه به ابن معنی است که شما هزینه کمتری نسبت به کشورهای اروپایی و امریکایی پرداخت می کنید ولی در همان سطح بالای علمی تحصیل خواهید کرد. ترکیه دانشگاه های معتبر بسیاری دارد که هرکدام با امکانات رفاهی بالایی پذیرای دانشجویان بین المللی هستند و با بورسیه های متفاوتی که ارائه می دهد هزینه های تحصیل و زندگی شما را به صورت چشمگیری کاهش می دهد. علاوه بر این موارد امکان انتقال دانشجو و همچنین عدم داشتن ویزا برای تحصیل از دیگر مزایای مهم و مثبت تحصیل در ترکیه نسبت به ایران می باشد. در نهایت تحصیل در ایران بهتره یا ترکیه بستگی به شرایط خودتان دارد ما تلاش کردیم تا تمامی نکات مثبت و منفی به همراه مزایا و معایب تحصیل در ایران و ترکیه را بازگو کرده تا بتوانید بهترین تصمیم را برای آینده خود بگیرید.  در آخر اگر دوری از خانواده و مستقل شدن برایتان سخت است ما پیشنهاد می کنیم در ایران تحصیل کنید ولی اگر با این شرایط کنار آمده و انگیزه بالایی برای تحصیل در دانشگاه های رنکینگ بالا با سطح علمی بالا در دنیا دارید ما به شما تحصیل در ترکیه را پیشنهاد می دهیم و از الان برای آینده ی درخشان پیش رویتان به شما تبریک می گوییم. برای کسب اطلاعات بیشتر میتونید با تیم مجرب و حرفه ‌ای  اوگو آکادمی در ارتباط باشید تا صفر تا صد کار کنار شما باشند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied