شمانیوز
شما نیوز

گفت و گوی گسترش نیوز با نایب‌ رئیس کارگروه استخراج انجمن فناوران زنجیره بلوک:

زباله‌ های الکترونیکی که صنعتگران ایرانی می‌خرند!

با رونق صنعت استخراج ارزهای دیجیتال چینی‌ها زرنگی کردند و در اقدامی ناجوانمردانه دستگاه‌های استخراج رمز ارز از رده خارج شده خود را که در حقیقت زباله الکترونیک است را به تجار ایرانی می‌فروشند.

زباله‌ های الکترونیکی که صنعتگران ایرانی می‌خرند!
 
در روزهایی که صنعت استخراج رمز ارز با چالش‌های بسیاری مواجه است و منتظر پایان ممنوعیت استخراج در مهرماه هستیم، خبر ورود گسترده دستگاه‌های استخراج رمز ارز چینی برایمان خوش آیند نبود. علی قریب نایب‌رئیس کارگروه استخراج انجمن فناوران زنجیره بلوک در گفتگو با گسترش نیوز گفت: تعداد خیلی زیادی از این دستگاه‌ها وارد کشور شده‌ است و بیش از ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ دستگاه‌های استخراج رمز ارز از چین به ایران آمده است. این دستگاه‌های استخراج رمز ارز استوک و از رده خارج هستند. تجار این دستگاه‌ها را وارد کشور می‌کنند اما بر اساس قوانین گمرک کالای دست دوم نباید وارد کشور شود و تجار تنها اجازه واردات کالاهای نو و آکبند را دارند.

قریب

چین زباله‌های الکترونیک خود را به ایران می‌فروشد

قریب اظهار کرد: پیش از سال ۱۳۹۵ مردم شناخت کافی نسبت به بحث استخراج رمز ارز نداشتند. تمامی دستگاه‌ها در کشور آکبند بودند. با رونق این صنعت چینی‌ها زرنگی کردند و در اقدامی ناجوانمردانه دستگاه‌های استخراج رمز ارز از رده خارج شده، خود را که در حقیقت زباله الکترونیک است را به تجار ایرانی می‌فروشند. به واسطه افزایش تقاضا از سوی گروه‌های مختلف خرید در داخل کشور افزایش پیدا کرده است. قیمت دستگاه‌های استخراج رمز ارز حدوداً ۲ تا ۳ دلار هستند. زمانی که سرمایه‌گذاری این دستگاه را وارد می‌کند، نهایتاً ۵۰ دلار و به صورت انبوه و کیلویی وارد می‌شود. حدود ۲ هزار دستگاه وارد شده است. این دستگاه از ۵۰ دلار به ۱۹۰ دلار و درنهایت با ۲۵۰ دلار فروخته می‌شود. این وسط دلال‌ها سود زیادی را دریافت می‌کنند و کسی که این دستگاه‌ها رو می‌خرد، علم کافی ندارد. افراد انتظار دارند، این دستگاه حداکثر یک سال تا دو سال برایشان کار کند؛ در حالی که هیچ تضمینی برای دستگاه وجود ندارد.

مردم را ترغیب به کار قانونی کنیم

وی افزود: دستگاه‌های چینی از بعد توانی و هش ریت دیگر توانی برای کار ندارند. در ایران رگلاتوری مشخصی نداریم و به این واسطه واردات این قضیه سهل‌الوصول نبود. با توجه به نگاه زاویه‌داری که از سوی ارگان‌های حکومتی شکل گرفت، واردات غیررسمی ایجاد شد. باید شرکت‌های ماینر در داخل ایران نمایندگی داشته باشند و دستگاه‌ها را با قیمت مناسب تحویل دهند. دولت باید این کار را انجام دهد تا تحت نظارت دولت و حکومت دستگاه‌ها وارد شوند. همچنین باید ضمانت از سوی نمایندگی باشد. با این کار شاهد تأثیر مثبت بر صنعت استخراج خواهیم بود و مردم ترغیب به کار قانونی می‌شوند.

عرضه کثیف دستگاه‌های ماینر در ایران

نایب‌رئیس کارگروه استخراج انجمن فناوران زنجیره بلوک تأکید کرد: سودجویان زیادی از این شرایط سود می‌برند، اگر این دستگاه‌ها را از نزدیک ببینید، شاهد دستگاه‌هایی هستیم که به شدت کثیف هستند. تارعنکبوت، تخم سوسک، آشغال و هزاران آلودگی دیگر در این دستگاه‌ها مشاهده می‌شود. متأسفانه به واسطه تقاضایی که شکل گرفته است، عرضه کثیف در ایران به وجود آمده است.

فرافکنی وزارت نیرو این شرایط را ایجاد کرد

قریب خاطرنشان کرد: وزارت نیرو به واسطه ناکارآمدی خود فرافکنی کرد و همه کم و کاست خود را در حوزه برق بر سر ماینرها انداخت. از ابتدا که کمبود برق در کشور داشتیم، بحث استخراج ممنوع شد و کلیه ماینرهایی که جواز داشتند، فعالیت خود را متوقف کردند، چرا باز هم مشکل کمبود برق در کشور وجود دارد؟ با فرافکنی دردها دوا نشد و در این شرایط است که دستگاه‌های ناتوان چینی به وفور وارد کشور شدند. از ابتدای خیابان خاوران تا مشهد دشت‌هایی است که می‌توانیم نیروگاه‌های خورشیدی داشته باشیم. منبع دوم گاز جهان هستم، دانشمندان زیادی در حوزه صنعت برق داریم که می‌توانند ایران را هاب استخراج رمز ارز کنند.

چرا صنعت‌گر ما باید زباله الکترونیک بخرد؟

وی افزود: دستگاه‌های کهنه و کثیف چینی نباید وارد ایران شوند. صنعت‌گران ما شان و شخصیت دارند، چرا باید از دستگاه‌های کهنه و فرسوده چینی استفاده کند؟ چرا باید بابت زباله الکترونیکی یک کشور پول بدهیم؟ سال گذشته سال جهش تولید بود که رهبر معظم انقلاب اشاره کرده بودند، باید تولید جهش پیدا کند. چگونه بدون توسعه صنعت برق تولید کشور افزایش پیدا کند؟ باید ناکارآمدی‌ها برطرف شود. اگر این شرایط حل شود، یک بیکار در کشور وجود نخواهد داشت. ایران این قابلیت را دارد که هاب دنیا در صنعت ماینینگ شود.

باید کاری کنیم که به جای زباله الکترونیک نیروی کار وارد کنیم

نایب‌رئیس کارگروه استخراج انجمن فناوران زنجیره بلوک در پایان گفت: سرمایه‌گذار خارجی باید در کشور ما و با قوانین ما و با به کارگیری نیروی کار داخل کشور فعالیت کند. همچنین باید به دولت مالیات بدهد. با این شرایط مشکلات کشور و بیکاری حل خواهد شد. این روند پیش برود، آن‌قدر نیروی کار می‌خواهیم که باید از سایر کشورها وارد کنیم. به جای زباله‌های الکترونیک نیروی کار وارد کشور می‌شود. چینی‌ها باید برای ما کار کنند، نه زباله الکترونیکی خودشان را به ما بفروشند. عمده بحث ماینیگ در چین انجام می شود. ایران چالش تحریم با چین ندارد. باید از چینی‌ها بخواهیم که در ایران نمایندگی ایجاد کنند. بابت دستگاه‌هایی که در ایران به فروش می‌رسد، باید گارانتی ارائه دهند. همچنین دستگاه‌ها باید قیمت مناسب داشته باشند. در این شرایط خریدار با رسمیت کالا را می‌خرد.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied