شمانیوز
شما نیوز

برنامه هند برای توسعه "فناوری‌ کوانتوم"

سرمایه‌گذاری قابل توجه هند در زمینه تکنولوژی کوانتوم که در یک برنامه پنج ساله گنجانده شده، این کشور را در کنار ایالات متحده، اتحادیه اروپا و روسیه قرار می‌دهد؛ هند توسعه فناوری‌ در بخش ارتباطات،کامپیوتر، رمزنگاری و ... را در دستور کار دارد.

برنامه هند برای توسعه "فناوری‌ کوانتوم"

به گزارش خبرنگار شمانیوز و به نقل از تسنیم : کشور هند بیش از یک میلیارد دلار برای بخش تکنولوژی، ارتباطات و رمزنگاری "کوانتومی" خود در نظر گرفته است.

به گفته خانم دکتر شوهینی قوس (Dr.Shohini Ghose) فیزیکدان کوانتومی و فوق تخصص علوم کامپیوتری، کوانتوم علمی است که به بررسی رفتار اتم‌ها و ذرات اساسی مانند الکترون‌ها و فوتون‌ها می‌پردازد؛ یک کامپیوتر کوانتومی با "کنترل رفتار" این ذرات عمل می‌کند؛ به طوری که نحوه عملکرد آن کاملاً با کامپیوترهای معمولی فرق می‌کند.

یک کامپیوتر کوانتومی، نسخه قوی‌تری از کامپیوترهای فعلی نیست؛ همان‌طور که یک لامپ، یک شمع پیشرفته نیست؛ شما نمی‌توانید با ساخت شمع‌های بهتر، موفق به ساخت یک لامپ شوید؛ لامپ یک تکنولوژی متفاوت بر اساس فهم عمیق‌تر علمی است. به همین ترتیب، کامپیوترهای کوانتومی نوع جدیدی از دستگاه‌ها بر اساس علم کوانتوم فیزیک هستند.

باتری‌هایی که با یک بار شارژ شدن، ده سال کار می‌کنند، دستگاه اسکنر MRI به اندازه گوشی موبایل و دستگاه معاینه پزشکی که بیماری را با یک نمونه نَفَس بیمار تشخیص می‌دهد، تنها نمونه‌هایی از دستاوردهای تکنولوژی کوانتوم خواهند بود.

به گزارش سایت "نیچر"، سرمایه‌گذاری قابل توجه هند در زمینه تکنولوژی کوانتوم که در یک برنامه پنج ساله گنجانده شده، این کشور را در کنار ایالات متحده، اتحادیه اروپا و روسیه قرار می‌دهد؛ در سال 2018، دولت امریکا برای برنامه‌های حوزه نوآوری کوانتوم، یک سرمایه‌گذاری 5 ساله به ارزش 1.2 میلیارد انجام داد؛ سال 2016 اروپا نیز 1.13 میلیارد دلار در زمینه تکنولوژی‌های کوانتوم سرمایه‌گذاری کرد؛ روسیه نیز به ارزش صدها میلیون دلار در این زمینه هزینه کرده است.

این سرمایه که در اختیار وزارت علوم هند قرار گرفته، یک جهش بسیار بلند در راستای گام‌های قبلی است؛ در سال 2018 یک برنامه تحقیقاتی در همین زمینه حدود 28 میلیون دلار در طول پنج سال دریافت کرد.

"آشوتوش شارما" معاون دپارتمان علم و تکنولوژی دهلی گفت: تحقیقات حوزه کوانتوم در کشور هند، از لحاظ تئوری بسیار قوی است اما ما نیاز به ساخت زیربناها و مراکز آزمایشی داریم؛ ما نیاز به ظرفیت‌سازی داریم. به گفته او، مرحله جدید، ناظر بر توسعه فناوری‌های کوانتوم در بخش ارتباطات، کامپیوتر، ساخت مواد و رمزنگاری خواهد بود؛ این برنامه، فعالیت دانشمندان، صنعتگران و دپارتمان‌های دولتی را هماهنگ می‌کند.

ظرفیت تحقیقات حوزه کوانتومی، برای مدت طولانی‌ای در هند، شناسایی نشده بودند؛ اکنون با توجه به بالا بردن سرمایه‌ها از سوی دولت هند، مراکز تحقیقاتی این حوزه می‌توانند فعالیت خود را گسترش داده و سهم فزاینده‌ای در آینده فناوری‌های کوانتومی در دنیا داشته باشند؛ در مجموع وزارت علوم هند شاهد افزایش 10 درصدی بودجه خود،‌ نسبت به میزان مصوب در سال اخیر بوده است.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied