شمانیوز
شما نیوز

بانکداری الکترونیک در بانک قرض الحسنه مهر ایران یک گام فراتر رفت

رونمایی از سامانه‌های میعاد و غدیر با حضور وزیر اقتصاد

در مراسم دوازدهمین سالروز تأسیس بانک قرض‌الحسنه مهر ایران که با حضور وزیر اقتصاد و دارایی برگزار شد، از دو سامانه این بانک در حوزه بانکداری الکترونیک رونمایی شد که گامی مؤثر برای حذف کاغذ از شعب و عملیات بانکی محسوب می‌شود. به گزارش روابط عمومی مهر ایران سامانه «میعاد» یا مدیریت یکپارچه عملیات اجرایی دیجیتال بانکی، فقط سامانه‌ای برای جایگزین کردن فرم‌های کاغذی نیست؛ بلکه با استفاده از این سامانه، افتتاح حساب بانکی صرفاً با استفاده از کارت ملی و احراز هویت بیومتریک یعنی اثر انگشت، به‌صورت تمام دیجیتال قابل انجام است. همچنین میعاد کمک می‌کند تا فرآیندهای بانکی از نخستین مرحله تا بایگانی، بدون استفاده از کاغذ انجام شود.

رونمایی از سامانه‌های میعاد و غدیر با حضور وزیر اقتصاد

به گزارش شمانیوز به نقل از روابط عمومی بانک قرض الحسنه مهر ایران، این سامانه علاوه بر حفظ محیط زیست، کاهش هزینه‌ها را به دنبال دارد؛ همچنین از دیگر مزایای سامانه میعاد قابلیت دسته‌بندی و جست‌وجو در پایگاه‌های اطلاعاتی را تسهیل می‌کند.

اجرای شیوه سنتی و بر پایه کاغذ علاوه بر زمان‌بر بودن و دغدغه‌های محیط‌زیستی، نیازمند فضا و هزینه برای نگهداری است. این در حالی است که با وجود چهار برابر شدن تسهیلات اعطایی بانک قرض‌الحسنه مهر ایران که از ۵۰۰ هزار فقره در سال ۱۳۹۴ به دو میلیون فقره در سال ۱۳۹۸ خواهد رسید، ارائه خدمات یاد شده در این بانک، نه با افزایش تعداد شعب بلکه با استفاده از سیستم‌های نوین در فرآیندهای عملیاتی بانکی انجام می‌شود.

بانک قرض‌الحسنه مهر ایران بر مبنای سیاست‌های اقتصاد هوشمند که از سوی وزارت امور اقتصادی و دارایی با هدف توسعه سامانه‌های زیرساختی و تحقق دولت الکترونیک ابلاغ شد، این نوآوری را در دستور کار خود قرار داده تا بتواند بدون نیاز به کاغذ، فرآیندهای بانکی را پیش ببرد.

فراهم کردن زیرساخت‌های نرم‌افزاری، سخت‌افزاری و شبکه برای فعال‌سازی این سامانه، در اداره کل فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک قرض‌الحسنه مهر ایران صورت گرفته است.

الکترونیک شدن عملیات بانکی در مهر ایران با سامانه میعاد

سامانه میعاد در راستای اجرای برنامه‌های اصلاح ساختار و الکترونیک کردن عملیات اجرایی بانک بهره‌برداری شد. برای رسیدن به یک بانک تمام الکترونیک، سامانه‌ها و ابزارهایی در بانک قرض‌الحسنه مهر ایران راه‌اندازی شده از جمله تهیه اسناد و فرم‌های دیجیتالی، آرشیو الکترونیکی اسناد، اتصال به سامانه ثبت احوال و احراز هویت بیومتریک، استفاده از پدهای امضای الکترونیک مشتریان، راه‌اندازی داشبورد ارزیابی عملکرد شعب و همچنین اتوماسیون اداری (چارگون).

اقدامات صورت گرفته برای اجرای برنامه‌های اصلاح ساختار و الکترونیکی کردن عملیات اجرایی بانک مزایای مختلفی را دارد که از آن جمله می‌توان به حذف کامل کاغذ از چرخه عملیات بانکی، افزایش سرعت ارائه خدمت به مشتریان با حذف فرم‌های کاغذی، افزایش امنیت اطلاعات مشتری و تراکنش‌های وی با استفاده از ابزارهای احراز هویت و بیومتریک، صرفه‌جویی فوق‌العاده در حجم و فضای بایگانی، امکان دسترسی و بازیابی سریع اسناد با استفاده از آرشیو الکترونیکی، امکان تجمیع کلیه اسناد، بالا بردن ایمنی اسناد فیزیکی در مقابل حوادث طبیعی و غیرطبیعی، از بین رفتن مخاطرات ناشی از جابه‌جایی اسناد و جلوگیری از مفقود شدن، مفقودی و بروز خرابی‌های فیزیکی احتمالی اسناد و دستکاری‌های احتمالی، سرعت و اثربخشی بیشتر در ردیابی، کنترل و عملیات بر اسناد بانک و کاهش زمان پاسخ‌گویی، در دسترس بودن کلیه اسناد مشتری به‌صورت لحظه‌ای جهت پیگیری عملیات مشکوک در مباحث مربوط به پولشویی اشاره کرد.

پایش مستمر شعب با سامانه غدیر

دیگر سامانه‌ای که در دوازدهمین سالگرد تأسیس بانک قرض‌الحسنه مهر ایران رونمایی شد، سامانه «غدیر» بود که تمام شاخص‌های مدیریت عملیات بانکی و شاخص‌های ارزیابی عملکرد شعب را به‌صورت یکپارچه با اختلاف یک روز از عملکرد، در دسترس قرار می‌دهد.

بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در راستای نیل به شفافیت اطلاعات، قابلیت دسترسی آسان و به‌روز بودن اطلاعات، رقابت‌پذیری و مقایسه شعب با یکدیگر، ارزیابی روزانه عملکرد، قدرت تحلیل و امکان برنامه‌ریزی و تنظیم نظام پاداش‌ها و پرداخت‌ها بر اساس عملکرد، این سامانه را راه‌اندازی کرده است.

داشبورد مدیریتی غدیر، با استفاده از شاخص ترکیبی موزون از پنج زیر شاخص شامل تجهیز منابع، نسبت مصارف به منابع، وصول مطالبات، درآمدهای عملیاتی و خدمات به مشتریان، امکان ارزیابی شعب را در سه سطح استان، شهر و شعبه فراهم می‌کند.

کاربری آسان و سریع سامانه غدیر کمک می‌کند شعب، شهرها و استان‌ها امکان مقایسه و ارتقای عملکرد خود را داشته‌باشند. طراحی گرافیکی سامانه غدیر بانک قرض‌الحسنه مهر ایران با استفاده از نمودارهای در نظر گرفته شده، درصد تحقق اهداف را به‌گونه‌ای نمایش می‌دهد که‌ در یک نگاه، امکان دسترسی به وضعیت عملکرد بانک فراهم شود.

علاوه بر این، کاربران می‌توانند در اقصی نقاط کشور، عملکرد خود را رصد و ارزیابی کنند. سامانه غدیر این قابلیت را دارد که رتبه‌بندی شعب سراسر کشور را تنها با چند کلیک، به نمایش بگذارد. همچنین شعب می‌توانند بر اساس درجه‌ای که دارند، گروه‌بندی و رتبه‌بندی شوند.

نرم‌افزار غدیر، نمودار مقایسه‌ای شعب و نیز سود و زیان آنها را بر اساس اطلاعاتی که تا پایان سال ۱۳۹۷ در اختیار است به تکفیک استان، شهر و شعبه به نمایش می‌گذارد.

لازم به یادآوری است که سامانه غدیر در واقع داشبورد ارزیابی عملکرد شعب بانک است و کارکرد آن، پایش مستمر عملکرد شعب بانک در فرآیند خدمت رسانی به مشتریان و همچنین تعیین، تعدیل و ایجاد تغییرات در اهداف بلند‌مدت و کوتاه‌مدت بانک است.

در داشبورد مدیریتی برنامه عملیاتی بانک، شعب و مدیریت‌های شعب استان‌ها می‌توانند عملکرد خود را تا روز قبل و در تمامی شاخص‌های تعریف شده رصد نموده و نسبت به برنامه‌ریزی جهت تحقق اهداف در کلیه شاخص‌ها اقدام کنند.

بانک قرض‌الحسنه مهر ایران نسخه جدید موبایل‌بانک خود را که خدمات کاملاً آنلاین و دیجیتال ارائه می‌دهد، در دهه فجر، معرفی خواهد کرد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied