شمانیوز
شما نیوز

جزئیات انفجار شدید در لبنان + آمار کشته ها

انفجار مهیبی عصر سه شنبه بیروت پایتخت لبنان را به لرزه درآورد.وزیر بهداشت لبنان اعلام کرد که تاکنون حدود ۶۴ نفر کشته و بیش از ۳۶۰۰ نفر دیگز نیز مجروح شده اند.

جزئیات انفجار شدید در لبنان + آمار کشته ها

انفجار مهیبی عصر سه شنبه بیروت پایتخت لبنان را به لرزه درآورد.وزیر بهداشت لبنان اعلام کرد که تاکنون حدود ۶۴ نفر کشته و  بیش از ۳۶۰۰ نفر دیگز نیز مجروح شده اند. در حالی که هنوز ماهیت دقیق این انفجار لبنان مشخص نشده، برخی منابع ازجمله شبکه خبری اسکای نیوز عربی انفجار بیروت را ناشی  از وقوع دو انفجار پی در پی در یک انبار مواد منفجره اعلام کردندو شبکه المیادین نیز اعلام کرد که این انفجار اقدامی تروریستی نیست.

جزئیات وقوع انفجار حاکی از آن است  که این انفجار در انبار شماره ۱۲ بندر بیروت رخ  داد  و  به فاجعه ای در پایتخت  و حومه ان منجر شد و بازتاب آن  به مناطق مختلف لبنان تا قبرس هم رسید. براساس این گزارش به نقل از منابع لبنانی، براثر این انفجار که برخی منابع از آن به دو انفجار پی در پی تعبیر کردند، شمار زیادی از افراد کشته و مجروح شده اند که وزیر بهداشت لبنان تاکنون آنها را نزدیک به ۳۰۰۰ نفر اعلام کرده است.

 

فیلم از لحظه وقوع حادثه

علاوه براین خسارت بزرگی به محل وقوع انفجار وارد شده و بیشتر ساختمان های مجاور محل وقوع انفجار تخریب شده است. «جورج کتانی» مدیرکل صلیب سرخ لبنان در این باره به المیادین گفت: روند تخلیه مجروحان و مصدومان همچنان ادامه دارد و عملیات نجات با موانع زیادی روبروست.

وی افزود: قربانیان و مصدومان این انفجار در همه خیابان ها و مناطق دور و نزدیک انفجار دیده می شوند. ما شاهد یک فاجعه بزرگی هستیم و هنوز آمار قربانیان معلوم نیست. کتانی خاطرنشان کرد: فاجعه بزرگی رخ داده و شمار قربانیان واقعا بالاست.

از سوی دیگر برخی منابع خبری لبنان از جمله شبکه خبری المیادین  با تأیید وقوع انفجار در بندر بیروت، گزارش دادند که اطلاعات اولیه نشان می‌دهد، این انفجار تروریستی نیست. میشل عون رئیس جمهوری لبنان پس از انفجار، شورای عالی دفاع این کشور را به نشست اضطراری در کاخ بعبدا دعوت کرد. حسان دیاب نخست وزیر لبنان نیز روز چهارشنبه را برای قربانیان انفجار روز عزای ملی اعلام کرد

در حالی که شبکه «سی‌ان‌ان» آمریکا از انفجار در بندر بیروت خبر داده، شبکه الجزیره قطر گزارش داد که این انفجار در نزدیکی منزل سعد الحریری، نخست‌وزیر سابق لبنان روی داده است.

1123901_909

با این حال شبکه الجزیره دقایقی بعد به نقل از منابع لبنانی گزارش داد که اطلاعات اولیه نشان می دهد انفجار در یکی از انبارهای مواد منفجره (مانند طرقه) واقع در بندر بیروت رخ داده است.

خبرگزاری فرانسه هم گزارش داده که انفجار مهیبی در بیروت رخ داده و صدای آن در سراسر پایتخت لبنان شنیده شده است.

با این حال همین خبرگزاری در خبری دیگر اعلام کرد که هنوز دلیل و محل دقیق انفجار مشخص نشده اما دفتر این خبرگزاری در مرکز بیروت براثر این انفجار به لرزه درآمده و دود غلیظی در آسمان بیروت مشاهده شده است.

تصاویر و ویدیوهای منتشر شده از محل حادثه، حکایت از آن دارد که انفجار شدید بوده و ستونی از دود به ارتفاع زیاد در آسمان دیده می‌شود.

شبکه المیادین لبنان نیز با تأیید وقوع انفجار در بندر بیروت، گزارش داد که اطلاعات اولیه نشان می‌دهد، این انفجار تروریستی نیست.

خبرنگار اسکای نیوز عربی در بیروت نیز اعلام کرد که وقوع دو انفجار پی در پی در بندر بیروت تایید شده است.

المیادین نیز از زخمی شدن صدها نفر در این انفجار خبر داد و اعلام کرد: دهها مجروح به بیمارستان های نزدیک محل وقوع انفجار منتقل شده اند.

خبرنگار این شبکه افزود: انباری که در آن انفجار رخ داده، حاوی ماده بنزین بوده است. انفجار منجر به شکسته شدن شیشه های ساختمان های مجاور در بیروت شده است.

وی با اشاره تلفات مادی شدید ناشی از انفجار در بندر بیروت در ادامه گزارش داد: نیروهای ارتش لبنان و خودروهای آمبولانس زیادی برای انتقال مجروحان این انفجار به محل حادثه رسیده اند.

همزمان شبکه خبری اسکای نیوز عربی هم در خبری اعلام کرد که خبرهایی از کشته شدن دست کم یک نفر در این انفجار مخابره شده است.

خبرنگار المیادین در فلسطین نیز در این باره گزارش داد: رسانه های اسرائیلی درباره  وجود سلاح حزب الله در بندر بیروت سخنی به میان نیاورده اند.

وی افزود: آنچه برخی سایت های وابسته به احزاب لبنانی به نقل از رسانه های اسرائیلی منتشر شده اند، ساختگی است.

براساس گزارش شبکه اسکای نیوز عربی، وزیر بهداشت لبنان در این باره گفت که انفجار ناشی از مواد منفجره بوده و شمار زخمی ها بسیار بالاست.

این شبکه همچنین اعلام کرد که «بدری ضاهر» مدیرکل گمرک لبنان اعلام کرده که در جریان این انفجار یک انبار مواد شیمیایی در بندر بیروت منفجر شده است.

 

1123914_620

واکنش آمریکا

جسیکا مک نالتی سخنگوی پنتاگون نیز در واکنش به انفجار بیروت گفت: ما تحولات انفجار در بیروت را رصد می کنیم و اظهار نظر  در این خصوص هنوز زود است.

فرماندهی مرکزی آمریکا هم در واکنش به انفجار اعلام کرد: درباره تلفات انسانی بالای انفجار بیروت نگرانیم و در حال پیگیری گزارش ها هستیم.

 

آتش سوزی همچنان ادامه دارد

خبرنگار المیادین در بیروت گزارش  داد که آتش سوزی در انبار شماره ۱۲ و جایی که انفجار رخ داده، همچنان ادامه دارد.

براساس گزارش این شبکه، روند انتقال مجروحان انفجار همچنان ادامه دارد و براثر انفجار به ساختمان های زیادی خسارت وارد آمده است.

المیادین افزود که نگرانی هایی از وقوع شمار زیاد کشته شدگان ناشی از این انفجار وجود دارد. انبار غلات در بندر بیروت براثر این انفجار به طور کامل تخریب شده است.

 

اسکای نیوز : وقوع ۲ انفجار پی در پی در بندر بیروت/ دست کم ۱۰ کشته 

شبکه خبری اسکای نیوز  عربی در خبری اعلام کرد که وقوع دو انفجار پی در پی در داخل بندر بیروت تایید شده است.

همین شبکه افزود: مدیر امنیت عمومی لبنان کشته شدن شماری از افراد در این دو انفجار را تایید کرده است.

اسکای نیوز به نقل از منابع پزشکی از کشته شدن دست کم ۱۰ نفر در این انفجارها خبر داده است.

همزمان المیادین نیز گزارش داد که آمبولانس ها همچنان در حال انتقال مجروحان هستند و محافل پزشکی از کشته شدن شماری از افراد در این انفجار خبر می دهند.

براساس گزارش این شبکه، مدیر کل گمرک لبنان اعلام کرده که ماده نیترات دلیل انفجار عظیم در بندر بیروت بوده است.

رویترز به نقل از منابع امنیتی لبنان گزارش داد دستکم در انفجار امروز ده نفر جان خود را از دست داده اند

الجزیره به نقل از مدیرکل امنیت عمومی لبنان: آنچه رخ داد به دلیل انفجار ترقه ها نبوده است، بلکه به دلیل انفجار مواد منفجره قوی بوده است که از چند سال پیش مصادره شده بود

استاندار بیروت انفجار در بندر این شهر را یک «فاجعه ملی» خواند و آن را با انفجار هیروشیما مقایسه کرد. منابع رسمی اسرائیلی اعلام کردند که اسرائیل  با آنچه در لبنان رخ داده، هیچ ارتباطی  ندارد.

 

امنیت عمومی لبنان: اطلاعات تایید شده انفجار را منتشر خواهیم کرد

مدیرکل امنیت عمومی لبنان اعلام کرد که نمی تواند تحقیقات را پیش‌بینی کرد و پس از اتمام آن، اطلاعات تایید شده این حادثه را منتشر خواهیم کرد.

به نقل از المیادین، سرتیپ «عباس ابراهیم» مدیرکل امنیت عمومی لبنان به وقوع انفجار مهیب در بندر بیروت واکنش نشان داد.

وی اعلام کرد: آنچه رخ داد به دلیل انفجار ترقه ها نبوده است، بلکه به دلیل انفجار مواد منفجره قوی بوده است که از چند سال پیش مصادره شده بود.

عباس ابراهیم تاکید کرد: نمی توان تحقیقات را پیش‎‌بینی کرد و پس از اتمام تحقیقات و تایید اطلاعات آن را منتشر و در اختیار مردم قرار خواهیم داد.

 

استاندار بیروت در پی انفجار: پایتخت، شهری فاجعه زده شده است

به نقل از الجزیره، در پی انفجاری که در مرکز بیروت رخ داد، استاندار بیروت این شهر را شهری فاجعه زده خواند.

شبکه اسکای نیوز نیز در خبری فوری از استاندار بیروت نقل کرد: تیم آتش‌نشانی مفقود شده است و ما نمی‌دانیم که نیروهای آنها کجا هستند، این انفجار شبیه انفجار هیروشیما و ناکازاکی است.

 

 

نخست وزیر لبنان: مسئولان حادثه بیروت حتما مجازات می‌شوند

نخست وزیر لبنان پس از وقوع انفجار مهیب در بندر بیروت، تاکید کرد آنچه رخ داده بدون مجازات مسئولین آن به پایان نخواهد رسید .

به نقل از روسیا الیوم، «حسان دیاب» نخست وزیر لبنان در کنفرانس خبری پس از وقوع انفجار مهیب در بندر بیروت، پایتخت لبنان بر مجازات مسئولان این حادثه تاکید کرد.

وی در تشریح حادثه غم انگیز امشب گفت: تمام لبنان دچار فاجعه شده است؛ مصیبتی که جز با اراده و ودحدت لبنانی ها نمی توان از آن عبور کرد

حسان دیاب تاکید کرد: آنچه رخ داده بدون مجازات مسئولین آن به پایان نخواهد رسید.

نخست وزیر لبنان افزود: از همه کشورهای دوست و برادر درخواست فوری دارم تا در کنار لبنان بایستند و به آن کمک کنند.

مرکز لرزه نگاری اردن: انفجار بیروت در حد زلزله ۴.۵ ریشتری بود

مرکز لرزه نگاری اردن اعلام کرد که قدرت انفجار رخ داده در بندر بیروت، به اندازه یک زلزله ۴.۵ ریشتری بود.

دکتر «محمود القریوتی» رئیس مرکز لرزه نگاری اردن وابسته به وزارت انرژی و منابع معدنی اردن، انرژی آزاد شده از انفجار امروز بیروت را «بسیار قدرتمند» توصیف کرد.

سارا عبدالله، خبرنگار و فعال لبنانی نیز در صفحه توئیتر خود نوشته است که بندر بیروت بر اثر انفجار مهیب امروز کاملاً نابود شده است. برخی منابع نیز نوشته‌اند که شدت انفجار دربرخی مناطق قبرس نیز احساس شده است

سعد حریری همه را به نجات و همبستگی با بیروت فرا خواند

نخست وزیر سابق لبنان در پیامی توئتیری اعلام کرد که دل‌ها خون شده و همه باید برای نجات این شهر و همبستگی با مردم آن همراه شوند.

«سعد حریری» نخست وزیر سابق لبنان به وقوع انفجار مهیب در بندر بیروت و کشته و زخمی شدن بیش از ۲۵۰۰ نفر واکنش نشان داد.

وی در حساب توئیتری خود نوشت: طوفانی که در بیروت آمد دل‌ها را خون کرد و همه به نجات این شهر و همبستگی با اهالی تمامی محله‌هایی که آسیب دیده‌اند فرا خوانده شده‌اند.

نخست وزیر سابق لبنان افزود: حجم خسارت ها بیشتر از چیزی است که توصیف می‌شود و زیان بالاتر کشته و زخمی شدن ده ها نفر در بیروت است. از خدا می خواهم که پایتخت و مردم ما را از تمامی بدی‌ها حفظ کند.

 

پیام تسلیت مقامات جهان به دولت و ملت لبنان

به دنبال وقوع انفجار مهیب در بندر بیروت، رؤسای مصر، اردن، قطر و قبرس در پیام‌هایی جداگانه وقوع این حادثه را به دولت و ملت لبنان تسلیت گفتند.

«عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهور مصر وقوع حادثه دردناک انفجار در بیروت را به دولت و ملت لبنان تسلیت گفت و برای مجروحان شفای عاجل و برای خانوادهای آنان صبر از خدای متعال طلب کرد.

رئیس جمهوری قبرس نیز در پیامی ضمن تسلیت به ملت و دولت لبنان، پیشنهاد کمک داد.

تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر با میشل عون، رئیس جمهوری لبنان تماس گرفته و دستور ارسال بیمارستان های سیار به بیروت را صادر کرد.

سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه و رئیس شورای اروپا نیز درخصوص ارائه کمک به لبنان در این حادثه اعلام آمادگی کردند.

وزیر خارجه انگلیس ضمن اعلام همدردی با ملت لبنان، از آمادگی کشورش برای ارائه کمک و پشتیبانی خبر داد.

محمد بن راشد آل مکتوم، حاکم دبی در پیامی جداگانه وقوع این حادثه را به ملت لبنان تسلیت گفت.

محمدعلی الحوثی، عضو شورای سیاسی یمن در توئیتی نوشت: با مردم لبنان به خاطر انفجار مهیب بیروت ابراز همبستگی می کنیم و به خانواده قربانیان تسلیت می گوییم.

ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه در واکنش به انفجار بیروت اعلام کرد که کشورش آماده کمک با هر شیوه ای است که مقامات لبنان لازم بدانند.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه برای همتای لبنانی خود میشل عون پیام تسلیت فرستاد.

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین با ملت و رهبری لبنان ابراز همدردی کرد.

مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق نیز با لبنان ابراز همدردی و اعلام همبستگی کرد و از خدای متعال خواست شفای عاجل به مجروحان این حادثه اعطا کند تا این درد غم انگیز را پشت سر بگذارند.

ولیعهد کویت نیز اعلام کرد که دستور ارائه کمک های پزشکی فوری به لبنان صادر شده است.

بیانیه حزب الله در پی انفجار بیروت/ سخنرانی سید حسن نصرالله به تاخیر افتاد/ ابراز همدردی عربستان

حزب الله لبنان در پی وقوع انفجار مهیب امروز بیروت بیانیه ای صادر کرد. سید حسن نصرالله هم سخنرانی روز چهارشنبه را به به زمان دیگری موکول کرد.

حزب االله با صدور بیانیه ای اعلام کرد: این فاجعه ملی بزرگ را به مردم شریف لبنان و خانواده های شهدا و مجروحان تسلیت عرض می کنیم.

این حزب در بیانیه خود افزود: این فاجعه دردناک و ویرانی های بی سابقه و عواقب جدی ناشی از آن، همبستگی و وحدت همگانی را می طلبد.

حزب الله در این بیانیه همچنین از نیروهای امدادرسانی، نیروهای دفاع مدنی و کادرهای پزشکی به خاطر تلاش هایشان در زمینه نجات مصدومان حادثه قدردانی کرد.

از سوی دیگر سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان هم سخنرانی خود را که قرار بود امروز(چهارشنبه) برگزار شود، به دلیل فاجعه دردناک بیروت و در پایبندی با اعلام عزای عمومی به زمان دیگری موکول کرد.

عربستان هم با مردم لبنان ابراز همدری و اعلام کرد که در پیامدهای ناشی از انفجار بیروت همراهو همدرد مردم لبنان هستیم.

 

اردوغان در گفت‌وگوی تلفنی با عون: ترکیه آماده کمک به لبنان است

رئیس جمهوری ترکیه در گفت و گوی تلفنی با همتای لبنانی خود بر آمادگی کشورش برای کمک به این کشور در زمینه های مختلف تاکید کرد.

«رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهوری این کشور بامداد امروز (چهارشنبه) با همتای لبنانی خود «میشل عون» تماس گرفته جایی که کشته شدن شماری از شهروندان لبنان در نتیجه انفجار مهیب بندرگاه بیروت را تسلیت گفته و برای زخمی های این حادثه نیز آرزوی شفای عاجل کرد.

اردوغان در گفت و گوی تلفنی با عون همچنین خاطر نشان ساخت که ترکیه آماده ارائه کمک به لبنان در زمینه های مختلف و در راس آنها در زمینه بهداشت است.

 

تاکید میشل عون بر لزوم انجام تحقیقات درباره انفجار بیروت

رئیس جمهوری لبنان تاکید کرد که فاجعه بزرگی این کشور را در بر گرفته و رهبران شماری از کشورها نیز ابراز همبستگی کردند.

رئیس جمهوری این کشور بامداد امروز (چهارشنبه) طی سخنانی در آغاز جلسه شورای عالی دفاع در رابطه با انفجار مهیب بندرگاه بیروت، اظهار داشت: فاجعه بزرگی لبنان را در بر گرفته و هدف از این جلسه نیز اتخاذ تدابیر قضایی و امنیتی ضروری، کمک به شهروندان، معالجه مجروحان و حفظ اموال است.

عون ضمن تاکید بر لزوم انجام تحقیقات در رابطه با آن چه روی داده و مشخص کردن مسئولیت طرف های مختلف به ویژه این که گزارش های امنیتی از وجود مواد آتش زا و منفجره در انبار شاهد انفجار در بندرگاه بیروت حکایت داشته، خاطر نشان ساخت که از رهبران شماری از کشورهای جهان عرب و خارجی تماس هایی برای اعلام همبستگی با لبنان در مصیبت کنونی و ارائه کمک های فوری در زمینه های مختلف دریافت کرده است.

 

شورای عالی دفاع لبنان، بیروت را شهر فاجعه‌زده اعلام کرد

شورای عالی دفاع لبنان پایتخت این کشور را به دنبال حادثه انفجار، شهر فاجعه زده اعلام کرد و خواهان برقراری حالت فوق العاده شد.

شورای عالی دفاع این کشور بامداد امروز (چهارشنبه) شهر بیروت را به دنبال وقوع انفجار مهیب منجر به کشته شدن ده ها نفر و زخمی شدن هزاران تن دیگر، شهر فاجعه زده اعلام کرد.

شورای عالی دفاع لبنان در پایان جلسه خود به ریاست «میشل عون»، رئیس جمهوری این کشور ضمن توصیه به هیئت دولت برای اعلام وضعیت فوق العاده، یک کمیته را برای مشخص کردن مسئولیت طرف های مختلف تشکیل داد.

شورای عالی دفاع لبنان همچنین تاکید کرد که برای اتخاذ تصمیم های مناسب، امروز یک جلسه فوق العاده را در کاخ ریاست جمهوری این کشور برگزار خواهد کرد.

 

وزیر بهداشت لبنان: ۶۴ کشته و بیش از ۳۶۰۰ زخمی در انفجار بیروت

وزیر بهداشت لبنان اعلام از افزایش آمار تلفات انفجار مهیب پایتخت این کشور به بیش از ۶۰ کشته و ۳۶۰۰ زخمی خبر داد.

قطر، «حمد حسن»، وزیر بهداشت لبنان بامداد امروز (چهارشنبه) اعلام کرد که به دنبال بروزرسانی آمار تلفات انفجار مهیب شهر بیروت، پایتخت این کشور، شمار قربانیان به ۶۴ کشته و بیش از سه هزار و ۶۰۰ زخمی افزایش یافته است.

 

مجروح شدن نیروهای سازمان ملل متحد در انفجار بیروت

تعدادی از نیروهای سازمان ملل متحد که برای پروژه صلح سازی در بیروت هستند نیز در پی انفجار در بیروت زخمی شدند.

نماینده موقت سازمان ملل متحد در لبنان با اعلام این خبر گفت: جراحات برخی از نیروها جدی است و نیروها برای مداوا به بیمارستان منتقل می شوند.

رئیس مأموریت صلح سازی و فرمانده نیروهای سازمان ملل در لبنان تاکید کرد: ما در این موقعیت دشوار با مردم و دولت لبنان هستیم و آماده یاری رسانی و کمک و پشتیبانی هستیم.

 

پیام بشار اسد به میشل عون در پی انفجار بیروت

رئیس جمهور سوریه در پی انفجار مهیب بیروت، پیامی به میشل عون همتای لبنانی خود ارسال کرد «بشار اسد » در این پیام گفت: از حادثه بزرگی که در بندر بیروت رخ داد، بسیار دردمند شدیم . با شما و ملت لبنان صمیمانه ابراز همدردی می کنیم و تسلیت می  گوییم.

بشار اسد افزود: تاکید می کنیم که در کنار لبنان برادر ایستاده ایم و با مردم مقاوم ان ابراز همبستگی می کنیم.

اسد افزود: همه ما اطمینان داریم که شما قادرید آثار این حادثه فاجعه بار را پشت سر بگذارید و تلفات ناشی از آن را در سریعترین زمان ممکن بازسازی کنید.

 

خسارت جدی به ساختمان نخست وزیری لبنان

عکس های گرفته شده از داخل ساختمان دولت و دفتر مرکزی نخست وزیر لبنان، نشان می دهد که خسارت های جدی در پی انفجار بیروت به این ساختمان ها وارد شده است.

ساختمان نخست وزیری حدود۱.۶  کیلومتر از محل انفجار فاصله دارد. به گفته رسانه های دولتی لبنان ، این انفجار خسارات قابل توجهی هم به کاخ بابدا ، ساختمان رسمی ریاست جمهوری لبنان نیز وارد کرده است.

 

شیخ الازهر انفجار بندر بیروت را تسلیت گفت

شیخ الازهر دکتر احمد آل طیب درپیامی به بازماندگان قربانیان انفجار بندر بیروت تسلیت گفته و با زخمی های این حادثه ابراز همدردی کرد.

واکنش شمخانی به انفجاربیروت: درکنار مردم سرافراز و مقاوم لبنان برای هرگونه کمک و مساعدت ایستاده ایم

واکنش شمخانی به انفجار لبنان: حادثه‌ انفجار در بیروت و جان باختن و مجروح شدن تعدادی از مردم عزیز لبنان را از صمیم قلب به رئیس جمهور، دولت و ملت لبنان تسلیت میگویم.

درکنار مردم سرافراز و مقاوم لبنان برای هرگونه کمک و مساعدت ایستاده ایم.

 

هشدار برای رسیدگی به کودکان در شرایط بحرانی بیروت

سازمان بین المللی امداد و نجات کودکان و نوجوانان انفجار لبنان را بزرگترین انفجار در تاریخ اخیر لبنان توصیف کرد و نسبت به بی توجهی به وضعیت کودکان در این شرایط بحرانی هشدار داد.

این سازمان عنوان کرد: ما امروز در اثر این انفجار شوکه شده ایم. ممکن است تعداد واقعی کشته شدگان هنوز مشخص نباشد اما آنچه می دانیم این است که در چنین فاجعه ای ممکن است کودکان آسیب دیده ، شوکه شده و از والدین خود جدا شوند.

در این بیانیه آمده است: بسیار مهم است که در این شرایط کودکان و خانواده های آنها به خدمات فوری، از جمله مراقبت های پزشکی و محافظت جسمی و عاطفی، دسترسی پیدا کنند.

این سازمان همچنین گزارش داد که بیمارستان ها کاملاً پر شده اند و قادر به درمان مجروحان بیشتر نیستند. این اتفاق در بدترین زمان ممکن رخ داده است و جامعه ای که تحت تاثیر بحران کرونا بوده و از وخامت اقتصادی رنج می برد را تحت تأثیر قرار داده است.

 

وزارت امور خارجه مصر از انفجار بیروت ابراز نگرانی کرد

وزارت امور خارجه مصر با صدوربیانیه ای از انفجار دربیروت شیدا ابراز نگرانی کرد.

در این بیانیه امده است : مصر با دقت جزییات مربوط به این حادثه را دنبال می کند و برای پیدا تماس های لازم را با مسولان لبنان خوهد داشت.

وزارت خارجه مصر همچنین آورده است :درحال بررسی هستیم که در این شرایط حساس چگونه به لبنان کمک کنیم.

 

وزارت بهداشت عراق از اعزام تیم پزشکی به لبنان خبرداد

وزارت بهداشت عراق خبرداد که یک تیم پزشکی و کمک های پزشکی را به لبنان  اعزام می کند.

وزارت بهداشت عراق آورده است که یک تیم پزشکی جراحی چند رشته ای با کمک های پزشکی و دارویی  فردا برای حمایت از مردم لبنان اعزام خواهد کرد.

 

تخریب سفارت فنلاند در بیروت

نخست وزیر فنلاند در توییتر اعلام کرد که ساختمان سفارت فنلاند در پی انفجار بیروت کاملا ویران شده است.

سانا مارین انفجار بیروت را خبری تکان دهنده توصیف کرد.وی با ابراز تاسف از این فاجعه با بازماندگان این فاجعه ابراز همدردی کرد.

روسای جمهوری الجزایر و تونس حادثه انفجار بیروت را به مردم و دولت لبنان تسلیت گفتند

عبدالمجید تبون و قیس سعید، روسای جمهوری الجزایر و تونس در پیام های جداگانه پس از حادثه انفجار مهیب در بیروت، پایتخت لبنان، به مردم و دولت این کشور تسلیت گفتند.

 

رئیس مجلس ایران انفجار بیروت را تسلیت گفت

محمد باقرقالیباف درپیامی توییتری انفجار بیروت را به مردم ،دولت، پارلمان و حزب الله لبنان تسلیت گفت.

رییس جمهور لبنان خواستار اعلام وضعیت اضطراری ۲ هفته ای در بیروت شد

در پی انفجار بیروت رییس جمهور لبنان خواستار اعلام وضعیت اضطراری دو هفته ای در بیروت شد.

میشل عون تاکید کرد: پس از انفجار گسترده در پایتخت  باید وضعیت اضطراری به مدت دو هفته در این کشور اعلام شود.

عون در اظهارات منتشر شده در حساب کاربری توییتر ریاست جمهوری عنوان کزد: این غیرقابل قبول است که ۲،۷۵۰ تن نیترات آمونیوم به مدت شش سال بدون اقدامات ایمنی در یک انبار ذخیره شود و عهد کرد که مسئولان این امر با شدیدترین مجازات ها روبرو می شوند.

 

ابراز همدردی مرکل و نخست وزیر استرالیا با مردم لبنان

صدراعظم آلمان با ابراز همدردی با مردم لبنان، اعلام کرد که آلمان آماده کمک به مردم بیروت است.

آنجلا مرکل با اشاره به تصاویر و گزارش های رسیده از انفجار بیروت گفت:  ما با این عزیزان همراه هستیم و برای مجروحان آرزوی  بهبودی می کنیم. ما به لبنان کمک های خود را ارائه خواهیم کرد.

بنابراین گزارش نخست وزیر استرالیا نیز در یک پیام توییتری حمایت خود از مردم لبنان را اعلام کرد.

وی نوشت : صحنه های وحشتناک انفجار بزرگ بیروت تکان دهنده است. قلب ما با کسانی است در این فاجعه گرفتار شده اند. وی با جامعه لبنانی های مقیم استرالیا که منتظر شنیدن خبری از عزیزانشان هستند نیز ابراز همدردی نمود.

 

استعفای یکی از نمایندگان پارلمان لبنان

یکی از نمایندگان دروز پارلمان لبنان ضمن اعلام استعفای خود، از وضعیت کنونی این کشور و عملکرد نهادهای آن ابراز نارضایتی کرد.

«مروان حماده»، عضو مجلس نمایندگان لبنان از فراکسیون حزب سوسیالیست ترقی خواه بامداد امروز (چهارشنبه) در گفت و گوی زنده با شبکه خبری «العربیه» عربستان سعودی، استعفای خود از مجلس را اعلام کرد.

این نماینده اقلیت دروز در پارلمان لبنان که در رابطه با انفجار خونین بندرگاه بیروت صحبت می کرد، از وضعیت کنونی این کشور و همچنین عملکرد نهادهای آن ابراز نارضایتی نمود.

 

ترامپ، انفجار بیروت را «حمله وحشتناک» خواند

رئیس جمهوری آمریکا ضمن ابراز تاسف در قبال انفجاری که در پایتخت لبنان به وقوع پیوست، بر آمادگی کشورش برای کمک تاکید کرد.

«دونالد ترامپ»، رئیس جمهوری آمریکا بامداد امروز (چهارشنبه) در آغاز کنفرانس خبری روزانه خود در کاخ سفید در رابطه با اقدامات دولت این کشور در مقابله با نسل جدید ویروس کرونا (کووید-۱۹)، انفجار مهیب در بندرگاه شهر بیروت، پایتخت لبنان را یک حمله وحشتناک خواند و برای کشته شدن ده ها نفر و زخمی شدن هزاران تن دیگر در نتیجه آن نیز، با این کشور ابراز همدردی کرد.

ترامپ در این باره اظهار داشت: آمریکا آماده کمک به لبنان است؛ ما رابطه بسیار خوبی با ملت لبنان داریم و برای کمک آن جا خواهیم بود.

رئیس جمهوری آمریکا ضمن تاکید بر این که به نظر می رسد انفجار بیروت یک حمله وحشتناک است، اعلام کرد که با مسئولان نظامی کشورش در این رابطه صحبت کرده و آنها بر این باور هستند که آن چه روی داده، یک حمله با یک نوع بمب بوده است.

 

گزارش سی ان ان از انفجار بیروت؛صحنه های آخر الزمانی یادآور فاجعه هیروشیما

انفجار شدیدی که در بیروت رخ داده است منجر به زخمی شدن هزاران نفر و کشته شدن حداقل ۷۳ نفر شده است .صدای این انفجار تا قبرس یعنی صدها کیلومتر دورتر از بیروت هم شنیده شده است و این انفجار  زمین لرزه ای به بزرگی ۳.۳ ریشتر در پایتخت لبنان ایجاد کرد.

گزارش های متناقضی درمورد دلیل و چرایی این  انفجار وجود دارد. ابتدا آتش سوزی بزرگ در انبار مهمات آتش نشانی در نزدیکی بندر بیروت عامل انفجار اعلام شد. بعد از آن  گفته شد که انفجار در پی منفجر شدن انبار مواد منفجره رخ داده است اما جزئیات بیشتری  ارائه نشده است.

نخست وزیر لبنان تاکید کرد که درباره این انفجار تحقیق می کند.

وی گفت:افشاگری هایی درباره این انبار خطرناکی که از سال ۲۰۱۴ وجود داشته است اعلام خواهد شد.

وی در بیانیه تلویزیونی خاطر نشان کرد:  مسئولین این امر باید هزینه آنچه اتفاق افتاده است را بپردازند.

به گزارش سی ان ان: در پی این انفجار  که  در  ساعت ۶ بعد از ظهر به وقت محلی اتفاق افتاد، ابری قرمز فضا را پر کرد.  تیم های آتش نشانی با شتاب به صحنه حادثه آمدند و سعی کردند آتش را خاموش کنند.

یک شاهد عینی صحنه ها ی این فاجعه را  آخرالزمانی توصیف کرد.

مروان اباود ، فرماندار بیروت هم گفت که این صحنه ها  او را به یاد فاجعه هیروشیما و ناکازاکی می اندازد.

وی تاکید کرد: در زندگی ام تاکنون خرابی و فاجعه ای  در این مقیاس تخریب ندیده ام و این یک فاجعه ملی است.

به گزارش سی ان ان،  این انفجار در یک زمان پر تنش در تاریخ سیاسی  لبنان رخ می دهد. در روز جمعه ، یک هیئت از سازمان ملل متحد حکمی در مورد ترور نخست وزیر پیشین، رفیق حریری در سال ۲۰۰۵ صادر کرد. اقدامی که بسیاری می گویند منجر به تنش های فرقه ای می شود. این کشور همچنین در یک رکود اقتصادی قرار دارد و بیکاری و نرخ ارز و نرخ فقر بالای ۵۰ درصد اقتصاد را تحت تاثیر قرار داده است.

نخست وزیر لبنان در بیانیه تلویزیونی خود این انفجار را فاجعه  توصیف کرد. وی با اعلام فراخوان اضطراری از همه کشورهایی که دوست این کشور هستند خواست تا در کنار لبنان  بایستند و به آنها کمک کنند تا زخمهای عمیق شان را بهبود بخشند.

 

کشته شدن حداقل یک استرالیایی در بیروت

نخست وزیر استرالیا اعلام کرد که حداقل یک استرالیایی در انفجار بیروت کشته شده است.

اسکات موریسون با اعلام این خبر گفت: ساختمان سفارت استرالیا به طور قابل توجهی خسارت دیده است.وی همچنین در پیام توییتری با مردم لبنان برای ابراز همدردی کرد.

 

وزیر بهداشت لبنان از افزایش آمار تلفات انفجار بیروت خبر داد/ با یک فاجعه واقعی روبرو هستیم

وزیر بهداشت لبنان گفت: شمار تلفات ناشی از انفجار گسترده در پایتخت بیروت در روز سه‌شنبه به ۷۸ رسیده است.

حمد حسن، وزیر بهداشت لبنان در گفتگو با رویترز تایید کرد که بیش از چهار هزار نفر نیز در این انفجار زخمی شده اند.

به گفته وی، بسیاری از افراد تاکنون مفقود شده اند. مردم در مورد عزیزان خود از اورژانس سؤال می کنند و جستجو در شب دشوار است زیرا برق وجود ندارد.

وی افزود: ما با یک فاجعه واقعی روبرو هستیم و برای ارزیابی میزان خسارت ها به زمان نیاز داریم.

وزیر بهداشت لبنان پیش از این در اظهارات تلویزیونی گفته بود که بیش از ۷۰ نفر کشته شده اند.

 

الکاظمی در گفت‌وگو با دیاب: عراق یک هواپیمای حامل کمک‌های پزشکی به لبنان می‌فرستد

نخست وزیر عراق از تصمیم کشورش برای ارسال یک هواپیمای حامل کمک های پزشکی به لبنان برای همدردی با مردم این کشور خبر داد.

دفتر اطلاع رسانی «مصطفی الکاظمی»، نخست وزیر این کشور بامداد امروز (چهارشنبه) با صدور بیانیه ای اعلام کرد که با همتای لبنانی خود «حسان دیاب» تماس گرفته و در این گفت و گوی تلفنی نیز به ابراز همبستگی، تسلیت و همدردی همه شهروندان کشورش با ملت لبنان در پی حادثه دردناک انفجار در بندرگاه شهر بیروت، پایتخت این کشور پرداخته است.

بنا بر آن چه در این بیانیه آمده، نخست وزیر عراق ضمن تاکید بر این که کشورش در این مصیبت بدون تاخیر در کنار لبنان خواهد بود، خاطر نشان ساخت که دولت وی تصمیم گرفته یک هواپیمای حامل کمک های پزشکی فوری را به لبنان بفرستد تا مشارکت خود در مصیبت مردم این کشور را ابراز کند.

دیاب نیز به نوبه خود ضمن تشکر از الکاظمی، از مواضع همیشگی عراق در راستای منافع لبنان وملت آن و روابط تاریخی میان دو کشور قدردانی کرد.

این در حالی است که نخست وزیر عراق پیشتر نیز در بیانیه کوتاهی ضمن ابراز همبستگی دولت و ملت کشورش با دولت و ملت لبنان در پی وقوع انفجار مهیب در شهر بیروت که بیش از ۷۰ کشته و نزدیک به چهار هزار زخمی بر جای گذاشت، بر آمادگی عراق برای ایستادن در کنار ملت لبنان در مصیبت کنونی خود تاکید کرد.

 

اسکای نیوز: ۵ نکته درباره انفجار بیروت

یک متخصص مواد منفجره با ارجاع به اظهارات شاهدان عینی و فیلم های ویدئویی منتشر شده، ۵ نکته مهم درباره انفجار بیروت را توضیح می دهد.

کریس هانتر گفت: فقط با چند ثانیه فیلم و شهادت شاهدان عینی، کارشناسان مواد منفجره می توانند علائم را بررسی و علت انفجار را کشف کنند.

۱-  دود سفید ، صورتی و قرمز است ، یعنی بعید به نظر می رسد که انفجار ناشی از تفنگ یا مهمات باشد.

وقتی یک انفجار رخ می دهد ، معمولاً دو نوع دود ، سیاه یا سفید تولید می شود. اگر دود سیاه رنگ باشد، یعنی مواد منفجره نظامی یا بمب های تروریستی استفاده شده است.

دود سفید ناشی مواد منفجره ضعیف است. رنگ قرمز هم نشان دهنده شعله های آتش است. به این معنی که چیزی آتش گرفته است. البته این رنگ می تواند از گرد و غبار موجود در منطقه هم باشد.

۲. در یک انفجار لازم نیست که حتما مواد انفجاری وجود داشته باشد. مخلوطی از گرد و غبار و اجسام  قابل اشتعال هم می تواند منفجر شود.

۳. رئیس امنیت داخلی لبنان گفت: منطقه دارای انباشت مواد بسیار انفجاری بوده  است اما نه مواد منفجره- حال تفاوت چیست؟ این یعنی موادی وجود دارد که وقتی محرکها مورد نیاز وجود داشته می توانند در شرایط خاصی منفجر شوند. مثلا کپسول اکسیژن و بنزین قابل انفجار هستند اما مواد منفجره نیستند اما می توانند در اثر برخی عوامل بیرونی منفجر شوند.

۴- تیمی از آتش نشانان در صحنه و بعد از انفجار ناپدید شدند. لذا ما با یک انفجار گسترده روبرو بوده ایم.نشانه ها می گویند که  بخشی از  مواد منفجره هنوز از نظر فنی دست نخورده است اما در حال سوختن است.

۵- بیروت  یک شهر پر خطر

به گفته این کارشناس، بیروت شهری بسیار پرجمعیت است که حمل و نقل عمومی محدود و جاده های محدودی دارد. تراکم جمعیت بالاست و همه این ها کمک رسانی را مشکل کرد و باعث شد آسیب دیدگان با چالش روبرو شوند.

 

ابراز همدردی جو بایدن با مردم لبنان و درخواست کمک فوری ترامپ و جامعه بین‌الملل

نامزد حزب دمکرات در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ضمن ابراز همدردی با مردم لبنان، خواهان از دولت کشورش و جامعه بین الملل درخواست کرد که بی درنگ به زخمی های حادثه انفجار کمک کنند.

«جو بایدن»، نامزد نهایی حزب دمکرات در انتخابات ریاست جمهوری سال جاری آمریکا بامداد امروز (چهارشنبه) در پیامی در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی توییتر در واکنش به انفجار روز سه شنبه در بندرگاه شهر بیروت، پایتخت لبنان نوشت: دعاها و دل های ما با ملت لبنان و قربانیان انفجار هولناک در بیروت است.

بایدن در ادامه پیام توییتری خود همچنین دولت «دونالد ترامپ»، رئیس جمهوری آمریکا و نامزد نهایی حزب جمهوری خواه در انتخابات ریاست جمهوری اوایل نوامبر آینده و جامعه بین الملل را ترغیب کرد که بی درنگ به هزاران زخمی حادثه انفجار بیروت کمک کنند.

 

انفجار بیروت؛ ۴۸ کارمند سازمان ملل و ۲۷ عضو خانواده‌های آنها زخمی شدند

معاون سخنگوی دبیرکل سازمان ملل از زخمی شدن ده ها تن از کارمندان سازمان و اعضای خانواده های آنها در نتیجه انفجار مهیب پایتخت لبنان خبر داد.

قطر، «فرحان حق»، معاون سخنگوی «آنتونیو گوترش»، دبیرکل سازمان ملل متحد بامداد امروز (چهارشنبه) اعلام کرد که انفجار مهیب روز سه شنبه در بندرگاه شهر بیروت، پایتخت لبنان، در میان کارمندان این سازمان و اعضای خانواده های آنها، در مجموع ۷۵ زخمی بر جای گذاشته است.

حق در گفت و گو با الجزیره در این باره اظهار داشت: ۴۸ تن از کارمندان سازمان ملل، ۲۷ تن از اعضای خانواده های آنها و سه تن از مهمانان آنها در نتیجه انفجار بیروت زخمی شدند.

 

انفجار بیروت؛ ۵ نفر در سفارت هلند زخمی شدند

نخست وزیر هلند از زخمی شدن شماری از افراد در سفارتخانه کشورش در لبنان در نتیجه انفجار مهیب پایتخت این کشور خبر داد.

روسیه، «مارک روته»، نخست وزیر هلند بامداد امروز (چهارشنبه) اعلام کرد که در نتیجه انفجار مهیب روز سه شنبه در بندرگاه شهر بیروت، پایتخت لبنان، پنج نفر در سفارتخانه کشورش در این شهر زخمی شدند.

روته در واکنش به انفجار خونین بیروت که نزدیک به ۸۰ کشته و بیش از چهار هزار زخمی بر جای گذاشته، تاکید کرد که هلند با مردم لبنان ابراز همبستگی می کند.

 

واکنش پنتاگون به سخنان ترامپ: هیچ نشانه‌ای از حمله به بیروت نیست

مقامات وزارت دفاع آمریکا با سخنان رئیس جمهوری این کشور مخالف هستند و می گویند هیچ نشانه ای از حمله به پایتخت لبنان نیست.

باربارا استار، رایان براون و نیکی کارواجال، سه مقام وزارت دفاع آمریکا بامداد امروز (چهارشنبه) تایید کردند که هیچ نشانی از حمله در انفجار بیروت دیده نشده است.

این در حالی است که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا پیشتر در جلسه پرسش و پاسخ با خبرنگاران در کاخ سفید گفته بود: این یک حمله بود.

چند مقام وزارت دفاع که خواستند نامشان فاش نشود نیز به سی ان ان گفتند که آنها نمی دانند ترامپ درباره چه چیزی صحبت می کند.

گفتنی است که تا این لحظه گزارش های متناقضی در مورد علت انفجار بیروت وجود دارد با این حال مقامات لبنانی این انفجار را حمله اعلام نکرده اند.

 
تکمیلی : 

 

اخباری از انفجار مهیب در بیروت، پایتخت لبنان

سایت العهد لبنان از شنیده شدن صدای انفجار مهیب در منطقه الجمیره در بیروت خبر داد.

دو انفجار قوی با تفاوت 15 ثانیه رخ داد که ساکنان فکر کردند زمین لرزه بوده و بسیاری از شیشه‌های ساختمان‌های منطقه و خودروها فروریخت.

خبرنگار اسپوتنیک می‌گوید، این حادثه در بندر بیروت روی داده که به علت تی‌ان‌تی موجب آتش‌سوزی شده است. این انفجار مصدومانی نیز داشته است.

به گفته این خبرنگار، یک خبرنگار برجسته عراقی که دفتر شبکه رسانه‌ای عراق را اداره می‌کرد به شدت در انفجار بندر بیروت زخمی شده است.

خبرنگار اسپوتنیک تاکید کرد: امین ناصر مدیر دفتر شبکه رسانه‌ای عراق (نیمه دولتی) در اثر این انفجار که زیر دفتر شبکه روی داده زخمی شده است. ناصر در صدای ضبط شده‌ای به خبرنگاران عراقی خبر مصدومیتش را در پی انفجار داده است.

خبرگزاری آناتولی نیز گزارش داد که انفجار شدید در نزدیکی خانه سعد حریری، نخست وزیر سابق لبنان در مرکز بیروت رخ داد.

 

انفجار بیروت ناشی از یک محموله نیترات آمونیوم بوده است

مدیرکل گمرک‌ها در بیروت:

این انفجار در یک محموله‌ای از ماده نیترات آمونیوم رخ داده که از لبنان می‌گذشته است و به دلیل اختلافات میان طرف‌های معامله که افرادی غیرلبنانی بودند، این محموله در بندر توقیف شده بود.

مدیر گمرک‌ها مقصد و مبدأ این محموله را اعلام نکرد و گفت: ما اسناد را بررسی خواهیم کرد.

در همین حال، عباس ابراهیم، مدیرکل امنیت کل لبنان اعلام کرد: به نظر می‌رسد که این انفجار در مخزن مواد به شدت منفجره که از سال‌ها قبل مصادره شده بودند، رخ داده است.

 

نخست‌وزیر لبنان انفجار ۲۷۵۰ تن نیترات آمونیوم در بندر بیروت را تأیید کرد (اِی.اف‌.پی)

بر اساس تازه‌ترین آمار بر اثر انفجار دیروز در بیروت  تاکنون ٧٨ تن کشته و ۴٠٠٠ نفر مجروح شده‌اند

 

قالیباف: ایران آماده هرگونه همکاری و کمک‌ انسان‌دوستانه به لبنان است

نطق پیش از دستور رئیس مجلس:

حادثه رخ داده را به مردم، پارلمان لبنان و همچنین سید حسن نصرالله تسلیت عرض می‌کنیم.

ایران مثل همیشه آماده کمک و یاری است.

از هلال احمر می‌خواهیم برای کمک در بیروت حضور پیدا کند.

 

شبکه خبری العربیه گزارش داد که همسر و دختر نخست‌وزیر لبنان در انفجار امروز زخمی شدند.
 
شبکه خبری العربیه گزارش داد که همسر و دختر «حسان دیاب» نخست‌وزیر لبنان در انفجار امروز زخمی شدند.بر اساس این گزارش، شماری از مشاوران دیاب نیز در این انفجار آسیب دیده‌اند.این انفجار به کاخ بعبدا که محل اقامت رسمی رئیس‌جمهوری لبنان است نیز آسیب رسانده است.

 

منابع : شفقنا / ایسنا

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۴ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied

  • مهدی

    لبنان قوی باش تو سرزمین روزهای سختی روزهای 15سال جنگ داخلی روزهای صبرا وشتیلاوتل زعتر اما توسرزمین رویاهای خاورمیانه هم هستی سرزمین عروس خاورمیانه

  • ناشناس

    واااایی‌چه‌انفجاری ‌!!!!!!! امیدوارم ‌عامل‌این‌انفجارپیدابشه