شمانیوز
شما نیوز

«یوکیو آمانو» مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی درگذشت

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با ارسال نامه‌ای به کشورهای عضو، از فوت مدیرکل این سازمان خبر داد.

«یوکیو آمانو» مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی درگذشت

به گزارش شمانیوز و به نقل از فارس، «یوکیا آمانو» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امروز (دوشنبه) درگذشت.

خبرگزاری «رویترز» با اعلام این خبر نوشت که آژانس اتمی در نامه‌ای به کشورهای عضو این سازمان، خبر فوت آمانو را اعلام کرده است.

در بیانیه آژانس اتمی آمده است: «دبیرخانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با تاسف و اندوه عمیق فوت یوکیا آمانو دبیرکل [آژانس] را اعلام می‌کنیم. دبیرخانه [آژانس] مفتخر است که آخرین اندیشه وی در نامه استعفای خود به شورای حکام را یادآوری کند:

به لطف حمایت اعضا و تعهد کارکنان، طی دهه گذشته آژانس نتایج ملموسی را در پیشبرد هدف "اتم‌ها برای صلح و توسعه" به‌دست آورد. من از دستاوردهایمان بسیار مفتخر هستم و از اعضای آژانس نیز قدردانی می‌کنم».

آژانس انرژی اتمی همچنین اعلام کرد که پرچم‌های نماد این سازمان در کشورهای عضو، به صورت نیمه‌افراشته درمی‌آید.

خبر درگذشت آمانو در حالی منتشر شده که رسانه‌های خارجی هفته گذشته گزارش داده بودند آمانو خواستار آن است که تا پیش از ماه مارس (اسفند) سال آینده میلادی، به دلیل مشکلات جسمی سمت مدیر کلی آژانس را به فرد دیگر واگذار کند. (جزئیات بیشتر)

آمانوی ۷۲ ساله، هفته گذشته در نشست شورای حکام با موضوع پرونده هسته‌ای ایران نیز غایب بود. این دومین بار بودکه او به دلیل مشکلات جسمی نشست‌های آژانس را از دست می‌داد.

دوره رسمی مدیر کلی آمانو پایان سال ۲۰۲۱ به اتمام می‌رسید، اما تصمیم برای کناره‌گیری و اکنون خبر فوت وی، آغازگر رقابتی برای اثرگذاری بر روند انتخاب مدیر کل، آن هم در دوره‌ای که پرونده هسته‌ای ایران اهمیتی تازه یافته، خواهد بود.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied