شمانیوز
شما نیوز

فیلم دیدنی از لحظه به لحظه ردپای تمساح در دریاچه چیتگر + فیلم

تمساح 3 و نیم متری دریاچه چیتگر همه را به وحشت انداخته است و عملیات جست و جو ادامه دارد.

فیلم دیدنی از لحظه به لحظه ردپای تمساح در دریاچه چیتگر + فیلم

عملیات ویژه برای یافتن  تمساح  دریاچه چیتگر به پایان رسید.

ملکی، سخنگوی سازمان آتش نشانی گفت: عملیات گشت زنی و جستجوی تمساح توسط آتش نشانان به صورت کامل‌تر از امروز پیرامون دریاچه چیتگر آغاز شد.

 

 


آتش نشانان در محوطه پیرامونی دریاچه و محوطه ساحلی و همچنین بخشی از جنگل اطراف با استفاده از قایق، روی سطح آب را بدون ورود به آب، با در نظر گرفتن همه شرایط احتیاطی انجام می دهند.


اگر موردی از چنین حیوانی مشاهده و یا تایید شد، نسبت به صید و مهار  تمساح دریاچه چیتگر  اقدام می شود.


رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهر تهران درباره موضوع مشاهده شدن ردپای تمساح در دریاچه چیتگر توضیحاتی را ارائه داد.

 

ردپای تمساح در دریاچه چیتگر تهران

فاطمه برنا رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهر تهران درباره موضوع مشاهده شدن ردپای تمساح در  دریاچه چیتگر  تهران اظهار کرد: موضوع مطرح شده درباره مشاهده ردپای تمساح در دریاچه چیتگر تخصصی نیست، در پی این موضوع دریاچه چیتگر در حال پایش است.


او در ادامه بیان کرد: این حیوان اصلا نمی تواند در این دریاچه زندگی کند، تمساح برای استراحت و خوردن غذا باید به سطح آب و خشکی بیاید که هنوز در مشاهدات و بررسی های سازمان محیط زیست این موضوع مشاهده نشده است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهر تهران گفت: ممکن است کسی این حیوان را در این دریاچه رها کرده باشد، اما به هر حال شرایط زیستی این حیوان با این محیط سازگار نخواهد بود.

برنا با اشاره به اینکه وجود این حیوان در دریاچه چیتگر می تواند سبب بروز نگرانی هایی برای مردم شود، تصریح کرد: با وجود اینکه دریاچه چیتگر هم اکنون تعطیل است، فرصت مناسبی برای بررسی دقیق این موضوع خواهد بود.

گفتنی است، روز گذشته شنبه (۲۲ آذرماه) خبری از مشاهده شدن یک تمساح در دریاچه چیتگر مشاهده شد، که سید آرش حسینی میلانی، رئیس کمیته محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران درباره این موضوع با بیان اینکه احتمال دارد تمساح خانگی قاچاق که این روز‌ها رواج پیدا کرده، توسط یک شهروند غیرمسئول در دریاچه چیتگر رها شده باشد، تصریح کرد: شواهدی از جمله نوعی رد پا وجود دارد که باعث به وجود آمدن تردید‌هایی در وجود داشتن این حیوان در دریاچه شده است و به همین دلیل، طعمه‌گذاری‌هایی انجام شده تا اگر چنین موضوعی صحت دارد، هرچه سریع‌تر موضوع شفاف شده و امنیت شهروندان و آسایش خاطر آن‌ها فراهم شود.

 

 

بستن دریاچه چیتگر برای جستجوی تمساح 3 و نیم متری

در حالی که شهرداری تهران قضیه وجود تمساح در دریاچه چیتگر را منتفی اعلام کرده ولی عضو شورای شهر می گوید، جهت بررسی این موضوع دریاچه چیتگر  بسته شده و نیروهای آتش نشانی در حال رصد دریاچه هستند.

از روز گذشته در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی خبرهایی مبنی بر وجود یک تمساح ۳.۵ متری در دریاچه چیتگر منتشر شد و این موضوع واکنش‌های مختلفی را به همراه داشته است، هرچند در ابتدای انتشار این خبر رئیس اداره محیط زیست شهرستان تهران اعلام کرد: کسی هنوز به صورت قطعی نمی‌تواند موضوع را تایید کند ولی تصاویر منتشر شده به گمانه زنی ها درباره این موضوع دامن زد.


شهرداری تهران هم در ابتدا این موضوع را منتفی اعلام کرد؛ شینا انصاری، مدیر کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران درباره ماجرای حضور یک گونه مشکوک به تمساح در دریاچه چیتگر بیان داشت: از اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران درخواست کردیم و چند نوبت از محوطه و دریاچه چیتگر بازدید کردند و با توجه به اطلاعات علمی اینکه این گونه تمساح باشد، بعید است.

وی ادامه داد: تمساح یک جانور دوزیست است و حتما باید ساعاتی از آب بیرون بیاید و با توجه به اینکه از دو سه هفته قبل این شبهه ایجاد شده است، در نتیجه طی این مدت باید در خارج از آب هم رویت می‌شد. از طرفی تمساح در دمای زیر ۴ درجه سانتی‌گراد از بین می‌رود و در چیتگر برودت هوا از این دما به ویژه در شب کمتر است.


تمساح حتما باید ساعاتی از آب بیرون بیاید.
مدیر کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران با بیان اینکه به نظر می‌رسد گونه موجود در دریاچه اردک ماهی باشد، گفت: صورت این گونه‌ها از دور شبیه به تمساح است و احتمالا آن را با تمساح اشتباه گرفتند.


انصاری با تأکید بر اینکه باید محیط آبی دریاچه به طور کامل پایش و بررسی شود، افزود: اما دوزیست‌شناسان اعلام کردند که با توجه به برودت هوا تمساح بودن این جانور منتفی است با این حال بررسی‌های بیشتر از جانب کارشناسان در حال انجام است.


وی در پاسخ به سوالی درباره رهاسازی گونه‌های خاص در دریاچه‌های مصنوعی گفت: نگهداری از جانورانی که خانگی نیستند با قانون مغایرت دارد اما اگر کسی گونه‌ای وحشی بر فرض بچه تمساح را در اختیار دارد و امکان نگهداری از آن را نداشته و به هر دلیلی در دریاچه رها کند، غیرقانونی است و تخلف محسوب می‌شود. متولی این موضوع سازمان حفاظت محیط زیست است و در صورت بروز چنین مشکلی، باید به سازمان حفاظت محیط‌زیست مراجعه کنند تا آن‌ها کمک و راهنمایی کنند و این گونه‌های خاص به هیچ وجه نباید در حوضچه‌ها و دریاچه‌ها و استخرهای موجود در پارک‌ها و اماکن عمومی شهر رهاسازی شوند.


آغاز عملیات آتش‌نشانان برای کشف تمساح
مهدی داوری، مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی تهران هم درباره این ماجرا در صفحه شخصی خود در توئیتر اظهارداشت: تیم‌های آتش‌نشانی از چند روز گذشته عملیات جستجو در چیتگر را آغاز کرده‌اند ه تا نتیجه‌گیری نهایی این عملیات ادامه خواهد داشت.


پای شهروند غیر مسوول به ماجرا باز شد
در ادامه گمانه زنی ها پای شهروند غیر مسوول به ماجرا باز شد و سید آرش حسینی میلانی، عضو هیات رئیسه شورای شهر نیز تهران در این باره گفت: احتمال دارد تمساح خانگی قاچاق که این روزها رواج پیدا کرده، توسط یک شهروند غیرمسئول در دریاچه چیتگر رها شده باشد، شواهدی از جمله نوعی رد پا وجود دارد که باعث به وجود آمدن تردیدهایی در وجود داشتن این حیوان در دریاچه شده است.


وجود تمساح توسط 3 نفر گزارش شد
صدراعظم نوری رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر درباره این موضوع به خبرنگار فارس، گفت:‌ طی چند ماه گذشته حدود 3 نفر اعلام کرده‌اند که حیوانی شبیه تمساح در دریاچه چیتگر مشاهده کرده‌اند که البته این موضوع هنوز تأیید نشده است ولی از آنجایی که ایمنی مردم در اولویت است مدیریت مجموعه مبادرت به کنترل و بررسی این موضوع کرده که مشخص شود که آیا مسأله در حد شایعه است یا واقعیت دارد.

مشکل از 3 سال قبل است
وی افزود: سازمان آتش‌نشانی اقداماتی را آغاز کرده تا موضوع را مورد بررسی قرار دهد ولی ناگفته نماند، مدیریت سیستم حفاظتی در دریاچه اعمال کرده و این اطمینان وجود دارد که طی سه سال اخیر مشکلی ایجاد نشده است و اگر هم این موضوع صحت داشته باشد برای قبل از اعمال سیستم‌های حفاظتی است.
نوری خاطرنشان کرد: احتمال دارد که مردم هنگام تفرج به دریاچه چیتگر آمده‌اند برخی از حیوانات خانگی خود را که نگهداری آنها همزمان با بزرگ شدن حیوان مشکل است در دریاچه رها کنند واین جانور نیز از همین دسته باشد.


دریاچه چیتگر بسته شد
رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر با اشاره به اینکه در حال حاضر تعداد زیادی ماهی با انواع مختلف در دریاچه چیتگر وجود دارد گفت:‌به طور کلی اکنون به دلیل گمانه‌زنی‌ها در این زمینه و احتمال خطر ناشی از آن دریاچه چیتگر بسته شده است که هم تجهیزات و امکانات بیشتر در محل در نظر گرفته شود و هم قضیه به صورت کامل توسط مدیریت مجموعه بررسی شود.


بررسی آب دریاچه توسط متخصص آبزیان
درباره این موضوع به سراغ ناهید خداکرمی عضو شورای شهر تهران درباره موضوعی به خبرنگار فارس،‌گفت: این مسأله جزء شایعاتی است که باید حتما اثبات یا رد آن مورد بررسی دقیق قرار گیرد وجود تمساح 3.5 متری در دریاچه چیتگر یک مسأله غیرمعمول است که با سازمان محیط زیست تهران هماهنگی شده تا یک متخصص آبزیان جهت بررسی آبزیان این دریاچه اقدامات لازم را انجام دهد.


وی افزود: آبزیان داخل دریاچه شرایط بیولوژیکی ویژه خود را دارند و به نظر نمی‌اید که دریاچه خلیج‌فارس جایگاه این خزنده بزرگ باشد چرا که راه به آب‌های آزاد ندارد مگر اینکه آن را از بیرون وارد این دریاچه کرده باشند.


شایعه باید دقیق بررسی شود
این عضو شورای شهر تهران گفت: ‌از طرفی این خزنده کوچک نیست که بتوان به راحتی آن را داخل آب دریاچه انداخت لذا این موضوعی است که باید راستی‌آزمایی شود.

 


ماجرا به کجا ختم می شود؟
گمانه زنی ها درباره وجود تمساح در دریاچه خلیج فارس قوت گرفته و نیروهای آتش نشانی هم به دنبال کشف این موضوع و پیداکردن اثری از این تمساح رفته اند ولی آنچه مسلم است اینکه این دریاچه به آب های آزاد راه ندارد و چگونگی ورود تمساح به دریاچه جای سوال است. همچنین برخی از کاربران فضای مجازی ابراز نگرانی کرده که شاید نه تنها یک مورد بلکه موارد دیگری از این تمساح هم در آب دریاچه باشد. حالا باید منتظر ماند و دید سرانجام این ماجرا به کجا ختم خواهد شد.

 

جستجو برای تمساح دریاچه چیتگر

جستجو برای تمساح دریاچه چیتگر

 

منبع: رکنا

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۶ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied