شمانیوز
شما نیوز

سلطان قابوس فوت کرد + بیوگرافی و علت مرگ

خبرگزاری رسمی عمان بامداد شنبه از درگذشت «قابوس بن سعید» پادشاه این کشور و سه روز عزای عمومی در همین رابطه خبر داد.

سلطان قابوس فوت کرد + بیوگرافی و علت مرگ

به گزارش خبرنگار شمانیوز و به نقل از برترین ها: خبرگزاری رسمی عمان بامداد شنبه از درگذشت «قابوس بن سعید» پادشاه این کشور خبر داد.

بر اساس این گزارش، دیوان پادشاهی عمان بامداد شنبه اعلام کرد که سلطان قابوس بن سعید پادشاه این کشور در سن ۷۹ سالگی درگذشت.

طبق اعلام دیوان پادشاهی عمان، در پی درگذشت سلطان قابوس سه روز عزای عمومی اعلام شده و پرچم‌ها به مدت ۴۰ روز به حالت نیمه برافراشته درخواهد آمد.

 

«سلطان قابوس» پادشاه عمان درگذشت

 

بعد از شدت گرفتن بحث و گمانه زنی‌ها در خصوص وخیم شدن اوضاع جسمانی قابوس بن سعید پادشاه عمان، روزنامه گاردین گزارشی را در خصوص جانشین وی منتشر کرده بود.

بر اساس گزارش روزنامه گاردین، پادشاه عمان بعد از وخامت وضعیت جسمی، به طور مخفیانه نام جانشین خود را در نامه‌ای مهر و موم شده به شورای خاندان سلطنتی فرستاده است.

روند تعیین جانشین شامل باز کردن نامه‌های مهر و موم شده در دیوان پادشاهی در مسقط می‌شود که می‌تواند جانشین سلطان قابوس، که نزدیک به ۵۰ سال بر این کشور حکومت کرد را تعیین کند. این در صورتی خواهد بود که دیوان پادشاهی نتواند در خصوص تعیین جانشین به اتفاق نظر دست یابد.

روزنامه گاردین گزارش داد که سلطان قابوس یکی از سیاستمداران برجسته در خاورمیانه طی ۴ دهه گذشته به شمار می‌رود. وی یک هفته قبل از سفر درمانی خود از بلژیک بازگشته است.

پادشاه عمان از چهار سال قبل به بیماری سرطان مبتلا شده است. قرار بود سلطان قابوس تا پایان ژانویه در بلژیک بماند اما سفر خود را زودتر به پایان رساند.

این روزنامه نوشت که سلطان قابوس فرزندی ندارد و جانشین خود را به صورت علنی مشخص نمی‌کند بلکه در نامه‌ای مهر و موم شده، نام جانشین را در اختیار شورای پادشاهی قرار می‌دهد.

 

 

بیوگرافی:

قابوس بن سعید بن تیمور البوسعیدی  (زاده‌ی ۱۸ نوامبر ۱۹۴۰ – درگذشته‌ ۱۰ ژانویه ۲۰۲۰) سلطان عمان بود. وی که در صلاله متولد شده، چهاردهمین فرد در زنجیره مستقیم سلاطین خاندان آل بوسعید بود. لقب رسمی او در عربی  جلالة السلطان المعظم قابوس بن سعید آل سعید  (به معنی: اعلیحضرت سلطان بزرگ قابوس فرزند سعید از خاندان سعید) بود. وی بیشترین طول دوران پادشاهی را در بین دیگر حاکمان کشورهای عربی داشت. وی در تاریخ ۱۰ ژانویه ۲۰۲۰ درگذشت.

 

سلاطین آل بوسعید

خاندان سلطنتی آل بوسعید در سال ۱۷۴۱ میلادی توسط امام احمد بن سعید بنانهاده‌شد. امام احمد بن سعید در میان عمانی‌ها از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است؛ چرا که وی پس از یک سلسله جنگ‌های طولانی، با غلبه بر شورشیان توانست در کل کشور عمان امنیت و نظم برقرار نماید.

 

زندگی شخصی و تحصیلات

سلطان قابوس مراحل اولیه تعلیم و دوران کودکی را در زادگاهش شهر صلاله پشت سرگذاشت و سپس در سن ۱۶ سالگی به دستور پدرش سلطان سعید بن تیمور به انگلستان فرستاده شد. او به مدت دو سال در مدرسه نظامی سلطنتی سندهرست آموزش دید.سپس یکسال را هم با عضویت در ارتش بریتانیا در آلمان سپری کرد. تحصیلات قابوس مجدداً با گذراندن دوره آموزش خصوصی یکساله در انگلستان تکمیل گردید و وی در اواخر ۱۹۶۴ میلادی به عمان بازگشت.

 

سلطنت

قابوس بن سعید در سال ۱۳۴۹ (۱۹۷۰ میلادی) پدر خود سلطان سعید بن تیمور آل بوسعید را در کودتایی آرام و بدون خون‌ریزی کنار گذاشت و پس از آنکه او را به تبعید فرستاد؛ به جای پدرش بر مسند حکومت نشست و لقب سلطان قابوس بن سعید؛ سلطان عمان گرفت.وی به محض رسیدن به قدرت از صلاله به مسقط نقل مکان نمود. پدر سلطان قابوس نیز در سال ۱۹۷۲ میلادی درگذشت.

لازم است ذکر شود که سلطان قابوس بن سعید هیچ همسر و فرزندی ندارد.

 

مدیریت و زمامداری

قابوس کشور عمان را که در آغاز زمامداریش سخت عقب‌افتاده و منزوی از دنیا بود، به سوی پیشرفت اقتصادی هدایت کرد. او با استفاده از منابع ارزی ناشی از درآمدهای نفتی و جهانگردی، زیرساخت‌هایی را ایجاد کرد و مسکن و مدرسه و بندرگاه ساخت. خود نیز با استفاده از این منابع ثروت شخصی عظیمی اندوخت به‌گونه‌ای که بنا بر گزارشهای نشریات غربی، یکی از ده پادشاه ثروتمند جهان به‌شمار می‌رفت.

او در عین حال یکی از محبوب‌ترین آن‌ها در میان مردمشان به حساب می‌آمد. شکاف‌های طبقاتی و اجتماعی در عمان نسبت به بسیاری از کشورهای عربی در سطح محدودتری است و روند مدرن‌سازی با آسیب‌ها و محرومیت‌های اجتماعی شدید توأم نبوده‌است.

مدرن‌سازی نظام آموزشی عمان دستاوردهای قابل اعتنایی داشته و دسترسی به آموزش در این کشور دو میلیون و ۶۰۰ هزار نفر (یک میلیون و ۹۰۰ هزار نفر بومی و ۷۰۰ هزار نفر خارجی) به امری قابل دسترس بدل شده‌است. دولت سالانه یک چهارم بودجه خود را به امور آموزشی اختصاص می‌دهد. در زمینه برابری قانونی زن و مرد نیز عمان از همه کشورهای عرب منطقه پیشروتر است.

در مجموع، سلطان قابوس در عرصه اجتماعی و سیاسی نوعی ثبات توأم با اصلاحات محافظه‌کارانه را دنبال کرده و به رغم قدرت مطلقه‌اش با خواست‌های محدودی که اینجا و آنجا در جامعه محافظه‌کار عمان شکل گرفته همراهی و همگامی نشان داده‌است تا «ثبات» کشور و تاج و تخت دستخوش بحران نشود. همین رفتار در جریان بهار عربی که تنش‌های محدودی در درون عمان نیز در پی داشت، سبب شد که این کشور در مجموع با عوارض و پیامدهای محدود، بحران را از سر بگذراند.

عمده وعده‌های سلطان قابوس برای بهبود وضعیت اقتصادی و ایجاد مشاغل دولتی تا حدودی جامه عمل پوشیده‌است، ولی وعده تبدیل پادشاهی مطلقه به یک پادشاهی مشروطه کم و بیش روی کاغذ مانده‌است. در واقع هم تحولات منفی در سایر کشورهای بهار عربی و هم قدرت ناچیز مخالفان در عمان سبب شده که اصلاحات یادشده چندان پیگیری نشوند.

این در حالی است که نارضایتی از فساد اداری و انباشت ثروت کشور در دست نزدیکان پادشاه رو به افزایش است. اقدام دولت در تابستان ۲۰۱۴ در حذف یارانه ۷۰ قلم کالا و افزایش قیمت این کالاها نیز تأثیر مثبتی در میان مردم باقی نگذاشته‌است.

 

رابطه با ایران

ایران دودمان پهلوی (پس از آمریکا و بریتانیا) نخستین کشور منطقه بود که حکومت سلطان قابوس - در پی کودتا علیه پدرش - را در سال ۱۹۷۰ به رسمیت شناخت. یک سال بعد، سلطان قابوس بن سعید آل سعید در اولین دیدارش از ایران در ردیف میهمانان ویژه جشن‌های ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی ایران در تخت جمشید حضور یافت. نقش اصلی در پشتیبانی از نیروهای نظامی عمان و حتی رویارویی مستقیم با شبه نظامیان چپگرای ظفار در شورش ظفار بر عهده نیروهای نظامی ایران بود که به موجب عملیات نظامی ارتش شاهنشاهی ایران در ظفار، ایران توانست زمام امور را در سال ۱۹۷۵ به سلطان قابوس بازگرداند. از آن هنگام تاکنون به عقیده برخی تحلیلگران عرب، سلطان قابوس حکومتش را مدیون ایرانی‌هایی می‌داند که در روزهای سخت به یاری‌اش شتافتند.

در سه دهه اول پس از انقلاب ۱۳۵۷ ایران او هیچ‌گاه به تهران سفر نکرد. اما جهت‌گیری محافظه‌کارانه‌اش در سیاست خارجی سبب شد که دعوت به اولین دیدار از ایران در اوج انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ را لغو نکند و در گرماگرم اعتراض‌ها به نتیجه انتخابات به تهران برود. سومین سفر قابوس به تهران شهریور ۱۳۹۲ و اندکی پس از آغاز دوران ریاست جمهوری حسن روحانی انجام شد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱۹ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied

  • مجید

    خداوند او را بیامرزد .حاکم خوبی بود هم برای مردم کشورش هم برای مردم جهان..امیدوارم نسل اینگونه حاکمان ببشتر شود.