شمانیوز
شما نیوز

وزیر اقتصاد

آیا وزیر اقتصاد می‌تواند رئیس شعب بانک‌ها را برکنار کند؟

چند روز پیش در خبرها آمد که وزیر اقتصاد دستور داده است تا رؤسای شعب و یا مدیران بانک‌هایی که در اعطای وام تعلل و یا امتناء کنند، برکنار شوند و دیروز خبر از برکناری یکی از رؤسای شعب منتشر شد. اما آیا وزیر اقتصاد می‌تواند رئیس شعبه یا مدیران بانکی را برکنار کند؟

آیا وزیر اقتصاد می‌تواند رئیس شعب بانک‌ها را برکنار کند؟

به گزارش شمانیوز : پس از تاکید رئیس‌جمهور مبنی بر پرداخت آسان وام‌های خرد به مردم، احسان خاندوزی وزیر اقتصاد و امور دارایی در گردهمایی "تحول نظام بانکی به نفع مردم" با مدیران بانک ها درباره وام بدون ضامن اعلام کرد: «اگر در شبکه بانکی مشتریان خوش‌حسابی هستند، باید بتوانند به راحتی تسهیلات بگیرند. اگر تخلف شعبه بانکی در پرداخت تسهیلات بدون ضامن مورد تایید قرار گیرد، بلافاصله نسبت به برکناری مدیر شعبه اقدام کنید.»

موضوعی که امروز در رسانه‌ها و تعدادی کانال خبری به آنها پرداخته می‌شود این است که؛ وزیر اقتصاد توانایی برکناری رئیس شعبه و یا مدیر بانکی را ندارد و علت این امر را وظایفی می‌دانند که در ساختار قانونی برای ایشان تعریف شده است. تحلیل و چگونگی این دستورالعمل، موضوعی است که در این مقاله به آن می‌پردازیم.

 

آقای وزیر! با کدام ساختار و قانون می‌خواهید رئیس شعبه بانک را برکنار کنید

بیژن عبدی، تحلیلگر مسائل اقتصادی، در گفتگو با «نود اقتصادی» با انتقاد از اظهارات چند روز پیش وزیر اقتصاد در خصوص اعطای وام بدون ضامن اظهار کرد: بسیاری از طرح‌ها و پروژه‌های وزارت اقتصاد از جمله طرح پرداخت وام بدون ضامن ضمانت اجرایی ندارد و مشخص نیست چرا آقای خاندوزی بدون بررسی تبعات آن، در این خصوص وعده می‌دهند؟

وی بیان کرد: با کدام قانون و تبصره وزیر اقتصاد می‌تواند برای برکناری یک رئیس شعبه بانک راسا اقدام کند؟ در همین مدت که اظهارات آقای خاندوزی در فضای مجازی پخش شده است مردم به شعبات بانک‌ها مراجعه کرده‌اند ولی متصدیان بانکی جواب سر بالا به آن‌ها می‌دهند! در چند نمونه خودم دیدم که کارمند بانک گفته که وام بدون ضامن نمی‌دهیم، جرات دارید رئیس شعبه را برکنار کنید.

عبدی افزود: وقتی بدون سنجش جوانب کار سخنی را به زبان می‌آوریم که در عرصه عمل عملیاتی نیست به وجهه دولت، سرمایه اجتماعی و اعتمادی که مردم به دولت سیزدهم دارند آسیب می زنیم.

این تحلیلگر مسائل اقتصادی گفت: وزیر اقتصاد توضیح دهد که با چه ضمانت اجرایی چه وعده‌های عوام پسندانه‌ای می‌دهد؟ این حرکات پوپولیستی فقط سرمایه اجتماعی دولت را کاهش می‌دهد. بجای این جور کارها، وزیر اقتصاد بدنبال طرح‌های مالیاتی وزارت اقتصاد باشد.

 

احتمال هماهنگی میان وزارت اقتصاد و بانک مرکزی

با بررسی‌هایی که انجام گرفت بسیاری از اقتصاددانان و تحلیلگران اقتصادی معتقدند؛ وزیر اقتصاد نمی‌تواند مستقیم رئیس شعبه برکنار کند ولی توانایی ارجاع به هم ردیف دولتی خود یعنی رئیس بانک مرکزی دارد و این احتمال وجود دارد که با رئیس بانک مرکزی هماهنگی های لازم از طریق هیئت دولت انجام گرفته باشد.

با توجه به اینکه رئیس بانک مرکزی و وزیر اقتصاد و امور دارایی هر دو سازمان، زیرمجموعه دولت می‌باشند و همچنین بر طبق و استناد به دستور آیت الله رئیسی در هیئت دولت و دیدار با مدیران بانک‌ها و بانک مرکزی مبنی بر تسهیل در پرداخت وام‌های خرد این احتمال می‌رود که هماهنگی میان احسان خاندوزی و علی صالح‌آبادی انجام گرفته باشد.

آنچه که مسلم است؛ هدف برکناری مستقیم از طرف وزارت اقتصاد نبوده و همه می‌دانیم که سیداحسان خاندوزی بر طبق وظایف تعریف شده خود به عنوان وزیر اقتصاد و امور دارایی توانایی برکناری مستقیم رؤسای شعبات بانک‌ها را ندارد، ولی به عنوان یک عضو اصلی از ارکان یک نهاد دولتی، می‌تواند از هم‌ردیف دولتی خود برای هرچه بهتر شدن اوضاع اقتصادی و مالی کشور درخواست کند.

در یک جمع‌بندی به این نتیجه می‌رسیم که وزیر اقتصاد می‌تواند از اختیارات قانونی خود و در راستای اولویت‌های اصلی تیم اقتصادی دولت در جهت حل مشکلات و ارائه راهکارها، برای هرچه بهتر شدن اوضاع اقتصادی، دستورالعمل‌هایی را به رئیس بانک مرکزی اعلام و ارجاع نماید.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied

  • ناشناس

    هم می تواند هم نمی تواند

تبلیغات متنی