شمانیوز
شما نیوز

ترنس ها نیازمند فرهنگ درک و پذیرش از سوی سایر افراد جامعه میباشند

شمس الدین جلیل پیران رئیس شعبه ۱۲۰۷ دادگاه کیفری تهران- مستقر در زندان اوین از حال و روز ترنس ( TS) هایی میگوید که از نزدیک پای درد و دل آنها نشسته و در حال انجام یک کار تحقیقاتی مفصل در باب مشکلات این قشر از جامعه میباشد .

ترنس ها نیازمند فرهنگ درک و پذیرش از سوی سایر افراد جامعه میباشند

به گزارش شمانیوز: شمس الدین جلیل پیران رئیس شعبه ۱۲۰۷ دادگاه کیفری تهران- مستقر در زندان اوین از حال و روز ترنس ( TS) هایی میگوید که از نزدیک پای درد و دل آنها نشسته و در حال انجام یک کار تحقیقاتی مفصل در باب مشکلات این قشر از جامعه میباشد . 

این قاضی دادگستری اعتقاد دارد قبل از هر چیز باید با ماهیت جریان ، آشنایی پیدایی کنیم و سطح آگاهی و درک خود را بالا ببریم . تا زمانی که از ماهیت یک موضوع اطلاعات کافی تحصیل نکنیم ، نمیتوان مشکلات،  معضلات، آسیب ها و نقایص موجود را شناسایی کرد و مهمتر اینکه نخواهیم توانست راهکارهای علمی و عملی ارائه بدهیم .

یکی از موضوعاتی که اخیرا به عنوان دغدغه اصلی ذهنی بنده درآمده است ، بحث مربوط به قشر ترنس میباشد . همیشه سعی کردم و میکنم  در پرونده های مرتبط با ترنس ها ( با هر موضوعی که باشد) چهره به چهره روند رسیدگی و تحقیق از فرد ترنس را پیش ببرم و این امر در بسیاری از موارد ، بنده را با موضوعات جدیدی مواجه میسازد که در هیج جا و هیچ کتابی مکتوب نشده است و همین خود باعث کنجکاوی و تحقیقات بیشتر در این خصوص میشود. تا این لحظه کلیه مطالب موجود به زبان فارسی را در مورد ترنس ها مطالعه کردم و حتی مباحث فقهی مختلف در خصوص تغییر جنسیت و موضوعات مرتبط را مورد بررسی قرار دادم و سرگذشت اولین فردی که با فتوای حضرت امام خمینی ( ره) اقدام به تغییر جنسیت نمود مورد مطالعه و تحقیق قرار گرفت. اولین بار فردی به نام فریدون پورملک آرا، در پاریس نزد امام خمینی(ره) رفت و مشکل اختلال هویت جنسی اش را با امام در میان می گذارد و بعد از انقلاب، مجوز جراحی تغییر جنسیت را از امام خمینی(ره) دریافت کرد.

حضرت امام(ره) فتوا دادند که تغییر جنسیت با نظر متخصص ماهر، شرعاً بلااشکال است. پس از فتوای امام، فریدون پورملک آرا، به تایلند رفت و تن به جراحی تغییر جنسیت داد و زن شد و با نام مریم پورملک آرا، به زندگی اش ادامه داد و در فروردین ماه امسال، در سن 61 سالگی، درگذشت. 

 در حال حاضر نیز مشغول مطالعه یکسری مقالات و کتب لاتین در این خصوص هستم و البته برخی از دوستان کاملا مسلط به زبان انگلیسی به بنده کمکهای فراوانی کردند و میکنند . 

بعد از ملاقات اخیری که با حضرت آیت الله اعرافی حفظه الله داشتم و موضوع ترنس ها توضیح داده شد و مسائل مرتبط با این قشر از جامعه تحلیل گردید و به خصوص معضلات و مشکلاتی که این قشر در پایتخت کشور و بعضا شهرستان ها با آن دست و پنجه نرم میکنند ، آیت الله اعرافی با درایت و نگاه بسیار عمیقی که به این موضوع داشتند ، تاکید نمودند: بروید و روی این موضوع به صورت دقیق کار علمی و تحقیقاتی انجام بدهید و طرح مربوطه را ارائه بدهید

پس از آن بر آن شدم با مشورت برخی از دوستان قضایی، حقوقی، حوزوی، پزشکی ، روانشناس و متخصصان حوزه آسیب های اجتماعی و فرهنگی ، با تشکیل یک کارگروه ویژه به کار خود ادامه بدهیم و در حال حاضر نیز مشغول این موضوع هستیم .

اما آن چیزی که بیشتر از هر چیزی برای بنده اهمیت دارد ، ابتدائا کسب اطلاعات دقیق از درون

این قشر میباشد و شنیدن و دریافت یکسری اطلاعات برای اولین بار که در هیچ کجا نیامده و موجود نیست و البته با حفظ امانت داری در خصوص این اطلاعات . برخی اوقات وقتی با یک فرد  ترنس به صورت دو به دو صحبت میشود ، آنقدر برخی از موضوعات مطرح شده شکننده است که قلب آدمی درد میگیرد و آن هم ناشی از حس انسان دوستانه و همنوعی میباشد . تا الان با بیش از ۱۹۷ نفر ترنس به صورت چهره به چهره صحبت کردم و اطلاعاتی از آنها کسب کردم .گاهی اوقات فرد ترنس فقط و فقط این احساس نیاز مبرم را دارد که بتواند حرفهایی را که هیچ وقت کسی به آنها توجه نکرد بیان کند ، حتی گاهی حرفهایی بیان میکنند که میگویند ما ترنس ها آنقدر مظلوم و بدبخت هستیم که این حرفها را هم نتوانستیم در خانواده خودمان و برای نزدیکترین اشخاص به خودمان بیان کنیم چه برسد به سایر افراد در اجتماع و جامعه  و این موضوع خودش بزرگترین چالش برای قشر ترنس است . خیلی اوقات صحبتهای این افراد همراه با بغض های شدید و گریه ها ی اشک آلودی میباشد که درک آن برای ماها در اولین برخورد سخت میباشد .

 

در جلسه امروز ( ۱۴۰۰/۱۱/۲۵) که با قائم مقام معزز و پرتلاش دادگستری کل استان تهران جناب دکتر ستایشی در این خصوص داشتم  ، به مدت دو ساعت به طول انجامید و بحث های بسیار تخصصی حقوقی تبادل نظر گردید و در مورد موضوعات مربوط به ترنس ها ، گزارشی ارائه گردید و  نظرات و پیشنهادات ارزنده ای از سوی جناب آقای دکتر ستایشی مطرح گردید و نهایت استفاده را جهت پیشبرد اهداف طرح کسب نمودم.

موضوعاتی که مطرح گردید

موضوعاتی از قبیل: 

۱)جراحی های مختلف در فیزیک بدن 

۲) پوشش 

۳) تغییر نام 

۴) مجوز جراحی

۵)کمیسیون های مختلف پزشکی و به خصوص پزشکی قانونی 

۶)هزینه های زندگی ،  درمان و معالجه

 ۷)نگاه خاص و بعضا خلاف اصول و ارزش های اسلامی و انسانی به این قشر از افراد در محیط خانواده ها و در جامعه 

۸) آسیب های اجتماعی و فردی ترنس ها ( بخصوص بعضا مورد سواستفاده های جنسی قرار میگیرند)

 ۹)آمار خودکشی ها و افسردگی های شدید 

۱۰) مکان های زندگی و تجمع این قشر در پایتخت 

۱۱) مباحث حمایتی از سوی ارگان های مختلف ( که این موضوع خود نیاز به بررسی و تحلیل دقیق دارد) 

۱۲) نبود مقررات قانونی مختص به این قشر از افراد جامعه

۱۳) نبود فرهنگ متناسب نوع برخورد با ترنس ها در جامعه 

۱۴) ارتکاب جرائم از سوی ترنس ها و نحوه نگهداری و بعضا بازداشت آنها و نحوه تحقیق از آنها و رسیدگی و دادرسی قضایی و نحوه اجرای احکام در مورد آنها 

۱۵) نحوه تشخیص اولیه در مورد اینکه چگونه و برچه اساسی یک فرد را ترنس محسوب کنیم 

۱۶) عدم وجود آگاهی های لازم و بخصوص آموزش های مرتبط با وضعیت ترنس ها در ارگان ها و دستگا های مختلف در کشور 

۱۷) وضعیت تحصیل ترنس ها 

۱۸) وضعیت کار و اشتغال ترنس ها 

۱۹) مباحث مربوط به ازدواج ترنس ها 

۲۰)رفت و آمدهای ترنس ها در محیط های عمومی و اماکن و مشکلات مربوطه 

۲۱) مراودات مالی ترنس ها و به خصوص مراجعات آنها به بانکها و موسسات مالی و از این قبیل 

۲۲) وضعیت خدمت وظیفه عمومی ترنس ها 

۲۳)تفاوت ترنس ها با افراد دوجنسی و همجنسگرا 

۲۴)مباحث مربوط به بیمه ترنس ها 

۲۵) مباحث مربوط به بعد از ازدواج 

۲۶) مسافرتهای داخلی و خارجی 

 و موضوعاتی از این قبیل .

 

اینجا لازم است به صورت مختصر عرض کنم : 

هرمافرودیسم یا دوجنسی بودن، نوعی اختلال و اشکال آناتومیک است. یعنی در بدن فرد مبتلا، اندامهای جنسی هر دو جنس مونث و مذکر وجود دارد. مثلاً ممکن است دستگاه خارجی تناسلی شخص، مردانه باشد اما ارگان های زنانه مثل رحم و تخمدان نیز در بدن او به شکل ناقص وجود داشته باشد. چنین فردی دوجنسی قلمداد می شود.

فرد مبتلا به ترانس سکسوالیسم، در ساختمان بدنش هیچ اشکالی وجود ندارد. هرمافرودیت ها در ساختمان بدنشان اختلال وجود دارد اما ترانس سکسوالیست ها از حیث ساختمان بدنی، کاملاً مرد و یا کاملاً زن هستند. اندام های جنسی خارجی و درونی آنها کاملاً مردانه و یا کاملاً زنانه است. منظور از اندام های جنسی درونی، رحم و تخمدان و هورمون های زنانه در زنان و هورمون های مردانه در مردان است.

بنابراین ترانس سکسوالیست ها یا تی اس ها، به لحاظ ظاهری و فیزیکی هیچ مشکلی ندارند. به لحاظ ژنتیک هم مشکلی ندارند. یعنی یک زن تی اس، کروموزوم های جنسی xx دارد و از این حیث کاملاً طبیعی است.

اختلال ترنس ها ( تی اس ها)، اختلال در احساسات و هیجانات و تمایلات آنهاست. یعنی فردی که به لحاظ ژنتیک و ظاهر فیزیکی زن است، احساسات و تمایلات و رفتارهایش مردانه است و درباره خودش معتقد است که باید مرد می شد. یعنی احساس می کند که تمایلات و احساسات و روحیات مردانه اش در یک قفس زنانه گیر افتاده است. مثل مردها رفتار می کند و حتی پس از رسیدن به سن بلوغ، تمایلات جنسی شان هم مثل جنس مخالفشان است. و یا برعکس، شخصی که به لحاظ فیزیکی مرد است ولی احساسات زنانه دارد، احساس می کند در قفسی مردانه گرفتار شده است.

همجنسگرای مثلاً مذکر، با علم به جنسیت مذکر خودش، باز تمایل دارد که با جنس مذکر رابطه جنسی داشته باشد. یعنی خودش را مرد می داند و به مردان گرایش جنسی دارد! اما یک مرد مبتلا به "اختلال هویت جنسی" (ترانس سکسوالیسم)، تمایلات زنانه دارد و خودش را زن می داند. رفتارها و تمایلاتش زنانه است و اصرار زیادی هم دارد که حتی شکل ظاهری بدنش را زنانه کند. اما یک همجنسگرا هیچ وقت نمی خواهد عمل جراحی کند و تغییر جنسیت دهد.

 

ان شالله بتوانیم در این مسیر و جهت خدمت به این قشر از افراد جامعه استوارتر گام برداریم 

ان شاالله

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۷ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied

  • شاهین جلیل پیران

    عالی

  • وحید جلیل پور

    عالی

تبلیغات متنی