شمانیوز
شما نیوز

دوره انتظار بیمه تکمیلی چیست؟

زمان انتظار بیمه تکمیلی، مدت زمانی است که در طول آن بیمه‌گر تعهدی به جبران خسارت ندارد. بعضی از پوشش ها مانند زایمان، جراحی و بستری، دندان پزشکی و پاراکلینیکی دارای زمان انتظار هستند.

دوره انتظار بیمه تکمیلی چیست؟

به گزارش شمانیوز: زمانی که قصد تهیه بیمه تکمیلی و استفاده از خدمات آن را دارید باید توجه ویژه‌ای به شرایط بیمه تکمیلی داشته باشید. یکی از موارد مهمی که ممکن است بسیاری از افراد به آن توجه نکنند، دوره انتظار بیمه تکمیلی است. این موضوع به این معناست که شما بلافاصله بعد از خرید بیمه تکمیلی نمی‌توانید از خدمات آن استفاده کنید و باید مدت زمان مشخصی را منتظر بمانید تا پوشش‌های بیمه‌ای فعال شود. از آنجایی که این موضوع اهمیت زیادی دارد و از سؤالات متداول بیمه گذاران محترم محسوب می‌شود، تصمیم گرفتیم تا در این مقاله از وبلاگ آسماری به بررسی دوره انتظار بیمه تکمیلی بپردازیم. با ما در ادامه این مطلب همراه باشید.

دوره انتظار بیمه تکمیلی چیست

منظور از دوره انتظار بیمه تکمیلی چیست؟

اگر بخواهیم تعریفی ساده از دوره انتظار بیمه تکمیلی ارائه کنیم باید بگوییم دوره انتظار، مدت زمانی است که در طول آن بیمه گر تعهدی به جبران خسارت ندارد. در تعریف قانونی، طبق آئین نامه شماره ۹۹ مصوب شورای عالی بیمه، دوره انتظار دوره‌ای است که از ابتدای پوشش بیمه‌ای بیمه شده تا مدت معینی ادامه دارد و در آن دوره جبران خسارت‌های درمانی از شمول تعهدات بیمه گر خارج است. همه شرکت‌های بیمه‌ای، از جمله شرکت بیمه آسماری دارای دوره انتظار مشخص برای ارائه خدمات خود هستند. شما در سایت بیمه آسماری می‌توانید از بخش راهنمای بیمه گذاران اطلاعات بیشتری در این مورد به دست آورید.

چرا باید دوره انتظار بیمه درمان تکمیلی را پشت سر بگذاریم؟

ضرورت دوره انتظار چیست؟ اهمیت استفاده از دوره انتظار در ایجاد شرایط برابر و تعادل برای همه بیمه گذاران است. زمانی که شما خود را بیمه تکمیلی می‌کنید، در واقع در حال پس انداز کردن برای روزهایی هستند که ممکن است به هر دلیلی به خدمات این بیمه نیاز پیدا کنید. زمانی که شما از پوشش‌های بیمه تکمیلی استفاده می‌کنید، علاوه بر پس انداز خود در حال استفاده از پس انداز همه افرادی هستید که تحت پوشش این بیمه قرار دارند. حالا فرض کنید که فردی که تا به حال حق بیمه تکمیلی را پرداخت نکرده است، بعد از احساس بیماری، برای اینکه هزینه‌های خود را پوشش دهد، بیمه تکمیلی خریداری کند.

اگر بلافاصله همه خدمات برای این فرد فعال شود، در واقع حق افرادی که از مدت‌ها قبل حق بیمه پرداخت کرده‌اند، پایمال خواهد شد. حالا اگر تعداد اینگونه افراد افزایش پیدا کند، صنعت بیمه نیز با مشکلات زیادی برای پرداخت خسارات درمان تعهد شده خواهد داشت. به این ترتیب با قرار دادن دوره انتظار برای پوشش‌های بیمه درمان تکمیلی، از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری خواهد شد. بهترین بیمه تکمیلی ایران یعنی بیمه تکمیلی آسماری نیز دارای دوره انتظار است.

دوره انتظار بیمه زایمان

دوره انتظار بیمه تکمیلی آسماری؛ آیا همه پوشش‌ها دارای دوره انتظار هستند؟

یکی از نکات مهمی که در هنگام خرید بیمه تکمیلی باید به آن توجه کنید این است که همه پوشش‌های بیمه تکمیلی دارای دوره انتظار نیستند. شرکت‌های بیمه‌ای مختلف براساس سیاست‌های خود و قوانین بیمه‌ای، بری بعضی از پوشش‌های بیمه تکمیلی دوره انتظار در نظر گرفته‌اند. علاوه بر این، ممکن است دوره انتظار برای انواع بیمه‌های مختلف انفرادی، گروهی و خانواده نیز متفاوت باشد. شما می‌توانید با مراجعه به صفحه بیمه درمان تکمیلی خانواده، اطلاعات بیشتری در مورد دوره انتظار پوشش‌های مختلف بیمه آسماری به دست آورید.

دوره انتظار بیمه تکمیلی برای زایمان

یکی از مهم‌ترین پوشش‌های بیمه تکمیلی که دارای دوره انتظار است، پوشش بیمه زایمان است. طبق آئین نامه شماره ۹۹ مصوب شورای عالی بیمه، دوره انتظار استفاده از پوشش زایمان ۹ ماه است. با این حال چنانچه بیمه شده سابقه پیوسته پوشش درمان تکمیلی داشته باشد، دوره انتظار پوشش زایمان اعمال نخواهد شد. شما می‌توانید با مراجعه به صفحه بیمه زایمان اطلاعات بیشتری در مورد این پوشش بیمه تکمیلی و دوره انتظار آن به دست آورید.

دوره انتظار بیمه تکمیلی برای جراحی

پوشش‌های مربوط به جراحی‌های عمومی و تخصصی جزو پوشش‌های پرکاربرد و بسیار مهم بیمه درمان تکمیلی هستند. با توجه به هزینه‌های سنگین جراحی‌های عمومی و تخصصی برای استفاده از این خدمات نیز دوره انتظار در نظر گرفته شده است. در هر دو نوع بیمه شرکتی و بیمه خانواده آسماری، برای استفاده از پوشش بستری و جراحی ۳ ماه مدت انتظار در نظر گرفته شده است. با این حال، هزینه‌هایی که ناشی از بیماری قبلی نباشد و در اثر حادثه ایجاد شوند و نیاز به خدمات فوری داشته باشند شامل دوره انتظار نمی‌شوند.

دوره انتظار بیمه دندان پزشکی

پوشش بیمه دندان پزشکی از جمله پوشش‌های هزینه بر و مهم در بیمه درمان خانواده و شرکتی هستند. پوشش خدمات دندانپزشکی شامل هزینه‌های دندانپزشکی بغیر از ارتودنسی، ایمپلنت و موارد زیبایی با ارائه گرافی قبل و بعد می‌شوند. پر استفاده بودن این خدمات باعث شده تا دوره انتظار ۳ ماهه برای آن‌ها در نظر گرفته شود.

البته کشیدن دندان و هزینه‌های ناشی از حادثه که نیاز به خدمات فوری داشته باشد دوره انتظار ندارد.

مدت زمان انتظار برای استفاده از بیمه تکمیلی در خدمات پاراکلینیکی

دوره انتظار پوشش پاراکلینیکی در طرح خانواده بیمه آسماری حداکثر ۱ ماه می باشد و در طرح شرکتی بدون دوره انتظار این خدمت ارائه می‌گردد.

بیمه تکمیلی بدون دوره انتظار

حذف دوره انتظار؛ کدام بیمه تکمیلی دوره انتظار ندارد؟

هیچ کدام از شرکت‌های بیمه‌ای، دوره انتظار را به طور کامل حذف نکرده‌اند. اما، با شرایط ویژه امکان حذف دوره انتظار در بیمه درمان تکمیلی شرکتی وجود دارد. در صورتی که بیمه گذار، سال گذشته تحت پوشش بیمه درمان تکمیلی (با هر شرکت بیمه گری) بوده باشد، دوره انتظار به شرط تأیید بیمه گر قبلی و حداکثر گذشت زمان ۳۰ روز از پایان قرارداد بیمه درمان تکمیلی قبلی، لحاظ نخواهد شد.

در واقع اگر شما سال قبل بیمه تکمیلی بوده‌اید، تا ۱ ماه فرصت دارید تا با خرید بیمه تکمیلی آسماری، دوره انتظار خود را حذف کنید. علاوه براین شما می‌توانید از مزایای فوق العاده بیمه آسماری مانند بهره مندی از خدمات بیش از ۳۰۰۰ مرکز درمانی در سراسر کشور، حق بیمه مناسب با امکان پرداخت اقساطی (بیمه خانواده)، امکان صدور معرفی نامه ۲۴ ساعته و آنلاین، امکان ارائه خدمات در سراسر کشور با بهره مندی از ۳۶ شعبه شرکت کمک رسان ایران SOS و بهره مندی از تخفیف برای پرداخت‌های نقدی و استفاده از حداقل فرانشیز بهره مند شوید.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied