شمانیوز
شما نیوز

آمریکا ظاهرش به عنوان کشور رؤیاهاست، اما جز کشتار چیزی ندارد

القدس العربی در مقاله‌ای به انتقاد از سرکوب شدید سیاه‌پوستان در آمریکا و تضییع حقوق آنان پرداخت.

آمریکا ظاهرش به عنوان کشور رؤیاهاست، اما جز کشتار چیزی ندارد

به گزارش شمانیوز و به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، روزنامه القدس العربی آمریکا را به طاعونی تشبیه کرد که جان ده‌ها میلیون انسان را در داخل و خارج این کشور گرفته است و نوشت آمریکا ظاهرش به عنوان کشور رؤیاهاست، اما جز کشتار چیزی ندارد.

«عبد الحلیم قندیل» از نویسندگان مصری در مقاله‌ای با عنوان «آمریکا طاعون است» با طرح مقدمه‌ای درباره کتاب یک رمان نویس مصری به نام «رضوی عاشور» درباره رنج و سختی آفریقایی تبار‌ها در آمریکا و با اشاره به جنایت هولناک قتل فجیع جورج فلوید به دست یک سفیدپوست سنگدل و تشریح لحظه هولناک جان دادن وی و جمله «نمی توانم نفس بکشم و خواهش می‌کنم مرا نکش» فلوید نوشت: این سفیدپوست که هفت تیر در کمر داشت و دستش را به نشانه خودبزرگ بینی در جیبش گذاشته بود؛ گویی فیلم سینمایی هالیوودی بازی می‌کرد.

مقاله نویس القدس العربی نوشت دونالد ترامپ به جای آنکه قول بدهد نژادپرستی کشنده را ریشه کن و عدالت را به عنوان شرط صلح در جامعه برقرار کند، به تهدید به قتل تظاهرکنندگان متوسل شد.

وی نوشت تبعیض در هر کشوری به نحوی صرف نظر از علل ناشی از اختلافات رنگ، مرد یا زن، دین یا طائفه وجود دارد و در هیچ کشوری نیز از بین نخواهد رفت، اما داستان نژادپرستی در آمریکا یک داستان متفاوت است و از زمان پیدایش آمریکا همراه این کشور است. آمریکا در اصل برای نابودی صد‌ها میلیون سرخ پوست به عنوان ساکنان بومی به وجود آمد. آمریکا ادعای تمدن می‌کند. زمانی هم که آمریکا استقلال پیدا کرد و دارای قانون اساسی شد رؤسای جمهور اولیه اش پرونده سرقت سیاه پوستان را نگشودند تا اینکه آبراهام لینکلن، شانزدهمین رئیس جمهور آمریکا آمد و به او لقب آزادکننده برده را دادند، اما او را در سال ۱۸۶۵ میلادی ترور کردند. او نخستین رئیس جمهور آمریکا بود که ترور شد، اما جورج واشنگتن، نخستین رئیس جمهور آمریکا در بستری نرم در سال ۱۷۹۹ مرد. جورج واشنگتن جرأت نکرد با تصمیم کنگره مبنی بر آزادی تملک برده مخالفت کند.

آمریکا همان طور که محمود درویش (نویسنده سرشناس عرب) توصیف کرده، طاعون است، زیرا ده‌ها میلیون انسان را در خارج از مرزهایش کشته است و می‌کشد و میلیون‌ها نفر را نیز در داخل این کشور کشته است و می‌کشد و این کار را پشت نقاب‌ها و رنگ و لعاب‌هایی انجام می‌دهد که ظاهرش به عنوان کشور رؤیاهاست، اما جز کشتار چیزی ندارد و تمدن سرخ پوستان را در حملات وحشیانه بی سابقه نابود کردند، بدون آنکه قطره اشکی بریزند.

آمریکایی‌های آفریقایی تبار حدود ۳۰۰ سال است که هدف وحشیگری سفید پوستان هستند البته اشکال این وحشیگری متفاوت بوده، اما همواره وجود داشته است. وحشیگری آنان یک خشونت روشمند است که با ساختار رژیم آمریکا گره خورده است و حتی در زمان باراک اوباما به عنوان نخستین رئیس جمهور آفریقایی تبار آمریکا نیز قتل سیاه پوستان به دست پلیس آمریکا به عنوان یک عادت همیشگی ترک نشد و نمونه اش نیز کشته شدن مایکل براون در سال ۲۰۱۲ میلادی در زمان اوباما بود که شبیه جورج فلوید کشته شد.

واکنش اوباما به کشته شدن فلوید گویا و بدون نیاز به شرح بود. او گفت همه رؤسای جمهور آمریکا در متوقف کردن کشتار نژادپرستانه شکست خوردند چه برسد به دونالد ترامپ، رئیس جمهور میلیاردر راستگرای نژادپرست که به برتری سفید پوستان ایمان دارد و نژادپرستان را مردم خودش و پایگاه مستحکم انتخاباتی‌اش می‌داند و تظاهرکنندگان را به کشتار و انداختن سگ‌های بی رحم به جان آنان تهدید می‌کند و به نیروهایش در پلیس و سرویس مخفی و گارد ملی وابسته به ارتش افتخار می‌کند و جنبش «انتیفا» را یک سازمان تروریستی معرفی می‌کند در حالی که این یک گروه محدود ضد فاشیسم است و آدم عاقل باور نمی‌کند چنین گروه محدودی تظاهرات گسترده‌ای راه بیاندازد و خشم مردم را در یکصد شهر آمریکا موجب شود.

مقاله نویس القدس العربی با اشاره به حمایت از قاتل به جای مجازات وی نوشت ترامپ به جای آنکه متعهد شود نژادپرستی کشنده را ریشه کن و مجازات‌های شدیدی در حق نژادپرستان برقرار و عدالت را به عنوان شرط صلح در جامعه برقرار کند- با وجود مخالفت پنتاگون پس از تیراندازی به تظاهرکنندگان و بازداشت هزاران نفر و ترساندن خبرنگاران با شلیک گلوله‌های پلاستیکی - به تهدید به قتل تظاهرکنندگان و فراخوانی نیرو‌های ارتش آمریکا و زیرگرفتن مردم با کامیون‌ها و ممنوع کردن رفت و آمد متوسل شده است.

ترامپ با شیوه فریبکاری‌اش که تصمیم گیران آمریکا در اوایل به آن عادت کرده بودند در برابر کلیسای سنت جان نزدیک کاخ سفید ایستاد و نسخه‌ای از انجیل را در حرکتی نمایشی به دست راستش گرفت و همانند یک ژنرال احمق، متکبرانه از قدرتش که از نظر او ضامن امنیت و عقب راندن افراد خشمگین است سخن گفت.

این نویسنده مصری در پایان نوشت از میان سیاه پوستان در آمریکا نیز شماری از آنان به ستارگانی تبدیل شده اند، اما اکثریت قاطع آنان در فقر و تهیدستی هستند و آمریکایی‌های آفریقایی تبار ۱۳ درصد از جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند، اما از همین ۱۳ درصد نیز ۴۰ درصد در زندان‌ها و ۳۰ درصد قربانی کرونا هستند که ترامپ در مقابله با این ویروس شکست خورد و نیز در مهار تمایلات طبقاتی و نژادپرستانه اش که شاید قربانی آن شود ناتوان مانده است.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۲ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied