شمانیوز
شما نیوز

مدیرعامل شرکت آلومینای ایران خبر داد

تولید ۹۷ هزار تن آلومینا در پنج ماه ابتدایی سال جاری

مدیرعامل شرکت آلومینای ایران با اعلام برنامه‌ریزی شرکت برای افزایش تولید 15 هزار تن آلومینا نسبت به سال گذشته تا پایان سال جاری، از موفقیت در تولید ۱۶۶ هزار تن هیدرات معادل ۹۷ هزار تن تولید آلومینا تا پایان مردادماه ۱۴۰۱ خبر داد.

تولید ۹۷ هزار تن آلومینا در پنج ماه ابتدایی سال جاری

به گزارش اختصاصی خبرنگار پایگاه خبری شمانیوز ، مدیرعامل شرکت آلومینای ایران با تشریح فعالیت‌ها و ارائه گزارش عملکرد این شرکت در جلسه پرسش و پاسخ با اصحاب رسانه، به خبرنگار شمانیوز درباره میزان سرمایه‌گذاری فاز نخست تولید شمش آلومینیوم، گفت: حدود 130 میلیون یورو سرمایه‌گذاری مورد نیاز این پروژه بوده است که در ساخت کارخانه آلومینیوم بیشترین بومی‌سازی را انجام دادیم. 

تورج زارع مدیرعامل شرکت آلومینای ایران در پاسخ به سوال دیگر این خبرنگار مبنی بر بازارهای هدف صادراتی این شرکت، اظهار داشت: بیشتر بازارهای هدف ما کشورهای ترکیه، ارمنستان، عراق و چین است که از این میان، بزرگترین هدف صادراتی آلومینای ایران، کشور ترکیه می باشد. 

وی با اشاره به مسئولیت‌های اجتماعی مجموعه آلومینیای ایران عنوان کرد: با توجه به اینکه خراسان‌شمالی جزو یکی از استان‌های محورم کشور به‌شمار می‌رود، سعی ما بر این بوده که در زمینه‌های مختلف و فعالیت‌های عام‌المنفعه مبتنی بر مسئولیت‌های اجتماعی این استان حضور داشته باشیم. در زمینه‌های ورزشی، راه‌سازی، ورزشی و ... اقداماتی را هم انجام داده‌ایم. 

تورج زارع در ادامه این نشست به پاسخ دیگر پرسش‌های خبرنگاران پرداخت و در جواب سوالی مبنی بر برنامه تولید شرکت آلومینای ایران در سال‌جاری، گفت: برای بخش آلومینای امسال تولید 250 هزار تن برنامه‌ریزی شده که تا پایان مرداد ماه موفق شدیم 166 هزار تن تولید هیدرات که تقریبا معادل 97 هزار تن تولید آلومیناست را به سرانجام برسانیم. طبق برنامه‌ریزی انجام شده قرار است که تا پایان سال نسبت به سال گذشته 15 هزار تن افزایش تولید داشته باشیم.

ضرر و زیان 80 میلیارد تومانی بر اثر قطعی برق

 وی در ادامه با اشاره به محدودیت‌‌های برق برای کارخانه‌های صنعتی، یادآور شد: به دلیل اعمال محدودیت‌های استفاده از برق در سال‌جاری ما از تمام ظرفیت‌های خود استفاده نکردیم و 10 درصد کاهش مصرف برق را داشتیم. همچنین در بخش آلومینیوم باعث شد که ماهانه 300 تن نسبت به برنامه کاهش داشته باشیم که طی سه ماه حدود هزار تن کاهش داشته‌ایم که قیمت آن در بازار حدود 80 میلیارد تومان است. 

مدیرعامل شرکت آلومینای ایران با گلایه از محدودیت‌های اعمال شده انرژی برای این کارخانه، افزود: این موضوع سبب برخی عقب‌ماندگی‌ها از برنامه‌های تدوین شده برای تولید این شرکت شد. از جمله اینکه در بخش تولید آلومینای نیز به برنامه خود دست نیافتیم و 15 هزار تن کاههش تولید آلومینیوم نسبت به برنامه تا پایان مرداد ماه سال‌جاری داشته‌ایم و امیدواریم که تا پایان سال این میزان کمبود را جبران کنیم. البته نیمه دوم سال با تامین مشکل گاز در تولید آلومینا روبه‌رو خواهیم شد. برنامه ما در زمینه تولید آلومینیوم 38 هزار تن فلز آلومینیوم و 50 هزار تن آلومینا تا پایان سال است که امیدوار هستیم به آن دست پیدا کنیم. 

زارع در ادامه تصریح کرد: به دلیل چالش‌های تامین انرژی و تامین مواد اولیه با مشکلاتی روبه‌رو هستیم، اما امیدواریم که به برنامه‌های مدنظر خود تا پایان سال دست پیدا کنیم. 

احداث نیروگاه 160 مگاواتی با 2 هزار میلیارد تومان سرمایه

وی با اشاره بر تامین برق واحد خود توسط یک پروژه 160 مگاواتی برق، اضافه کرد: تفاهم‌نامه‌ای میان وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت نیرو برای تامین برق امضا شده است. شرکت آلومینای ایران جزو 14 شرکت معدنی وابسته به ایمیدرو است که برای احداث نیروگاه 160 مگاوات با سرمایه‌گذاری 2 هزار میلیارد تومان اقدام شده است. امیدواریم که با تامین مالی این پروژه توسط سازمان ایمیدرو در نیمه دوم سال شاهد کلنگ‌زنی این پروژه باشیم.

مدیرعامل شرکت آلومینای ایران در پاسخ به سوالی مبنی بر نحوه عرضه محصولات در بورس کالا و قیمت‌گذاری شمش آلومینیوم، گفت: صد درصد تولیدات شمش آلومینیوم ما در بورس کالا عرضه می‌شود. قیمت‌گذاری برمبنای عرضه و تقاضا و شرکت‌های تولیدکننده و مصرف‌کننده است و قیمت پایه نیز براساس قیمت ال‌ام‌ای (بورس فلزات لندن) انجام می‌گیرد. 90 درصد قیمت‌گذاری آلومینیوم در بورس کالا براساس عرضه و تقاضا انجام می‌شود. 

معدن تاش جزو بهترین معادن کشور بود

وی با اشاره به مالکیت بهره‌برداری از معدن تاش، افزود: براساس قانون مربوط به معادن، ما صاحب پروانه بهره‌برداری از معدن تاش بوده‌ایم. در رابطه با این معادن بحث‌های زیست‌محیطی مطرح شد و دانشگاه‌های مختلف روی موضوع آلودگی آن کار کردند و هیچگونه آلایندگی این معدن به اثبات نرسید. اما موضوعات محلی و زیست‌محیطی درباره آن مطرح شد و تنها به‌دلیل صحبت‌های عوام‌فریبانه‌ سبب شد که معدنی به این بزرگی تعطیل شود.

زارع اضافه کرد: معدن تاش جزو بهترین معادن کشور به‌شمار می‌رود و باعث می‌شد که خوراک کیفی مورد نیاز جاجرم را تهیه کنیم. در حال حاضر که این معدن مهم را نداریم، مجبور به واردات بوکسیت در حدود 10 تا 15 درصد خوراک مورد نیاز خود از کشور ترکیه هستیم. در ایران معادن بوکسیت به اندازه کافی وجود دارد، اما معادن ما کیفیت لازم را ندارند و ما مجبور هستیم برای تامین کیفیت، این مواد را از خارج وارد کنیم. 

برنامه های صادراتی آلومینای ایران

وی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره برنامه‌های صادراتی آلومینای ایران با توجه به احتمال توافق و احیای برجام، گفت: امسال در کل کشور 500 تا 550 هزار تن تولید شمش آلومینیوم خواهیم داشت که 40 درصد بیش از نیاز کشور است. با توجه به 40 هزار تن تولیدی شمش آلومینیوم سالانه 15 تا 20 هزار تن آن را به صادرات اختصاص می‌دهیم. البته با توجه به واردات مواد اولیه مورد نیاز و مشکلات بانکی کشور، شمش را تهاتری صادرات کرده و مواد اولیه را وارد می‌کنیم. بدون شک اگر تحریم‌ها برداشته شود و امکان صادرات بیشتر شود، این رقم صادرات می‌تواند افزایش پیدا کند. هرچند اولویت نخست ما تامین نیاز داخل است. 

مدیرعامل شرکت آلومینای ایران درباره تاثیر ماشین‌آلات فرسوده بر راندمان تولید آلومینای ایران، اظهار داشت: ماشین‌آلات قدیمی یکی از چالش‌های معدنکاری به‌شمار می‌رود. اقدامات معدنی ما به‌صورت برون‌سپاری انجام می‌شود که در 5 استان معدنی فعال هستیم. در بخش معادن 30 بلوک معدنی با 13 پیمانکار داریم. پیمانکاران با مشکل قدیمی بودن ماشین‌آلات روبه‌رو هستند که برای تقویت این بخش به پیمانکاران خود کمک کرده‌ایم، اما بخشی از مشکلات ما مانند تامین ماشین‌آلات و تامین قطعات ما زیرساختی به‌شمار می‌روند که امیدواریم با احیای برجام و یک توافق خوب، گره این مشکل هم باز شود.

اشتغالزایی 4 هزار نفری مجموعه آلومینای ایران 

زارع همچنین با اشاره به میزان اشتغالزایی مجموعه آلومینای ایران عنوان کرد: ما از سال 1396 برای مجموعه جذب نیرو داشتیم و 1500 نفر را از طریق آزمون برای کل شرکت جذب کرده‌ایم و برنامه 300 نفر دیگر نیز برای جذب داریم. کارخانه شمش آلومینیوم 450 نفر اشتغالزایی جدید ایجاده شده است. 500 نفر نیز در بخش پیمانکاری در معادن مختلف ایجاد اشتغالزایی کرده‌ایم. ما حدود 5 سال است که از معادن بخش خصوصی خرید انجام می‌دهیم که 400 نفر نیز در این حوزه مشغول به کار هستند. سطح اشتغال شرکت در محدود فنس حدود 2300 نفر و حدود 1500 تا 1700 نفر نیز در معادن مشغول به کار هستند. در مجموع حدود 4 هزار نفر نیرو به صورت مستقیم مشغول به کار هستند. 

تامین قطعات و بومی سازی در همکاری با 52 شرکت دانش بنیان

مدیرعامل شرکت آلومینای ایران درباره تعامل با شرکت‌های دانش‌بنیان عنوان کرد: ما همواره سعی کرده‌ایم که در حوزه تامین قطعات کارخانه تا آنجایی که امکان دارد، این قطعات را داخلی‌سازی کنیم. هم‌اکنون 52 شرکت دانش‌بنیان تامین قطعات ما را انجام می‌دهند. 

وی همچنین به اقدامات انجام شده در زمینه اکتشافات، گفت:‌ با برنامه‌ریزی انجام‌شده در رابطه با اکتشافات ذخایر قطعی معادن طی 5 تا 6 سال اخیر افزایش یافته است. معادن بوکسیت در کشور بسیار هستند، اما این معادن عیار بالایی ندارند، البته توانستیم که 8 میلیون تن ذخایر را به 40 میلیون تن ذخیره قطعی برسانیم. در 5 استان فعالیت داریم و سالانه حفاری اکتشافی ۲ هزار متر را دنبال می‌کنیم. البته در برخی سال‌ها موفق نبوده‌ایم، اما با دو دستگاه حفاری سنگین که در سال گذشته خریداری کرده‌ایم، بدون شک می‌توانیم بیش از 20 هزار حفاری در سال جاری داشته باشیم. 

امکان تولید 700 هزار تن شمش آلومینیوم در کشور

تورج زارع به ظرفیت تولید آلومینیوم در کشور اشاره کرد و افزود: اگر سالکو به ظرفیت کامل خود برسد،  سالی700 هزار تن تولید شمش آلومینیوم در کشور خواهیم داشت. برای تولید این میزان شمش به یک میلیون و 400 هزار تن پودر آلومینا نیاز داریم که فقط 250 هزار تن آن در جاجرم تولید می‌شود و بالای یک میلیون و 100 هزار تن باید واردات داشته باشیم که حدود 600 هزار میلیون دلار ارز از کشور خارج می‌کنیم. با توجه به این شرایط تا سال‌های سال آلومینا بازار خوبی در ایران دارد. 

زارع در ادامه خاطرنشان کرد: به ازای تولید یک تن آلومینا، به 2.5 تا 3 تن بوکسیت نیاز است که اگر به ظرفیت کامل شمش آلومینیوم و تولید یک میلیون تن در کشور برسیم، نیاز به واردات 3 میلیون تنی بوکیست داریم که کار بسیار سختی است. 

مدیرعامل شرکت آلومینای ایران در پایان تصریح کرد: راه دیگر تامین بوکیست‌، استفاده از بوکیست‌های کم‌عیار است که در معادن کشور  به وفور وجود دارد. در این راستا فاز مطالعاتی و پایلوت را با چینی‌ها آغاز کرده‌ایم و امیدواریم به تولید آلومینایی که بوکسیت آن در داخل تولید می‌شود، دست پیدا کنیم.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied