شمانیوز
شما نیوز

هامونی در نشست علمی پژوهشی روش‌های پیشرفته تحلیل داده‌های مالی تاکید کرد

لزوم حفظ مررزهای محرمانگی در داده‌های بازار سرمایه

دومین نشست علمی پژوهشی روش‌های پیشرفته تحلیل داده‌های مالی با تاکید بر یادگیری ماشین صبح امروز به صورت آنلاین برگزار شد که طی آن مدیرعامل فرابورس ایران با اشاره به اینکه توسعه و گسترش این حوزه در بازار سرمایه به خوبی در حال انجام است، گفت: چنین نشست هایی باعث نزدیکی فضای دانشگاه به بازار کار شده و شرایط را برای ورود دانشگاهی‌ها به فضای کار تسهیل می‌کند.

لزوم حفظ مررزهای محرمانگی در داده‌های بازار سرمایه

به گزارش شمانیوز و به نقل از مدیریت ارتباطات ایران، امیر هامونی مدیر عامل فرابورس ایران در این نشست با بیان اینکه در این همایش بررسی بحث یادگیری ماشین و کاربردهای آن در روش‌های پیشرفته تحلیل داده مورد تاکید قرار گرفته است، گفت: یکی از مهم‌ترین کاربردها در این حوزه بحث جدیدی به نام « اقتصاد روایی » است که در زیرمجموعه علوم ادراکی قرار دارد؛ اقتصاد روایی می‌گوید «مهم نیست فرمول‌ها و مکاتب اقتصادی چه می‌گویند بلکه مهم این است مردم چه فکر می‌کنند» و تاکید دارد که به عنوان مثال اگر مردم معتقد باشند کالایی قرار است گران شود، حتما و قطعا این اتفاق رخ خواهد داد چراکه مردم چنین فکر می‌کنند و به تبع آن، این اتفاق می‌افتد.

هامونی با تاکید بر اینکه بر اساس مفهوم اقتصاد روایی، تحلیل افکار عمومی در بازارهای مالی بسیار مهم است، اظهار داشت: باید مسائل مهمی که احساسات مردم را آنالیز می‌کنند به دقت تحلیل و بررسی شود و بر همین اساس در این مبحث، حوزه‌های مالی-رفتاری، روانشناسی، ریاضیات، آمار و امثال این‌ها درگیر می‌شود تا دیدگاه‌های مردم در شبکه‌های اجتماعی بررسی و افکارسنجی شود.

وی این حوزه را در شرایط امروز بسیار کاربردی و مهم دانست و ادامه داد: نکته بعدی بحث حفاظت از داده‌های عمومی است و باید بررسی شود که ماشین چگونه می‌تواند با تحلیل داده‌ها مرز محرمانگی بین داده‌های عمومی و داده‌های محرمانه را حفظ کند.

مدیرعامل فرابورس ایران با تاکید بر اینکه روش‌های مختلفی برای حفاظت از داده‌های عمومی وجود دارد، گفت: یکی از این روش‌ها مجهول‌سازی داده‌های خصوصی است که مسئله بسیار مهمی برای بازار سرمایه محسوب می‌شود.

به گفته وی در بازار سرمایه نباید اتفاقی رخ دهد که از داده‌های بازار، رفتار سهامدار و قیمت سهم را رصد کرد و بر همین اساس هم باید کلاس‌های تحلیلی را جایگزین دوره‌های تابلوخوانی کرد.

هامونی با اشاره به اینکه اخیرا در بازار سرمایه به جای آنکه دوره‌های تحلیل عمیق مورد توجه قرار گیرد، دوره‌های تابلوخوانی رواج پیدا کرده است، افزود: در دوره‌های تابلوخوانی با سنجش رفتار مشتری، قیمت سهام را پیش‌بینی می‌کنند در صورتی که باید به سمت تحلیل‌های بنیادی حرکت کرد.

مدیرعامل فرابورس، وظیفه فعالان حوزه‌های ریاضیات مالی را طراحی روش‌هایی دانست که مانع از انتشار اطلاعات محرمانه شوند و تصریح کرد: باید مانع از انتشار اطلاعاتی شد که مرز محرمانگی را رد می‌کند و این موضوع با کمک دانشی تحت عنوان مجهول‌سازی امکان پذیر می‌شود.

وی در ادامه این نشست به شرایط این روزهای بازار سرمایه و انتقادهایی که درباره انتشار اوراق دولتی مطرح شده، اشاره کرد و اظهار داشت: برای رفع مشکلات فعلی و بهبود شرایط باید در بازار بدهی ابزارهای مشتقه راه‌اندازی شود تا به فعالان این بازار مثل صندوق‌ها، بانک‌ها و بیمه‌ها کمک شود که از سرمایه خود مراقبت کنند و سیاست‌گذار پولی نیز مورد حمایت قرار بگیرد.

مدیرعامل فرابورس ایران در همین زمینه تاکید کرد که بازار نرخ بهره باید به سمت بازار آپشن فیوچرز حرکت کند همچنین دولت هدف‌گذاری نرخ تورم را از بازار استخراج کند و افزود: در این شرایط، سیاست‌گذار پولی یا حاکمیت می‌تواند با این راهکار کریدور نرخ سود را تعیین و انتظارات را در بازار شکل دهد؛ به همین دلیل در شرایط فعلی بازار در زمان انتشار اوراق مالی با گارد و واکنش منفی مواجه می‌شود.

وی در پایان این نشست اظهار کرد: در معاملات بازار اوراق، عملیات بازار باز بانک مرکزی نیز انجام می‌شود اما تحلیل‌ها در این حوزه بسیار سطحی است تا آنجا که حتی برخی از حرفه‌ای‌های بازار هم به اشتباه معاملات اوراق مالی اسلامی را با فروش اوراق دولت اشتباه می‌گیرند.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied