شمانیوز
شما نیوز

آغاز روند کاهشی نرخ خودرو از امروز / سقوط قیمت ها در راه است؟

مجلس گام اول را برای لغو ممنوعیت واردات خودرو برداشت. دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در این مورد توضیح داد: با اجرای طرح آزادسازی واردات خودرو بازار ساماندهی و قیمت خودروهای خارجی در بازار شکسته می‌شود.

آغاز روند کاهشی نرخ خودرو از امروز / سقوط قیمت ها در راه است؟

بازار خودرو یک هفته‌ای می‌شود که آرام است. از هفته گذشته تاکنون قیمت خودرو پلکانی ارزان شد. البته این ارزان شدن قیمت خودرو برای برخی از فروشندگان جای سوال بود. چرا که بازار خودرو نسبت به این نوسان‌ قیمت ارز تغییر رفتار نداشت!

حالا فعالان بازار خودرو می‌گویند ارزان شدن خودروهای ایرانی و خارجی در طول این مدت دو دلیل داشته است. نخست روند کاهشی قیمت دلار در بازار ایران و دوم برنامه تازه دولت در طرح ساماندهی خودرو است که در روند کاهشی قیمت‌ها بی‌تاثیر نبوده است!

وعده وزیر صمت عملی شد؟

عده‌ای از کارشناسان علت عدم تغییر رفتار بازار خودرو را مربوط به سخنان اخیر فاطمی امین، وزیر صمت می‌دانند. او به مردم وعده داده بود که بازار خودرو را رقابتی خواهد کرد. هنوز دو هفته از حضور او در خیابان سمیه نمی‌گذرد که نمایندگان مجلس طرح «آزادسازی واردات خودرو» را به فاز نهایی رساندند! هر چند که او هنوز اظهارنظر رسمی درباره واردات خودروهای خارجی به کشور نکرده است.

 

حالا فعالان بازار خودرو از این تصمیم نمایندگان شوکه هستند و می‌گویند روند کاهشی قیمت خودرو از امروز آغاز شده است!

خودروهای خارجی ارزان می‌شوند

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با اشاره به پیش‌بینی خود از وضعیت بازار گفت: چنانچه با رای نمایندگان و همچنین نظر مساعد شورای نگهبان، طرح ساماندهی خودرو اجرا شود، بلاشک قیمت خودروهای داخلی و خارجی در آینده افت شدیدی دارد. چرا که با اجرای این طرح به سمت تنظیم و تعادل‌سازی در بازار پیش می‌رویم!

مهدی دادفر توضیح داد: در این طرح باید رابطه‌ای بین تولید و واردات تعریف شود. قطعا با آزادسازی واردات خودرو پیش‌بینی می‌شود قیمت خودروهای خارجی حداقل ۳۰ درصد کاهش پیدا ‌کند.

حالا بخشی از دغدغه واردکنندگان اصلاح برخی از بندهای این طرح است. دبیر انجمن واردکنندگان با اشاره به این موضوع بیان کرد تبصره دو این ماده مربوط به اعمال نظر شورای رقابت در موضوع ورود خودرو به کشور است. در این ماده آمده است که «سقف تعداد خودروهای مجاز وارداتی، هر شش ماه یک بار توسط شورای رقابت و بر اساس میزان کمبود عرضه نسبت به تقاضای موثر خودروی سواری طی یک سال گذشته تعیین می‌شود.» چنانچه این بند توسط نمایندگان مجلس تغییر نکند، ممکن است دوباره به انحصار بازار دامن بزند!

دادفر ادامه داد: با واردات خودرو، خودروسازان یقینا به دنبال افزایش تولید هستند و ممکن است این رقابت در بخش خدمات پس از فروش از قبیل فروش اقساطی با کیفیت نمایان شود.

مردم برای خرید دست نگه داشتند!

بررسی‌ها نشان می‌دهد از هفته گذشته تاکنون تقاضا برای خرید خودرو فروکش کرده است و عده‌ای از مردم برای خرید خودرو دست نگه داشتند.

سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو هم گفته بود: «قیمت خودرو همسو با روند نرخ ارز تغییر می‌کند و حالا با کاهش نرخ ارز، قیمت خودرو روند نزولی دارد.»

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied