شمانیوز
شما نیوز

نابودی ترسناک جنگل کنگو؛ تهدیدی جدی برای سیاره زمین+ تصاویر

جنگل‌ کنگو در سطح جهانی پس از جنگل های آمازون به‌عنوان دومین ریه زمین شناخته می‌شود.

نابودی ترسناک جنگل کنگو؛ تهدیدی جدی برای سیاره زمین+ تصاویر

به گزارش پارسینه، جنگل کنگو پهناورترین جنگل دنیا بعد از آمازون است و به لحاظ پوشش گیاهی و تراکم دست کمی از آمازون ندارد.

وسعت این جنگل حدود ۲ میلیون کیلومتر مربع است و فقط در کنگو نیست بلکه در قلمرو ۶ کشور قرار دارد البته انبوه ترین قسمت های این جنگل در کنگو است. 

یکی از جالب ترین ویژگی های جنگل کنگو این است که تنوع درختان در یک هکتار آن بیشتر از تنوع درختان در کل کشور بریتانیا است.

گونه های مختلف جانداران ( حدود ده هزار گونه مختلف) اعم از حشرات، پرندگان، پستانداران، خزندگان در جنگل کنگو زندگی می کنند و برخی از گونه ها فقط در این جنگل یافت می شوند؛ برای نمونه نوع شامپانزه کوتوله یا  pygmy chimpanzee تنها در این جنگل وجود داشته و در هیچ جای دیگری از دنیا دیده نمی شود . اسب آبی از دیگر جانوران این منطقه است که به دلیل علاقه مردم بومی به گوشت وی ، مورد شکار گسترده قرار گرفته و این موضوع علی رغم وجود قوانین منع کننده ، همچنان به وفور مشاهده می شود . فیل های آفریقایی ، گوریل های موسوم به "lowland gorillas" ، زرافه ، گور خر ، طاووس ، ببر و شیر آفریقائی ، انواع مار و بسیاری از دیگر جانوران استوائی در جنگل کنگو مشاهده شده اند.

رودخانه کنگو هم در دل این جنگل پهناور جا خوش کرده است که به زندگی راحت تر بومیان مختلفی که در جنگل زندگی می کنند، کمک می کند.

جنگل کنگو اگرچه به لحاظ تراکم درختان و موجودات زنده بسیار انبوه است اما در مقابل آمازون و میزان تنوعی که در آمازون وجود دارد، بسیار کوچک است اما برعکس جنگل امازون، در طی سالیان این جنگل کمتر مورد تخریب و بهره برداری قرار گرفته و طبیعت بکر خود را حفظ کرده است و از نظر جوی نیز در وضعیت مناسبی قرار گرفته و سالیانه حدود ۱۲۰۰ میلی متر بارندگی را تجربه می کند.

یکی از نکات جالب توجه جنگل کنگو این است که در طی ۱۲ ماه سال درجه حرارت آن در حدود ۲۵ درجه سانتی گراد است و گرما و سرمای شدید را در طی سال تجربه نمی کند.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied

تبلیغات متنی