شمانیوز
شما نیوز

پورابراهیمی: ارزش بازار سرمایه در اقتصاد در شرایط تحریم بیشتر نمایان شد

محمدرضا پورابراهیمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در همایش فرصت‌های سرمایه گذاری و تامین مالی در بازار سرمایه که امروز در کرمان برگزار شد، گفت: ارزش بازار سرمایه برای اقتصاد در شرایط تحریم بیشتر نمایان شد اما بخشی از ظرفیت بازار سرمایه در بودجه سال ۹۹ دیده نشده است که ما معتقدیم در شرایط جنگ اقتصادی و تحریم باید تصمیماتی بگیریم که از جنس فعالیت، ساختار و پتانسیل هایی مانند بازار سرمایه باشد.

پورابراهیمی: ارزش بازار سرمایه در اقتصاد در شرایط تحریم بیشتر نمایان شد

به گزارش شمانیوز به نقل از کالاخبر؛ همایش تخصصی فرصت‌های سرمایه گذاری و تامین مالی در بازار سرمایه صبح روز جاری  با حضور رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، نمایندگان مجلس، اعضای شورای عالی بورس، مسوولان و نمایندگان استان و جمعی از فعالان صنایع در اتاق بازرگانی کرمان برگزار شد.

 

در ادامه این همایش محمدرضا پورابراهیمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: اکنون در بازار سرمایه کشور ۱۰ درصد از ارزش کل فعالیت های بورس اوراق بهادار متعلق به ظرفیت پذیرفته شده شرکت های کرمانی است.

 

پورابراهیمی با اشاره به ظرفیت های بسیار بزرگ استان کرمان اظهار کرد: این استان در ظرفیت های سرمایه گذاری حوزه صنعت و معدن رتبه اول کشور را دارد و ۴۰ درصد ظرفیت معادن کشور مربوط به استان کرمان است.

 

وی تصریح کرد: در مجموع ارزش شرکت های کرمانی در بورس و فرابورس هشت درصد ظرفیت کل است و جایگاه بسیار مهمی دارند که آغازی بر فعالیت های بعدی است.

 

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس بیان کرد: ۱۶۰۰ بنگاه اقتصادی فعال در استان کرمان داریم که می توانند با آشنایی با فضای تخصصی وارد عرصه شده و از مزیت های بازار سرمایه استفاده کنند و باید با تبیین مزیت ها و برگزاری همایش ها، این بستر فراهم شود که به عنوان استان برتر در بازار سرمایه نقش ایفا کنیم.

 

وی با بیان اینکه در فعالیت های سایر ارکان بازار سرمایه از جمله بورس کالا نیز اتفاقات خوبی در کرمان افتاده، اظهار کرد: معاملات محصولات فلزی توسط شرکت ملی مس در بورس انجام می شود. شمش و میلگرد جهان فولاد، آهن اسفنجی شرکت توسعه آهن و فولاد ما نیز در بورس عرضه و پذیرش عمده این محصولات از طریق بورس کالا انجام شده است.

 

پورابراهیمی با اشاره به اینکه درخواست افزایش این حوزه را داریم، تصریح کرد: به عنوان مثال باید ماده معدنی زغال سنگ در بورس عرضه شود؛ زیرا اکنون مسئله ای که شرکت های زغال سنگی را تحت تاثیر قرار داده، خرید انحصاری این محصول است.

 

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه اگر زغال سنگ در بورس قیمت گذاری شود و زمینه صادرات را فراهم کنیم، طبیعتا می توانیم آثار و پیامدهای مثبت را شاهد باشیم گفت: امروز صنعت زغال کشور فقط به واسطه قیمت گذاری نامناسب در شرایط بسیار بدی به سر می برد در حالی که باید براساس شرایط بازار تعریف و قیمت ها تعدیل شود.

 

وی در ادامه عنوان کرد: ورود پسته به بورس کالا نیز اقدام ارزشمندی است که از دست اندرکاران این فعالیت تشکر می کنیم و البته در ابتدای راه هستیم و معادل ۸۵۰ تن پسته در قالب گواهی سپرده مربوط به پسته در چند ماه گذشته معامله شده است.

 

پورابراهیمی اظهار کرد: وقتی کالایی به بورس وارد شود، باید استاندارد لازم را داشته باشد و می تواند مقدمه ای برای صادرات بزرگ در کشور باشد زیرا یکی از مشکلات در صادرات پسته، بحث استاندارد بود که با بورس کالا این مسئله حل می شود.

 

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه نباید از ظرفیت های کشور در بازار سرمایه غافل بشویم، گفت: باید آغاز تحولات بزرگ را پایه ریزی کنیم؛ گاهی افرادی مدت ها پشت درب پذیرش می مانند که باید این کار توسط بورس تسریع شود.

 

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به لایجه بودجه سال ۹۹ افزود: بخشی از ظرفیت بازار سرمایه در بودجه دیده نشده است. معتقدیم در شرایط جنگ اقتصادی باید تصمیماتی بگیریم که از جنس فعالیت، ساختار و پتانسیل هایی مانند بازار سرمایه حداکثر استفاده بشود.

 

پورابراهیمی تصریح کرد: به دلیل تحریم های امریکا فروش نفت ما با محدودیت مواجه شد که باید در این خصوص تصمیم گیری کنیم و یکی از کارهایی که از دو سال قبل با تلاش همکاران و حمایت بورس صورت گرفت، توانستیم از طریق مکانیزم عرضه در بورس انرژی برای نفت ساختار فراهم کنیم و این امکانپذیر است که خریدار بخش خصوصی نفت را بخرد و خودش صادر کند.

 

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس با بیان اینکه مکانیزم دیگر، تهاتر نفت با بدهی دولت به پیمانکاران بخش عمرانی کشور است و پیمانکاران نیز آمادگی دارند افزود: برخی شرکت های پیمانکاری بزرگ اعداد یک هزار و دو هزار میلیارد تومانی از دولت طلب دارند که متاسفانه هیچ کدام از مکانیزم ها عملیاتی نشد.

 

وی تصریح کرد: آیین نامه تهاتر را با وضعیتی نوشته اند که اصلا قابلیت اجرایی ندارد و در بودجه ۹۹ نیز حذف شده که این موضوعات در شرایط کشور خطای راهبردی است. سوال این است که چرا باید این ظرفیت ها را از دست بدهیم؟

 

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه بازار سرمایه یکی از مهم ترین مولفه های تصمیم گیری ما در عرضه نفت است، گفت: نفت خام و میعانات گازی و نفت کوره وضعیت نامناسبی دارند در حالی که پالایش و پخش در حوزه بنزین در بورس موفق عمل می کند. مگر می شود در وزارتخانه جایی موفق باشد و جایی نه؟ و باید عرضه نفت از طریق بازار سرمایه پیگیری شود.

 

کرمان می‌تواند پایلوت توسعه اقتصادی کشور باشد

همچنین شاهین چراغی عضو شورای عالی بورس در همایش فرصت های سرمایه گذاری و تامین مالی در بازار سرمایه در اتاق بازرگانی کرمان با اشاره به اینکه خیلی از شرکت های استان کرمان پتانسیل ورود به بورس را دارند اما باید مقدمات را ایجاد کرد تصریح کرد: کرمان می تواند پایلوت توسعه اقتصادی کشور باشد زیرا در هر حوزه از جمله صنعت، معدن و کشاورزی ظرفیت دارد و آمادگی داریم در ارایه آموزش ها و ... کمک کنیم.

 

وی اظهار کرد: فعالان اقتصادی استان کرمان نقش مهمی در بازار سرمایه داشته اند.

 

وی در ادامه بیان کرد: وارد افقی از اقتصاد کشور شده ایم که نیاز به توسعه بنگاه های کوچک و متوسط مشهود است و باید این بنگاه ها رشد پیدا کنند زیرا مسیر رشد اقتصادی کشور توسعه این بنگاه هاست که در این صورت توسعه اقتصادی پایدار وجود خواهد داشت.

 

چراغی در بخش دیگری از سخنانش افزود: ابزارهای متفاوتی در تامین مالی ایجاد شده اما اشکال اساسی کشور این است که شرکت های ما و افرادی که به تامین مالی نیاز دارند، خود را با ابزارها منطبق نمی کنند.

 

عضو شورای عالی بورس گفت: پتانسیل های استان کرمان خیلی زیاد است و نخستین کسی که جسارت کرد و از ابزار بدهی در سال ۸۹ استفاده کرد هواپیمایی ماهان بود و کرمان از هر جهت پتانسیل دارد که باید تبدیل شود و از مزیت ها استفاده کرد.

 

وی افزود: برای استفاده از بازار سرمایه نیازمند کارگاه آموزشی هستیم تا فعالان اقتصادی را آموزش بدهیم که برای هرکدام از مواد معدنی استان کرمان می توان ابزار تعریف و تامین مالی کرد.

 

عضو شورای عالی بورس با اشاره به اینکه بالاترین میزان درآمد ارزی در کشور مربوط به شرکت مس است، افزود: بازار سرمایه فرصت خیلی خوبی است و باید از این ظرفیت استفاده کرد.

 

بورس مقدمه شفافیت در کلیه اقدامات مالی

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان نیز در این همایش ورود به بورس را مقدمه شفافیت در همه اقدامات مالی دانست و بازار سرمایه را بهترین راه برای تامین منابع صنایع عنوان کرد.

 

سیدمهدی طبیب زاده اظهار کرد: اتاق بازرگانی تامین سرمایه را از اولویت‌های کاری خود قرار داده و در بهبود فضای کسب و کار و صادرات فرامرزی محصولات استان و حلقه‌های لازم حوزه اقتصادی با کمک سازمان‌های دولتی کار را آغاز کرده است.

 

او افزود: در شرایطی که سیستم بانکی مشکلات فراوانی برای تامین مالی پروژه‌ها دارد یا افراد علاقه‌ای به سرمایه گاری شخصی ندارند، بازار سرمایه می‌تواند بهترین راه تامین منابع باشد و کرمان به دلیل برخورداری در همه رشته‌ها به شدت به تامین مالی نیاز دارد.

 

طبیب زاده تصریح کرد: اتاق بازرگانی می‌تواند محور همه فعالیت‌ها باشد و زمینه رشد بازار سرمایه را در کرمان فراهم بیاورد.

 

رییس اتاق بازرگانی کرمان بیان کرد: از شفافیت در همه ارکان استقبال می‌کنیم و ورود به بورس را مقدمه شفافیت در همه اقدامات مالی می‌دانیم که هم به این موضوع نیاز داریم و هم با تمام توان همکاری خواهیم داشت.

 

او خطاب به مدیران بورس اظهار کرد: اگر بخواهید هر کار جدیدی را آغاز کنید، کرمان و اتاق بازرگانی همراه شما است.

 

طبیب زاده افزود: بنگاه‌های بزرگی در کرمان وجود دارد که وارد بازار سرمایه نشده اند و باید این کار تسهیل شود و این بنگاه‌ها توانمندی دارند.

 

وی تصریح کرد: بحث ما صنایع کوچک و متوسط است و تامین مالی این بنگاه‌ها یک پاشنه آشیل در رکود نسبی خواهد بود. هر چند کرمان نسبت به کشور از لحاظ رشد اقتصادی وضعیت بهتری دارد، اما پروژه‌هایی داریم که به دلیل تامین مالی معطل مانده اند.

 

طبیب زاده ابراز امیدواری کرد: این همایش آغاز یک حرکت جدی و توسعه آفرین باشد. 

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied