شمانیوز
شما نیوز

یوسفیان:

نقش کمرنگ قرض‌الحسنه در نظام بانکی/ منابع قرض‌الحسنه در برنامه هفتم تقویت شوند

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس دهم با بیان اینکه با بیان اینکه مبنای کار نظام بانکی ایران متکی بر سود است، گفت: این نوع سیستم بانکی با نظام قرض الحسنه که اسلام آن را توصیه کرده تطابق ندارد لذا دولت باید در برنامه هفتم توسعه نسبت به تقویت منابع مالی قرض الحسنه و تشویق مردم به آن تلاش و اهتمام ورزد.

نقش کمرنگ قرض‌الحسنه در نظام بانکی/ منابع قرض‌الحسنه در برنامه هفتم تقویت شوند

عزت‌الله یوسفیان، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس دهم و کارشناس اقتصادی در گفتگو با شمانیوز، با اشاره به ضرورت افزایش تسهیلات قرض‌الحسنه در کشور اظهار کرد: قرض‌الحسنه یک ارزش محسوب می‌شود و رعایت آن جنبه عبادت برای جامعه اسلامی دارد. همانطورکه ربا را معادل زنا در خانه خدا عنوان می‌کنند مقابل ربا، قرض‌الحسنه قرار دارد که از سنت‌های نیکو در دین مبین اسلام به شمار می‌رود.

وی افزود: متأسفانه منابع قرض‌الحسنه بانک‌ها در کشور خیلی اندک است و پاسخگوی نیازهای عموم مردم نیست. با توجه به تورمی که امروزه در کشور وجود دارد، وام قرض‌الحسنه 5 یا 10 میلیون تومانی این نیازها را حل نمی‌کند و باید منابع قرض‌الحسنه از سوی دولت به حدی به بانک‌ها تزریق شود که بتوانند ارقام بیشتر از آن را پرداخت کنند. 

این کارشناس اقتصادی تأکید کرد: متأسفانه فرهنگ قرض‌الحسنه در کشور در حال کمرنگ شدن است و کمتر کسی حاضر می‌شود پولی را در حساب قرض‌الحسنه سپرده کند بدون اینکه سودی دریافت کند؛ در اصل امروزه همه به دنبال دریافت سود از بانک‌ هستند و به همین دلیل منابع تسهیلات قرض‌الحسنه به شدت اندک و محدود است و اگر دولت منابعی را تزریق کند که بانک توان پرداخت آن را خواهد داشت در غیر این صورت سپرده‌های اندک مردمی در حساب قرض‌الحسنه نمی‌توان نیازهای جامعه را به این نوع تسهیلات برطرف ساخت.

یوسفیان گفت: یکی دو بانک کشور هستند که به صورت جدی در حوزه تسهیلات قرض‌الحسنه فعالیت دارند و اگر دقت کنید این دو بانک هم به شدت نگاهشان به دستان دولت است و سپرده‌های مردمی تأثیر اندکی در تأمین مالی منابع قرض‌الحسنه دارند.

وی با بیان اینکه با بیان اینکه مبنای کار نظام بانکی ایران متکی بر سود است، گفت: این نوع سیستم بانکی با نظام قرض الحسنه که اسلام آن را توصیه کرده تطابق ندارد لذا دولت باید در برنامه هفتم توسعه نسبت به تقویت منابع مالی قرض الحسنه و تشویق مردم به آن تلاش و اهتمام ورزد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied

تبلیغات متنی