شمانیوز
شما نیوز

رئیس سازمان بورس تشریح کرد:

بسته پیشنهادی ۳+۷ برای حمایت از بازار سرمایه

رئیس سازمان بورس بسته پیشنهادی ۳+۷ بازار سرمایه را به دولت اعلام کرد. سه مصوبه آن از شامل اختصاص یک درصد از منابع صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار، رفع ممنوعیت نهادهای مالی بازار سرمایه برای استفاده از تسهیلات بانکی و اعطای اقامت ۵ ساله برای سرمایه گذاران خارجی برای خرید سهام امروز اجرایی می شود و هفت مورد دیگر منوط به تایید شورای عالی هماهنگی اقتصادی است.

بسته پیشنهادی ۳+۷ برای حمایت از بازار سرمایه

به نقل از سنا، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار امروز و در نشست خبری دولت، از اجرای سه مصوبه برای حمایت از بازار سرمایه خبر داد.

محمدعلی دهقان دهنوی در این خصوص بیان داشت: اختصاص یک درصد از منابع صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار، رفع ممنوعیت نهادهای مالی بازار سرمایه برای استفاده از تسهیلات بانکی و اعطای اقامت ۵ ساله برای سرمایه گذاران خارجی برای خرید سهام از امروز به صورت مصوبه در بازار سرمایه اجرایی خواهد شد.

وی در خصوص پیشنهادات هفته گانه دیگر بیان داشت: نخستین پیشنهاد این بود که ۸۰ درصد از درآمد ناشی از مالیات نقل و انتقال سهام در سال  ۱۴۰۰  در حساب صندوق تثبیت وارد شود.

دومین مصوبه به منظور ترغیب شرکت های فعال در بازار سرمایه این است که چنانچه سود انباشته صرف افزایش سرمایه شود، شرکت ها به همان اندازه معاف مالیاتی می شوند.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار درخصوص سومین مصوبه اعلام داشت: شرکت هایی که نسبت به خرید سهام خود و زیرمجموعه هایشان در جهت حمایت از بازار با اصول شورای عالی بورس و اوراق بهادار، اقدام کنند می توانند تا ۵۰ درصد مبلغ خرید این سهام به عنوان امهال مالیاتی در یک سال منظور شود و اجازه داده می شود بخشی از این مالیات را طی یک سال نزد خود نگهداری کرده و از محل آن به خرید سهام مبادرت ورزند.

دهقان دهنوی با اشاره به اینکه سابق بر این، بانک ها و موسسات اعتباری به دلیل مفاد قانون رفع موانع تولید امکان سرمایه گذاری در بازار سرمایه را نداشتند، ادامه داد: به موجب چهارمین پیشنهاد، بانک ها و موسسات اعتباری می توانند از ماده ۱۶ و ۱۷ قانون رفع موانع تولید به مدت سه سال معاف شوند و از منابع مالی خود از بازار سرمایه حمایت کنند.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: پنجمین مورد این بود که در خواست شد امکان سرمایه گذاری صندوق توسعه ملی در بازار سرمایه فراهم شود. طبق اساسنامه این صندوق، سرمایه گذاری در بازار پولی و مالی خارجی جزء مصارف مجاز شمره شده بود، اما خواسته شد که بازار سرمایه هم مشمول موارد سرمایه گذاری صندوق شود. این مورد در دولت تصویب شد و امیدواریم در شورای عالی هماهنگی اقتصادی نیز تصویب شود.

سخنگوی سازمان بورس و اوراق بهادار تصریح کرد: مطابق ششمین پیشنهاد، درخواست شده تا به صندوق تثبیت و توسعه بازار که دو نهاد حمایتی که جز ارکان بازار سرمایه هستند اجازه داده شود تا سقف ۲۰ هزار میلیارد تومان  اوراق بدهی با ضمانت دولت منتشر شود و از محل این منابع سیاست های حمایتی از بازار دنبال شود.

دهقان دهنوی در خصوص هفتمین پیشنهاد گفت: افرادی که واحدهای صندوق ای تی اف پالایشی یکم و خریداری کرده بودند و در این مدت دچار ضرر و زیان شده بودند، ضرر آنها به نوعی جبران شود. به این ترتیب، از طریق واحدهای همین صندوق یا سایر سهام یا صندوق هایی که دولت برای واگذاری خواهد داشت به صورت جایزه و هبه و به اندازه زیان به افراد متضرر تعلق بگیرد.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در پایان تاکید کرد: برنامه سازمان بورس تقویت و توسعه بازار و ایجاد پایداری بیشتر در بازار سرمایه خواهد بود.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied