شمانیوز
شما نیوز

دروغ‌های ترامپ برملا شد

حقیقت‌یاب روزنامه واشنگتن پست در گزارشی به بررسی صحت ادعا‌های جنجالی رئیس‌جمهور آمریکا علیه سازمان جهانی بهداشت پرداخت.

دروغ‌های ترامپ برملا شد

به گزارش خبرنگار شمانیوز و به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان : دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا که ظاهرا بهانه‌ای برای توجیه قصور و ناکارآمدی دولتش در مواجهه با شیوع ویروس کرونا در این کشور ندارد، این روز‌ها انگشت اتهام زنی را به سوی سازمان جهانی بهداشت نشانه رفته است.

رئیس جمهور آمریکا اخیرا اعلام کرد به دلیل همدستی سازمان جهانی بهداشت با چین در پنهانکاری در خصوص آمار واقعی مبتلایان به ویروس کووید-۱۹، کمک‌های مالی این کشور به این نهاد بین‌المللی را به حالت تعلیق درمی‌آورد. او همچنین از این نهاد بین‌المللی به دلیل تحسین شفافیت چین در ارائه اطلاعات مربوط به میزان شیوع کرونا در این کشور انتقاد کرد.

واشنگتن پست نوشت طرح چنین ادعا‌هایی از سوی ترامپ چیز تازه و عجیب و غریبی نیست. ترامپ سازمان جهانی بهداشت را متهم می‌کند که سریعا به کشور‌های دنیا در خصوص شیوع ویروس کرونا هشدار نداده است. همچنین این سازمان هیچ هشداری در خصوص احتمال سرایت این ویروس از طریق انسان نداده است.

در ادامه با ارائه یک جدول زمانی از اقدامات سازمان جهانی بهداشت در این مدت، صحت و سقم ادعا‌های رئیس جمهور آمریکا بررسی می‌شود.

واشنگتن پست نوشت: سازمان جهانی بهداشت یک نهاد وابسته به سازمان ملل است که روند تصمیم گیری به اعضای آن وابسته است. سازمان جهانی بهداشت به شدت به اطلاعات ارائه شده توسط کشور‌های عضو وابسته است و نمی‌تواند کشور‌هایی را که قادر به ارائه اطلاعات دقیق نیستند، جریمه کند.

۳۱ دسامبر ۲۰۱۹: به سازمان جهانی بهداشت درباره احتمال وجود یک ویروس جدید در چین هشدار داده شد.

در همان روز مرکز کنترل بیماری‌ها در تایوان اعلام کرد ایمیلی را به سازمان جهانی بهداشت در خصوص شایعات مربوط به مشاهده دست کم ۷ مورد ذات الریه در چین ارسال کرده است. تایوان عضو سازمان جهانی بهداشت نیست و این نهاد می‌گوید در ایمیل تایوان به سرایت این ویروس از طریق انسان اشاره‌ای نشده است. همچنین مقامات تایوان اعلام کردند با توجه به اینکه در آن زمان موردی از ابتلا به این بیماری ناشناخته در کشور خود نداشته، نمی‌توانند جزئیات دقیق و موثقی را ارائه کنند.

اما ترامپ می‌گوید اطلاعات موثقی درباره نحوه سرایت این ویروس وجود داشته و سازمان جهانی بهداشت باید فورا تحقیقاتی را در این باره آغاز می‌کرده است.

۵ ژانویه ۲۰۲۰: سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد دفتر این نهاد در چین در ۳۱ دسامبر در جریان شناسایی مواردی از ابتلا به بیماری شبیه ذات الریه در شهر ووهان قرار گرفت. هیچ موردی از سرایت بین انسانی و ابتلای کارکنان بخش سلامت در این شهر گزارش نشد.

۹ ژانویه ۲۰۲۰: سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد مقامات چین نوعی ویروس جدید با نام کرونا را شناسایی کرده‌اند که در برخی افراد سبب ایجاد علائمی شدیدتر از سرماخوردگی و آنفلوآنزا شده و در برخی دیگر با علائم خفیف بروز می‌کند. همچنین در برخی موارد این بیماری به راحتی قابل سرایت بین افراد بوده و در مواردی نه.

۱۰ ژانویه ۲۰۲۰: سازمان جهانی بهداشت دستورالعملی را جهت اقدامات احتیاطی به منظور پیشگیری از ابتلا به ویروس جدید منتشر کرد.

۱۲ ژانویه ۲۰۲۰: سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد شواهدی درباره احتمال ارتباط میان این ویروس ناشناخته و بازار غذا‌های دریایی در ووهان مطرح است. هنوز شواهد مشخص برای احتمال سرایت این ویروس بین افراد وجود ندارد.

۱۳ ژانویه ۲۰۲۰: با ثبت اولین مورد ابتلا به ویروس کرونا در تایلند، فردی که در ووهان زندگی می‌کرد، سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد هنوز نحوه آلودگی به این ویروس ناشناخته است. شواهد مشخصی برای تائید احتمال سرایت بین افراد در دست نیست.

۱۴ ژانویه ۲۰۲۰: سازمان جهانی بهداشت احتمال سرایت محدود انسان به انسان ویروس کرونا را مطرح کرد. اما شواهد مشخصی برای تائید این احتمال وجود ندارد.

۱۹ ژانویه ۲۰۲۰: سازمان جهانی بهداشت احتمال داشتن منشا حیوانی را برای ویروس کرونا مطرح کرد که از طریق تماس نزدیک قابل سرایت به انسان است.

۲۰ ژانویه: اولین مورد ابتلا به کرونا در آمریکا شناسایی شد.

۲۲ ژانویه: سازمان جهانی بهداشت براساس بررسی‌های اپیدمیولوژیک سرایت ویروس کرونا بین افراد در شهر ووهان چین را تائید کرد.

واشنگتن پست در پایان نوشت ترامپ می‌تواند بگوید که سازمان جهانی بهداشت در ابتدا به طور محکم انتقال بین انسانی ویروس کرونا را تائید نکرده است، اما باید بداند که این نهاد به شدت وابسته به اطلاعاتی است که اعضای آن در اختیارش قرار می‌دهند.

اما طرح این ادعا از سوی ترامپ که سازمان جهانی بهداشت احتمال سرایت بین انسانی ویروس کرونا را رد کرده است، صحت ندارد. سازمان جهانی بهداشت از همان ابتدا با استفاده از عبارت «شواهد مشخصی وجود ندارد» به این سوال پاسخ داد. ۱۴ ژانویه یک مقام ارشد این سازمان گفت احتمال سرایت این ویروس از طریق انسان غیرمحتمل نیست. این بیانیه درست دو هفته پس از ۳۱ دسامبر، اولین باری که سازمان جهانی بهداشت در جریان این بیماری قرار گرفت، اعلام شد.

رئیس‌جمهور آمریکا روز جمعه در پیامی که در صفحه توئیتر خود منتشر کرد، نوشت: چرا سازمان جهانی بهداشت ایمیل مقامات بهداشتی تایوان در اواخر دسامبر، که در آن نسبت به احتمال انتقال ویروس کرونا از طریق افراد هشدار داده بود، را نادیده گرفت؟ چرا سازمان جهانی بهداشت چندین ادعا را درباره ویروس کرونا مطرح کرده که همگی نادرست و گمراه کننده است.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied