شمانیوز
شما نیوز

اختصاصی شمانیوز/

صادرات؛ مشکل اصلی تولیدکنندگان

​رئیس هیئت مدیره شرکت دانش بنیان گفت: یکی از اصلی ترین مشکلات تولیدکنندگان بحث صادرات است و اگر دولت بتواند بحث صادرات را تسهیل کند بسیار به تولیدکنندگان کمک کرده است.

صادرات؛ مشکل اصلی تولیدکنندگان

به گزارش شمانیوزشرکت هاناژن یک شرکت دانش بنیان است که در پارک علم و فناوری اراک مستقر است. این شرکت با هدف تحقیق، توسعه، تولید و توزیع کیت های تشخیصی آزمایشگاهی، فرآورده های بافت، سلول و نوترکیب مورد نیاز بخش سلامت کشور در سال 1399 تاسیس شده است که توانسته در این مدت کوتاه، پروانه ساخت بیش از 25 محصول را اخذ نماید.

دکتر سید جعفر رضوی رئیس هیئت مدیره این شرکت در گفتگو با ... درباره چالش‌ها و مشکلات و محصولات تولیدی این شرکت گفت: تولیدات این شرکت کیت‌های تشخیص مولکولی است که با توجه به شروع کرونا با کیت‌های تشخیص کرونا شروع به کار کردیم و کیت‌های مختلفی را وارد بازار کردیم.

وی افزود: این محصولات مشابه خارجی دارد و در دنیا تولید می شود و قبلا این نوع داروها وارداتی و ارز بر بود با توجه به بحث تحریم ها و مشکلات نقل و انتقالات ارزی با وارد کردن این نوع داروها با مشکلات فراوانی روبرو بودیم و هستیم. با تولید این محصولات در داخل هم کارآفرینی ایجاد شد و هم بحث خروج ارز کم شد و مردم در حوزه درمان با هزینه کمتری می توانند از محصولات ایرانی استفاده کنند.

رضوی ادامه داد:  با توجه به کیفیت بالای محصولات این شرکت، مراکز مختلف آموزشی، درمانی و مراکز وابسته به تامین اجتماعی و سایر قسمت‌ها و آزمایشگاه های خصوصی از این محصولات استفاده می کنند.

وی یادآور شد: شرکت هاناژن که شرکتی دانش بنیان است، دانشجویان و فارغ التحصیلان رشته های مرتبط در حوزه تولید دارو را جذب و تحت پوشش و حمایت خود قرار داده است و با این کار ضمن کارآفرینی و ایجاد اشتغال، از خروج نخبگان کشور جلوگیری کرده است.

 

*صادرات از مشکلات اصلی تولیدکنندگان است

رضوی در ادامه یکی از مشکلات اساسی شرکت های دانش بنیان و تولیدکنندگان را صادرات عنوان کرد و گفت: زمانی که تولیدی را می خواهیم در کشور گسترش دهیم باید حتما بازار صادرات آن را هم در نظر بگیریم . قرار باشد صرفا به عنوان تولید کننده برای بازار داخلی تولید کنیم ممکن است واردکننده‌ای بتواند این محصولات را با قیمت پایین‌تری به مصرف کننده عرضه کنند که این صرفه اقتصادی ندارد.

صادرات باید از مسیر قانونی انجام شود

رئیس هیئت مدیره این شرکت دانش بنیان گفت: البته حرکت‌های خوبی در این زمینه شده است و رهبر معظم انقلاب هم تاکید بر این دارند که در بحث صادرات بتوانیم قدم‌های خوبی برداریم لذا از دولت و مسوولان می‌خواهیم با رایزنی هایی که با کشورهای دیگر به خصوص کشورهای همسایه، صادرات به مفهوم واقعی صادرات انجام شود نه این که کالای تولیدی به مرز فرستاده شود و از آنجا صادر شود و اسم آن را صادرات بگذاریم. صادرات باید از مسیر قانونی انجام شود تا کمک مهمی به تولیدکنندگان شود.

 

*بانک ها سند و ضامن می خواهند

وی حمایت از شرکت های دانش بنیان را خوب ارزیابی کرد و گفت: البته موانعی است که نمی دانیم چگونه آنها می توانند حل کنند. مصوبات و بخشنامه ها داده می شود اما در اجرا مشکلاتی وجود دارد. به عنوان مثال برای گرفتن وام ها و تسهیلات نیاز به سند و ضامن است که خیلی ها این سند و ضامن را ندارند. بنابراین عملا طرح و ایده و خلاقیت از بین می رود و باید برای این قسمت فکری شود.

وی در ادامه بار دیگر تاکید کرد: بیشترین حمایتی که نیاز داریم بحث صادرات و بعد از آن تسهیل و تسریع در دادن مجوز ها است . چرا دادن یک مجوز 6 ماه باید طول بکشد؟ ما نیاز داریم که بتوانیم سریعتر تولید را شروع کنیم. این تاخیر باعث می شود که از کار دور شویم.

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری حمایت های خوبی از شرکت های دانش بنیان داشته است

رضوی با تشکر از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و به ویژه دکتر ستاری گفت: این معاونت در سالهای اخیر حمایت های بسیار خوبی را از شرکت های دانش بنیان داشته است اما از حوزه دانش بنیان که به سمت بانکها و گرفتن تسهیلات می رویم مشکلات شروع می شود لذا درخواست من از دکتر ستاری و مجموعه آنها این است که بتوانند حمایت را به سمتی ببرند که بشود از تسهیلات به راحتی استفاده کرد.

 

*دولت در بحث مجوزها کمک کند

وی افزود: کمکی که دولت می تواند انجام دهد در بحث مجوزها است. می تواند با بخشنامه هایی از مراکز و ارگان ها بخواهد این کار را تسریع کنند. تولید مانند واردات نیست. در تولید نمی توانید بگویید که جنس و مواد اولیه را نداریم. چرا که بخشی از زنجیره تامین دچار مشکل می شود باید در کمترین زمان ممکن و بالاترین میزان سرعت مواد اولیه وارد شده، مجوزها گرفته شود و چرخه تولید ادامه یابد.

این مدیر شرکت دانش بنیان گفت: اگر در دولت،  وزارت بهداشت و دفتر تجهیزات پزشکی جلسات تخصصی برگزار شود و آنها بصورت تخصصی کار مجوزات را راه بیاندازند مثل کاری که در دوران کرونا اتفاق افتاد خیلی به تولیدکنندگان کمک خواهد شد. اگر دولت در زمان کرونا اجازه نمی داد مردم به سمت تامین مایحتاج مورد نیازی مانند ماسک برای مهار کرونا بروند و اگر در امر مجوز و واردات دستگاهها تسهیل نمی کرد الان واقعا در مبارزه با کرونا چه وضعی داشتیم. 

وی افزود: این که توانستیم ماسک به اندازه کافی و حتی بیشتر از نیاز تولید کنیم به خاطر این بود که دولت خواست که این کار را انجام دهد و الان هم باید بخواهد که این کار انجام شود.

تحریم ها باعث خلاقیت در کشور شد

رضوی در ادامه گفت: تحریم ها باعث شد که خلاقیت ها در کشور شکوفا شود و جوانان خلاق کشورمان بتوانند به صورت مستقل تکنولوژی بدست بیاورند و پیشرفت کنند اما از طرف دیگر هم باعث شد که با مشکلات صادرات روبرو شویم در واقع با توجه به تحریم ها صادرات به کشورهای مختلف یا امکان ندارد یا کم شده است.

وی بیشترین مشکل شرکت هاناژن را واردات مواد اولیه عنوان کرد و گفت: این مشکلات به دلیل نقل و انتقالات مالی باید با واسطه انجام شود یعنی باید مواد به کشور ثالث برود و بعد از آنجا به دست ما برسد. در واقع واسطه بازی ها هم هزینه را بالا می برد و هم مدت زمان را طولانی می کند.

وزارت خارجه سیستم مالی غیر از سوئیفت راه اندازی کند

مدیرعامل شرکت دانش بنیان گفت: از وزارت خارجه می خواهیم که بحث نقل و انتقال مالی را تسهیل کنند و بتوانیم راحت انتقال پول داشته باشیم در این صورت است که می توان گفت 50 درصد مشکل صادرات حل خواهد شد چرا که با تحریم بانکی زمانی که می خواهیم جنسی را صادر یا وارد کنیم نیاز به شماره حساب است که ما نمی توانیم این کار را انجام دهیم.

وی با بیان این که بخش عمده ای از مواد اولیه ما از چین و بعضی کشورهای اروپایی تامین می شود گفت: اگر بشود با چین یا کشورهای اروپایی که از آنها مواد اولیه گرفته می شود رایزنی هایی شود که  سیستم مالی غیر از سوئیفت راه اندازی کنند  نقشی است که وزارت خارجه می تواند بازی کند.

وی حمایت از پارک های علم و فناوری را خوب ارزیابی کرد و گفت: کمکی که می توانند بکنند این است که در بحث انتقال مالی به ما کمک کنند و از ما حمایت کنند.

رضوی درباره کمک مجلس در این باره گفت: قطعا اگر مجلس با دولت در کاهش زمان برای  ارائه مجوزات و تسهیل در امور بانکی همراه باشد، می توانند قانونی مصوب کنند که ما به عنوان تولید کننده با بالاترین سرعت مواد اولیه را بتوانیم تامین کنیم و مجوزات را بگیریم و خط تولید را در خطوط مختلف راه اندازی کنیم.

دولت و مجلس تدبیری بیندیشند که افزایش هزینه‌ها به تولیدکنندگان منتقل نشود

وی افزود: با توجه به افزایش هزینه های سنگین جاری از حمل و نقل گرفته تا خریدهای مورد نیاز روزانه کارخانه، نقدینگی کاهش پیدا می کند و بهای تولید بسیار بالا می رود. نتیجتا مجبور می شویم سود را بسیار کم کنیم یا این که قیمت را بالا ببریم که نه عملا مجازیم و نه این اتفاق می افتد . کاهش سود باعث می شودکه کارخانه ضرر کند و مجبور به تعطیلی شویم. از دولت و مجلس می خواهیم تدابیری را بیندیشندکه حداقل افزایش هزینه ها به ما تولید کنندگان منتقل نشود.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied

تبلیغات متنی