شمانیوز
شما نیوز

شمانیوز گزارش می‌دهد؛

از مذاکرات وین چه خبر؟

هفته‌هاست که به خاطر انتخاباتی شدن فضای سیاسی کشور، به مذاکرات وین کمتر توجه می‌شود.

از مذاکرات وین چه خبر؟

به گزارش خبرنگار شمانیوز، هفته‌هاست که به خاطر انتخاباتی شدن فضای سیاسی کشور، توجهات کمتر به مذاکرات وین معطوف می‌شود، اما درصورتی‌که اخبار منتشرشده از مذاکرات وین نشان می‌دهد، طرفین خیلی به پیشرفت‌های قابل توجهی دست نیافته‌اند و بر سر چند موضوع به اختلاف خورده‌اند.

هرچند هایکو ماس وزیر امور خارجه آلمان مذاکرات وین را «در مرحله پایانی» توصیف می‌کند، اما همه چیز به دور ششم مذاکرات بستگی دارد. دیپلمات‌های اروپایی معتقدند در این دور، توافق حاصل خواهد شد؛ اما واقعیت این است که درباره بسیاری از مسائل حساس هنوز توافق نشده است. وضعیت سانتریفیوژهای پیشرفته ایران، رفتار ایران در منطقه و برنامه موشکی تهران و نیز تحریم سپاه و مقامات ایرانی مهم‌ترین مسائل باقی‌مانده هستند.کارشناسان معتقدند از این پس، پیشرفت مذاکره به تصمیم‌های سخت سیاسی وابسته است، البته ممکن است دورهای بعدی مذاکره برای حصول توافق لازم باشد.

ادعای گروسی و باج‌خواهی آمریکا

دور جدید مذاکرات در حالی شروع خواهد شد که اخیراً رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بدون درنظر گرفتن زرادخانه‌های مملو از کلاهک‌های هسته‌ای برخی رژیم‌های منطقه، ادعا کرد که در حل مسائل پادمانی با جمهوری اسلامی پیشرفتی حاصل نشده است.

رافائل گروسی

همچنین او ادعا کرد:‌ فقدان پیشرفت در روشن‌کردن پرسش‌های آژانس درباره صحت و تکمیل بودن اظهارنامه‌های پادمانی ایران به‌طور جدی توانمندی آژانس برای ارائه اطمینان از صلح‌آمیز بودن ماهیت برنامه هسته‌ای ایران را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

بلافاصله بعد از مطرح شدن ادعای رافائل گروسی، کاظم غریب‌آبادی واکنش نشان داد و گفت: «مواضع گروسی حاکی از رویکرد یک‌طرفه دبیرخانه آژانس در برابر تعاملاتش با ایران و نادیده گرفتن سطح همکاری و تعامل فی‌مابین است. این رویکرد می‌تواند به مانعی برای تعاملات آتی بین دو طرف تبدیل شود. گزارش آژانس با سوابق همکاری بین ایران و آژانس سازگاری و هم‌خوانی ندارد.»

وی افزود: «این گزارش، معتبر هم نیست، چرا که مبتنی بر منابع قابل اتکا نمی‌باشد؛ و همچنین متقاعدکننده نیز نیست؛ چرا که تمامی ابعاد همکاری و پیشرفت‌های حاصله را منعکس نمی‌کند. تعامل سازنده، مستلزم محیط مثبت، پرهیز از پیش‌داوری و  ابراز نگرانی‌های مصنوعی و همچنین خودداری از بزرگنمایی چند موضوع پیش پا افتاده و بی‌اهمیت می‌باشد.»

کاظم غریب آبادی

سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین در پایان تاکید کرد: «آژانس باید از هرگونه دستورکار سیاسی فاصله بگیرد و باید موضعی شفاف در برابر تهدید هسته‌ای رژیم صهیونیستی اسرائیل و غیرقابل پذیرش بودن بیرون ماندن این رژیم از معاهده عدم اشاعه و مخالفت مداوم آن با قرار دادن تمامی فعالیت‌ها و تأسیسات هسته‌ای خود تحت پادمان آژانس، اتخاذ نماید.»

آمریکا پس از طرح ادعای کذب و دروغ رافائل گروسی، به دنبال باج‌گیری در مذاکرات وین است. دولت واشنگتن با ارسال بیانیه‌ای به شورای حکام، مدعی شد که عدم همکاری ایران با آژانس، می‌تواند گفتگوها و مذاکرات ناظر بر احیای برجام را به مخاطره بیندازد. در این بیانیه که رویترز به انتشار آن پرداخت؛ ادعا شده که ممانعت از دسترسی آژانس به اطلاعات فعالیت هسته‌ای ایران، می‌تواند به طور جدی موجب پیچیده شدن بازگشت این کشور به تعهدات برجامی و لغو تحریم‌ها از سوی آمریکا شود.

با توجه به بیانیه آمریکا، به نظر می‌رسد که واشنگتن می‌خواهد از ادعاهای اخیر گروسی به عنوان ابزار فشاری برای ادامه کارشکنی‌ها علیه ایران در مذاکرات وین استفاده کند.

گره‌های مذاکرات وین

پس از اتفاقات چند روز اخیر در وین و نیز پس از سخنان مدیرکل آژانس و صدور بیانیه آمریکا، احتمال می‌رفت که گره‌های جدید در روند مذاکرات وین به وجود آید؛ طوری‌که محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور پیش از ظهر امروز در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران گفت: در مذاکرات وین، رایزنی‌های مربوط به بخش اقتصادی خیلی پیشرفت داشته، اما هنوز محدودیت‌های فروش نفت و تحریم وجود دارد.

براساس این گزارش؛ کارشناسان و تحلیلگران سیاست خارجی بعید می‌دانند به خاطر وجود برخی کارشکنی‌ها و اصرار طرف غربی به ادامه‌دار بودن بخشی از تحریم‌ها، تا پایان دولت دوازدهم شاهد احیای برجام و توافق جدید بود و حتی پیش‌بینی می‌کنند شاید دولت سیزدهم ماه‌ها این مذاکرات را برای حصول نتیجه ادامه دهد.

انتهای پیام

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied