شمانیوز
شما نیوز

شرکت های دانش بنیان با عادلانه‌سازی یارانه‌ها تقویت می‌شوند

اقتصاد وطن: عادلانه‌سازی یارانه‌ها موجب تقویت شرکت‎‌های دانش بنیان و خلاق می‌شود.

شرکت های دانش بنیان با عادلانه‌سازی یارانه‌ها تقویت می‌شوند

معصومه قلباربند- خبرنگاراقتصاد وطن: طبق شنیده‌ها قرار است طرح عادلانه‌سازی یارانه‌ها با حذف ارز ترجیحی و افزایش مبلغ به اجرا دربیاید. بسیاری معتقدند که طرح عادلانه‌سازی یارانه‌ها، مشکلات معیشتی و افزایش قیمت‌ها را در پی خواهد داشت ولی گروهی دیگر هستند که افزایش قیمت‌ها را ناچیز می‌دانند و در عوض حمایت‌های مالی این طرح در جهت توسعه اقتصادی خصوصا شرکت‌های دانش بنیان را در بلندمدت پربازخورد عنوان می‌کنند.

، براساس اخبار اعلام شده، قرار شده یارانه معیشتی و نقدی در قالب طرح هوشمندسازی و عادلانه‌سازی یارانه ها حذف و به جای آن یک یارانه کمک معیشتی جدید با مبلغی بالاتر پرداخت بشود. طرح عادلانه‌سازی یارانه ها برمبنای حذف دهک‌های پردرآمد و اختصاص مبالغ بیشتر به دیگر دهک‌ها اجرا می‌شود. طرحی که بسیاری منتقد، مخالف و موافق آن در داخل کشور دارد. عده‌ای اجرای این طرح را برخورداری اکثریت جامعه خصوصا اقشار آسیب‌پذیر و کم‌درآمد از حداکثر منابع حاصله را عنوان می‌کنند.

یارانه معیشتی این ماه یکی از پر بحث ترین اخبار این روزهاست. عادلانه سازی یارانه ها طرحی است که به نظر می‌رسد دولت سیزدهم تمام تلاش خود را برای اجرای آن با هدف توسعه اقتصادی و کمک به بهبود معیشت و تقویت شرکت‌ها و طرح‌های دانش‌بنیان به کار گرفته شده است.

سورنا ستاری در حاشیه بازدید از محصولات دانش‌بنیان و ایران‌ساخت منتخب در حوزه‌های آب و انرژی در نمایشگاه دائمی محصولات صادراتی نوآوری و دانش بنیان (IHIT) و نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی افزود: کشاورزی، جزو حوزه‌های دارای چالش‌های عمده کشور است و یکی از دلایلی که شرکت‌های دانش‌بنیان برای ورود به این عرصه با مشکلات جدی مواجه هستند، نوآوری را در این حوزه توسعه دهند و فناوری را به این عرصه وارد کنند، پرداخت یارانه‌هایی به صورت غیر صحیح و ناعادلانه در این حوزه است.

وی افزود: روند تخصیص یارانه‌ به شکلی که تا کنون مرسوم بوده، باعث شده تا فناوری و نوآوری به ویژه در حوزه کشاورزی کم‌تر وارد شده و در تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان این حوزه با نقطه مطلوب فاصله زیادی داشته باشیم.

معاون علمی و فناوری رییس جمهور با تأکید بر اینکه ارایه یارانه‌ها بدون برنامه‌ریزی جدی و عادلانه‌سازی در تمامی حوزه‌ها، مغایر با نوآوری و تحقق اقتصاد دانش‌بنیان است، یادآور شد: در حوزه انرژی نیز همین گونه است و در صورتی که یارانه به درستی پرداخت نشود، بهینه‌سازی، اصلاح الگوی مصرف و توسعه فناوری‌ها در حوزه انرژی محقق نخواهد شد. مردمی سازی یارانه‌ها اقدامی است که می‌تواند به اصلاح این رویه کمک کند.

ستاری عادلانه‌سازی و مردمی سازی یارانه‌ها را گامی در راستای توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان دانست و گفت: به طور یک‌جا و کوتاه‌زمان امکان تغییر رویه موجود نیست، اما با بهره‌گیری از راه حل‌های میانی و هوشمندانه می‌توان ضمن ایجاد زمینه برای رسوخ فناوری و نوآوری به بخش‌های مختلف، زمینه را برای رونق هرچه بیشتر شرکت‌های دانش‌بنیان فراهم کرد بنابراین توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان با این اتفاقی که در مردمی سازی یارانه ها رخ داده، سرعت بیشتری خواهد داشت.

وی قانون جهش تولید دانش‌بنیان را گامی اثربخش و ماندگار در رونق زیست‌بوم فناوری و نوآوری عنوان کرد و اظهار داشت: این قانون، حاصل سه سال کار جدی، مطالعه و بهره‌مندی از تجربیات گذشته است که در قالب همکاری و همراهی دستگاه‌های مختلف به ویژه مجلس شورای اسلامی با معاونت علمی و فناوری به ثمر نشست، مفادی که در این قانون تصویب شده، به توسعه  بخش‌های مختلف زیست‌بوم فناوری و نوآوری از بخش‌های سرمایه‌گذاری و زیرساختی تا تولید محصول دانش‌بنیان و خلاق با استفاده از اختیارات معاونت علمی و فناوری کمک می‌کند.

معاون علمی و فناوری رییس جمهور، اجرایی سازی مفاد این قانون متناسب با ماهیت و وظایف دستگاه‌های مختلف کشور را یکی از اصلی‌ترین اولویت‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری دانست و افزود: به محض ابلاغ این قانون از سوی رییس جمهور، بیش از 12 پیش نویس آیین‌نامه و چندین دستورالعمل که آماده شده است با تصویب نهایی در برنامه اجرایی بخش‌های دولت قرار می‌گیرد و جهت گیری در تمامی بخش‌های کشور معطوف به تولید دانش‌بنیان را رقم می زند.

 

ارایه دستاوردهای ایران‌ساخت حوزه آب و انرژی

 

براساس گزارش معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، همزمان با بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز پتروشیمی، معاونت علمی و فناوری در نمایشگاه دائمی محصولات صادراتی نوآوری و دانش بنیان، طیف متنوعی از دستاوردهای برگزیده شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در حوزه آب و انرژی را فعال انرژی را به نمایش درآورده است، بیش از 50 شرکت دانش بنیان فعال در حوزه‌های، نفت،گاز، پتروشیمی، آب و انرژی از جمعه 23 اردیبهشت ماه دستاوردهایشان را در این نمایشگاه ارایه کرده‌اند.

قرائت کننده های هوشمند کنتورهای خانگی و تجاری و صنعتی، توربین کمپرسور توربو اکسپندر، آزمون‌های محصولات و تجهیزات حوزه انرژی، تصفیه کننده‌های آب و آلاینده‌های محیطی، پایش‌کننده‌های محیط زیست، آب و خاک تنها بخشی از تجهیزات سخت افزاری و نرم‌افزاری ارایه شده در این نمایشگاه به شمار می‌رود.

رویداد هم‌رسانی شرکت‌های دانش بنیان حوزه‌های آب و انرژی همزمان با بزرگ‌ترین رویداد انرژی کشور، از جمعه 23 اردیبهشت‌ماه سال جاری در سالن 37 محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران به نمایش درآمده است و تا  فردا (دوشنبه 26 اردیبهشت ماه) ادامه دارد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied

تبلیغات متنی