شمانیوز
شما نیوز

هیاهو در نجف؛ پشت پرده حمله به کنسولگری ایران

«سردسته حمله به سفارت ایران در نجف "عدنان الزرفی" استاندار پیشین نجف است که در حال حاضر الزرفی نماینده مجلس عراق و عضو فراکسیون «النصر» به رهبری حیدر العبادی نخست وزیر سابق عراق است. این فرد کاملا آمریکایی است و چهره‌ای بسیار شناخته شده است. او مردم را علیه مرجعیت، حشد شعبی و ایران تحریک می‌کند.»

هیاهو در نجف؛ پشت پرده حمله به کنسولگری ایران
به گزارش خبرنگار شمانیوز و به نقل از فرارو: گروهی از معترضان عراقی در شامگاه چهارشنبه شش آذر به کنسولگری ایران در شهر نجف یورش برده و این مکان را آتش زدند. به گفته پلیس عراق، کارکنان کنسولگری ایران قبل از این حادثه تحت حفاظت‌های امنیتی، ساختمان را تخلیه کردند. مقام‌های عراقی همچنین مقررات منع رفت و آمد را در این شهر به اجرا گذاشته‌اند.

معترضان بیرون از کنسولگری ایران پس از به آتش کشیدن آن، شعار می‌دادند: «ایران برو بیرون، عراق آزاد است» (به عربی: «ایران برة برة، عراق حرة حرة»). معترضان پتوها، جعبه‌های مقوایی و لاستیک‌هایی را که با خود آورده بودند آتش می‌زدند و سپس به سمت ساختمان پرتاب می‌کردند.

این سومین حمله به کونسولگری‌های ایران در عراق طی یک سال اخیر است. پیش از این معترضان عراقی در تاریخ ۱۲ آبان نیز به کنسولگری ایران در شهر کربلا حمله کرده بودند. به گفته شاهدان، معترضان در کربلا با بالا رفتن از دیوار کنسولگری پرچم ایران را پایین کشیدند و به جای آن پرچم عراق را بالا بردند.

سال گذشته نیز در بصره اتفاق مشابهی رخ داد.

دولت عراق روز پنجشنبه حمله به ساختمان کنسولگری ایران در شهر نجف را محکوم کرد. وزارت خارجه عراق با انتشار بیانیه‌ای تصریح کرده است که هدف از این حمله «ضربه به روابط تاریخی عراق با ایران و دیگر کشور‌ها بوده است.»

در ادامه این بیانیه آمده است که دولت عراق "اماکن دیپلماتیک در عراق" را محترم می‌شمارد و اقدام معترضان عراقی بازتاب دهنده موضع بغداد نیست.

عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز در واکنش به حمله چهارشنبه شب در نجف ضمن ابراز "انزجار" از این رویداد خواستار برخورد "مسئولانه، قاطع و موثر" دولت عراق با مهاجمان شد.

برخی گزارش‌ها حاکی است که در جریان حمله چهارشنبه شب به ساختمان کنسولگری ایران در نجف ۴۷ نیروی امنیتی عراق مجروح شده اند. مقامات عراق به دنبال این حمله مقررات منع رفت و آمد در نجف وضع کردند.

حمله به اماکن دیپلماتیک ایران در عراق ناشی از چیست؟ معترضان عراقی می‌گویند دخالت‌های ایران باعث گسترش فساد و ناکارآمدی در این کشور شده است. آیا این ادعا درست است؟ ریشه‌های خارجی ماجرا چیست؟
آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied