شمانیوز
شما نیوز

سخنرانی رهبر انقلاب در حرم امام (ره)

رهبر انقلاب: نه به کسی ظلم می‌کنیم و نه از کسی ظلم می‌پذیریم

رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران، امروز ۱۴ خرداد در حرم مطهر امام خمینی(ره) با مردم و مسئولین صحبت کردند.

رهبر انقلاب: نه به کسی ظلم می‌کنیم و نه از کسی ظلم می‌پذیریم

به گزارش شمانیوز، رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران، حضرت آیت‌الله خامنه ای، امروز چهاردهم خردادماه ۱۴۰۱ با حضور در مراسم سی‌وسومین سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی(ره) ضمن تجدید بیعت با آرمان‌های امام راحل، به سخنرانی در جمع مشتاقان و دلدادگان بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران پرداختند.

آیین سی و سومین سالگرد ارتحال ملکوتی امام راحل امروز شنبه با حضور عاشقان و دلدادگان معمار کبیر انقلاب اسلامی و دوستداران رهبر معظم انقلاب در حرم مطهر حضرت امام خمینی (ره) با تلاوت آیاتی از قرآن کریم آغاز شد و مداحی در سوگ پیر جماران و قرائت زیارتنامه امام خمینی (ره) از دیگر برنامه های آغازین این مراسم بود.

سخنرانی رهبر معظم انقلاب در حرم امام(ره)

پس از سخنرانی و خیر مقدم حجت الاسلام سید حسن خمینی تولیت حرم امام راحل، همه شیفتگان و زائران مرقد مطهر حضرت امام خمینی به سخنان مهم  رهبر فرزانه انقلاب گوش جان سپردند. رهبر معظم انقلاب با استقبال حاضران وارد جایگاه سخنرانی در حرم مطهر امام راحل شد و به ایراد سخنرانی پرداخت.

 

امام خمینی(ره)، امام امروز و فردا هم هست

آیت‌الله العظمی خامنه ای، با بیان اینکه امام خمینی(ره) روح جمهوری اسلامی است، اظهار داشتند: اگر این روح از جمهوری اسلامی گرفته شود، نقشی بر دیوار باقی می‌ماند. نسل کنونی انقلاب، امام(ره) عزیز را به درستی نمی‌شناسند و عظمت او را نمی‌دانند؛ امام شخصیتی استثنایی به معنای واقعی کلمه بود. امام(ره) را با امثال این حقیر مقایسه می‌کنند در حالی که فاصله بسیار زیاد است، فاصله نجومی است.

محورهای سخنرانی رهبرانقلاب در حرم امام (ره)

ایشان ادامه دادند: شناسایی امام برای نسل جوان از این جهت اهمیت دارد که به آنها کمک می‌کند برای اداره بهینه آینده کشور. امام فقط امام دیروز نیست، امام امروز و فردا هم هست. نسل جوان و هوشمند ما که قرار است مسئولیت ملی و انقلابی گام دوم این انقلاب را برعهده بگیرد و آینده کشور را اداره کند، احتیاج دارد که به یک نرم‌افزار واقعی برای اینکه راه انقلاب را به درستی طی کند. این نرم‌افزار که می‌تواند شتاب‌دهنده و تحول‌آفرین باشد، عبارت است از درس‌هایی که در گفتار و رفتار امام می‌توان یافت.

الگوی تازه‌ای که امام(ره) برای جمهوری اسلامی ترسیم کرد

آیت‌الله العظمی خامنه ای یکی از خصوصیات مهم امام را اعتماد به مردم از روز اول عنوان کردند و افزودند: بودند کسانی که دلشان می‌خواست مبارزه کنند، اما می‌گفتند مردم به دنبال ما نمی‌آیند،‌ اما امام در همان سال 41 گفتند که اگر به مردم بگوییم، مردم این بیابان را پر خواهند کرد. امام قدر مجاهدت مردم را می‌دانست و دل‌ها را گرم نگه می‌داشت و نمی‌گذاشت مایوس شوند.

رهبر انقلاب اضافه کردند: در دوران ایجاد جمهوری اسلامی، نقشه راه امام این بود که طرح جدید را از گذشته منحط کشور به کلی جدا کند؛ به این صورت که طرح پیشنهادی برای اداره کشور در ذیل فرهنگ و تمدن و قاموس غربی قرار نگیرد و ذیل آنچه در غرب به آن «جمهوری» یا «مردم‌سالاری» می‌گویند، قرار نگیرد.

ایشان تصریح کردند: به همین خاطر، امام جمهوری اسلامی را از دو مکتب رایج آن روز یعنی لیبرال دموکراسی سرمایه‌محور و کمونیسم دیکتاتوری‌محور جدا کرد و الگوی تازه‌ای را برای نظام جمهوری اسلامی مطرح کردند. در الگوی امام، ‌دوگانه‌هایی با هم هماهنگ و هم‌ساز شدند که قبل از آن سعی می‌شد متضاد باشند؛‌ هم معنویت دینی و هم رأی مردم را در کنار هم قرار داد. اجرای احکام الهی در کنار رعایت مصلحت‌های عمومی، از دیگر موارد بوده است.

 

ما نه به کسی ظلم می‌کنیم و نه از کسی ظلم می‌پذیریم

رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران رعایت حال ضعفا و اصرار بر عدالت اقتصادی، در کنار تولید ثروت را از دیگر دوگانه‌های هماهنگ و هم‌ساز ذکر کردند و افزودند: نفی ظلم و ظلم‌پذیری نیز از دیگر موارد بود. ما نه به کسی ظلم می‌کنیم و نه از کسی ظلم می‌پذیریم. هم دانش و اقتصاد کشور را تقویت می‌کنیم و هم دفاع کشور و امنیت آن را تقویت می‌کنیم. هم انسجام و وحدت ملی باید رعایت شود و هم تنوع آراء و گرایش‌های گوناگون.

محورهای سخنرانی رهبرانقلاب در حرم امام (ره)

ایشان با تاکید بر اینکه هم تقوی و طهارت مسئولان لازم است و هم کارشناسی و کاربلدی آنها، گفتند: تخصص و تعهد در کنار هم! ممکن است عده‌ای سوال کنند این زیربناها چقدر محقق شد؟ پاسخ ما این است که ما در همه این سرفصل‌ها، موفقیت‌های بزرگی به دست آوردیم و اگر کسی این‌ها را انکار کند، بی‌انصافی کرده است. البته در کنار پیشرفت‌ها، ناکامی‌ها نیز کم نبوده است. در همینجا نیز امام ما را راهنمایی کرده است؛ امام در سال آخر عمرشان، خطاب به فرزندان شهدا گفته‌اند که کارنامه شما در گروی تلاش و مجاهدت شماست.

 

مکتب و نقشه درست است، راه رو باید درست حرکت کند

آیت‌الله خامنه ای تصریح کردند: هرجا ملت و مسئولان با اراده قوی وارد میدان شوند، موفق می‌شوند و هرجا اراده‌ها سست شود، عقب‌ماندگی خواهیم داشتیم. مکتب و نقشه و راه، درست است، راه‌رو باید درست حرکت کند؛ ما هرجا درست رفتیم، پیشرفت کردیم و هرجا کوتاهی و تنبلی کردیم، عقب ماندیم.

ایشان با اشاره به نقش دشمن، لزوم هوشیاری در برابر نقشه‌های دشمن را خواستار شدند و ادامه دادند: البته نقش دشمن را نیز نباید دست‌کم گرفت؛ جبهه گسترده دشمن از روز اول انقلاب وارد میدان شد. ذات طبیعی جمهوری اسلامی که مخالف ظلم است، ظالم را علیه خودش بلند می‌کند. جوان‌های ما توجه کنند که غربی‌ها سه قرن دنیا را غارت کردند! از شرق آسیا و اندونزی و فیلیپین و نپال و شبهه قاره هند تا آسیای مرکز و غربی و تا شمال آفریقا و تا سرتاسر آفریقای سیاه را سه قرن غارت کردند.

سخنرانی رهبر معظم انقلاب در حرم امام(ره)

رهبر انقلاب ادامه دادند: به این اکتفا نکردند و آمریکای جنوبی و قاره آمریکا را که صاحبانی داشت، با حیله‌های مختلف غارت کردند‍! فاجعه آفریدند و قتل و شکنجه و برده‌گیری راه انداختند. در همین سه قرنی که آنها اینطور مشغول جنایت بودند، متفکران آنها برای دنیا قانون حقوق بشر وضع می‌کردند! این تناقض و ریاکاری آنها در قول و عمل، شاهکار تمدن غرب بوده است.

ایشان با بیان اینکه هم دانش و اقتصاد کشور را تقویت می‌کنیم و هم دفاع کشور و امنیت آن را تقویت می‌کنیم، فرمودند: هم انسجام و وحدت ملی باید رعایت شود و هم تنوع آراء و گرایش‌های گوناگون. یک امتیاز بزرگ امام این بود که ملت را با مفهوم «مقاومت» آشنا کرد و ملت ایران را اینجوری بار آورد که ایستادگی را به آنها تزریق کرد، لذا ملت ایران امروز یک ملت کاملا مقاوم و مستحکم است. عنوان «مقاومت» امروز در ادبیات سیاسی دنیا وارد شده است.

 

۲ توطئه و خواب آشفته دشمنان برای ملت ایران

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در ادامه از دو توطئه و خواب آشفته دشمنان برای ملت ایران پرده برداشتند و گفتند: جزء اول این نقشه، امید بستن دشمنان به اعتراضات مردمی برای ضربه زدن به کشور است که از طریق کار روانی و فعالیت در فضای مجازی و با پول، مزدورپروری و انواع حیله‌ها به دنبال قرار دادن مردم در مقابل نظام اسلامی هستند.

محورهای سخنرانی رهبرانقلاب در حرم امام (ره)

ایشان جزء دوم از این توطئه را القاء محاسبات غلط درباره رو به سقوط بودن جمهوری اسلامی دانستند و افزودند: بدخواهان، ابتدای انقلاب می‌گفتند شش ماه دیگر انقلاب سقوط خواهد کرد و بعد که محاسبه آنها غلط از آب درمی‌آمد وعده شش ماه دیگر را می‌دادند در حالی‌که امروز بیش از هشتاد، شش ماه از انقلاب گذشته و آن نهال باریک به درختی تناور و مقتدر تبدیل شده است، و محاسبات امروز آنها نیز همچون گذشته کاملاً غلط است.

 

افزایش ارادات دینی مردم در برهه زمانی امروز

ایشان با تأکید بر اینکه امروز گرایش مردم به دین و انقلاب یقیناً بیش از ابتدای انقلاب است، به نمونه‌هایی برجسته از حضور شکوهمند مردم در تجلیل از مقاومت و روحانیت اشاره کردند و گفتند: تشییع میلیونیِ بدنِ قطعه‌قطعه شهید سلیمانی و بزرگداشت آن مرد انقلابی، مبارز و مجاهد، و تشییع جنازه و ابراز احساسات مردم به درگذشت مراجع و فقهای عالی‌قدری همچون آیت‌الله صافی‌گلپایگانی و آیت‌الله بهجت با گرامیداشت هیچ شخصیت سیاسی و هنری دیگر در کشور قابل مقایسه نیست و نشان‌دهنده اعتقاد مردم به روحانیت، دین، جهاد و مقاومت است.

رهبر انقلاب اسلامی، حضور مشتاقانه جوانان در مراکز اعتکاف و اجتماعات عظیم معنوی و همچنین راهپیمایی‌های با شکوه 22 بهمن و روز قدس را نشانه‌های دیگری از وفاداری ملت به به راه امام بزرگوار دانستند و افزودند: نمونه دیگری از ارادت دینی مردم، اظهار شوق و ارادت آحاد مردم از پیر و جوان و کودک در سراسر کشور به ساحت حضرت ولی‌عصر(عج) در قالب سرودی است که این روزها پخش شده است.

محورهای سخنرانی رهبرانقلاب در حرم امام (ره)

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پایان با اشاره به برخی حواشی در زمان سخنرانی حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی تأکید کردند: شنیدم در زمان سخنرانی جناب آقای حاج سیدحسن خمینی، کسانی سر و صدا کردند. همه بدانند که من با این کارها و سر و صداها مخالف هستم.

گفتنی است؛ سی و سومین سالگرد ارتحال رهبر کبیر انقلاب اسلامی پس از ۲ سال وقفه  (بواسطه فراگیری ویروس کرونا)  امسال با  رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار شد.

در این مراسم بیت امام راحل، سران قوا، مسئولان کشوری و لشگری، روحانیون، قشرهای مختلف مردم، مهمانان خارجی و عاشقان امام راحل با رعایت موازین بهداشتی در کنار ضریح مطهر بنیانگذار و معمار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی ( ره)  یاد و خاطره پیر جماران را گرامی داشتند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۳ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied

تبلیغات متنی